Over 1000w DIY forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Over 1000w DIY forsterker?

Har leita litt på internett, men kan ikke finne kit eller informasjon om kraftige DIY forsterkere. Jeg skulle hatt en eller to kraftige forsterkere over 1000w.
    Kvalitet er egentlig ikke så viktig, da de skal brukes til å drive en subwoofer.
    Jeg vet at det billigste ville vært å kjøpe en T-amp 2400 men siden jeg er opptatt av å bygge lurer jeg på om det finnes noe lignende en kan bygge selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Designs har en sub amp på 1300 watt. Den er spesial laget av Keiga for ED. Keiga har selv en på 1000 w 4 ohm. Så det bør være mulig å få tak i.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hadde vel vært noe, om du tør -må ha en greit stor strømforsyning, da...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Hmm, kansje det.
    Etter hva jeg kan se med min lille elektrokunnskap, er at dette kun er forsterker modulen, trenger trafo og powersupply i tillegg?
    Hvor mange watt skal den gi?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Elemental Designs har en sub amp på 1300 watt. Den er spesial laget av Keiga for ED. Keiga har selv en på 1000 w 4 ohm. Så det bør være mulig å få tak i.
    Men jeg var ute etter en DIY forsterker jeg da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teoretisk 950 watt, men teori kan være så mangt.... ting kan vel lett få følger på så høye strømtrekk, kan lett bli enten smør eller sprøstekt ... lurer litt på om vanlige kretskort udmiddelbart vil fåretrekkes til denne... Ja, trenger trafo, likeretter, +++, og tror nok at en ville foretrekke en softstart så en ikke dreper komponentene...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger angrer jeg på at jeg ikke gikk elektro linje på videregående.

Jeg er redd dette hadde blitt litt for avansert for meg, hvis jeg skulle startet noe sånt burde jeg vel ha begynt med noe mindre ja. Tror jeg forstår det meste av tegninga, men det blir alltid noen "hull" . Jeg hadde håpet det fantes ferdig kit med printkort, powersupply +++ Men det blir vel fort dyrt når en skal ha så mye effekt.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    css har jo 1300w plateforsterker, så kansje det er like greit..? -kansje du sparer på tid og penger..hehe...
    vet aldri når dyre diy - komponenter går te hæ***** i en røyksky..hehee.....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    css har jo 1300w plateforsterker, så kansje det er like greit..? -kansje du sparer på tid og penger..hehe...
    vet aldri når dyre diy - komponenter går te hæ***** i en røyksky..hehee.....
    Det er forresten samme forsterkeren som Konrad foreslo, Keiga LT1300. Er frei den. Men da kan jeg liksågodt kjøpe den T-amp saken.

Forstår det slik at det ikke finnes noe selvbygger kit da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig, tror jeg det nermeste du udmiddelbart kommer er hypex-modulen på 700w... Kan ikke disse brokobles og? Vet du har bygd et prosjekt med den type moduler før, og at det kanskje blir litt skjederlig.

Uansett, har inntrykk av at det ikke er anbefalt å lage en fra bunnen diy forsterker på 1000w, uten å vite akkurat hva du gjør. Forsterkeren på bildene nedenfor er på 1,5 kW. Morsomt å ha prøvd, men samtidig litt morsomt å lese advarselen/frarådingen tegningene kom med

WARNING
    This project describes an amplifier, power supply and tests procedures that are all inherently dangerous. Nothing described in this article should even be considered unless you are fully experienced, know exactly what you are doing, and are willing to take full 100% responsibility for what you do. There are aspects of the design that may require analysis, fault-finding and/or modification.

By continuing to read this article and/or commencing work on the project, you provide your implicit agreement that ESP shall be held harmless for any loss or damage, howsoever caused. You accept all risks to life, limb and finances (this will be a very expensive undertaking) that the project may present. ESP accepts that there may be errors and/or omissions in the text and diagrams that follow, and you accept that these become your responsibility should you decide to build the project.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex 700w x 2 brokoblet ???

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hypex 700w x 2 brokoblet ???
    Hehe, joda. Men så var det prisen da. Siden jeg trenger to forsterkere kommer dette til å koste 20k og det er mye mer enn det jeg har tenkt å bruke til mine tubes.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig, tror jeg det nermeste du udmiddelbart kommer er hypex-modulen på 700w... Kan ikke disse brokobles og? Vet du har bygd et prosjekt med den type moduler før, og at det kanskje blir litt skjederlig.

Uansett, har inntrykk av at det ikke er anbefalt å lage en fra bunnen diy forsterker på 1000w, uten å vite akkurat hva du gjør. Forsterkeren på bildene nedenfor er på 1,5 kW. Morsomt å ha prøvd, men samtidig litt morsomt å lese advarselen/frarådingen tegningene kom med

WARNING
    This project describes an amplifier, power supply and tests procedures that are all inherently dangerous. Nothing described in this article should even be considered unless you are fully experienced, know exactly what you are doing, and are willing to take full 100% responsibility for what you do. There are aspects of the design that may require analysis, fault-finding and/or modification.

By continuing to read this article and/or commencing work on the project, you provide your implicit agreement that ESP shall be held harmless for any loss or damage, howsoever caused. You accept all risks to life, limb and finances (this will be a very expensive undertaking) that the project may present. ESP accepts that there may be errors and/or omissions in the text and diagrams that follow, and you accept that these become your responsibility should you decide to build the project.
    Det så jo veldig inressant ut da, hvor har funnet dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om t-amp og en Behringer FBQ2496 er det enkleste og billigste for deg.

Yter den t-ampen virkelig 2 x 1200 w i 4 ohm?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok redd for det ja, men måtte spørre da, man vet jo aldri. Utrolig hva som finnes der ute.

Behringer FBQ2496 er allerede på vei i posten.
    Om T-ampen virkelig yter 1200w vet jeg ikke, men noe effekt må det da være?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg surra litt rundt og fant denne tråden: Subwoofer Tests - Fall 2007 - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

I første post er det en link til noen bilder: Porta photo album

De bruker to stk av ampen til testene. Så det er nok "good shit". De gutta er sikkert veldig populære i nabolaget.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ilka er en skikkelig harding Så dette for noen dager siden. Han bruker også 2 Crown forsterkere på over 3000w til noen av disse testene hvis jeg ikke husker feil.

Kan tenke meg at han er populær i nabolaget ja :twisted:

Finner har jo alltid vært gærne da

Var litt morsomt at min nåværende Yamaha sub er testet også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg timesvis med 10 - 100 hz @ 110 dB+

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei !!!! .... det blir ikke HØYERE spenningssving ut ved å paralellkople masse forsterkere..... strømsterk jo men effekt er det IKKE..... nesten 30 volt ut til 4 lusne Ohm er laaaaaangt fra kilowatt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp... laaaangt unna...
    i en paralellkobling "deles og legges sammen" strømmen i alle grenene, mens spenningen forblir konstant før, i alle grenene, og etter.

Tror jeg snubla litt i plankene. Siden Watt er et resultat av strøm og spenning, fikk jeg vel etter en rask regning ca uteffekt på rundt 500-600W. Hviiis jeg ikke har oversett noe... dessuten, i praksis kan resultatet være noe helt annet...

W=V*A
    65/30=2,1
    2,1*10*30=620

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •