The T.amp Ta2400 Mk-x - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 113 av 113
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja sjekket fort over Turbosound, Cerwin Vega Pro, Renkus Heinz og der går det fra 4-8ohm.

Mulig det er noen som ligger på 16ohm men tviler på at det er så mange.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er 8ohm ja.
    Oki..;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke dette feil?

Er det ikke elementetene/høyttaleren som bestemmer ohm, mens forsterkeren gir det den er oppgitt til i den bestemte ohmen?

Når jeg bruker min forsterker på 1 element(8ohm) så er den bridged. Da vil ikke forsterkeren være 4ohm siden jeg bridger den, men 8ohm som elementet. Dersom jeg har 2 elementer i parallell så vil den samlede ohm være 4.
    Jo høyttaleren bestemmer impedans i utgangspunktet men siden du kobler begge kanalene i forsterkeren i paralell vil forsterkeren se høyttaleren til halvparten av oppgitt ohm. Derfor vil et 8ohm element bli sett som 4ohm av forsterkeren under bridgemode.

Edit : En annen måte å forklare det på. En brokoblet forsterker dobler minstekravet for hvilken ohm den klarer å kjøre. Har man en stabil 4ohms forsterker i 2 kanaler klarer den kun 8ohm i brokoblet modus.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig ikke problemet/2ohms last.

Hvis man kjøper en tamp for og sparke litt liv i, f.eks et par Xls15 (6ohm).

Skal du bruke den til sub bridge, ja så må/bør du bruke et 8ohms element.

Du får selvsagt enda større fleksibilitet med en 2ohm stabil amp. :grin:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jo høyttaleren bestemmer impedans i utgangspunktet men siden du kobler begge kanalene i forsterkeren i paralell vil forsterkeren se høyttaleren til halvparten av oppgitt ohm. Derfor vil et 8ohm element bli sett som 4ohm av forsterkeren under bridgemode.

Edit : En annen måte å forklare det på. En brokoblet forsterker dobler minstekravet for hvilken ohm den klarer å kjøre. Har man en stabil 4ohms forsterker i 2 kanaler klarer den kun 8ohm i brokoblet modus.
    Så den dagen jeg kobler 2 sub elementer i parallell så skal forsterkeren ha en last på 2ohm? eller vil den da tolke elementene som last på 4 ohm, og den selv på 4 ohm. Så det blir perfekt? Jeg tror det siste. At Når jeg gir forsterkeren en last på en gitt ohm, så vil forsterkeren gi ut effekt med samme ohm. Enten jeg velger bridged eller stereomodus. Det er mer måten den gjør det på. Skal det være 4ohm bridged så må den være stabil i 2 ohm stereo. Godt mulig vi snakker om 2 sider av samme sak.

Det siste forstår jeg/vet jeg. Men reagerte bare på det med du sa at det virker som forsterkeren bestemmer alt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den dagen jeg kobler 2 sub elementer i parallell så skal forsterkeren ha en last på 2ohm? eller vil den da tolke elementene som last på 4 ohm, og den selv på 4 ohm. Så det blir perfekt? Jeg tror det siste. At Når jeg gir forsterkeren en last på en gitt ohm, så vil forsterkeren gi ut effekt med samme ohm. Enten jeg velger bridged eller stereomodus. Det er mer måten den gjør det på. Skal det være 4ohm bridged så må den være stabil i 2 ohm stereo. Godt mulig vi snakker om 2 sider av samme sak.

Det siste forstår jeg/vet jeg. Men reagerte bare på det med du sa at det virker som forsterkeren bestemmer alt.
    Nei er mulig det var litt dumt forklart av meg. Forsterkeren bestemmer ingenting. Kobler du 2 elementer i parallell på en kanal halverer du ohm. Kobler du de i serie dobler du ohm. Så 2stk 4ohms elementer på en kanal blir 2ohm. I serie vil de bli 8ohm. Man leker vel mest med dette innenfor bilstereo egentlig.

Man kan vel heller si at en forsterker som er oppgitt til å takle 4ohm i stereo ikke takler lavere enn 8ohm ved brokobling (på papiret). Mange vil jo takle noe lavere enn dette men man kan risikere at de går varme etc.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ostemannen og Revoks dette ble, ja kansje noe unødvendig vanskelig! :wink:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Nei er mulig det var litt dumt forklart av meg. Forsterkeren bestemmer ingenting. Kobler du 2 elementer i parallell på en kanal halverer du ohm. Kobler du de i serie dobler du ohm. Så 2stk 4ohms elementer på en kanal blir 2ohm. I serie vil de bli 8ohm. Man leker vel mest med dette innenfor bilstereo egentlig.

Man kan vel heller si at en forsterker som er oppgitt til å takle 4ohm i stereo ikke takler lavere enn 8ohm ved brokobling (på papiret). Mange vil jo takle noe lavere enn dette men man kan risikere at de går varme etc.
    Da har vi snakket om det samme hele tiden.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi snakket om det samme hele tiden.
    +1 :-D

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tilfeldigvis noen som vet om det er farlig å prøve den i 1 ohm dersom man er forsiktig med volumkontrollen? Har en sub i bilen som er koblet til 1 ohm. Vet det ikke er å anbefale å utsette forsterkeren for lavere impedans enn den er ment å drive, i og med den kan bli farlig varm og lett vil gå inn i protection mode.

Det jeg da lurer på er om det går bra å prøve litt, men ikke mye. Skulle gjerne visst om om jeg skal bygge en eller to subber, så derfor tenkte jeg at jeg skulle teste med bilsubben først. Litt dumt spm kanskje, men bedre med et dumt spm enn en ødelagt forsterker.

Har forresten testet den litt nå og må si at jeg er rimelig fornøyd. Prøvde den litt på mine Helicon 400 og det var ikke ille. Helt klart ikke like raffinert, men den spilte ikke ille. Var litt ullen og hylende i toppen, men i bunnen var det bra med liv. For så lite penger som man betaler for denne er det utvilsomt et kupp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1ohm er jo nesten kortslutning, så jeg vil absolutt ikke anbefale å prøve. Allerede 2ohm er litt lite for kontinuerlig drift på den forsterkeren etter min mening.

Garantien forsvinner vel også dersom den ryker på 1ohm.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    1ohm er jo nesten kortslutning, så jeg vil absolutt ikke anbefale å prøve. Allerede 2ohm er litt lite for kontinuerlig drift på den forsterkeren etter min mening.

Garantien forsvinner vel også dersom den ryker på 1ohm.
    Bestemte meg til slutt for å ikke ta sjansen. Hadde bare et lite håp for at jeg skulle få hørt litt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du tenkt å teste med bilsubben i stua så tror jeg ikke du hadde fått noe nyttig info ut av det uansett

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •