Sannax Open Baffel høytallerbygging; Bildeorgie av premonterte baffler! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 224
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    syns bassen er det beste fra desse, med augie bør det vær bra output. rundt 30hz holder for min del, men så har jeg ikke hatt innom en sub her på lang tid heller da.
    her er en annen løsning man kan kombinere de med f.eks
    Darkstar
    Virket veldig interessant den fulltonen! Hmmm...hater å bli satt på slike ideer Nå skal det sies at jeg er fornøyd foreløpig, men det skader jo ikke å prøve noe annet etterhvert....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Hvis du skal bruke SVS-suber i tillegg er det jo ikke noe problem. Det blir også enklere å integrere bass i et mindre følsomt oppsett. Litt av mitt problem er at jeg skal integrere passiv bass i en åpen baffel med 100dB følsomhet. Da begynner vi å tøye grensene for hva som er praktisk mulig.

Hadde vært moro å høre. Hvis du arrangerer lyttesession skal du ikke se bort ifra at jeg legger inn en søknad.
    Når jeg er litt mer oppe og går med rommet kommer det til å bli lyttesessions...da er du selvfølgelig hjertelig velkommen flexxo

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg også et pip når den tid kommer :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Gi meg også et pip når den tid kommer :-D
    Will do Takk for i går forresten..moro og hyggelig!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk å fjerne skjermen foran diskanthornet og å spille de inn skikkelig i forkant av besøk. blir litt mer siviliserte

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk å fjerne skjermen foran diskanthornet og å spille de inn skikkelig i forkant av besøk. blir litt mer siviliserte
    De ble tatt av nesten før de var pakket ut av eskene Har du hørt SI'ene med de gamle eller nye delefilterene?
    Har du forresten hørt Visaton B200? Har lest en del sider om Darkstar nå og må si det høres bra ut! Er veldig på nippet til å prøve de faktisk...ikke fordi jeg ønsker å bytte ut Hawthorne, men moro å teste de opp mot hverandre. Kunne lagd en sirkulær plate som hadde passet inn i elementhullet mitt og satt inn B200..hmmm...
    Hvis du har hørt begge...kunne du gitt en kort oppsummering/sammenligning? Spesielt når det gjelder øvre mellomtone og diskant på Visatonen...

PS! Ingen som skal selge Visaton B200 vel?

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent arbeid, SannaX! Har vært artig å følge byggingen din.

Når det gjelder Linkwitz, er hans nettsted en veritabel gullgruve for alle som er interessert i akustikk og høyttaler-konstruksjon generelt, og åpen baffel spesielt. Anbefales! At Linkwitz har bidratt direkte til Jamo's 909 tror jeg ingenting på. Jeg sendte ham en mail med bilde og link til 909 da den først dukket opp, og selv om han syntes det var artig at kommersielle åpen baffel konstruksjoner hadde begynt å dukke opp, sa han ingenting om at han hadde hatt en finger med i utviklingen av 909. Tvertimot uttrykte han skepsis til enkelte aspekter ved 909's design, spesielt hva overgangen mellom mellomtone og bass angikk og spredningskarakteristikk generelt.
    909 er ikke en ekte dipol.

At Linkwitz er "dipol-fan" er forsåvidt riktig, men det kan være greit å skille mellom hva som er mål og hva som er middel her. Det som Linkwitz mener er helt vesentlig når det gjelder naturtro gjengivelse i et vanlig beboelsesrom er det han kaller "uniform polar response". Dvs. at høyttalerne har så linjær frekvensrespons som mulig både on-axis og hele veien 360 grader rundt, off-axis. Dette gjør bl.a. at alle refleksjoner potensielt også er linjære. En dipol er én måte å oppnå "uniform polar response" på, og åpen baffel er en måte å lage dipol på. Et tilnærmet fravær av kasseresonnanser og komprimering er én bonus. En annen bonus er at energi-utstråling til sidene er langt lavere enn en konvensjonell kassekonstruksjon (som er tilnærmet rundstrålende i bassområdet). Dermed eksiteres romresonnanser i mindre grad. Dessuten forstyrres naboen i mindre grad. Med Orion kan jeg kan spille høyere enn før før naboen sjeneres. :razz:

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En annen ting med bass og slike open baffel høytalere er vel romplassering, dvs avstanden til bakvegg vs sittepossisjon osv. Størst rom forsterkning oppnås vel når høytaleren er plassert halve romlengden ut i fra bakvegg, og det må vel alltid testes mye rundt plassering av høytaler og sittepossisjon for å få en brukbar bass respons.
    ...
    I praksis er det ikke fullt så kritisk, men avstand til fremre veggen er ganske riktig viktig. Min erfaring med Orion+ er at de må stå minst bortimot 120cm fra fremre veggen for å låte sitt beste. Mellom 100cm og 70cm går sånn noenlunde til bakgrunnsmusikk, men bassresponsen er ujevn. Nærmere enn det og det låter klemt og dårlig.

