Skiboy bygger sub-Powerbuy konkurranse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Skiboy bygger sub-Powerbuy konkurranse

Da har jeg endelig fattet mot til å starte denne tråden med de forpliktelser det medfører Må jo opprettholde standarden som de andre har satt med masse bilder og flotte beskrivelser.

Da har jeg sittet ett par kvelder (lest tråder, bok fra Eltek, lekt meg i WinISD, osv) men får ikke helt taket på det slik at jeg må spørre om litt hjelp før jeg finner frem kamera og sag

Vil bare informere alle om at dette er mitt aller første selvbygg så hold ut

Har lekt meg litt i WinISD og lagt ved de tall jeg har, og her er spørsmålene:
    1-Hva bør man sette som Tuning frekvens. Skal brukes mest til film og litt til vorspiel
    2-Hvilken SPL bør man ligge på. Hva er liksom 95 dB?
    3-Har forstått det slik at det spiller ingen rolle om bassreflex røret er på utsiden av boksen eller ikke. Bare at jeg evt må ta hensyn til om enden er kant i kant eller ikke
    4-Kan avstivningen inne i boksen kuttes slik at den akkurat berør bunnen av elementet slik at elementet får maks mulig støtte?

Har lagt ved en skecthup av hva jeg tenker, men ikke verdens beste. Tipper dere skjønner hva jeg prøver på

Tipper det blir kutting i morgen eller fredag

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Ville vel personlig ikke lagt rørene utenpå av estetiske hensyn.

Flere tuner til 18hz. Jeg tuner til 20hz. Skal den brukes mest til film, så ville jeg tunet til 18hz. Kanskje til og med lavere? Har ikke sett tallene på det.

Jeg husker ikke om det var utlufting i magneten på dette elementet, men dersom du passer på å ikke tette utluftingen er det bare en fordel å støtte elementet slik du beskriver. Jeg satser på det samme.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet har utlufting under , så de bør nok ikke tettes...
    Iflg. dataene har jeg en tuning på 21,1 hz,, med hjørneplassering skal jeg love dere at det ikke mangler dyyp bass :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du lager et hakk i avstiveren (som feks i Phobos) bør det gå bra ang utlufting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg sørge for å få lufting under elementet, noe som jeg ikke har kommet til å tenkt på he he Puh

Skal vurdere med å legge rør innvending, blir litt mer ryddig da. Hadde bare sett for meg litt sparkling mellom rørene slik at det ble "fine" buer, he he

Tipper jeg legger meg rundt 18-20Hz. I høytaler boken på Eltek så beregner han kasse på s 90 og der står det skrevet
    ___
    Det skal beregnes et bassreflekskammer, og da må følgende verdier være kjent:
    Qts = 0,44
    fS = 24 Hz
    VAS = 210 liter
    Volumet til kabinettet blir: 20 * 210 * 0,44^3,3 = 280 liter
    ___
    Hva står 20 tallet for?

Videre så ser jeg på min kurve at jeg får maks 92,5dB basert på 21Hz tuning og 41 liter. Føler at det er litt lavt. Har lagt ved den ene utregning hvor han finner maks SPL og maks SPL ved en gitt Hz hvor jeg skulle hatt litt forklaring?!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på beregningene dine i første post at du har en veldig liten diameter på portene dine. 4,7cm høres lite ut. Mulig det blir blåselyder....

Dessuten syns jeg du har valgt en veldig liten kasse. 41 liter er ikke mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si meg uenig i det, men får bare en vent Mach på 0.10

Husker ikke hvem som laget det vedlagte bildet i farten, men der er det på graph7 net volume på 45l osv og den spiller jo dB ca 105 ved 20Hz hvordan får dere det til. Kommer aldri over 92,5 jeg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg så at det ikke var mer i Vent Mach jeg også.....

Det er nok Snickers som har laget den grafen, så det regner jeg med stemmer. Jeg er ingen ekspert, men syns som sagt det så lite ut.

Bygger du i mdf, spon eller heltre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygge i MDF. Har kjøpt inn 19mm og har noe 16mm liggende. Håper det holder med de rette avstivningen og dobbel baffel...

slik jeg forstår det:
    Vent Mach på 0,1 tilsvarer 344m/s delt på 0,1 = 34,4m/s
    I høytalerboken står det at det skal maks være 35m/s så det er i gråsonen, men med avrundinger og slikt så blir det GULLE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det siste kveld med kløing i hodet, i morgen blir det kutting og snekkerbukse på samma pokker, he he.

Har brukt UniBox i det siste og føler det er mer korrekt og fungere bedre, men dette er selvsagt bare en magefølelse og ikke noe annet.

Har lagt ved noen bilder fra det som er planen nå i kveld. Enda litt usikker på om jeg skal kun kjøre ett rør på 4" eller flere med lavere diameter. Lurte bare på om dere kunne kaste ett blikk på vedleggene og se om dere ser noen klare feil som jeg ikke ser...
    (Det står at det er Focal element men det er bare jeg som ikke gadd å endre navn. Alle data er lagt inn i henhold til Dayton specs)

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    venter bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg også

Ble bytte av oppvaskmaskin som tok kvelden i går.

Siden det ikke er noen kommentarer så tar jeg det for gitt at de grafene i posten over er gulle god

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det endelig skjedd noe her og noen bilder er vedlagt.

Måtte bare til slutt rive meg løs fra PC og håpe på det beste. Føler meg ikke helt trygg på alle simuleringer

Fakta:
    Kasse utvendig mål: 75x45x25
    MDF plater 19mm
    Utvendig volum: 84,4liter
    Innvendig volum: 62,2liter
    Regner med at jeg mister ca 1l (forsterker) + 2l (element) + 3,3l (bassrør). Dette blir tilsammen 6,3 liter slik at nettovolum blir på ca 56 liter.

Byggeprosess så langt:
    1.Alle sider er kappet til og det er på tide med en aldri så liten prøve.
    2.Har laget en provisorisk "jig" for å frese sirkler. (Fungerte perfekt for dette formålet)
    3.Freste hullet bevist litt trangt slik at jeg kunne runde av kanten litt siden elementet skråer litt innover.
    4.Prøvetester ferdig kasse med alle sider og hull til element og får en følelse av størrelse og utseende.
    5.Har påbegynt avstivning inni kassen. Element skal støttes helt inntil denne avstiveren med litt "demping" i mellom selve elementet og avstiveren. Lager også ett hull til den delen av bassreflexrør som skal være inni kassen. Røret er planlagt å skal gå ca 5 cm over bunn inn i kasse slik at luften får litt rom, og på utsiden skal den gå nesten over hele topplaten og avsluttes ca 10cm før enden. Planen er å fylle sprekken slik at røret og kassen blir som en bue (prøvde å illustrere det på ene bildet )

Erfaringer så lang:
    -Følte at røret ble meget stort og er i alle fall ikke redd for noen blåselyder Får se om det blir noen flere løsninger med rør slik på utsiden
    -Kappet feil på hullet til plateforsterker og må lage ny plate he he
    -Må regne med litt pussing til slutt siden jeg ikke får platene 100% rette. Blir litt vindskeiv.

Spørsmål:
    -Finnes det noen triks slik at jeg får kuttet avstiveren helt eksakt til elementet, eller må man bare kutte, pusse, høvle osv
    -Noen synspunkter/innvendinger/tips (Er tross alt mitt første bygg, ever )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi kommet litt videre, ikke så mange tilbakemeldinger men tipper det er fordi dere er sjokkert over kvalitet og løsninger, HA HA

Har siden sist laget ferdig avstivning inni kassen. Liten glippe mellom element og støtte slik at det blir plass til noe "demping", samt hull for bassreflexrør. Ellers så har jeg freset ut litt hull her og der slik at luften skal få mest mulig fri flyt. Har valgt å legge avstiver akkurat under luftehullet til elementet

Har også laget en ny side og kappet hull til forsterker (ble riktig på andre forsøk) Har også borret hull og slått inn muttere så den er klar til festing.

Gjordet det samme for hullet til basselementet og det ble "tight" så får bare håpe at det ikke sprekker opp når jeg begynner å stramme til. For alle hullene brukte jeg bare bormaskin og en vinkel til å få det så rett som mulig. Har ingen skikkelig jig, men det står på ønskelisten.

Det siste jeg rakk i går var å forborre hull til skruene på de to største platene (frem og bak plate)

Skal kjøpe skruer i dag begynne å tørr montere slik at jeg får testet kassen før jeg går videre. Må også skjøte sammen rør ved hjelp av "loddebolt" metoden. Har testet det og det virker bra.
    Skal til Åre i helga samt andre planer i kveld så det blir vel ikke noe mer før bakrusen treffer meg på søndag

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo spenende ut litt annen løsning en flertallet, blir spenende og se ferdig produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på å finne på noe litt utenom det vanlige også tenkte jeg at ved å legge utenpå så sparte man litt volum ogsv. Ser jo nå at totalstørrelsen blir jo større med røret utenpå enn inni men arti læill

Får se hvordan jeg får til finnish...
    Tenkte å sparkle i noe slik at det blir en jevn og fin overgang mellom halveis opp på rørsiden og ned til basskasse kant (hvis det var forståelig)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ferdig kassen slik at jeg får testet den før jeg begynner med finish i morgen. Det spiller bra, men føler at lyden er litt "grøtete" ??
    Kjører uten noen form for demping inne i kabinettet og deling på 80Hz samt at det begynner ikke å bli litt trøkk før jeg kommer mot 70-80% av maks volum på plateforsterkeren...
    Vet ikke om dette er normalt?

Har lagt ved noen bilder som viser litt av hva som har skjedd i dag.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo spennende ut.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men vil tro at det ikke er så gunstig at bassrøret "blåser" rett i veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei ikke vet jeg. Trodde bare at det ga litt ekstra effekt å plassere bassreflex porter mot vegg

Vil bare informere videre om at jeg benyttet loddemetoden for å spleise sammen 4" rørene. To komponent lim til å feste rør til plate og ellers er det bare skruer og lim

Setter pris på om noen kan gi meg tilbakemelding på om hvordan jeg skal sjekke om lyden jeg har er riktig eller ikke. Dette er min første ordentlige sub så har ikke mye å sammenligne med. Finnes det noen tommelfinger regler, eller bør jeg bare kjøpe meg ett måleinstrument (evt. hvilket)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan fortelle meg om alt er ok før jeg begynner på finsih ved hjelp av enkle tommelfinger regler eller tester??

Eller må jeg bare ta av hørselverna og bruke ørene...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •