Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg strides litt i mitt eget hode på hva som faktisk hjelper best. De som fester bassen i magnetfeste har jo også magnetfeste stående på foten igjen. Så lenge magnetfeste og baffel begge er festet på foten vil jo også dette kunne føre til vibrasjoner, vil jeg tro?
    Er det slik at de faktisk ikke fester bassen med skruer, men bare lar den "hvile" på pakningen? Dvs at bassens eneste feste er magnetfeste?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, poenget er at elementet ikkje skal overføre vibrasjonene til baffelen, og da kan den jo ikkje festes i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnetmontering

Hei SannaX

Det er riktig som dere sier at man ikke ønsker å overføre energi fra elementet til baffelen. Baffelen kan jo sees på som ett stort element. Vibrasjoner fra denne vil dermed bidra i lydbildet og gjør sjelden noe godt. Grunnen til at man monterer i magneten, er jo for å ta vibrasjonene der de oppstår. Man monterer vel heller ikke en bilmotor til chassi via girkassen? Når du magnetmonterer så legger du bare elmentet forsiktig mot baffelen med en slags pakning i mellom. Altså ingen fysisk kontakt. Du har vel sett på Hawthorne sitt forum hvordan de magnetmonterer? Jeg skal magnetmontere mine augier snart. Har en liten ide på hvordan det skal gjøres. Kan lage en sketsjup skisse av det om det er interessant?

Mvh
    Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnetmontering

dobbelpost

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qazx
    Hei SannaX

Det er riktig som dere sier at man ikke ønsker å overføre energi fra elementet til baffelen. Baffelen kan jo sees på som ett stort element. Vibrasjoner fra denne vil dermed bidra i lydbildet og gjør sjelden noe godt. Grunnen til at man monterer i magneten, er jo for å ta vibrasjonene der de oppstår. Man monterer vel heller ikke en bilmotor til chassi via girkassen? Når du magnetmonterer så legger du bare elmentet forsiktig mot baffelen med en slags pakning i mellom. Altså ingen fysisk kontakt. Du har vel sett på Hawthorne sitt forum hvordan de magnetmonterer? Jeg skal magnetmontere mine augier snart. Har en liten ide på hvordan det skal gjøres. Kan lage en sketsjup skisse av det om det er interessant?

Mvh
    Bjørn
    Ja, har sett selve magnetmonteringen. Dette designet appelerer ikke til meg. Skal jeg gjøre det må jeg finne på noe penere.
    Kom gjerne med en tegning på hvordan du tenker å gjøre det!
    Har du forresten Duet du også?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sannax

Det er ikke så lett å lage den veldig sexy, men jeg hadde da også tenkt å dekke til baksiden på ett vis. Jeg har tenkt å lage en enkel bukk av noe slikt:

Eller slik:

Da låses elementet mellom de to stykkene.Det nederste stykket må da gjøres fast med skruer eller lim til sokkelen.

En annen variant er denne:

Det er to stykker biter som står 90 grader på hverandre. Bitene kniper i magneten via noen treskruer. Så er stykkene skrudd i baffelen

Denne varianten har jeg planlagt til mellomtonen min.

Den kan da utformes anderledes også, men hovedtanken er jo at magneten klemmes og holdes i ro.

Jeg har ikke duet. Jeg har mellomtone og diskant fra Bastanis. Det er en 12" uten filter, og en dipol diskant med bare en kondensator i filteret. Som sagt bruker jeg Augie i bassen. Synes den integrerer veldig bra med resten.

Mvh
    Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant med skissene. Har tenkt i de baner selv faktisk, men jeg suger på Sketchup og alle disse tegneprogrammene Hvis jeg skal lage magnetmontering må den kunne integreres på en designmessig måte i resten av støttestaget...det kan bli en utfordring!
    Skal se om jeg får tid til å lage en skisse etterhvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare noob's som bruker tegne programmer ??
    beste og raskeste er vell og finne noen biter papp eller tykt pappir og ta frem tapetkniven og prøv deg frem.. tar mindre tid og du ser mer hvordan det blir til slutt.

med tegneprogram må du først lage et design så sette på mål så lage en "prototype" å e prototypen feil e det tilbake til 0 ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Jeg er mye bedre til å tegne for hånd faktisk...skal lage en skisse når jeg får tid til å sette meg ned. Har også tenkt til, som du hevner, å lage alt i papp før jeg drar ned til det mekaniske verkstedet for å få de til å bøye og sveise...
    Har lyst til å prøve denne magnetmonteringen hvis jeg klarer å lage noe jeg liker. Hvis ikke kjører jeg "Jamo-style" og dropper det. De har tynnere baffel og to basselementer. Har aldri hørt det har vært klaget på vibrasjoner i baffel som forstyrrer mellomtone og diskant. Vet ikke om de har delt av lagene med Green Glue og sand eller andre tiltak, men kan ikke tenke meg de har gjort slike tidkrevende og fordyrende tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    bare noob's som bruker tegne programmer ??
    beste og raskeste er vell og finne noen biter papp eller tykt pappir og ta frem tapetkniven og prøv deg frem.. tar mindre tid og du ser mer hvordan det blir til slutt.

med tegneprogram må du først lage et design så sette på mål så lage en "prototype" å e prototypen feil e det tilbake til 0 ^^
    Hei

Der tror jeg du har missforstått meningen med tegneprogrammer. Det er jo derfor man skal kunne modelere ting for å slippe å bruke masse tid på lage noe rent fysisk. Og tegneprogrammene er jo ikke så statiske som du vil ha det til. Når man har tegnet noe (som forøvrig ikke tar lang tid) kan man legge til og trekke fra, kopiere og forlenge, forkorte. Man har altså alle muligheter. Man kan lagre forskjellige varianter og siden samenligne. Man setter forøvrig ikke på mål etterpå. Man tegner hele tiden på mål. Når man så har fått ett par varianter man ønsker å se videre på, kan papp og kniv metoden komme til nytte. Det er jo faktisk for å spare tid man benytter seg av tegneprogrammer. Det å få 3D modeller å se på, med korrekt farge og fasong, er faktisk veldig nyttig. Mange prosjekter blir skrinlagt akkurat der, og det må jo være bra

Mvh
    Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Enig ...skal lage en skisse når jeg får tid til å sette meg ned. Har også tenkt til, som du hevner, å lage alt i papp før jeg drar ned til det mekaniske verkstedet for å få de til å bøye og sveise...
    Hei

Det må ikke være noe metall (stål) som holder magneten. Det bør være av tre eller lignende magnetisk dødt materiale. Her er at annet eksempel på magnet montering:

Mvh
    Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått slisset den ene fronthøytaleren og bøyd den av med båndtvinger. Blir ganske så stilig
    Så kommer neste spørsmål: Hva skal jeg gjøre med finishen? Skal jeg satse på å pusse, pusse og pusse for så å legge pianolakk i svart, eller skal jeg kle de med skinn e.l?
    Ser for meg at det kan bli ganske kult med skinn egentlig...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skal jeg satse på å pusse, pusse og pusse for så å legge pianolakk i svart, eller skal jeg kle de med skinn e.l?
    Ser for meg at det kan bli ganske kult med skinn egentlig...
    Ulvesnuteskinn er tøft :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ulvesnuteskinn er tøft :-)
    Hmmm...hva er det? Tuller du nå eller? :-D

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skinn tror jeg kunne blitt tøft. Det blir liksom litt mer eksklusivt med skinn.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er litt lysten på å prøve det! Tror det kunne blitt et ekslusivt utseende Det jeg frykter er finishen ift hjørner og skjøter...hvordan i all verden få det skikkelig pent? Hva slags lim bruker man...kontaktlim?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ørnenebbfinnish?

Artig å følge med på dette prosjektet. Blir spennende høre dine erfaringer. Har aldri hørt denne type høyttalere før.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skinn! mulig det går å lage en list som går rundt hele kanten slik at man får bort skjøtene.

mvh
    stian

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installbay har både lim, vinyl, skinn og annet du måtte ha bruk for...
    Se under Installbay i menyen til venstre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob