Har noen eksperimentert med bandpass i HT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har noen eksperimentert med bandpass i HT?

Ser mange bygger såkalte manifolder for montering på loft; kjeller eller i naborom.
    Siden dette ser for meg ut til å kreve store membran arealer som feks 4 stk 15" eller 18" er jeg usikker på om dette er noe for meg.

Jeg vil derfor spørre om noen av dere har testet ut båndpass kasser for HT/musikk montert på denne måten.

et par hvite Areoporter i taket er jo så og si usynlige, og jeg har 15" elementer liggende som ivertfall i følge Winisd skal kunne klare 20-60hz med en følsomhet på 87 db pr stk i en stor båndpass kasse.

Jeg har også et par 12" som bør klare 25-60hz med samme følsomhet i en slik konstruksjon, så jeg kan faktisk om det gjør noen forskjell montere 15" foran og 12" bak på denne måten.

Hva tror dere? er dette noe å satse på? de med erfarring med slikt kan gjerne dele

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke elementer og hvordan ser simuleringen ut? BP er jo vanligvis noe dritt å få til da..BR er seff mye enklere,både å få til og tweake.. men forstår poenget med å skjule mest mulig..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk 15"
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...RFR2215-TS.pdf

2 stk 12"
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...RFR2212-TS.pdf

I tilegg har jeg også

5 stk 10" (RFP1810, altså 8 ohms versjonen)
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...10_1810-TS.pdf

Jeg har som sagt kjørt noen simuleringer i Winisd, men rekker ikke å få opp noe her og nå da jeg skal kjøre ungene hjem til moren sin noen mil unna hvert øyeblikk

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Jeg har 2 stk 15"
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...RFR2215-TS.pdf
    2 stk 12"
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...RFR2212-TS.pdf
    I tilegg har jeg også
    5 stk 10" (RFP1810, altså 8 ohms versjonen)
    http://www.rockfordfosgate.com/libra...10_1810-TS.pdf
    Jeg har som sagt kjørt noen simuleringer i Winisd, men rekker ikke å få opp noe her og nå da jeg skal kjøre ungene hjem til moren sin noen mil unna hvert øyeblikk
    en 1810 i hvert hjørne i tillegg til en som center-sub hadde jo fungert hehe...passer jo vel greit siden du har 5 liksom..
    men 22-serien fra RF funker jo meget bra, men vet ikke helt i BP, sjøl om det har parametre, å funker greit i lukket.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje de mest ideelle elementene til IB, men det funker vel på et vis. Du trenger ikkje kjempehol i taket, tommelfinger regelen er at portholet bør vera i nærheiten av det totale membranarealet. Så f.eks. for de to 15" skulle det jo holde med ein opning på 15x40cm, og det kan jo lett dekkast med ei rist eller eitlana. Går du forlangt ned på opninga får du faktisk ein bandpass effekt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal skrive litt med denne karen '+'
    Han har visstnok rimelig peil på bandpass, og kjører vistnok BP i sitt eget ht oppsett

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper vedkommende er flinkere til å lage høyttalere enn hjemmesider

Kvitekrist: Ett 15" element har rundt 750 kvadratcm effektivt areal, så du foreslår en munningsstørrelse ca. 40% av det totale membranarealet? Er dette det du bruker selv?

Generelt er båndpass ikke noe å hige etter. Det er trælete å få til å spille skikkelig bra (ikke regn med å få det perfekt på første forsøk). Vanlig IB er vesentlig greiere. Forslaget fra sfh om fem vanlige subwoofere med ett element i hver er ikke så dumt, så hvis du vil unngå å ta hull i tak eller vegger bør du vurdere det.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet litt rundt bandpasskasser for noen år siden, men gikk lei. Spesiellt 5.ordens (eller 4. ordens bandpass som de også kalles) Det blir så altfor lett "one note bass" Altså masse boom rundt sånn ca en oktav, det blir man lei av i lengden!
    Dr Backe ga meg den beste beskrivelsen på den type lyd; "hjerneblødarbas" :-D
    Mens jeg derimot fikk til noen rimelig brukbare doble isobaric 7.ordens kasser. Da får du i tilfelle 3 porter i taket!
    Men de er vanskelige å simulere riktig, kostnaden blir høy med 4 elementer, og mye stygge ord kom frem før jeg fant løsninger som fungerte med så lang port i det midtre kammeret. Disse ble dog kun bygget for bil, testet det aldri som hifi/film sub.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg håper vedkommende er flinkere til å lage høyttalere enn hjemmesider

Kvitekrist: Ett 15" element har rundt 750 kvadratcm effektivt areal, så du foreslår en munningsstørrelse ca. 40% av det totale membranarealet? Er dette det du bruker selv?
    Rekna bra feil der ja :/ var eit tommemål som rota det til...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ringe erfaring med båndpass er begrenset til en variant av CC subben til Eltek (som jeg bomba med en Nad 218...) Ellers var jo BP populært i bil en stund, ca 20 år siden ops: Dobbel CW, 7. ordens kasse . Det booomet ordentlig :razz:
    Blei fort dri..lei den entonebassen...

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Min ringe erfaring med båndpass er begrenset til en variant av CC subben til Eltek (som jeg bomba med en Nad 218...) Ellers var jo BP populært i bil en stund, ca 20 år siden ops: Dobbel CW, 7. ordens kasse . Det booomet ordentlig :razz:
    Blei fort dri..lei den entonebassen...
    BP er fortsatt populært i spes. "umulige" biler som BMW, Audi, MB og andre sedaner med helt lukket bagasjerom...
    Det er bare det at de er såpass vanskelige å få til at man nesten bare må bygge noe som man vet har fungert før.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss , jeg trodde det var gått av moten :-D Har ikke fulgt med på bilstereo de siste åra , min siste var en 7. ordens med dobble CW 12" i baksetet på en MB SL.... Det sparket godt :twisted:

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Tror jeg skal skrive litt med denne karen '+'
    Han har visstnok rimelig peil på bandpass, og kjører vistnok BP i sitt eget ht oppsett
    prata mye med efmax i london , en morsom type..med ekstreme kunnskaper om lyd og hvordan/hvorfor..
    fikk lytta på bilen hans, en audi a2, med seas excel, 4x 6" , 2x 4" og 2x diskant og 2x Stereo Integrity mag12"d2 i en kasse som er en mix av bandpass/bassrefleks/abc -design..hehe...
    hans typiske/egen design er vel heller en bassrefleks-kasse hvor rør/porter (-som oftest bare er platetykkelsen) spiller inn i et bassrefleks kammer..likt abc..

han har forsåvidt slutta å designe kasse til andre, da jobb, familie og div tar for mye tid. men godt mulig han har startet på ny..

men..den kassa han hadde i audi`en var en spes design, men den gikk ganske så lineært fra 20hz og oppover. prøvde man den kassa i en annen bil funket den ikke i det hele tatt, for den var spes designet til den type bil.

men mest idiotsikkert er vel bassrefleks, og grunnen til at jeg nevnte 5stk sub er jo mest pga det funket ypperlig i min stue

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    men mest idiotsikkert er vel bassrefleks, og grunnen til at jeg nevnte 5stk sub er jo mest pga det funket ypperlig i min stue
    Ja, jeg er klar over at godt konstruerte bassreflex kasser er det beste i et HT oppsett, men desverre har jeg verken verktøy eller ferdigheter til å sette sammen noe som er pent nok til å fortjene plass i stua,
    Båndpass ville sånn sett være enklere, da kassene ikke hadde behøvd å være mitt i glaninga på folk.

En annen ting er at de 5 10" jeg har ser ikke akkurat ut til å være spes ivrige på å spille noe særlig under 35-40 hz .

Så der har jeg faktisk mere tro på 12" og 15" tommerne jeg har.
    Siste nevnte har jeg forresten nå 3 av etter at en trailer på ville veier kom over i feil kjørebane og smadret bilen min, men merkelig nok ikke meg.
    (demonterte anlegget på inntauingstomta for å unngå at langfingra så sitt snitt til å komme over noe bra utstyr)

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    860cm2 på mine Men uansett, jeg mente at det var ganske tydlig at jeg IKKE hadde planer om å bruke disse i noen IB manifold da blir det heller bassreflex i naken spon med skruehull over allt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •