nytt "high end" prosjekt. Peerless og vifa - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er en simulering av 4" i 4l lukket kasse og 8" i 29 portet, med 7cm diameter X 29cm port..(anbefalt av peerless) og en delefrekvens på 300hz.. Burde jo gå det..?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste du trenger CNC (tolker automatisk fres til det) til på det bildet er diskantløsningen.

Det du egentlig trenger er en avretterhøvel og en tykkelsehøvel.

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    Her er en simulering av 4" i 4l lukket kasse og 8" i 29 portet, med 7cm diameter X 29cm port..(anbefalt av peerless) og en delefrekvens på 300hz.. Burde jo gå det..?
    Det går selvfølgelig, men du vil antagelig få en slak avrulling nedover i mellomtonen pga baffle step.
    Det KAN bety at de blir noe lyse i lyden, og hvis du da øker gain på bassforsterkeren, KAN det resultere i boomy bass i stedet.
    Men med aktiv deling, kan du vel prøve deg frem med forskjellig delefrekvens etterhvert. Evnt bruke et slakere filter på bassen for å kompensere litt oppover i mellomtonen kanskje?

Norcad = mas om baffle step! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det går selvfølgelig, men du vil antagelig få en slak avrulling nedover i mellomtonen pga baffle step.
    Det KAN bety at de blir noe lyse i lyden, og hvis du da øker gain på bassforsterkeren, KAN det resultere i boomy bass i stedet.
    Men med aktiv deling, kan du vel prøve deg frem med forskjellig delefrekvens etterhvert. Evnt bruke et slakere filter på bassen for å kompensere litt oppover i mellomtonen kanskje?

Norcad = mas om baffle step! :-D
    Tar alt mas om konstruktiv kritikk jeg!
    Men pga av pengemangel blir det nok passivt.
    Er usikker på hva baffle step er..(?) du må gjerne forklare

Men siden jeg ikke skal kjøre aktivt, så må jeg kompansere litt.. Bassen får en mye høyere følssomhet i forhold til mellomtonen, så for å slippe å dempe bassen passivt (Mye tap av effekt) så skal vi kjøre dobbelt sett med mellomtoner.
    Da går jeg tilbake til planen om sidemontert bass.. :S
    Men har lekt meg litt i winisd, og hvs jeg bruker 6l portet kasse med 5X15 cm port, så spiller de flatt ned til 80z, så da burde deling på 150 hz gå mellom mellomtonene og bassen.. Så skal jeg prøve å tyne bassen til å spille litt dypere i stedet.. (se på bilde under)

Jeg vet desverre ikke om noen verksteder som har disse maskinene, men det skal jeg vel klare å finne. Takk for hjelpen der!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å forklare i hvertfall........
    Problemet er at du må du kanskje endre planene igjen! :-D

Lyd stråler i utgangspunktet ut i alle retninger, men når et ht-element montert på en frontplate (baffle) gjengir lyd, vil lyden som stråler ut til siden treffe baffle og bli reflektert forover mot lytteren. Dette gjør at den spiller høyere enn hvis lyden hadde forsvunnet bakover. Forståelig og logisk ?
    Når lydbølgene blir lange nok (altså frekvensen lav nok), når de utenfor baffelen og forsvinner bakover, og blir dermed ikke reflektert av fronten på ht. Dette er altså "baffle step" Og som du skjønner avhenger dette av bredden (og høyden forsåvidt) på høyttalerkassen.
    De lave frekvensene får altså ikke hjelp av refleksjoner, og vil dermed spille i teorien 6dB lavere. I praksis havner dette vanligvis på 3-5dB.
    Dette tapet i bassen må man altså kompenserer for, noe som kalles BSD (baffle step compensation).
    I praksis betyr det å dempe mellomtone og diskant, sålenge man har passiv deling.
    Dermed er ikke høyere følsomhet på basselementet noe negativt!
    Og du vil antagelig ikke få behov for to mellomtoner.
    Du ender nok opp med å måtte dempe både diskant og mellomtone allikevel.
    Hvis du simulerer litt med denne 8", vil du nok antagelig finne ut at den når xmax før en mellomtone begynner å slite, såfremt du ikke deler altfor lavt.

Du kan søke etter "Edge" og "Baffle diffraction simulator", dette er to programmer som simulerer baffle step etter dimensjon på frontbaffel og plassering av elementene. Lek litt med dem, så skjønner du tegninga litt lettere

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å forklare i hvertfall........
    Problemet er at du må du kanskje endre planene igjen! :-D

Lyd stråler i utgangspunktet ut i alle retninger, men når et ht-element montert på en frontplate (baffle) gjengir lyd, vil lyden som stråler ut til siden treffe baffle og bli reflektert forover mot lytteren. Dette gjør at den spiller høyere enn hvis lyden hadde forsvunnet bakover. Forståelig og logisk ?
    Når lydbølgene blir lange nok (altså frekvensen lav nok), når de utenfor baffelen og forsvinner bakover, og blir dermed ikke reflektert av fronten på ht. Dette er altså "baffle step" Og som du skjønner avhenger dette av bredden (og høyden forsåvidt) på høyttalerkassen.
    De lave frekvensene får altså ikke hjelp av refleksjoner, og vil dermed spille i teorien 6dB lavere. I praksis havner dette vanligvis på 3-5dB.
    Dette tapet i bassen må man altså kompenserer for, noe som kalles BSD (baffle step compensation).
    I praksis betyr det å dempe mellomtone og diskant, sålenge man har passiv deling.
    Dermed er ikke høyere følsomhet på basselementet noe negativt!
    Og du vil antagelig ikke få behov for to mellomtoner.
    Du ender nok opp med å måtte dempe både diskant og mellomtone allikevel.
    Hvis du simulerer litt med denne 8", vil du nok antagelig finne ut at den når xmax før en mellomtone begynner å slite, såfremt du ikke deler altfor lavt.

Du kan søke etter "Edge" og "Baffle diffraction simulator", dette er to programmer som simulerer baffle step etter dimensjon på frontbaffel og plassering av elementene. Lek litt med dem, så skjønner du tegninga litt lettere
    Takk for lærerik lesning
    Så det kan lønne seg og kompansere i delefilteret, eller vil jeg ikke trenge dette? Og trengs det på begge eller bare den ene eller den andre..?
    Her har du størelsen på høyttaleren sett i profil..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du deler bass/mellomtone rundt 200hz, spiller baffelbredden liten rolle for bassen sin del. Den vil aldri bli bred nok til å hjelpe til noe under 200hz uansett. Mens plassering ifht til vegger og gulv derimot kan gjøre en hel del.
    En annen ting som gjør dette vanskelig er at den oppgitte følsomheten på basselementet, ikke er en realitet under 200hz, så dette må du se på utfra frekvensgangen på elementet.
    Men bassgjengivelsen bestemmer hvordan du må "voice" resten. Det er mellomtonen og diskanten du må dempe for å tilpasse de til bassgjengivelsen du får i den ferdige kassen.
    Mellomtonen vil jo også lide av baffelstep og baffle diffraction, så gjør som jeg skrev i forrige post, last ned BDS så får du nyttig lærdom ang utseendet og bredde på baffle, og plassering av elementer. Det kan spare deg for en hel del tweaking med delefilteret i ettertid.

Spørsmålet er hvor godt resultat du vil ha lydmessig tilslutt, eller om dette er et morsomt testprosjekt hvor byggingen egentlig er målet.
    Skal du få dette bra vil du nok trenge måleutstyr for å få til delefiltrene. (Og det er ikke lett da heller!) Eller bruke MYE tid på lytting, prøving og feiling.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du deler bass/mellomtone rundt 200hz, spiller baffelbredden liten rolle for bassen sin del. Den vil aldri bli bred nok til å hjelpe til noe under 200hz uansett. Mens plassering ifht til vegger og gulv derimot kan gjøre en hel del.
    En annen ting som gjør dette vanskelig er at den oppgitte følsomheten på basselementet, ikke er en realitet under 200hz, så dette må du se på utfra frekvensgangen på elementet.
    Men bassgjengivelsen bestemmer hvordan du må "voice" resten. Det er mellomtonen og diskanten du må dempe for å tilpasse de til bassgjengivelsen du får i den ferdige kassen.
    Mellomtonen vil jo også lide av baffelstep og baffle diffraction, så gjør som jeg skrev i forrige post, last ned BDS så får du nyttig lærdom ang utseendet og bredde på baffle, og plassering av elementer. Det kan spare deg for en hel del tweaking med delefilteret i ettertid.

Spørsmålet er hvor godt resultat du vil ha lydmessig tilslutt, eller om dette er et morsomt testprosjekt hvor byggingen egentlig er målet.
    Skal du få dette bra vil du nok trenge måleutstyr for å få til delefiltrene. (Og det er ikke lett da heller!) Eller bruke MYE tid på lytting, prøving og feiling.
    har enkelt måle utstyr, men det er ikke veldig avansert. men funker til å måle frekvenskurver osv.. Hvis jeg bare mater inn infoen i det programmet, og får ut en anbefaling, vil den da funke eller må jeg lage noe selv ut i fra hva jeg ser der? Har lastet opp bilde av dette.
    Jeg er ganske fersk i hifi gamet med tanke på avanserte bygg, men vil jo lage noe som låter bra når jeg først setter i gang! så er veldig glad for all hjelp jeg får!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situasjon for et år siden.
    Så spørsmålet er mest hvor mye tid du gidder å legge i dette.
    Det meste av tiden går med på å lære seg programvaren og akustikk/måleteknikk for å få noe fornuftig ut av målingene.

Jeg bruker Speaker Workshop, som er gratis og har alt du trenger av funksjoner. En overraskende bra alt i et løsning faktisk.
    Det har ikke det enkleste bruker grensesnittet og sette seg inn i, og kan være frustrerende å få kalibrert rett i starten. Men orker man slite seg gjennom det, er det en fullgod løsning.

Har du lyst til å prøve deg, kan jeg hjelpe deg gjennom den første frustrerende fasen :-D

Hadde vært morsomt om flere på forumet begynte med DIY som også kan dokumenteres.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd en del gratis software, da inkl speaker workshop, som jeg ikke skjønte bæret av.
    Bruker True RTA level 3 og RoomEqWizard og syntes begge disse funker greit.
    Vil jeg merke stor forskjell på om jeg bruker BSC eller ikke, så lenge jeg demper alle elementene nok til å spille nogenlunde samme nivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og vips, noen tegninger..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    Jeg har prøvd en del gratis software, da inkl speaker workshop, som jeg ikke skjønte bæret av.
    Bruker True RTA level 3 og RoomEqWizard og syntes begge disse funker greit.
    Vil jeg merke stor forskjell på om jeg bruker BSC eller ikke, så lenge jeg demper alle elementene nok til å spille nogenlunde samme nivå?
    Det vil jo ikke bare være å justere inn nivåene siden baffelstep inntreffer midt i området som 4" elementet spiller.En måte å løse dette på vil jo være å bruke f.eks Behringer DCX filteret til å sette filtrene du trenger.
    Hadde du tenkt på passive filtre tror jeg bruk av 2 stk 4" element hadde vært å foretrekke siden du kunne latt det ene elementet rulle av ved baffelstep.
    Kjapp beregning for å se hvor baffelstep inntreffer(-3db) : 115/baffelbredde i meter.F.eks 115/0,2=575hz

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig design hc_tk!
    Å starte opp med en 3-veis DIY er veldig ambisiøst. Så tenk igjennom mulighetene du har til å gjøre det enklere for deg selv.
    Kan du f.eks gå for aktiv bass ekan dette forenkle mye.
    Jeg ville ikke startet med å benytte to mellomtoner, og absolutt ikke å benytte forskjellige delefiltere for de. Det er sikkert mulig, men kompliserer for mye.
    Hvis du f.eks benytter et 2.ordens delefilter, løser du baffle step ved å sette inn en (for) stor spole i serie med melllomtonen, som da motvirker den økende responsen, mens kondensatoren parallelt med mellomtonen bestemmer delefrekvensen. Du trenger altså ikke en egen krets i delefilteret for BSC.

Men dette er i mine øyne (rettere sagt ører) nærmest umulig, uten å måle frekvensrespons og simulere delefilteret på forhånd.

Hvis slik som Speaker Workshop og LspCad blir for slitsomme å lære, er en annen mulighet å kjøpe inn spoler i flere verdier, og prøve seg frem med frekvensmåling og prøve/feile metoden.

Arta Software er da å anbefale, det er raskt og enkelt både å lære og å bruke.
    Sånn som Room Eq wizard er ikke egnet i dette tilfellet. Du trenger å måle responsen kun fra høyttaleren, og ikke få med alt av rompåvirkning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke med forskjellige delefilter for bassmellomtonene.Men å legge inn en stor spole på det ene elementet skulle vel ikke forverre filterdesignen så mye.Du vil jo vinne litt systemfølsomhet.Om det er verdt det er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fortelle hva jeg har av elementer da..
    2x vifa XT19
    2x peerless exclusive 4"
    2x peerless exclusive 8"
    1x Seas ca26rfx
    og har en xls 12" som jeg evt kan ta vekk fra hjemmekinoen..

hva tror dere blir enklest og som vil låte best. er ute etter god lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forslag til oppsett? Da blir det nok til sidemontert 8", så får vi se hvor bra det blir..

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner du ut no lurt her eller?
    fått inn legatia'n enda? får si hva du syns når du får testet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    finner du ut no lurt her eller?
    fått inn legatia'n enda? får si hva du syns når du får testet
    De skal komme i løpet av uken, så til helgen blir de montert. gleder meg til å høre dem! Er du fornøyd med dine da? Du har vel hele settet?
    ser ut som at det blir frontmontert bass for å slippe en del problemer. Den blir da like smal som 8" er for at de ikke skal bli så store. SÅ håper det går greit med baffelstep! :P

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele settet ja, er noe tull med monteringen min av midbassene... så de låter ikke som de skal, men har ikke hatt allverdens med tid til å gjøre noe med det. hehe.
    Jeg har forresten 7,1" mens din er vel 8,5"...
    Ellers er jeg storfornøyd ja
    jepp, jeg hadde nok også gjort det hadde jeg vært deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn da har jeg tenkt og planlagt litt mer og kommet opp med et design alle i huset er fornøyd med..
    Så er problemet. hvis dere ser på bildet så er det aluminium på sidene, men kjenner ikke til noen steder i nærheten som ikke koster alt for mye som kan klare å lage noe sånt. Noen som har en ide om hvordan det kan lages?
    stripen i midten blir bare en smal aluplate som blir felt ned, så det er jo greit. på sidene er det da mulig å dekke til med aluplater som man evt sveiser?
    Jeg kan ikke gjøre det da jeg ikke har erfaring med metallarbeid, men tar gjerne i mot tips om hvor i nærheten av oslo/bærum/kongsberg hvor man kan få gjort noe sånt!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •