Erfaringer med beregningsprogrammer ????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med beregningsprogrammer ????

Kort fortalt lurer jeg på hvilket program som er lettest å bruke , ser jo etter PB på subbene at det er en del foskjellige å velge blandt.
    Har lastet ned unibox og tror jeg har skjønt hvordan det skal brukes ops:
    Prøvde også WinIsd en gang tidligere men ble ikke klok på det..
    Det som gjør meg litt nyskjærrig er at det ser ut som om programmene gir forskjellige svar ... ref de forskjellige byggetrådene ifb. med PB subben

Fint om dere som er oppegående deler sin viten om dette så vi mindre belærte kan lære mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig

Bruker selv WinISD og har prøvd ajvented, samt å regne ut f.eks portareal selv. Alle tre gir forskjellig svar, men min manuelle utregning var tett innpå WinISD sin...
    Har også sett på Unibox407 men her begynner det å bli en del parameter.

En oversikt hadde kanskje vært kjekt med hvilke parametere som påvirker hva osv (kanskje det blir for komplekst siden flere kan påvirke samtidig osv)

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker best BassBox Pro.
    WinISD er helt ute og kjører i enkelte tilfeller...

Men ingen av disse programmene kan si deg noe særlig hvis du ikke ser sammenhengen selv. Dette lærer du etter hvert etter litt prøving og feiling
    Brukte mye WinISD før, men gikk over til BassBox fordi det er mer korrekt om man gir det riktige opplysninger.
    Det som ikke alle skjønner er at rommet må tas med i beregningen, og alle rom er forskjellige. Så i bunn og grunn bør du kjenne rommet ditt og påvirkningen det har på frekvenskurven før du begynner å simulere kasser...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada Beemer, man skal lære å krabbe før man går osv. Men det er vel ikke veldig mange som har mulighet til å få målt frekvensrespons i rommene sine da. Er veldig klar over at rommet har endel å si,men det jeg egentlig er ute etter er forskjellene som de respektive programmene gir.
    Et element får forskjellige svar fra forskjellige program ( Det ser i hvertfall slik ut for meg) Dette kan jo også være brukerfeil eller programvarefeil for allt jeg vet..

Hvis noen sitter på flere program hadde det vært fint om noen gidder å kryssjekke (matematisk skulle alle vært like...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok beveger meg litt i gråsonen nå, men har lagt ved ett bilde over det rommet jeg har nå (blir bedre rom neste år på loftet )

Tegn og forklar ABC om romkorreksjon

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, romkorreksjon eller frekvensrespons har jeg filla peiling på, der må expertene inn for å gi en forklaring som jeg forstår...ops:

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Jada Beemer, man skal lære å krabbe før man går osv. Men det er vel ikke veldig mange som har mulighet til å få målt frekvensrespons i rommene sine da. Er veldig klar over at rommet har endel å si,men det jeg egentlig er ute etter er forskjellene som de respektive programmene gir.
    Et element får forskjellige svar fra forskjellige program ( Det ser i hvertfall slik ut for meg) Dette kan jo også være brukerfeil eller programvarefeil for allt jeg vet..

Hvis noen sitter på flere program hadde det vært fint om noen gidder å kryssjekke (matematisk skulle alle vært like...)
    Snakker ikke nødvendigvis om å måle frekvensresponsen...
    Men å bli kjent med rommet sitt ved lytting til forskjellige konstruksjoner
    Ved å sammenligne hvordan resultet blir med hvordan det skulle ha blitt kan man finne ut hvordan rommet virker inn.

Jeg har etter hvert lært meg å høre hvilken frekvens en tone er, og hvor høy den er i forhold til en annen. Ganske nøyaktig under 80 Hz... Men dette krever en del "øving".

Når det gjelder ulikhetene, så er det ofte WinISD som ikke er glad i enkelte elementer og gir derfor kurver som er helt feil.

Det å kunne tolke et rom ut ifra en slik tegning er egentlig ikke mulig... Da må man i hvert fall ha vært borti noe lignende før. Og så er det jo avhengig av hva de forskjellige veggene er laget av osv...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unibox har vist seg å gi gode simuleringer for mitt vedkommende, bortsett fra at det i enkelte tilfeller overdriver maks konutslag, uten at jeg har giddet å forske på årsaken.
    Ellers er Bassbox bra, som BeemerZ1 skriver.
    WinISD synes jeg er litt "knølete" å bruke, samtidig som jeg har sett noen merkelige beregninger på enkelte elementer, så det bruker jeg aldri lenger.

Man må huske på at ingen simulering er rett, hvis data inn, eller bruken er feil.
    En ting er om S/T data er korrekte, en annen ting er hvilke valg man tar ifht dempemateriale, tap pga lekkasje, type port etc.

En simulering sier fint lite om resultatet man får til slutt i rommet. Men det gjør at element, kasse og evnt port spiller på lag. Hvis man kjenner litt til bassresponsen i rommet fra før, kan jo selvfølgelig det være med å avgjøre hvilken avrulling man foretrekker fra simuleringen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Unibox nå på de PA elementene fra Eltek , Får jo opp portlengder som ikke samsvarer med de forslagene de har , ref. PA 1250 og PA 1550. En annen ting er at jeg ikke får grafene til å virke :? får beskjed om at det er sperret ???
    Kan Bassbox lastes ned gratis ?
    Er inne i en nyskjærrig periode nå mtp. midbassprosjektet mitt :-D

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste programmer vil gi deg ulike svar når det gjelder portlengder. Dette er ingen eksakt vitenskap. Ting som demping/fyll i kassen og avstand til sidevegger, vil påvirke portlengden. Du kan forandre på Damping, Leakage og Port type under grafen for bassrefleks. Froandringer her gir utslag på portlengde og kurver. Til syvende og sist er det vel praktiske eksperiment som gjelder.

Frode

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    En annen ting er at jeg ikke får grafene til å virke :? får beskjed om at det er sperret ???
    Når du åpner programmet, får du da opp en rute hvor du kan aktivere makroer? De må aktiveres for at alt skal fungere.

Frode

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet PA 1250 i Unibox nå, og hos meg stemmer forslagene fra Eltek.
    Som fhl skriver må du aktivere macroer i excel, og huske på å trykke på knappen "update" under grafen, der teksten "graphs not updatet OBS" kommer opp når du endrer på noen parametre.

F.eks:
    Inside port dia 15 cm
    Physical Vb 80 l
    Fb 52 Hz
    Damping No fill
    Leakage Minimal
    Port type One flush end.
    Dette gir F3 = 48,31 hz og portlengde 12,24 cm

Hos Eltek er forslaget 80L, port 15x12cm -3dB = 48 hz

Medlem siden
    Aug 2005