...
    Jeg er fortsatt litt skeptisk til bassgjengivelsen. Baffelen er veldig smal nede, og gir akustisk kortslutning et godt stykke opp i bassen. Det kan hende det er kompensert for dette i delefilteret, men da vil basselementet bevege seg voldsomt og trekke mye strøm på høye volum.
    ...
    Jeg er også spent på bassgjengivelsen. Jeg vet ikke hvordan dipol-kansellering (akustisk kortslutning) kompenseres for i 909, men på Orion gjøres det bl.a. ved at lydbølgene har lengre vei å gå fra basselementenes for- og bakside, samt at det er ganske heftig bass-EQ i det aktive delefilteret. At dette setter basselementenes slaglengde på prøve er riktig, men det kreves slett ikke store strømmer. På Orion kan basselementene drives til full ekskursjon ved de fleste frekvenser med så lite som 60W pr. element. Husk at ingen effekt blir avsatt i delefiltre eller kabinett, og dessuten mindre enn vanlig i utgangstransistorene pga fasevinkler.

Store hornkonstruksjoner har fortsatt overtaket hva gjelder dynamikk og oppløsning. Åpen baffel kommer på en god andreplass, og til en mye snillere pris.
    Det er godt mulig at du har rett, og subjektivt opplever jeg også at det er slik. Men jeg undrer meg likevel om det er noe endel horn-systemer gjør som bidrar til at det virker mer dynamisk enn hva det egentlig er. Vet ikke om det kan skyldes tiltagende forvrengning eller kompresjon eller noe sånt, men for meg låter dynamikken ikke helt realistisk. Tøft og morro å høre på, men ikke helt så uanstrengt og naturlig som dynamikken på en god åpen-baffel konstruksjon der lydtrykket plutselig bare er der, uten at det blir gjort noe nummer ut av det.

Nå er jo Orion-systemet aktivt delt og biampet. Da kompenserer man for tap av bass aktivt.
    .....
    Ørliten rettelse: Orion er minimum tri-ampet. Da de to bassene utgjør en litt uggen last dersom de er koblet drives i parallell, velger de fleste Orion-eiere, som jeg, å drive dem hver for seg og altså benytte quad-amping.

@SannaX:
    Jeg fikk hjelp av en proff som laget blank sort finish på mine i løpet av noen kveldstimer med et minimum av anstrengelse. Det står beskrevet i en byggetråd jeg lagde borte på HiFiSentralen dersom det er av interesse.

Ser frem til lytterapporten på byggverket ditt. Dersom du får til delefilteret kommer du sikkert til å ha mye glede av disse!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    De ble tatt av nesten før de var pakket ut av eskene Har du hørt SI'ene med de gamle eller nye delefilterene?
    Har du forresten hørt Visaton B200? Har lest en del sider om Darkstar nå og må si det høres bra ut! Er veldig på nippet til å prøve de faktisk...ikke fordi jeg ønsker å bytte ut Hawthorne, men moro å teste de opp mot hverandre. Kunne lagd en sirkulær plate som hadde passet inn i elementhullet mitt og satt inn B200..hmmm...
    Hvis du har hørt begge...kunne du gitt en kort oppsummering/sammenligning? Spesielt når det gjelder øvre mellomtone og diskant på Visatonen...
    bruker det oppdaterte filteret, i standardutgaven altså..
    jeg har ikke hørt så mye, men leser til øya blir røde og synser en del :lol:
    det soedal skrev om b200 lover bra, for han har holdt på en stund med det her.

bastanis prometheus har jeg lyttet til et par kvelder.. har ikke mye negativt å si om de akkurat. testene som er linket til fra nettsiden sier det meste, anmelderene kjøpte både atlas og prometheus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Det var mannen jeg lette etter...Mr. Coolbiz :-D Kom ikke på hvem som hadde Orion..kunne sikkert gjort et lite søk og funnet det ut, men her dukket du opp!
    Mye fin informasjon du kommer med her. Var en del inne på Linkwitzlab før jeg bestemte meg for OB og det er åpenbart at mannen vet hva han prater om
    Delefilteret er ferdig konstruert fra Hawthorne og følger med elementet. Uten dette hadde jeg ikke hatt kunnskap nok til å våge meg på en slik konstruksjon...
    Kan jeg forresten spørre hva et par Orion kom på ferdig tollet inn til Norge?

Kommer til å ta kontakt med en lakkerer til våren igjen. Nå skal det skrues sammen og lyttes utover vinteren

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker det oppdaterte filteret, i standardutgaven altså..
    jeg har ikke hørt så mye, men leser til øya blir røde og synser en del :lol:
    det soedal skrev om b200 lover bra, for han har holdt på en stund med det her.

bastanis prometheus har jeg lyttet til et par kvelder.. har ikke mye negativt å si om de akkurat. testene som er linket til fra nettsiden sier det meste, anmelderene kjøpte både atlas og prometheus.
    Prøver også å lese en del selv for å se hva som finnes der ute. Har vært innom både Orion og Bastanis før jeg endte opp med Hawthorne. Det finnes bedre konstruksjoner enn Hawthorne der ute ganske så sikkert, men de to nevnte er jo i en totalt annen prisklasse.
    Synes det spiller bra, men det er klart jeg har noe sparsommelig lyttesammenligning, spesielt i OB. Var på messa i Horten på søndag. Hørte på Lyngdorf sin OB med 2 aktive 10" lukkede kasser og det de kaller room-perfect (romkorreksjon). Må si jeg ble positivt overrasket...låt meget pent, spesielt en deilig ro oppover men detaljert på samme tid.

Hva vil du si skiller spesifikt mellom Hawthorne og Bastanis, uten å sammenligne pris forøvrig?

Ja, det høre virkelig ut som B200 har livets rett. Kunne vært interessant og kjørt en sammenligning mellom Hawthorne og denne

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Det var mannen jeg lette etter...Mr. Coolbiz :-D Kom ikke på hvem som hadde Orion..kunne sikkert gjort et lite søk og funnet det ut, men her dukket du opp!
    Mye fin informasjon du kommer med her. Var en del inne på Linkwitzlab før jeg bestemte meg for OB og det er åpenbart at mannen vet hva han prater om
    Delefilteret er ferdig konstruert fra Hawthorne og følger med elementet. Uten dette hadde jeg ikke hatt kunnskap nok til å våge meg på en slik konstruksjon...
    Kan jeg forresten spørre hva et par Orion kom på ferdig tollet inn til Norge?

Kommer til å ta kontakt med en lakkerer til våren igjen. Nå skal det skrues sammen og lyttes utover vinteren
    Hyggelig å høre at jeg var etterlyst! :-D

Hva et par Orion kommer på fix ferdig importert, kan jeg desverre ikke svare på. Av de andre 3 Orion-eiere jeg i Norge som jeg har vært i kontakt med, har én kjøpt delefilter-kortene og konstruksjonstegningene fra Linkwitz og snekret kabinettene helt selv og loddet sammen delefilteret selv. Jeg gjorde det samme. De andre to kjøpte ferdigbygd delefilter og kabinettene halvfabrikata fra Linkwitz/WoodArtistry som ferdigskårne deler. Jeg vet at han ene betalte ca. 14.000,- for samtlige 10 høyttalerelementer fra Madisound, inkludert frakt og moms. Selv kjøpte jeg ATI-6012 forsterkeren min fra Linkwitz og den kom på ca. 13.500,- alt inkludert.

Gjør man mest mulig selv, skulle et par Orion+ være realiserbart for rundt 20k. Jeg havnet på noe over 25k ettersom jeg fikk sidepanelene frest ut av en møbelsnekker og kjøpte braketter for magnetoppheng av mellomtonen fra Wood Artistry. Et par helt ferdigbygde ligger på fra US$ 8200,- og oppover (avhengig av tresort), inkludert ATI-forsterkeren og det aktive delefilteret.

Hawthorne sine saker hadde gått meg hus forbi inntil nå. Din kombinasjon av Duet "innmat" og Jamo's 909 baffel-design, er virkelig kreativ og artig, og ser ikke ut til å avvike alt for mye fra de orginale Duet-dimensjonene. Bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt meg innenfor visse rammer når det gjelder designet mitt ja. Hawthorne's Duet ligger ikke langt unna de samme målene. De sier selv at det kan lønne seg å ikke lage baffelen for bred for coax elementet idet det kan "tilsmøre" lyden litt.

Når jeg ser på prisen på Orion og Bastanis så har vi beveget oss opp et litt høyere nivå enn hva jeg har valgt å legge meg på akkurat nå.
    Det er nok ingen tvil om at begge de konstruksjonene virkelig ville gitt de kommersielle produktene noe å tenke på når det kommer til lyd

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å høyrt ein sammenlikning av de forskjellige ja. Orion er jo ekstremt spennende... Berre ein hadde hatt råd og tid :/

Har tenkt på å oppgradere til sterling silver iris og så flytte standaren bak til surround... Kanskje ein vakker dag!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du si skiller spesifikt mellom Hawthorne og Bastanis, uten å sammenligne pris forøvrig?
    tja. diskanten er på en annen planet, bedre enn b&w diamant ifølge 6moons sin test.. modifisert til dipol, mens kompresjonsdriveren til hawthorne sprer rett frem.

wooferene er fra samme eminence fabrikk da, men hawthorne er standard PA, et basselement laget for å kunne spille mellomtone noenlunde greit.
    bastanis sin 12" er mer laget som en mellomtone, i tilegg modifisert på flere måter med olje, filtbiter etc for å bedre oppbrytning og spredning.

prometheus uten sub kommer på 5k. diskanten kan man åpne å gjøre til "airforce edition" selv.
    pluss på et par augie under fulltonen så har man en utrolig høyttaler for under 10k.

MEN dette er tross alt en tråd om silver iris. baffelen din ble rimelig nice, det meste jeg skjærer på egner seg best med en stor duk over

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja. diskanten er på en annen planet, bedre enn b&w diamant ifølge 6moons sin test.. modifisert til dipol, mens kompresjonsdriveren til hawthorne sprer rett frem.

wooferene er fra samme eminence fabrikk da, men hawthorne er standard PA, et basselement laget for å kunne spille mellomtone noenlunde greit.
    bastanis sin 12" er mer laget som en mellomtone, i tilegg modifisert på flere måter med olje, filtbiter etc for å bedre oppbrytning og spredning.

prometheus uten sub kommer på 5k. diskanten kan man åpne å gjøre til "airforce edition" selv.
    pluss på et par augie under fulltonen så har man en utrolig høyttaler for under 10k.

MEN dette er tross alt en tråd om silver iris. baffelen din ble rimelig nice, det meste jeg skjærer på egner seg best med en stor duk over
    Ikke noe problem å diskutere andre ting i min tråd. Ingenting som er OT her
    En temmelig heftig attest å få at den er bedre enn D diskanten til B&W :shock:
    Nå har jeg pløyd gjennom det meste av Darkstar prosjektet (ikke få sider!) og det virker spennende. Så spennende at jeg har bestemt meg for å kjøpe 2 stk Visaton B200 og teste de opp mot Silver Iris. Har et par på hånda til ca halv pris, så det er det uansett verdt!

Lager et par runde plater av MDF slik at de kan skrues fast inne i elementhullet til SI'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Skulle likt å høyrt ein sammenlikning av de forskjellige ja. Orion er jo ekstremt spennende... Berre ein hadde hatt råd og tid :/

Har tenkt på å oppgradere til sterling silver iris og så flytte standaren bak til surround... Kanskje ein vakker dag!
    Heftig ville det blitt med 15" SI som bakkanaler

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Men jeg undrer meg likevel om det er noe endel horn-systemer gjør som bidrar til at det virker mer dynamisk enn hva det egentlig er. Vet ikke om det kan skyldes tiltagende forvrengning eller kompresjon eller noe sånt, men for meg låter dynamikken ikke helt realistisk. Tøft og morro å høre på, men ikke helt så uanstrengt og naturlig som dynamikken på en god åpen-baffel konstruksjon der lydtrykket plutselig bare er der, uten at det blir gjort noe nummer ut av det.
    Det kan jeg nok være enig i. Hornene er overlegne når det gjelder dynamikk, men har en tendens til å blåse opp lydbildet til unaturlige proporsjoner. Men duverden så moro det er. Jeg tar en av hver tenker jeg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble kjempestilig! Håper det er lov å ta seg en tur innom om man er i "nærleiken"?

Frode
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dette ble kjempestilig! Håper det er lov å ta seg en tur innom om man er i "nærleiken"?

Frode
    Takk for det Her er det bare å gi beskjed om demo....det er ikke sikkert du får oppleve akkurat det oppsettet jeg har nå hvis du kommer...jeg er i en sånn "må oppgradere og ha det beste" periode nå. Det vil jo ikke bli noe dårligere enn og det er bra nå om jeg kan si det

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står på? Noen lytteinntrykk ennå?