Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    viss det er den du har kjøpt fra hawthorne så er det vel bare et absorberende skum av et slag
    jeg villa blåst i dette fler-platesystemet.. en stk, 25mm mdf, med triangelstag på baksiden, burde holde.. ser mye bedre ut også.
    denne evige noia`n for vibrasjoner er mer psykologisk enn akustisk også, særlig i en åpen baffel
    Interessant dette. Godt det er forskjellige meninger. Kommer nok kanskje til å gå ned til 48mm istedenfor 59mm, men 25mm har jeg et psykologisk problem med Det er vel en gang sånn at også "masse" kan hjelpe til på vibrasjoner og tungt blir det.
    Hvordan ser dette triangelstaget ditt ut?
    Har kjøpt grennglue på AVShop.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Der er eg uenig! Testbaffelen min av 19mm mdf spelte med som det suste, noko som ga relativt fæle "spikes" i mellomtonen. Beste er vel fortsatt magnetmontering, om du gidder...

Eg trudde greenglue var ein elastisk fugemasse?
    Trodde også det, men at det samtidig hadde samme limegenskaper som tech7, men tok vel kanskje feil...
    Så hva skal jeg da bruke?
    Ser kanskje for meg trelim godt inn fra kantene og green glue modt midten. Har jeg først tenkt på vibrasjonsdempende muligheter klarer jeg ikke å tenke etterpå at jeg ikke gjorde det
    Magnetmontering ja, har sett noen som har gjort dette. Enda ingen av de jeg har sett som innfrir ift design! Det må henge sammen og være symmetrisk, og det ser bare rart ut! Er forresten da ikke Augien festet til baffelen i det hele tatt?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnetmontering fungerer vel med de fleste design, det er jo kun ein løysning for at elementet ikkje skal overføre vibrasjoner til baffel. Vurderte det lenge sjøl, men følte at det ikkje var heilt nødvendig med mine baffles.

Har du forresten testa greenglue massen? Rekner med andre på dette forumet har testa og at nokon kan svare på dette.

jeg tipper det var forvrengning i de øvre frekvensene til wooferen under innspilling du hørte. et velkjent fenomen.

flere har tilogmed brukt kassene de ble sendt i som baffel uten å bemerke særlige unoter
    Nåh, Naturligvis så vil ein 15" mellomtone overføre vibrasjoner, så her gir eg meg ikkje. Men kan vel og sei at eg kjører mine relativt hardt, Føler ialefall eg har nådd øvre grensa på kva det klarer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vibrasjoner ja, hørbart? neppe.
    de leveres ferdig, montert i 3/4 toms plater (18mm).
    det virker ikke som de anbefaler noe tykkere enn 1" på forumet.

med tanke på at det selges fulltoner i 8" størrelsen som tar seg av all bass og diskant på samme membran føler jeg meg rimelig trygg i at småvibrasjoner ikke er særlig hørbare her

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på Solo/duet så er elementene isolerte fra baffel med gummispacers/pakning .

We will see that vibration management becomes much more of a consideration as we increase volume or when we include into our designs, bass augmentation.
    The first tool in the tweakers tool box that is useful for vibration management is decoupling.
    Not too unlike the motor mounts in our vehicles we can decouple our drivers from our baffles and thus limit the transfer of energy from the drivers to the baffles. When building our production finished speakers we mount our drivers first to a plywood mounting plate. This plate is 16 1/2" x 16 1/2" and we bolt our drivers to this mount using 1/4 20 bolts, washers and finally Nylock brand locking nuts. This seems to do a great job of arresting any ringing of the outer driver flange and stiffens everything up nicely.

We then insert a thick foam rubber gasket between these mounting plates and the back side of the baffle proper. We then bolt these plates to the baffle with this gasket serving to decouple the two pieces of wood. This does a good job of limiting the direct transfer of vibrations from the driver to the baffle

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Tenker du på Solo/duet så er elementene isolerte fra baffel med gummispacers/pakning .
    Tenker du på den gummiringen som ligger bak metallrammen i ytterkant av elementet? Vil veldig gjerne forstå hvordan jeg best kan hindre disse vibrasjonene, for at de kan oppstå det tror jeg på! Andre har bekreftet dette inne på Hawthorne-forumet....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går litt tregt ift bygging av HT. Rommet tar opp all extra tid jeg har. I påsken derimot skal jeg være alene hjemme i 5 dager, og da skal det skje ting

Har likevel fått koblet opp 15" coaxialelementene i dag i friluft oppå noen pappesker.
    Førsteinntrykket er en veldig klar mellomtone rett ut av boksen. Diskanten høres bra ut, men det er ikke spillt på høyt volum enda så litt tidlig å si.
    Bassen er slank, men jeg hører at spesielt midbassen er der, og den høres bra ut.
    Skal bli gøy å få dette i baffel snart

Det gir en lykkefølelse dette her, så jeg måtte ta meg en whiskey...det hører med

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe i påsken da Sannax ? venter i spenning på litt lytteopplevelser...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Har det skjedd noe i påsken da Sannax ? venter i spenning på litt lytteopplevelser...:-D
    Hehe...hadde nesten glemt at jeg hadde en tråd for disse
    Nei, det har ikke skjedd mye i påsken. Bygging av kinoen har tatt det meste av tiden. Har faktisk vært nede i kjelleren i dag og montert sirkelannlegget på håndoverfresen...skal frese ut til elementer en av de nærmeste dagene nå

De har stått på litt i påsken, men bare ligget løst oppå noen kasser. Litt vanskelig med et skikkelig inntrykk da, men må si jeg er meget positivt overrasket over lyden allerede. Trodde ike det ville spille noe særlig bass, men det gjorde det jaggu Blir moro å få de i baffel sammen med Augiene (bassene).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har svirret noen tanker i hodet mitt om open baffle også, etter at jeg så 909. Men jeg får nok holde meg til gamlemetoden med innbygging av elementene en stund til.
    Du får slenge opp noen bilder etterhvert så vi får fulgt med på hva som skjer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Kom med bilder. Dette virker spennende. Har faktisk selv vurdert å lage en open baffle konstruksjon etter at jeg fikk se Jamo's dødsråe modell

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en kar som selger to 15" her inne nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det liv
    Så det var to til salgs her nå ja..bare å kline til
    Mine baffler blir litt like Jamo, men mangler mellomtonen og diskanten i baffelen (diskanten sitter sentrert). Har rundet de av i toppen og skal bøye de av bakover slik at de får en kurve med konkaviteten bak. Skal få en sveiser til å sveise et støttestag bak slik at det holder seg på plass. Er opptatt av designet så det tar litt tid før de er helt ferdig. Men kommer til å montere de såfort bafflene er ferdige for å lytte litt.
    Skal få lagt ut noen bilder såfort jeg får tid!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å lage delefilteret/"equalizeren" selv? Det er vel ikke bare bare å få dette til med en slik konstruksjon? Bassen må jo få kunstig åndedrett med en åpen baffel-løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret er allerede konstruert og følger med hvert element. Jeg er ikke i nærheten av å klare å konstruere noe sånt selv så det var et must
    Når det gjelder kunstig åndedrett så er jeg ikke sikker på hvordan de helt gjør det. Det er jo stor fare for kansellering i bassområdet med OB, så dette er den store utfordringen!
    Men, de får det til..det er bass, ganske så bra sågar. Den høres til nå detaljert og tørr ut hvis jeg kan bruke slike beskrivelser.
    Får nok enda mer ut av det når de er montert i baffelen etterhvert.

(Rune: fant du ut hvor mange par med terminaler du satt på?)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Delefilteret er allerede konstruert og følger med hvert element. Jeg er ikke i nærheten av å klare å konstruere noe sånt selv så det var et must
    Når det gjelder kunstig åndedrett så er jeg ikke sikker på hvordan de helt gjør det. Det er jo stor fare for kansellering i bassområdet med OB, så dette er den store utfordringen!
    Men, de får det til..det er bass, ganske så bra sågar. Den høres til nå detaljert og tørr ut hvis jeg kan bruke slike beskrivelser.
    Får nok enda mer ut av det når de er montert i baffelen etterhvert.
    Det føles teit å poste dette, for du har selvfølgelig lest det, men her er en del interessant info om open baffle og bassrespons:909 whitepaper

For de som ikke er guruer på open baffle og bass-problematikken:

Sitat Opprinnelig postet av Jamo
    A DIPOLAR SPEAKER THAT GENERATES SERIOUS BASS?
    The major problem to overcome in dipolar designs, regardless of whether they are
    designed to use dynamic or electrostatic principles, is the acoustic ‘short-circuiting’
    effect which invariably occurs from approx 200Hz downwards.
    For those unfamiliar with this bugbear here’s a brief explanation. When the bass
    driver’s cone moves forward, part of the compressed air created in front of the cone,
    will be counteracted by the under-pressure that’s created behind the cone. As a
    consequence the resulting sound pressure level that’s generated is “phased out”
    or acoustically short-circuited. And unfortunately it’s an effect that’s signifi cantly
    more pronounced at lower frequencies.
    That was another excellent justifi cation for using dynamic drivers in the R 909
    - they are the only sort that are endowed with enough physical cone area/excursion
    to move the amount of air you need to shift, in order to compensate for acoustic
    short circuiting. The woofers in R 909 actually deliver more than 100dB at 200Hz, an
    output that then rolls off at 6dB/oct (caused by the acoustic short circuiting...) all
    the way down to 25Hz.

A ‘low pass’ bass fi lter is applied to match the higher bass output to that of the
    mid and treble levels, so that they integrate smoothly. However, at the lowest
    frequencies the bass is not fi ltered at all, a tactic which allows the woofers to reach
    down to an amazing 25Hz with unmatched precision and attack.
    It may be hard to believe it’s possible but a quick demonstration is all it takes to be
    convinced - sit down, take a listen to the R 909 and you’ll hear the proof!!
    Open baffle høyttalere ruller naturlig av fra 200Hz med 6dB/okt og må "boostes" opp med et filter for å kompensere for dette.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    (Rune: fant du ut hvor mange par med terminaler du satt på?)
    Jeg må hjem for å sjekke det. Kommer tilbake til saken (hvis jeg av en eller annen grunn skulle huske det ;-))

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er derfor man tilbyr elementer med ulike spesifikasjoner.
    ingen eq eller boost i delefilter.
    alene går silver iris til 50-60hz. eller 30-35 med augie. mer enn nok bass.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er derfor man tilbyr elementer med ulike spesifikasjoner.
    ingen eq eller boost i delefilter.
    alene går silver iris til 50-60hz. eller 30-35 med augie. mer enn nok bass.
    Mener du at selve elementene deres har en karakteristikk som gjør det unødvendlig med drahjelp altså? Trodde nesten ikke det var mulig, men da lærte jeg noe i dag også :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0