Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gjør ingenting å poste det Rune! Bare fint å samle info om prinsippet

Såvidt meg bekjent er det inget filter designet inn i disse elementene. Det er som Einis skriver Qts verdier etc som spiller inn her.
    Coaxialelementet spiller ned til 45Hz og Basselementet (Augie) spiller ned til 27Hz, så det skulle være rikelig med bassrespons. Skal etter sigende også være temmelig linært...ikke spør meg!
    Skulle jeg finne ut at jeg mangler noe så har jeg en PC Ultra 13 som sikkert kan bidra

Når jeg først skulle bygge synes jeg det var spennende å prøve noe helt nytt. Tenkte at det skulle bli enklere å lage baffel enn kasse, men som den petimeteren jeg er rundt design så ser det ikke ut til å bli noe simpelt design når støttebein og div skal på

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassrespons avhenger også av baffelen. f.eks min er ca 70cm bred, men helt flat. noen andre kan ha mindre bredde med vinger på baksiden som en halvveis omslutning.

montert flatt på en plate med samme bredde som elementene må man gi avkall på en del frekvenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at baffelens bredde har mye å si for bassresponsen. Målene jeg oppga er fra Hawthornes egne forumsider og jeg antar at de stammer fra Solo og Duet som kommer ferdig fra Hawthorne. Husker ikke målene på disse...
    Det er flere som har prøvd seg med bredere baffel uten at dette har hatt nevneverdig effekt. Det har heller vært rapportert (såvidt jeg husker å ha lest) litt "tilsmøring" av lydbildet ved bredere baffel. Kan ikke understøtte dette annet enn ved andres erfaringer.

Hadde ikke du Hawthorne Einis? Har du de enda? (Har ikke sjekket profilen din...for lat i dag )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    specs kommer fra produsenten som kaller det "Usable frequency range". de har nok falt av betydelig før de når de 41hzène hawthorne oppgir

ja har silver iris enno ja. fine greier, bortsett fra at diskanten irriterer meg noen steder. så tenkte kanskje å skaffe et aktivt filter for å se hva som kan gjøres.

lite vits å selge høyttalerene iallefall. bruksverdi er mye høyere enn hva jeg kan få igjen av penger for noe som kostet 3k nytt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som irriterer med diskanten? Spesiell musikk eller film?
    Har du modet den som en del av eierene inne på Hawthorne forumet har gjort ved bla å fjerne "gitteret" bak?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har fjernet skjermen. fortsatt litt kantete og hard i nedre del, men det er også en 50watt diskant til veil. $29
    frekvensrespons:
    http://eminence.com/pdf/asd1001.pdf

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du oppbygningen av den åpne baffelen på mine Gradienter. De har en innbrekt vinge på hver side. Har dessverre ikke målene på dem

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du kaster deg på Einar
    Vet du om den bakre ramma fungerer som en waveguide på dine Gradienter?
    Skal i visse tilfeller påvirke spredningen uten at jeg egentlig vet helt hvordan...

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med denne bygge tråden. Hvordan går det? Er meget interessert i demo og bilder...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått frest ut til elementer på den første baffelen. Skal slisse så jeg får rundet av baffelen om ikke lenge.
    Har ikke fått jobbet så mye med de som ønsket i senere tid. Er i ferd med å ferdigstille kjellerstua om dagen og det har tatt all tid. Kona holder på å tørne...og det gjør vel snart jeg også
    Skal få lagt ut bilder så fort jeg har tid. Ligger etter på bildesiden både her og i byggetråden...
    Demo skulle fint la seg gjøre når rommet (og høytalere) er oppe og går!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er i ferd med å ferdigstille kjellerstua om dagen og det har tatt all tid. Kona holder på å tørne...og det gjør vel snart jeg også
    Å, som jeg kjenner meg igjen... men så har jeg også en kone som har 3 norgesmesterskap og en 7 plass i VM i Kino-uinteressert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Å, som jeg kjenner meg igjen... men så har jeg også en kone som har 3 norgesmesterskap og en 7 plass i VM i Kino-uinteressert...
    Haha Ja, det er til tider ganske hett rundt øra. Det har tatt så sabla lang tid og det går jo selvfølgelig utover mye annet. Prøver å forklare at det å totalrenovere en kjeller hvor det var fukt ikke tar tre uker, men det er ikke alltid like lett å forstå.
    Samtidig må jeg skryte av at hun er tålmodig. Skjønner at det kommer en utblåsing av og til.
    Det er jo heller ikke sånn at jeg vil stå i kjellerstua med støv og gips oppetter øra istedenfor å være sammen med familien min, men det er nå en gang sånn at dette er påbegynnt. Da må vi rett og slett bli ferdige.

Skal uansett bli veldig bra å kunne begynne å bruke det til det det er ment for...moro for store og små

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kommet litt lenger på bygginga. Her kommer noen bilder av den første fronthøytaleren.

-img_1661-jpg
    Her er det markert til slissing for å få rundet av hele baffelen. Dette blir gjort etter at det er frest ut elementhull for å bevare stivheten til baffelen.

-img_1643-jpg
    Første plate blir påført trelim rundt kantene. I midten skal det påføres Green Glue. For de som ikke har vært borti dette stoffet eller lurer på hvordan det kjennes ut. Det er skikkelig seigt og jeg kan definitivt se at dette skal ha en funksjon i å dempe vibrasjoner.

-img_1646-jpg
    Andre plate er limt på. Denne plata er delt i to og det blir en åpning mellom disse to. I den åpningen dere ser skal det fylles sand for å dempe om mulig enda mer mellom basselementet og gjøre konstruksjonen tung. Såndblåsersand fra Biltema er kjøpt inn. Kostet 49 kr for 25 kg.

-img_1664-jpg
    Her limes en "stopper" for sandfyllingen på den ene siden.

-img_1665-jpg
    Sånn ser det ut på litt avstand.

-img_1666-jpg
    Sånn ser det ut med Green Glue påført. Det er ikke likt noen av de andre elastiske fugemassene som finnes der ute hvis noen skulle være i tvil, eller tenker å spare penger ved å bruke Tech7 e.l. Kan godt hende det også virker, men dette er iallefall noe helt annet.

-img_1668-jpg
    Godt med trelim rundt kantene og Green Glue innvendig.

Har ikke tid til mer nå, men kommer flere bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et kjapt bilde med elementhull...

-img_1775-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å ligne noe!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å skje noe. Dette blir gøy å følge med på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok litt mer bygging fremover, nå som kinoen snart står ferdig. Må jo ha noe der nede som kan spille også Fordelen er jo at elementene kan stå på eskene sine og spille inn mens baffelen blir til!

Snakket med en bekjent i går som driver et svært mekanisk firma. Han mente jeg bare skulle tegne en skisse til støttestaget bak så skulle han hjelpe meg med bøying av rør og sveising etc. Det passet jo meget bra inn i planene
    Hvis dere ser på støttestaget til Jamo 909 Reference så får dere en ide om hva jeg har tenkt. Har vurdert et rustfritt rør istedenfor, men er åpen for gode forslag...

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Blir det magnetfeste siden du skal ha støttestag der likevel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Ser bra ut! Blir det magnetfeste siden du skal ha støttestag der likevel?
    Skal sette meg ned og designe en av dagene. Lurer på om jeg skal prøve å få til et magnetfeste, men det kan bli "designmessig" utfordrende. Ser heller ikke at dette skal ha så mye å si. Hvis jeg har forstått rett skal jo et magnetfeste holde tyngden av basselementet og virke som en avkobling fra baffelen? Men elementet må jo likevel skrues til baffelen? Ser at Jamo 909 ikke har slike magnetfester...
    Kom gjerne med innspill om hvorfor dette skal ha mye å si for lyden, eller om det er noe jeg har oversett eller ikke fått med meg mtp magnetfeste!

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Det er jo de som streber for å feste disse elementene via magneten, og det er nok uten tvil for å hindre vibrasjonsoverføringer til baffelen. Men som du sier så er eg absolutt ikkje sikker på kva ein skal gjera med sub elementet. Mulig at det er to separate feste som er tingen. De eg har sett har ialefall kun blitt festa via magnet og sitter mot baffel med ein pakning eller liknande.

Men uansett så har jo du dobbel baffel med greenglue, så det skulle jo gjera susen uansett. :-D

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •