Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, det ble ikke noe i går. Madamen har ventet en stund på en operasjon og vi måtte inn til Ullevål (og var der i hele går!) Det var kjipt, for jeg hadde lovet Scrooge en demo i og med at han var på disse trakter og i tillegg hadde jeg mulioghet til å få Flageborg inn i hula for kalibreringshjelp! Men av og til er det mye viktigere ting enn AV.
    Vi får ta det igjen

Hvordan var konserten?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det hørtes alvorlig ut. Det er heldigvis ikke alltid at stereoanlegget kommer i første rekke.

Konserten var veldig bra. Intimt og uformelt. En kjempespennede, karismatisk og sympatisk up-and-coming artist. Sjekk ut MySpace.com - Marjit Vinjerui - Ã…s,Gvarv - Pop / Jazz / Folk - www.myspace.com/marjitvinjerui.

Nå har jeg forøvrig fått i hus et par 4" dipol-diskanter fra 1952, som matcher mye bedre i oppsettet mitt. Spennende tider.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alvorlig i den grad at det er noen fare! Hun er drittøff når det gjelder å holde ut (skikkelig stolt av hu!) Det ble ikke operasjon nå heller, men kommer nok!

Nok om det...høres superspennede ut med de dipole diskantene dine, hvordan i all verden har du fått tak i de? Skulle vært moro å hørt på de en dag

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nok om det...høres superspennede ut med de dipole diskantene dine, hvordan i all verden har du fått tak i de? Skulle vært moro å hørt på de en dag
    Ebay for 300,- kr inkludert frakt for en par i "mint condition". De er fra en død tysk produsent som heter Saba, og er sannsynligvis tatt ut av en sånn diger gammel radio.

De har en følsomhet og en impulsrespons som passer perfekt til mitt prosjekt. Rundt 100dB/W/m. Responsen strekker seg riktignok ikke lenger enn 15-16kHz, så jeg tenker at jeg kan legge til en litt følsom bånddiskant helt på toppen, for å strekke responsen til 40kHz. Men det låter meget bra allerede.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forresten ikke meningen å kuppe tråden din her. Skal skjerpe meg.

Legg forresten merke til skruene som stikker ut foran på baffelen rundt mellomtonen. Jeg hadde et kjempeuhell i helgen. Skruene jeg hadde brukt var litt i korteste laget, og hadde sakte men sikkert gnaget seg ut av MDFen. Plutselig datt hele elementet rett i parketten! Utrolig flaks at det ikke var noe som ble ødelagt... bortsett fra parketten da, men den er ikke min.

Så nå har jeg brukt gode og lange skruer.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt på denne fronten? Gjort noen endringer i det siste? Noen planer? Eller nyter du bare musikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Noe nytt på denne fronten? Gjort noen endringer i det siste? Noen planer? Eller nyter du bare musikken?
    Hei, nei her går det i snilefart må jeg ærlig si. Har vært litt vel mye jobbprosjekter før jul, men nå er det roligere.

Likevel rekker man å tenke ut litt nye muligheter Nye diskanter er kjøpt inn og blir sendt as we speak fra statene. Det er Radian 475PB, den samme som sitter i Sterling (toppmodellen til Hawthorne).
    Har ikke vært helt fornøyd med original-diskanten og har hørt såpass mye bra om Radian diskanten så klarte ikke la være

Dette gjør at XO må byttes og da kommer jeg trolig til å gå over til aktiv drift i løpet av 2009. Dette vil uansett gjøre det lettere å skifte ut komponenter i bafflene for å kunne prøve ut forskjellig.
    Snuser litt på Audiolense (PC basert XO samt romkorreksjon i ett). Her avhenger det mest av hvilket lydkort man velger. Det blir trolig en løsning hvor Stereo blir prioritert. Film vil foreløpig fortsatt gå over reciever på vanlig måte.

Utfordringen er vel hvordan å integrere alt dette sammen uten å måtte koble om masse kabler for hver gang.
    Det skal være mulig å bruke for andre også.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro moro. De Radian-elementene skal visst være knakende gode. Jeg driver og sikler på Radian 950 og et gedigent horn... helst en meter i diameter. Med et forholdsvis enkelt filter spiller denne driveren innenfor +-2dB mellom 500Hz og 20kHz. Sykt. Men nok om det. Hva slags horn/waveguide hadde du tenkt å bruke til elementene? Eller skulle du prøve å bytte ut de som allerede sitter i coaxene? Jeg har blitt litt skeptisk til coax-elementer i det siste, fordi hornet har så utrolig mye å si for lyden. Er munningen en millimeter for stor eller hornet litt feil utformet risikerer du å få skarp og ubehagelig lyd. Så det kan like gjerne være det som er problemet ditt, og ikke nødvendigvis selve elementet. Et godt element i et dårlig horn gir ikke noen god lyd. Delefilteret kan bli en utfordring, men det kan faktisk hende at du kan bruke det eksisterende. Har du ellers noen metode for å beregne filter? Kompresjonselementer har jo gjerne en hump ved 2-3Khz og fallende respons oppover, noe som krever litt spesielle løsninger.

Jeg har kjøpt meg en Beyma 380CP og et lite horn. Dette spiller fantastisk flott mellom 1 og 20Khz. Derfra tar 15"-mellomtonen over. Fortsatt i åpen baffel. Det passer veldig bra sammen til tross for vidt forskjellig spredning. Mulig at dipolspredningen gir en såpass diffus lyd at spranget i spredningsvinkel ikke merkes like lett. Ikke vet jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro moro. De Radian-elementene skal visst være knakende gode. Jeg driver og sikler på Radian 950 og et gedigent horn... helst en meter i diameter. Med et forholdsvis enkelt filter spiller denne driveren innenfor +-2dB mellom 500Hz og 20kHz. Sykt. Men nok om det.
    Har også sett på 950 driveren. Den ser unektelig veldig bra ut! Hva skulle du evt supplert med fra 500hz og ned? Har tittet litt på horn, men finner ikke så mange som er i sjanger med Avantgarde. Ser jo at BD-design har noen. Vet du om noen?

Hva slags horn/waveguide hadde du tenkt å bruke til elementene? Eller skulle du prøve å bytte ut de som allerede sitter i coaxene? Jeg har blitt litt skeptisk til coax-elementer i det siste, fordi hornet har så utrolig mye å si for lyden. Er munningen en millimeter for stor eller hornet litt feil utformet risikerer du å få skarp og ubehagelig lyd. Så det kan like gjerne være det som er problemet ditt, og ikke nødvendigvis selve elementet. Et godt element i et dårlig horn gir ikke noen god lyd.
    Kommer til å skru Radian diskanten rett inn i 15" coaxelementet jeg har fra før. Jeg har også lest litt på det med horn og utforming. Det går noen debatter om det bla på Audiocircle.com. Ser ut til at det er litt uenighet, men det er det generellt rundt kompresjonsdrivere også.
    Skal teste ut med coaxelementet i første omgang, men ser for meg at det kan bli litt utbytting etterhvert som tiden går.
    Hadde vært spennende hvis du gikk for et gedigent horn da

Delefilteret kan bli en utfordring, men det kan faktisk hende at du kan bruke det eksisterende. Har du ellers noen metode for å beregne filter? Kompresjonselementer har jo gjerne en hump ved 2-3Khz og fallende respons oppover, noe som krever litt spesielle løsninger.
    Ja, jeg vet ikke helt hva jeg gjør her enda. Er fristet til å dele aktivt. Mest pga min manglende kompetanse og tid til å designe et nytt filter. Ikke har jeg noen målemulighet heller. Audiolense ser veldig spennende ut både med tanke på aktive XO og romkorreksjon i så måte.

Jeg har kjøpt meg en Beyma 380CP og et lite horn. Dette spiller fantastisk flott mellom 1 og 20Khz. Derfra tar 15"-mellomtonen over. Fortsatt i åpen baffel. Det passer veldig bra sammen til tross for vidt forskjellig spredning. Mulig at dipolspredningen gir en såpass diffus lyd at spranget i spredningsvinkel ikke merkes like lett. Ikke vet jeg.
    Unektelig spennende det der. Hvilken 15" mellomtone var det du hadde?
    Skulle vært interessant å hørt dette en dag...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og sikler på Radian 950 og et gedigent horn... helst en meter i diameter. Med et forholdsvis enkelt filter spiller denne driveren innenfor +-2dB mellom 500Hz og 20kHz.
    Et horn på en meter er vel en dårlig idé hvis du skal bruke det til 20kHz.

Frode

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter store Avantgarde-lignende horn, så er det vel enten Azurahorn eller StereoLab som gjelder. Eventuelt bd-design som du nevner. Se linker:
    eBay Store - Stereo Lab: Tonabnehmer MC Cartridges, Kondensatoren Condensers, BMS Horntreiber Horndrivers
    Azurahorn -Le Cleac'h Acoustic Horn Loudspeakers

Selv hadde jeg tenkt med en constant directivity horn. Enten et vintage kino-horn eller et konisk horn. For eksempel JBL 2360A: JBL BIG MAMA HORN 2360A WITH 2445H BABY CHEEK ALTEC 500 - eBay (item 360118165126 end time Jan-19-09 19:54:47 PST)

Til Radian 950 ville jeg vel brukt et antall parallellkoblede 15". Det er egentlig ganske enkelt å få til noe under 500Hz. Nå bruker jeg Tone Tubby Superboy 15" basselement som mellomtone opp til 1kHz og Alpha 15A til bass.

Min erfaring er at det skal generelt lite til for at et godt kompresjonselement begynner å låte stikkende og slitsomt. En millimeter fra eller til på monteringa kan utgjøre mye lydmessig. Derfor ville jeg vurdert et eget horn. Jeg bruker 18Sound XT120. Det funker veldig bra og koster ikke mye.

Kan være en fordel med både digitalt delefilter og EQ hvis du er usikker på filterdesignet.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Et horn på en meter er vel en dårlig idé hvis du skal bruke det til 20kHz.

Frode

Jeg snakker om CD-horn, og ikke typiske tractrixhorn ala Avantgarde og Oris. En del proffhorn har konstant spredningsvinkel mellom 500Hz og 16kHz. Det funker meget bra, men det krever en del kompensasjon i delefilteret grunnet den fallende responsen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om CD-horn, og ikke typiske tractrixhorn ala Avantgarde og Oris. En del proffhorn har konstant spredningsvinkel mellom 500Hz og 16kHz. Det funker meget bra, men det krever en del kompensasjon i delefilteret grunnet den fallende responsen.
    Siden du skrev diameter, antok jeg et rundt horn. Store og runde CD-horn er vel heller sjelden vare, men man kan jo selvsagt produsere selv.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg kunne funnet det ut Fhl, men er for lat: hva slags hornoppsett har du?
    Når det gjelder horn generellt så kommer nok ikke det inn her med det første...det måtte i tilfelle blitt i kinorommet. Stua kan jeg foreløpig bare glemme etter at kona uttalte at "det der var ikke pent og ligner på en tuba", etter at jeg viste henne Avantgarde

Det er en fyr på Hawthorneforumet som har målt hornåpningen skikkelig på coaxelementene ift frekvensforstyrrelser og funnet ut at det er en overlapp mellom diskanten og mellomtonen som gjør at det blir en brytning i lyden rundt 6Khz. Dette har han ved en enkel mod eliminert og dertetter målt temmelig så bra.
    Først og fremst får jeg teste Radian diskanten og se hvor mye bedre den er. Jeg forventer at den er bedre enn Eminence diskanten uansett.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg kunne funnet det ut Fhl, men er for lat: hva slags hornoppsett har du?
    Oris 200 med Lowther DX3 i toppen og modifisert Oris 150 med BD15 i bunnen.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Oris 200 med Lowther DX3 i toppen og modifisert Oris 150 med BD15 i bunnen.Frode
    Har du hørt Avantgarde og kan du i det hele tatt sammenligne med hva du har? (Husk jeg er DIY'er og tror ikke alltid at det dyreste er best...)
    Har nå vært gjennom 50 sider med Avantgardes venner på sentralen og det virker som mange av gutta er usannsynlig fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne man med hell lage tractrixhornene selv? Ser på denne siden en som gjør dette..ser jo ikke helt umulig ut det?

round horns

Det kan jo ikke bare være folk med CNC maskiner som får vellykket resultat?

Avantgarde har jo en mellomtone i topp-hornet og diskanten i det lille røret imellom. Han jeg linker til bruker det store hornet til diskanten.

Noen med litt peiling som kan forklare litt eller linke til noen nyttige sider kanskje?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt Avantgarde og kan du i det hele tatt sammenligne med hva du har? (Husk jeg er DIY'er og tror ikke alltid at det dyreste er best...)
    Jeg har hørt AG ved ulike anledninger, men alltid under ukjente forhold(rom, elektronikk, musikk) og kan derfor ikke si noe fornuftig om forskjellene. Men jeg har hatt besøk av en Uno-eier, og det jeg husker han kommenterte, var at mine var bedre i bassen, mens han likte Unoene best i mellomtonen. Ellers finnes det vel en del informasjon om forskjellene på ulike fora, blant annet på AudioAsylum.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne man med hell lage tractrixhornene selv? Ser på denne siden en som gjør dette..ser jo ikke helt umulig ut det?

round horns

Det kan jo ikke bare være folk med CNC maskiner som får vellykket resultat?

Avantgarde har jo en mellomtone i topp-hornet og diskanten i det lille røret imellom. Han jeg linker til bruker det store hornet til diskanten.

Noen med litt peiling som kan forklare litt eller linke til noen nyttige sider kanskje?
    Man kan helt klart lage horna selv. Det enkleste er jo firkanta horn, men andre varianter går også bra.

Litt linker:
    Volvotreter sin side - mye bra stoff, blant annet flere artikler av Bruce Edgar.
    Bjørn Kolbrek sin side - et norsk innslag
    Del 1 av Kolbrek sin artikkel i Audioexpress
    Del 2 av Kolbrek sin artikkel i Audioexpress
    High Efficiency Speaker Asylum - diskusjonsforum med masse horninfo

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten anbefale Hornresp til å simulere horn med. Kanskje litt tricky til å begynne med, men skal visstnok gi et resultat som stemmer bra med reelle målinger.

Frode

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •