nytt "high end" prosjekt. Peerless og vifa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nytt "high end" prosjekt. Peerless og vifa

Skal begynne på et nytt "high end" prosjekt hvor jeg skal bruke følgende komponenter:
    Vifa XT19 diskanter
    Peerless HDS Exclusive 4" mellomtone
    Peerless HDS Exclusive 8" midbass
    Seas CA26RFX 10" subbwoofer

Vet ikke helt hvordan designet skal bli enda, men skal ha diskantene og mellomtonene ovenfor hverandre og midbassen på siden av kassen, pga at kassen må være ganske smal..
    Er usikker på om kassen på mellomtonene, midbassene og subben skal være lukket/portet og hvilket volum de forskjellige kassene skal være. hadde håpet noen hadde noen erfaring med elementene og kan hjelpe meg med dette.
    Er også litt usikker på delefrekvensene men tror alt skal kjøres aktivt, så dette er ikke så viktig enda..

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende dette. Bare dokumenter godt med bilder så

Henger du på bilstereoforumet også?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet endel med CA26RFX, og du kan finne noe av det i min Seas 3-veis tråd her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-malinger.html

Men hvorfor CA26 i kombo med en 8" egentlig?
    Sånn jeg ser det er CA26 en hifibass og ikke noe sub, styrken ligger vel mer i allround egenskapene enn i dypbassen?
    Kanskje en Peerless XLS 10 hadde vært et bedre valg? Ent beholdt CA26 og droppet dedikert midbass?

Skal du benytte aktiv eller passiv deling?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har testet endel med CA26RFX, og du kan finne noe av det i min Seas 3-veis tråd her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-malinger.html

Men hvorfor CA26 i kombo med en 8" egentlig?
    Sånn jeg ser det er CA26 en hifibass og ikke noe sub, styrken ligger vel mer i allround egenskapene enn i dypbassen?
    Kanskje en Peerless XLS 10 hadde vært et bedre valg? Ent beholdt CA26 og droppet dedikert midbass?

Skal du benytte aktiv eller passiv deling?
    begynte med å gi pappa xt19 og seas ca26rfx til bursdag og jul til et kompakt anlegg, men så har det ballet litt på seg. Så fikk vi ny tv i stuen og mangler skikkelig lyd.. også hadde jeg 8" i bilen, men skal få nye der så da hadde jg de til overs også.. kan evt ta frem kino subben (xls12) og ta en bilsubb ned til storskjermen..

skal pøse på med bilder..
    og ja, jeg henger en sjelden gang på bilforumet.. er mer avhengi av bilstereoforumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal dele aktivt ja, og legg merke til at jeg har ca26rfx og ikke l26rfx.. det er to froskjellig modeller.. trengs 10" i det hele tatt til "lett kino"/high end anlegg..?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står bilstereoforumet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    skal dele aktivt ja, og legg merke til at jeg har ca26rfx og ikke l26rfx.. det er to froskjellig modeller.. trengs 10" i det hele tatt til "lett kino"/high end anlegg..?
    Og legg merke til at hvis du leser tråden jeg linket til, så finner du ut at jeg har begge deler, og derfor vet at dette er to forskjellige modeller :smile:

Jeg hadde nok heller satset på 3-veis pluss sub, enn 4-veis ja. Men det er mange veier til Rom........

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og legg merke til at hvis du leser tråden jeg linket til, så finner du ut at jeg har begge deler, og derfor vet at dette er to forskjellige modeller :smile:

Jeg hadde nok heller satset på 3-veis pluss sub, enn 4-veis ja. Men det er mange veier til Rom........
    My bad... Men begynner uansett først med 3veis høyttalere, så får vi se om subben trengs til film.. Men hvordan kasser ville du laget? 4" lukket og 8" portet eller begge lukket?

Tenker det blir portet på 8" for å minske behovet for subb, og 4" trenger vel ikke noe port.. Blir vel ikke så lav delefrekvens på dem..
    Men siden 8" skal være sidemontert, burde jeg da dele 8"/4" lavere pga spredningkarakterestikk? eller har ikke dette noe å si?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    Men siden 8" skal være sidemontert, burde jeg da dele 8"/4" lavere pga spredningkarakterestikk? eller har ikke dette noe å si?
    Etter hva jeg har skjønt er det ikke gunstig å la et sidemontert element spille veldig høyt i frekvens (tror det da var snakk om max 150-200 Hz, men det var også helt andre elementer - husker ikke hvilken tråd dette stod i dessverre...)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Etter hva jeg har skjønt er det ikke gunstig å la et sidemontert element spille veldig høyt i frekvens (tror det da var snakk om max 150-200 Hz, men det var også helt andre elementer - husker ikke hvilken tråd dette stod i dessverre...)
    Er det jeg også tenker. Men fra 200 og ned, så blir det jo veldig mye mindre kritisk. 200 hz og 12db/24db bratthet på delefilteret?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4" mellomtone kan du ikke dele (for) lavt.
    Med sidemontert bass kan du ikke dele høyt.
    Valgets kvaler.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4" mellomtone kan du ikke dele (for) lavt.
    Med sidemontert bass kan du ikke dele høyt.
    Valgets kvaler.......
    I bilen har jeg 3" focal Be utopia som spiller ned til 180hz 12db... De låter rått! (de får da dog hjelp fra 200hz og ned...)
    Men hvor høyt er maksimum på 8" tror du?
    Skal ha aktiv deling så kan jo også leke meg litt med delingen da, men er greit med et utgansgpunkt..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke disse elementene, så jeg kan bare komme med noen generelle tips.
    Mente egentlig bare å minne deg på at du også må ta hensyn til mellomtonen mtp delefrekvens.
    Jeg tror ikke en sidemontert bass burde deles over 200hz, mellomtonen har selvfølgelig ikke problemer med 200hz, men spørsmålet er hvor mye energi du har igjen ved 100 og 50hz, noe som er 1 og 2 oktaver under. Hvor bratte filtere du bruker er jo avgjørende, slaglengden på elementet og hvor mye effekt du trøkker på.
    Du må huske på baffle step kompensasjon, noe som kan være vanskelig ved aktiv deling. Det enkleste er om du legger delefrekvensen til bass hvor du også trenger kompensasjon, slik at du bare kan justere nivå (gain på forsterkerne). Skal du få baffle step ned i 200hz området tilsvarer det en baffelbredde (dybden på ht ved sidemontering) på 50-60cm, noe du sikkert ikke ønsker.............

Tror jeg hadde gått for frontmontert bass, så står du friere med valg av delefrekvens.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter helt klart Norcad her!
    Dropp et av basselementene!

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Støtter helt klart Norcad her!
    Dropp et av basselementene!

Andreas
    jeg går foreløpig bort i fra seas bassene, og lager kun høyttalere med diskant, 4" og 8"..
    Kan alltids sjekke om det går med frontmontert, men med tanke på plassering hadde sidemontert fungert best..
    Skal ha 50 watt på diskant og mellomtonene og muligens en hypex klasse-d 400 watts forsterker på bassen..
    Hvis jeg deler mellom bassen og mellomtonen på 200hz og bratt deling burde vel det gå? jeg burde jo ha bratt deling uansett, fordi bassen er sidemontert...kan evt putte 4" dem i en liten portet kasse, så skal de jo i følge peerless spille flatt ned til 80hz.
    anbefalt kasse her:
    HDS Exclusive 4″ Midwoofer Peerless Application Notes

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke problemet med å ha bassen i front? Den er 205mm bred.
    Hvor bred hadde du tenkt å ha kassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rimelig smal. kan ta bilde når jeg kommer hjem. skulle egentlig ikke bli et stort prosjekt..men hhe. .det baller på seg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, misforsto, trodde du skulle bygge ny kasse.

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal bygge nye..hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har da funnet ut av designet.. Så nå trengs en stor "automatisk" fres for å klare å lage byggesettet nøyaktig. Tror det blir for mye jobb med stikksag og sirkelsag..
    La opp en enkel skisse på hordan jeg har tenkt.. Designet skal være helt enkelt og skjæres ut i mørkt tre og skal stå på en alubase.. Er usikker på om det blir aktivt eller passivt, så det får vi se utover.

Hvis du ser høytaleren forfra, så skal kassen liksom limes sammen av plater sidlengs. Sånn som denne frontplaten er limt, bare at hele kassen lages av bare sånne

Bunnen og avstivere kan godt være et annet materiela, fordi det ikke syntes, og trenger heller ikke å freses ut.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •