Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 224
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Jeg har valgt en litt enklere løsning med 22mm MDF, forsterket med sidevinger som rekker over basselementet. Eminence Alpha 15 montert 3 cm over gulvet med andre ordens filter litt over 100Hz. 15" hamp mellomtone uten filter montert i ørehøyde, og Fountek bånddiskant øverst med første ordens filter over 5kHz. EQ er absolutt nødvendig foreløpig, men lyden er helt fantastisk. Så bra at jeg solgte unna kjøpehøyttalerne mine faktisk.
    Du får lage en tråd (om det ikke bare er jeg som ikke har fått den med meg) og legge ut litt mer info og litt bilder av dette!

Høres ganske rått ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Du er også medlem i TTT-klubben kanskje... (som meg)

Har lest mye bra om disse, og lurer litt på hvordan de låter. Tror ikke jeg kunne hatt de i stua, men et kinooppsett slik du har tenkt med komplett frontrekke ville blitt en del billigere enn den rekka jeg har i dag (og kanskje enda mer dynamisk?).
    Kan vel betrakte meg som medlem...om enn noe "ufrivillig" I det ligger det at jeg har bygd kino i tillegg til å ta fatt på OB prosjektet, kan vel rolig si at kona har litt å si her også Min lille datter trenger også en del oppmerksomhet, så tiden begrenser seg litt!
    Er veldig spent på hvordan det vil låte i kino oppsettet. En av grunnene til at jeg valgte det var muligheten til center i samme serie. Tror heller ikke det skal skorte på dynamikken heller med Augie (bassen) i bunn. Den er kjapp og presis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, at jeg ikke hadde sett denne tråden før. Jeg er visst ikke den eneste i Ski som har et åpen-baffel-prosjekt på gang.

Veldig forseggjort og solid konstruksjon det her. Ser ut som det kan bli riktig lekkert. Har du prøvemontert og fått lyttet noe særlig eller? Hadde vært rått å få låne øre til.

Jeg har valgt en litt enklere løsning med 22mm MDF, forsterket med sidevinger som rekker over basselementet. Eminence Alpha 15 montert 3 cm over gulvet med andre ordens filter litt over 100Hz. 15" hamp mellomtone uten filter montert i ørehøyde, og Fountek bånddiskant øverst med første ordens filter over 5kHz. EQ er absolutt nødvendig foreløpig, men lyden er helt fantastisk. Så bra at jeg solgte unna kjøpehøyttalerne mine faktisk.

Åpen baffel er veldig vanedannende.
    Jøss, kanskje det er noe i vannet her i Ski Moro at det er flere som tester denne løsningen. Skulle gjerne lånt øre til dine etterhvert også!
    Har desverre ikke fått prøvemontert i baffel enda, men det begynner å nærme seg noe. Er noe jobb igjen med den ene frontbaffelen, mens den andre er ganske ferdig. Centeren skal bare lakkes. Det jeg bruker mest tid på nå er designet på sålen alt skal stå på. Den skal sandfylles samt at delefilteret skal skjules, terminaler skal monteres og støttestag skal produseres....så litt igjen til ferdig produkt med andre ord

Du må opprette en egen tråd så vi kan se litt bilder etc.!!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut noen bilder nå. Sjekk egen tråd.

Jeg lurte på en ting. Har du tenkt å lage noen vinger på denne høyttalern, eller skal den være åpen på sidene, som Jamo-høyttaleren?

Med såpass smal baffel og Qts under 1, så får du veldig lite output i bassen. Bassen vil begynne å rulle av godt over 100Hz. Akustisk kortslutning heter det visst. Det rister masse, men du hører ingen ting. Jamo sitt triks er vel å bruke basselementer med høy følsomhet, og dele lavt. Da matcher det mellomtonen og diskanten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok følsomheten her er høyere enn de som står i jamo. iallefall når det kommer til coaxen.. og den ruller av rundt 60hz i en baffel på tja 60cm. her med en Augie i tilegg vil det gå ned mot 30.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet ditt ser spennende ut Flexxo! Har ikke fått kommentert i tråden din, men det kommer.
    Når det kommer til bredde på baffel ift akustisk kortslutning på bass så anbefaler Hawthorne selv at baffelen ikke skal være så bred på coax elementet fordi tester har vist at dette "tilsmører" mellomtonen. Som Einis sier, coaxelementet ruller av rundt 50-60 tenker jeg med den baffelen jeg har. De oppgir det til 45 Hz på sidene, men man kan anta at dette er litt avhengig av baffelbredde. Når det gjelder Augien så skal denne gi seg på rundt 30Hz. De oppgir 27 Hz på sidene, men man kan kanskje være litt "rund" på en del av de oppgitte tallene.

Designet er likt Jamo, med andre ord ingen vinger...

Det er ingen tvil om at det spiller bra, til og med uten baffler, men bassen går ikke ned i dypet. Den er likevel artikulert og kjapp, som jo er meningen med OB. Når det gjelder bass i dypet, så har jeg en PC 13 Ultra som uten å ha blitt kalibrert, integrerer seg fint med frontene.
    Augiene når ikke Ultraen til knærne engang når det kommer til dypbass, men det var heller aldri meningen.
    Det virker som dette kan bli en meget bra kombo etterhvert som bafflene står ferdig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått telefon fra det mekaniske verkstedet. De starter på støttestagene til alle tre bafflene så fort han får inn rørene.
    Det blir rustfritt stål som er 32 mm i yttermål. To rør skal legges oppå hverandre og sveises sammen punktvis, slik at når de nærmer seg basen så bøyes det ene fremover og det andre bakover. Dette tror jeg kan bli et kult design!
    Inne i stagene vil det trekkes kabler og disse vil gå ned til delefilteret som skjules i bunnen av basen. I tillegg vil støttestagene og deler av basen sandfylles, så dette kommer til å bli en tung konstruksjon...
    Skal bli spennende å se hvor mange kg en høytaler klokker inn på!

Vet dere liker bilder, så det kommer flere bilder av bafflene snart

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ut som en spenstig konstruksjon. Blir spennende å se bildene!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kult ut Sannax. Spennende.

Fortsatt fornøyd med lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Høres kult ut Sannax. Spennende.

Fortsatt fornøyd med lyden?
    Ja, jeg er fortsatt veldig fornøyd. På høyt volum kan diskanten tendere til å stikke av litt, men føler det er rommet som er synderen.
    Til tross for at de ikke står i baffler enda og jeg heller ikke har en skikkelig kilde å spille fra, så er det bra!

Skal bli spennende å høre de, og se de, når de står i bafflene

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veldig spennende. Vi glær oss (som det het i trønderhovedstaden for noen år siden)

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi noen bilder av baffelen snart? Blir spennende å se resultatet her. Har du noe mål for når du kan bli ferdig? Jeg skjønner ikke helt hvordan du orker å høre på musikk uten baffel.

Det er bare å si ifra hvis du ønsker inspirasjon. Du kan stikke innom for en lytt hos meg når det måtte passe. Det låter såpass ålreit at det ikke er flaut å la andre høre de lenger. Selv om utseendet ikke akkurat er noe å skryte av.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    De der var jo meget lekre!
    3-veis aktiv drift med deqx krever dog en liten investering...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi noen bilder av baffelen snart? Blir spennende å se resultatet her. Har du noe mål for når du kan bli ferdig? Jeg skjønner ikke helt hvordan du orker å høre på musikk uten baffel.

Det er bare å si ifra hvis du ønsker inspirasjon. Du kan stikke innom for en lytt hos meg når det måtte passe. Det låter såpass ålreit at det ikke er flaut å la andre høre de lenger. Selv om utseendet ikke akkurat er noe å skryte av.
    Hehe...ja, jeg skal ta meg selv i øra og få tatt noen bilder i løpet av uka. Madamen reiser bort onsdag morgen og blir borte til fredag, så før onsdag blir det ikke. Lille snuppa har 2 års dag i morgen, så familien står i fokus de neste dagene.
    Vel, Flexxo, du kan si jeg gleder meg til å få de i baffel, for å si det mildt. Håper støttestagene påbegynnes denne uka. Da vil alt bli litt lettere med tanke på bunnsokkelen. Lurer på å kle hele bunnsokkelen i vinyl for å få en brytning mellom baffel og sokkel.

Skulle veldig gjerne kommet en tur og hørt dine. Hvor i Ski bor du da? Ta det gjerne på PM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dette var en flott konstruksjon! Det er ingen tvil om at det finnes ideer nok. Har ikke blitt ferdig med bafflene jeg holder på før jeg kommer på andre ideer som kunne vært enda finere og kanskje bedre.
    Føler nesten det er som "oppgraderingssyken andre har med hele tiden å kjøpe nytt. Blir vi noengang fornøyd?
    Jeg har vel bestemt meg for at jeg er nødt til å være fornøyd en god stund nå, både for min egen del, men aller mest for familien min.
    Meningen med rommet og høytalerene er jo at vi skal underholdes med musikk og film...så det står helt klart i fokus

Her er en annen OB jeg synes er dritlekker :

-normal_thin_trios_slim-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste der kommer kanskje ikke fra hjemmesløyden? De var dritlekre, har du en link?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det er noe billig hjemmemekk Har bilde kun fra forumet på Hawthorneaudio, men fant noe lignende på AV123..dette er jo ikke OB, men det gjør jo ikke noe åvære litt OT..sjekk link:

Aktiv drift med denne designen for 1300$??

Weekend Bombshell at mid week - Here is the mls RDM (Reference Digital Monitor) - AV123.com Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden tråden er blitt oppdatert...tar jo votter og vintre med støttestagene!! Er blitt lovet (delvis) stagene i dag, men stoler ikke på noe før jeg har de i bilen på vei hjem...
    Får jeg de skal jeg prøve å ta noen bilder enten i kveld eller i morgen

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter i spenning.

Av økonomiske årsaker står mitt eget prosjekt på vent en liten stund, så da er det fint å kunne glede seg over andres fremskritt.

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •