3-veis høyttalere: seven Pi i bassreflexkasse (four pi) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 42 av 42
    Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beyma CP380

Ja, jeg har testet dem såvidt - men ennå ikke hatt tid til noen finlytting. Det får komme etterhvert. Men jeg har noen foreløpige funn:

Sammenliknet med JBL 2425/2426 er frekvensgangen nesten helt rett opp til 20 kHz. Disse trenger lite (om noe?) HF kompensasjon. Membranens breakup-frekvens er åpenbart meget høy. Bra!! Langt bedre enn JBL's 1-tommere.

Men de går ikke like langt ned i frekvens. Målt ved 110dB lydtrykk er forvrengningen 10-15dB høyere enn JBL 2425 ved alle frekvenser under 2,5 kHz. Og under 1,5 kHz er de ikke særlig brukbare. Men bed høyere frekvenser inntreffer en rask forbedring. Over 3 kHz (fortsatt 110dB) er forvrengningen svært lav: mindre enn 0,1 % 3. harmonisk. (Prøv det med en vanlig dome-tweeter. Den hadde brent opp før du i det hele tatt hadde rukket å foreta en måleavlesning!!).

Foreløpig oppsummering: Beyma CP380 er best egnet i 3-veis systemer med delefrekvens over 2 kHz. Der er den meget anbefalelsesverdig. Jeg planlegger selv å bruke den i et 3-veis system med Audax PR170M0 eller JBL 2118 som mellomtone.

Men i 2-veis-systemer vinner JBL'en.

Men: husk på at JBL'en koster omtrent det dobbelte. Beyma'en er et veldig godt kjøp.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3