Stianb bygger pb sub x2! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Magneten skal helt inntil gummi/asfalt-platene ja. Om man må ha dempematerialer vet jeg ikke, men det gjør hvertfall at elementet "ser" et større volum. Jeg skal foreløpig ikke ha noe dempemateriale i min. Det er fordelen med islagsmuttere. Jeg kan angre, og få gjort noe med det.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianb4
    Så magneten vil ligge inntil gummi putene? Eller er jeg på bærtur?

Trenger også tips til bein - Kan prøve å dreie 4 stykk i trè, eller blir det for "pinglete" med tanke på vekt osv.
    nesten, ikke dirrekte magnetene, men baksiden av elementet. Bruker som oftest noen asfaltbiter. De gir nemelig etter, samtidig som at de er harde og tette nok til å dempe.

Mange som dreier trebein til sub'er, og det blir definitivt ikke for pinglete ift. vekten. En kan jo sammenlikne med spike's løsningene, fungerer det jo fint med 4 spikes på 100kg høyttalere. Så det er ikke noe problem

Edit:-Begynner å se fremtiden min; sirupkim...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut dette, med den maskinparken har du alle forutsetninger for et godt resultat . vil absolutt anbefale demping det tar vekk endel kasseresonanser.
    Har god erfaring med Bitumenmatter (asfaltplater) , de selges hos biltema eller karroseriverksteder. Et lag eller to med Akoustilux skader heller ikke :-D

Newcomer Stianb4 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ser meget bra ut dette, med den maskinparken har du alle forutsetninger for et godt resultat . vil absolutt anbefale demping det tar vekk endel kasseresonanser.
    Har god erfaring med Bitumenmatter (asfaltplater) , de selges hos biltema eller karroseriverksteder. Et lag eller to med Akoustilux skader heller ikke :-D
    Takker gubben. Får kjøre ut på biltema en dag å kjøbe meg det. Like greit å gjøre alt skikkelig når man først er i gang. Går jo såklart ann å gjøre det i ettertid, har jo et 15" hull i fronten å jobbe i, men er jo lettere å gjøre når platene ikke er skikkelig festa.

Noe jeg også har tenkt på er om det har noe å si hvor røra er avslutta inne i kassen i forhold til hvor elementet er? Bør de ligge nermest mulig eller er det ikke så viktig?

mvh

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhold til dempingen, så er mitt tips å ha litt Akoustilux i bakhånd for å fylle på etter hvordan du opplever lydsignaturen er, kontra hvordan du ønsker å ha den. Følgende er ikke heelt sant, men nesten; jo mer demping (ikke demping for kasseressonans som asfalt, men lyddempingsmateriell) jo mer fastere, "tammere" blir lyden. Mao, lytt deg fram, og fyll på om du synes elementet får en for høy q-verdi.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, asfalten gjør sitt mtp. kasseresonanser . Hvis du ser på bildene i byggetråden min , ser du et eksempel på "overkill" demping ops: men vil påstå at lyden er langt fra tam... Men som Kim sier , det går an å prøve seg fram..:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, takk for tips. Får først prøve uten da, å se om jeg blir fornøyd. Håper å få begynt på sparkling/grunning/lakking en gang i uka, planen er å ha de ferdige til neste helg. Blir morro å høre/føle hvordan det spiller med 2x15 å den gamle xtzen:-D

Men hva tror dere om å male/lakke svart for så å spraye klarlakk utpå? Får vel uansett ikke samme finish som xtzen, men satser på at det blir bra uansett. Eller vil det være bedre å kjøpe lakksprøyte å spraye svart maling på? (har kompressor, faktisk 2 )

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hvilke kasseresonanser klarer du å få av en solid kasse i MDF som spiller fra 50-60 Hz og ned? Skal ikke være mulig å frembringe resonanser under 80 Hz...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kompressor på en viss størrelse, så JA KJØP LAKKSPRØYTE!!! Er snakk om bare 300 kroner. Bare husk å kjøp med deg fuktighetsfilter (billig; 50 kr) for ellers vil lakken lett bli ufin. Har lenge brukt sprøytebokser, og mange nye muligheter åpnet seg når jeg selv fikk lakksprøyte og kompressor.
    -myye billigere i lengden
    -kan bruke 2 komponent lakk
    -har mye jevnere stråle og derfor penere resultat
    -justeringsmuligheter på sprøyten for ønsket påføring: -luft -strålespredning
    -slipper typisk "spytting" fra sprøyten
    -slipper gassen (om du ikke liker å beruse deg samtidig, da)
    -kan bruke både maling og hurtigtørkende lakk

overbevist?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakkering/maling får jeg se nermere på når hele kassen med innmat er klar.

Holder på med rørlegging nå. Går 40cm inn i kassen før jeg går oppover 35cm. Så lurte jeg på om dere har noen formening om det kan være lurt å skjære skrått der røret blir avslutta? Tenker i mitt hode at luft lettere kan komme inn/ut hvis jeg skjærer et skrått snitt ved avslutning (inne i kassen)

mvh.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke ha noen betydning så lenge det er plass foran røret . En tommelfingerregel : rørets diameter = avstand til avsluttning :-D

Skal ikke herpe tråden din, men diskusjon om demping kan vi ta et annet sted Mener bestemt at det har noe for seg uansett frekvens ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med en minimal update. Er ferdig å sette sammen røyrene for den ene subben. Somsagt 75mm pvc røyr og biltema bassrefleks. Har brukt en svær krympestrømpe for å få tett overgang fra pvc til biltema plasten. Videre skal jeg legge opp avstivere og få festa røyra. Så blir det å skru fast element og forsterker og forhåpentligvis prøvespilling, finish kommer vel også etterhvert.

mvh

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent rørleggerarbid :-D Dette blir nok kanon

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid! men er "endelig ferdig" med subbene. Det vil si: Sub nr1 er ferdig sparkla å lakka - ble litt missfornøyd med resultatet. Sub nr2 er ferdig satt sammen. Brukte quick lakk som ble rulla på subben.

Men da jeg skulle teste dem ble jeg mildt sagt forbanna. Skulle skru i elementet i sub nr1 og da løsna jo selvfølgelig 3 av islagsmutterne, så jeg ble sittene å banne i 3 timer. Etter hvert tok jeg mot til meg å tenkte at jeg vertfall skulle teste faenskapet. Joda - plugger i og slår på, men opplever ikke noe mer enn et hav av blåselyder, det viser seg at det kommer rikelig med luft ut av kanten på elementet (der jeg mangler etpar skruer) og kjenner nesten ingen luft når jeg holder hånda foran portene, så suben spiller mildt sagt ræva. Har ikke fått noe bra inntrykk i det heletatt. Men skal nok få fiksa festingen av elementet etterhvert.

Sub nr2 er somsagt verken sparklet eller lakkert, men etter den gedigne nedturen med sub nr1 så måtte denne og testes. Her gikk det noe bedre under montering av element og forsterker - og bare 1 stykk islagsmutter slår seg vrang. Greit det tenkte jeg, men må få prøvd beistet! Her er ikke de koniske biltema røyra festet på utsiden (liten detalj?ops: )
    Prøver subben først med noe musikk, og det første jeg merker er at jeg må ha volum på nesten maks for i det hele tatt å få noe som helst bass. Har også det samme problemet med denne subben, at det kommer luft ut rundt elementet - til og med rundt skruene som jeg har skrudd i.
    Prøvde etterpå med noe film med dypbass - og greit nok, her var det litt mer gang, men xtz 12"en spiller jo ræva av 15"en.

Så kommer dagens spørsmål: Hva er feil? Merker dere andre at det kommer mye luft ut rundt elementet? Noen som har noen formening om hvordan jeg på en enkel måte kan utbedre dette på? I mitt tilfelle kommer det somsagt lite å ingenting luft ut bassportene mine
    Har ikke sagt så alt for mye om plassering - noe som har mye å si. Og akkurat nå har jeg ikke så mye valg, så begge subbene står sirka 50cm foran hver sin front høytaler.

Noen som har noen tips? Hilsen er veldig frustrert førstegangs-byggerops:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Så såvidt meldingen i dag. Mobilen ligger til lading...
    Ser ut til at det kan gå en liten stund før vi får tatt kalibrering utifra det siste innlegget ditt... Utrolig kjipt!

Aldri vert borti elementet, så vet ikke om det ofte oppstår lekasjer. Men tror du bør prøve å få på plass alle skruene å prøve den/de igjen...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ett spm... Har du pakning til elementene?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, høres ut som om noe mangler . Uten pakning går det til hel..
    Pakning kan du lage av armaflex eller tynn tetningslist i gummi el.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    evn. får du det på eltek i oslo/nettbutikk: http://www.mamut.net/controls/shop/s...bgid=52&gid=47

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja. Tenkte jo selvfølgelig ikke at jeg trenger noe pakning ops:
    Hvorfor sa ingen ifra om det?:razz: hehehe.

Men finner alltid en løsning, selv om det ikke virker sånn i gårsdagens innlegg - var mildt sagt forbanna og lei av det meste. Sitter her, og føler meg ikke så veldig høy i hatten, men men, er vel å gjøre feil man lærer av? hehe.
    Får prøve å få lagt til et eller annet som kan fungere som pakning - noe som ikke følgte med elementet? ( eller er jeg nok en gang på bærtur?)

Takk for svar folkens - og la oss håpe at jeg finner en løsning:-P

mvh.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått på pakning, og skrudd fast elementet slik at det henger skikkelig. Har spilt et par timer med den ene i kveld - og må si meg fornøyd. Det trøkker hvertfall meget bra, håper jens123 har tid til å stikke innom med radioshack sånn at jeg får slengt ut noen grafer av dævelskapet:twisted:

Kommer tilbake med mer i helga - bilder osv. (Ser mildt sagt jævlig ut her nå, så må få rydda litt å sånnt før jeg hiver ut bilder)

mvh:-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •