Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler!

Da er det på tide å komme i gang. Har følt meg litt presset av Teddytussen..hehe

Historien bak er at jeg ønsket å bygge noe som kunne egne seg både på musikk og film. Av erfaring vet jeg at det å ha gode høytalere betyr mer lytting til musikk, det å ha et dedikert rom for film gjør alt mer moro!
    Har søkt så mye på nettet at kona allerede (nesten) er drevet til vanvidd.
    Har vinglet fra å ville kjøpe Klipsch, Focal, MA etc. til å ville bygge selv.
    Når jeg først bestemte meg for å bygge var det heller ikke en selvfølge hva det ville bli.
    Hadde først en knapp på "vanlige" kassehøytalere, men jo mer jeg søkte, jo mer nysgjerrig ble jeg på Open Baffle. Har vært innom en del leverandører her også. Det som stod i høysete var å få tak i en senter som ikke stod tilbake for frontene og det føler jeg at jeg har funnet i Hawthorne Audio. Var også nysgjerrig på å prøve noe annet ikke alle andre hadde samt at jeg er blitt inspirert av Jamos reference 909...(se bilder)

Dette er et USA basert foretak. De er utrolig service-minded og virker å være veldig genuine i hva de vil med lyd. Ikke er det så dyrt heller, så skulle det være helt krise, så går det ann å gjøre andre valg. Som jeg har skrevet før ; Utfra hva andre eiere rapporterer så høres det ikke ut som valget er så værst uansett

Her begynner byggingen med bilder; håper jeg kan gjøre det til en interessant tråd :

1. Utrolig hva som kan passe oppi en 15" kasse
    2-5: Elementene til fonter, center + bakhøytalere
    6-7: Inspirasjon, blir trolig brukt rør istedenfor ramme. Det vil bli lagt in flexrør i stålrøret for kabel, så vil stålrøret bli sandfyllt for tyngde og vibrasjonsdemper.
    8: Bakhøytaler; vil bli forsøkt mer avrundet med slissing av sidevanger; dipol OB
    9-10: Plater kappet til; elementer tegnet; frontbaffel blir 59mm.
    11: Plate nr 2 blir kappet i to for å minimere vibrasjoner mellom basselementet og fulltoneelementet. Fulltone blir frest ned i plate nr1, baselement i plate nr2. Det blir totalt 4 lag plater. Mellom alle lagene blir det lagt Green-glue for vibrasjonsdemping.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    solid baffel
    blir det ikke litt mye dette da? 2 burde holde i lange baner, du skal vel ha litt forsterkning på baksiden?
    med hele 59mm kan det være du får problemer med difraksjon i front og fase bak.

ellers såg det bra ut, ligner litt jamo ja. hva har du streket opp på toppen, skal du bruke en annen diskant?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - dette kan bli interessant!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    solid baffel
    blir det ikke litt mye dette da? 2 burde holde i lange baner, du skal vel ha litt forsterkning på baksiden?
    med hele 59mm kan det være du får problemer med difraksjon i front og fase bak.

ellers såg det bra ut, ligner litt jamo ja. hva har du streket opp på toppen, skal du bruke en annen diskant?
    Ja, vet jeg må være forsiktig med at den blir for tykk, har faktisk vurdert å ta av en plate for sikkerhets skyld. Vet andre har brukt opptil 70mm og andre kun 12mm så det varierer her. Jamo bruker rett i underkant av 50, så det kan kanskje lønne seg å gjøre som de
    Det du ser på toppen er foreløpig bare "pynt" hvor jeg tenkte å felle in logoen til Hawthorne Audio...men, det kan også hende jeg etterhvert vil eksprimentere med en annen diskant og vil derfor holde muligheten åpen.

RuneW: Ja, det blir definitivt spennende dette her

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feel the pressure!!!!

Der var du igang ja. Jeg gleder meg til å følge denne tråden. Open Baffle har jeg hatt lyst å høre lenge, og har spurt einis her før. (flere ganger) Kanskje jeg skal få ræva i gir og stikke innom en gang snart?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennande!

Til opplysning så er min baffel ca 110x60cm og ca 40mm tykk. Vurderte lenge å kjøre Jamostilen, men fant ut at eg ikkje trengte augiane likevel. Angrer muligens litt no :/

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD Design sin Quasar har rundt 15cm baffel.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, føler presset nå Teddytussen..hehe Du er hjertlig velkommen til å høre de når jeg er ferdig, men ser du kanskje har litt langt å dra!

Har sett dine inne på Hawthorne forumet også Kvitekrist...veldig bra gjennomført Er du fornøyd med lyden...har skjønnt de trenger noe innspilling og at diskanten kan oppleves litt hissig i starten, men at alt myker opp fint etter en del timer? Ja, du kan angre litt, men det er jo ikke for sent da...du har vel ikke akkurat mangel på bass med de IB'ene du heller Fet kino by the way!

Ja, se her! Har faktisk også vurdert Quasar fra BD-design,Frode, men fikk aldri skikkelig svar fra designeren. Tror de drev med omlegging av sidene..pyttpytt, nå har jeg jo Hawthorne. Quasar er også såvidt jeg kan huske en god del dyrere?
    Når de kan kjøre 15 cm tykk baffel må det være mulig med 5,9 skulle en tro, men Einis har et poeng. Til tross for at det er lett å lage en "plate" er det også en del parametere som skal taes hensyn til når det gjelder OB ift kansellering etc.
    Har primært tenkt at en tykk plate veier mer. Når disse Augiene skal stå nede og pumpe kan tyngde være greit! Skal prøve å lage en "koning" bak ved elementene slik at baksiden ikke blir "låst inne".

Så kommer noe jeg har tenkt en del på...farge
    Har tenkt pianolakk-finish, eller noe i nærheten. Kona mener de skal være svarte, og hun må nok bearbeides skal det bli noe annet.
    Hva med ferrarirøde fronter og svart senter?

Chris

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm.... Skeptisk. Hør på kona for en gangs skyld og gå for sort pianolakk du. Ville uansett hatt samme finish på hele settet jeg da.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hmmmmm.... Skeptisk. Hør på kona for en gangs skyld og gå for sort pianolakk du. Ville uansett hatt samme finish på hele settet jeg da.
    Hehe..for en gang skyld ja Heller nok mest mot enfarged svart pianolakk!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, se her! Har faktisk også vurdert Quasar fra BD-design,Frode, men fikk aldri skikkelig svar fra designeren. Tror de drev med omlegging av sidene..pyttpytt, nå har jeg jo Hawthorne. Quasar er også såvidt jeg kan huske en god del dyrere?
    Koster rundt 20K, hvis ikke jeg husker helt feil.

Frode

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, føler presset nå Teddytussen..hehe Du er hjertlig velkommen til å høre de når jeg er ferdig, men ser du kanskje har litt langt å dra!

Har sett dine inne på Hawthorne forumet også Kvitekrist...veldig bra gjennomført Er du fornøyd med lyden...har skjønnt de trenger noe innspilling og at diskanten kan oppleves litt hissig i starten, men at alt myker opp fint etter en del timer? Ja, du kan angre litt, men det er jo ikke for sent da...du har vel ikke akkurat mangel på bass med de IB'ene du heller Fet kino by the way!
    Er svært nøgd med lyden, vanskelig å få meir for så lite peng ialefall. Var jo litt gambling når det gjalt bafflene, men det gikk svært bra for min sin del.

Har du planer om å tilte de?

Og de trenger eindel innspeling ja, er ganske hissige i starten. Hugs å ta vekk gitteret som er limt i front på diskantene, det lager ulyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Er svært nøgd med lyden, vanskelig å få meir for så lite peng ialefall. Var jo litt gambling når det gjalt bafflene, men det gikk svært bra for min sin del.

Har du planer om å tilte de?

Og de trenger eindel innspeling ja, er ganske hissige i starten. Hugs å ta vekk gitteret som er limt i front på diskantene, det lager ulyd!

Bra å høre at du er fornøyd med lyden Håper jeg også bli det!!

Ja, skal tilte de litt, men usikker på hvor mye...bør vel kanskje måle ift sitteposisjon når de begynner å bli ferdige! Skal også ha litt justeringsmulighet på Soundcare-føttene til slutt.

Kommer til å tweake den som en del andre har gjort inne på Hawthorne-forumet, men har lyst til å høre de både med og uten tweak for å kunne si noe om forbedringer.

Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Koster rundt 20K, hvis ikke jeg husker helt feil.

Frode
    Ja, synes jeg husker det lå rundt der! Forresten utrolig lekre de horna dine Hvilke er det (Oris DIY?)...mener å huske å ha lest et sted at du skal i gang med noe nytt? Tror horn må bli et prosjekt for fremtiden...det virker så deilig dynamisk

Chris

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er Oris DIY. Når det gjelder fremtidige planer, så er hodet fullt av idéer. Problemet per i dag, er penger og plass. Men vi får se om ikke ting ordner seg fremover.;-)

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte er de iallefall! Kjenner igjen "hodet fullt av ideer"...kan bli slitsomt i lengden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenke tenke...

Lurer nå litt på hvordan jeg skal lime dette sammen. Meningen var å bruke greenglue mellom lagene, men så leser jeg at dette ikke fungerer som lim??? Har jeg misforstått noe her...GreenGLUE..lim?
    Har kappet plate nr 2 i to halvdeler for å skille bassene og fulltoneelementet (kommer bilder!). Hadde tenkt å ha greenglue mellom alle lagene, men nå er jeg usikker på hva jeg skal bruke (trelim?) og hvordan jeg skal gjøre det med demping. Kan jeg smøre greenglue på deler av platene, feks rundt elementene og trelim i kantene?
    Håper noen har et godt forslag!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss det er den du har kjøpt fra hawthorne så er det vel bare et absorberende skum av et slag
    jeg villa blåst i dette fler-platesystemet.. en stk, 25mm mdf, med triangelstag på baksiden, burde holde.. ser mye bedre ut også.
    denne evige noia`n for vibrasjoner er mer psykologisk enn akustisk også, særlig i en åpen baffel

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er eg uenig! Testbaffelen min av 19mm mdf spelte med som det suste, noko som ga relativt fæle "spikes" i mellomtonen. Beste er vel fortsatt magnetmontering, om du gidder...

Eg trudde greenglue var ein elastisk fugemasse?

Green Glue is sticky

There is nothing harmful about Green Glue, but it is important to warn your installers that it can be tough to clean up, especially after it has dried. Take precautions such as drop cloths and latex gloves when using Green Glue. Take care to remove the Green Glue from unwanted surfaces before it dries. Products that clean well are Avon Skin So Soft Bath Oil©, as well as citrus based solvents and cleaners such as Goof-Off©
    Green Glue is your soundproofing and noise reduction material

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tipper det var forvrengning i de øvre frekvensene til wooferen under innspilling du hørte. et velkjent fenomen.

flere har tilogmed brukt kassene de ble sendt i som baffel uten å bemerke særlige unoter

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •