Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Nei, har de ca likt no (10 grader) men senteren skal ialfall nokon grader meir tilbake når eg kommer sålangt at eg får laga den skikkelig. Eg har jo gjort tabben med å plasere elementene litt langt nede på baffelen så det er litt irriterande...

Mulig det står lenger framme, men skulle du ha subforsterker på kvar front eller anna løysing?
    Du får sette i gang og konstruere nye baffler da..hehe Jeg bruker en Keiga 5230 effektforsterker om seriekobles på Augiene. Spiller bra det. Augiene får vandret godt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Helt konge, SannaX!

Dette gleder jeg meg til å høre:-D
    Har hørt Jamo'ene, og spiller det i likhet med det, så kan det bli ordentlig heftig!
    Takk for det Mor10 Tror nok ikke vi kan sammenligne de med Jamoene forøvrig, uten at jeg har hørt Jamoene da. Synes likevel det spiller bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    de vil ikke minne om en jamo
    spredningen oppover er nok mye bedre fra den kanten, sansynligvis med en mer forfinet gjengivelse generelt.
    augie bassen er sikkert ikke så langt unna kvalitetsmessig dog!

for de som lurer på kjøp vil jeg anbefale sterling med radian driver, og evt. aktivt filter istedenfor de dyre Mcap delene.
    men bastanis prometheus er i en annen klasse.
    Hehe...har du vært inne og forandret første innlegg nå Einis?

Har dessverre ikke lånt øre til Jamo 909....
    At Jamo er bedre, håper jeg nesten til den prisen!
    Se på hva Hoj sier, som har hørt begge to. Ville byttet ut to Jamo med en Orion...sier kanskje litt om kvaliteten på disse?
    Det sies jo at Linkwitz himself har bidratt på Jamo 909, så dårlig er det sikkert ikke det heller.

Sterling fra Hawthorne kom etter at jeg hadde kjøpt Silver Iris. Skulle jeg kjøpt nå vile jeg ikke vært i tvil om at jeg ville spart opp litt cash og kjøpt Sterling.
    Dette betyr ikke at SIlver Iris (den jeg har, er dårlig). Til prisen mener jeg den er et kupp og den låter (i mine ører) flott. Når lyden nådde min mammas ører ble det nesten tårer, så vi må huske på hvem som lytter også

Har du hørt Sterling opp mot Bastanis Promotheus Einis? Dette var også en høytaler jeg var innom på veien, men prisen var jo en faktor her...ganske mye dyrere enn Silver Iris.
    Noen lytteinntrykk uansett på Bastanis?

Her er forresten prisen på Bastanis Atlas: 4590$
    Duet fra Hawthorne : ca 400$ (med sub plate amp)

Takk for alle hyggelige kommentarer gutter :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Linkwitz har noe med Jamo 909 å gjøre kan jeg nesten ikke forstå. Hadde det vært meg som hadde bygget Orion, og vært med på 909'n så hadde jeg druknet meg selv i vodka og tatt en dyp lang søvn.

Jamo'n var tam i bassen og kvass i diskanten, men mellomtonen var grei... Mens Orion har så og si alt av hva jeg kan ønske meg. (Jeg liker bare diskanten på mine egene bedre en Orion).

Personlig så tror jeg ikke Linkwitz har gjort noe med 909'n. Han sverger jo også til di-pol høyttalere..

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig stilige høyttalere. Flott håndtverk! Gratulerer! I gang med å nyte lyden allerede?

Jeg er fortsatt litt skeptisk til bassgjengivelsen. Baffelen er veldig smal nede, og gir akustisk kortslutning et godt stykke opp i bassen. Det kan hende det er kompensert for dette i delefilteret, men da vil basselementet bevege seg voldsomt og trekke mye strøm på høye volum.

Når man først har vent seg til dipoler blir det vanskelig å gå tilbake til vanlige kassehøyttalere. Veldig vanedannende. Det er noe grunnleggende feil med kassehøyttalere, som man omgår med åpen baffel. Kan anbefales.

Store hornkonstruksjoner har fortsatt overtaket hva gjelder dynamikk og oppløsning. Åpen baffel kommer på en god andreplass, og til en mye snillere pris.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Jeg er fortsatt litt skeptisk til bassgjengivelsen. Baffelen er veldig smal nede, og gir akustisk kortslutning et godt stykke opp i bassen.
    Da har du ikke hørt på alle åpen-baffel høyttalere nei..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Da har du ikke hørt på alle åpen-baffel høyttalere nei..
    Nei, for jeg har jo ikke bygget lignende høyttalere selv.
    Se link: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...kt-bilder.html

Det er ikke noe jeg tar rett ut av det blå. Det er snakk om akustiske fenomener. Lydbølgene kansellerer hverandre på enden baffelen. Jo smalere baffel, desto tidligere avrulling av bassen. Her stemmer etter min erfaring teori og praksis ganske bra sammen. Jeg er interessert i hvordan Hawthorne har løst disse problemene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får melde meg på i køen av gratulanter, Sannax! Dette så stilig ut!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for jeg har jo ikke bygget lignende høyttalere selv.
    Se link: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...kt-bilder.html

Det er ikke noe jeg tar rett ut av det blå. Det er snakk om akustiske fenomener. Lydbølgene kansellerer hverandre på enden baffelen. Jo smalere baffel, desto tidligere avrulling av bassen. Her stemmer etter min erfaring teori og praksis ganske bra sammen. Jeg er interessert i hvordan Hawthorne har løst disse problemene.

Men av de ganger jeg har hørt Orion, så kjenner jeg ikke igjen disse tilfellene du her snakker om. Bassen er helt utrolig på dem, og går meget - meget dypt!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med bass og slike open baffel høytalere er vel romplassering, dvs avstanden til bakvegg vs sittepossisjon osv. Størst rom forsterkning oppnås vel når høytaleren er plassert halve romlengden ut i fra bakvegg, og det må vel alltid testes mye rundt plassering av høytaler og sittepossisjon for å få en brukbar bass respons.

Det er vel også sånn at åpen baffel løsninger ikke spiller bass på sammen måte som man er vandt med fra typiske kasse høytalere. Basse er der i den dipole løsningen, men er ofte raskere og friere og ikke like "begrenset" eller "filtrert" som man får fra typiske bass refleks systemer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Linkwitz har noe med Jamo 909 å gjøre kan jeg nesten ikke forstå. Hadde det vært meg som hadde bygget Orion, og vært med på 909'n så hadde jeg druknet meg selv i vodka og tatt en dyp lang søvn.

Jamo'n var tam i bassen og kvass i diskanten, men mellomtonen var grei... Mens Orion har så og si alt av hva jeg kan ønske meg. (Jeg liker bare diskanten på mine egene bedre en Orion).

Personlig så tror jeg ikke Linkwitz har gjort noe med 909'n. Han sverger jo også til di-pol høyttalere..

Nå skal ikke jeg sitte her og være påståelig på det. Mener bestemt jeg leste et sted at de hadde konsultert han angående denne. Spiller forsåvidt ingen rolle. Så lenge Orion er så bra er det jo meget merkelig at ikke flere har prøvd seg her hjemme. Ser jo absolutt problemet med å kjøpe så dyrt og i tillegg uprøvd.
    Mener ha lest at en i Ålesundstraktene har Orion. Han er medlem her på forumet og også medlem i Audiobuilders.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig stilige høyttalere. Flott håndtverk! Gratulerer! I gang med å nyte lyden allerede?

Jeg er fortsatt litt skeptisk til bassgjengivelsen. Baffelen er veldig smal nede, og gir akustisk kortslutning et godt stykke opp i bassen. Det kan hende det er kompensert for dette i delefilteret, men da vil basselementet bevege seg voldsomt og trekke mye strøm på høye volum.

Når man først har vent seg til dipoler blir det vanskelig å gå tilbake til vanlige kassehøyttalere. Veldig vanedannende. Det er noe grunnleggende feil med kassehøyttalere, som man omgår med åpen baffel. Kan anbefales.

Store hornkonstruksjoner har fortsatt overtaket hva gjelder dynamikk og oppløsning. Åpen baffel kommer på en god andreplass, og til en mye snillere pris.
    Takk for hyggelige ord Flexxo
    Ikke fått koblet opp enda. Håper å få montert alt og trukket siste kabler i løpet av uka.
    Siste finish blir trolig utsatt til våren av hensyn til familien og tidsbruk på dette her. Mulig jeg engasjerer en lakkerer til den siste biten. Nesten umulig å få det 100% selv.
    Har ikke fåt testet skikkelig med Augien enda i baffel, så kan ikke uttale meg om akkurat det enda. Kommer tilbake til det når jeg får hørt litt.
    Det kan diskuteres hva som er de beste løsningene...likevel ingen tvil om at OB er undervurdert i den store høytalerverden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg får melde meg på i køen av gratulanter, Sannax! Dette så stilig ut!
    Takk for det RuneW

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En annen ting med bass og slike open baffel høytalere er vel romplassering, dvs avstanden til bakvegg vs sittepossisjon osv. Størst rom forsterkning oppnås vel når høytaleren er plassert halve romlengden ut i fra bakvegg, og det må vel alltid testes mye rundt plassering av høytaler og sittepossisjon for å få en brukbar bass respons.

Det er vel også sånn at åpen baffel løsninger ikke spiller bass på sammen måte som man er vandt med fra typiske kasse høytalere. Basse er der i den dipole løsningen, men er ofte raskere og friere og ikke like "begrenset" eller "filtrert" som man får fra typiske bass refleks systemer.
    Noen sier også ca 1/3 av rommets lengde, men dette er litt uklart. Som med vanlige høytalere finnes det ingen endelig fasit.
    Bassen er ikke lik. Folk beskriver det som raskere og friere bass, flere basstoner kommer frem, mer artikulert i bassen etc.
    For mange (kanskje inkludert meg selv også) er dette litt uvant fordi vi er vant til den litt boomy bassen som forsterkes av rommet.
    De fleste (jeg har lest om), og som har hatt et slikt system en stund, sier de ikke vil tilbake til bokshøytalere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. Skal følge med på dette. Ski er jo ikke så langt unna heller... ;-)

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men av de ganger jeg har hørt Orion, så kjenner jeg ikke igjen disse tilfellene du her snakker om. Bassen er helt utrolig på dem, og går meget - meget dypt!
    Nå er jo Orion-systemet aktivt delt og biampet. Da kompenserer man for tap av bass aktivt. I tillegg er det vinger både foran og bak, på begge sider og opp og nede. Med en passiv løsning på flat baffel sånn som Hawthorne er det litt verre. Man kan enten dempe resten av frekvensområdet enkelt med motstander, ellers finnes det andre finurlige kretser. Men man kan ikke koble et basselement rett opp på en sånn baffel og få dyp bass.

Plassering i rommet er viktig ja. Et par meter ut fra bakvegg er nok å anbefale.

Ser fram til å høre om lytteinntrykkene. Har trua på at det kan bli riktig så bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke stå på gjestfrihet når alt er oppe og går Roffe :-D Halden er jo bare et par slagsskudd unna...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo Orion-systemet aktivt delt og biampet. Da kompenserer man for tap av bass aktivt. I tillegg er det vinger både foran og bak, på begge sider og opp og nede. Med en passiv løsning på flat baffel sånn som Hawthorne er det litt verre. Man kan enten dempe resten av frekvensområdet enkelt med motstander, ellers finnes det andre finurlige kretser. Men man kan ikke koble et basselement rett opp på en sånn baffel og få dyp bass.

Plassering i rommet er viktig ja. Et par meter ut fra bakvegg er nok å anbefale.

Ser fram til å høre om lytteinntrykkene. Har trua på at det kan bli riktig så bra.
    Ja, det er en litt annen type konstruksjon med Orion, og med en temmelig annen pris.
    Tror nok (uten at jeg har fått koblet det opp skikkelig) at du har rett i at det kan bli mangel på den virkelig dype bassen Flexxo. Men, der har jeg 2 stk PC Ultra som kommer til å jobbe
    Jeg er av den tro at hvis systemet mitt (Hawthorne) kan jobbe fra 80Hz og oppover så vil Ultraene (som er gode på integrering) gjøre jobben i de lavere oktaver.
    Å skape en høyttaler uavhengig av om den er OB eller kasse, og få den til å jobbe i hele frekvensområdet uten å slite vettet av en gedigen effektforsterker tror jeg er vanskelig om ikke umulig.
    På messa i Horten ble vi presentert et spor hvor Mr. flageborg kjørte sporet kun med B&W 801D tilkoplet (membranvandring uten særlig output), så koblet han opp 2 stk PC Ultraer som tok seg av alt under 80Hz. Man må nesten kjenne/se/føle det for å forstå. Det var forskjell...

Poenget er at jeg ikke har ønsket å lage/kjøpe en konstruksjon som tar hele registeret uten problemer, kort fortalt, fordi jeg tror mer på 2 velintegrerte suber i bunn.
    Augien (bassen til Hawthorne) ble testet, lurer på om det var i 6moon eller noe. Her berømmet testeren den aller mest i området 140Hz og oppover. Her mente han den at det var lite annet som kunne følge...

Spennende blir det uansett...og gøy

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns bassen er det beste fra desse, med augie bør det vær bra output. rundt 30hz holder for min del, men så har jeg ikke hatt innom en sub her på lang tid heller da.
    her er en annen løsning man kan kombinere de med f.eks
    Darkstar

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke SVS-suber i tillegg er det jo ikke noe problem. Det blir også enklere å integrere bass i et mindre følsomt oppsett. Litt av mitt problem er at jeg skal integrere passiv bass i en åpen baffel med 100dB følsomhet. Da begynner vi å tøye grensene for hva som er praktisk mulig.

Hadde vært moro å høre. Hvis du arrangerer lyttesession skal du ikke se bort ifra at jeg legger inn en søknad.

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •