Bygge hjørnebord. Mitt WAF Subprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge hjørnebord. Mitt WAF Subprosjekt

Helt på tampen av kvelden kom jeg til å tenke på at det hadde vært fint å rydde litt i kroken der subben står.
    DVS, det er ikke rotete der, men det er litt mye luft rundt kassa, og det samler seg fort kaniner og mammuter der

Tanken er å bygge meg et hjørnebord som erstatter nåværende sub.

Kassa jeg har sett for meg, får et volum på ca 100 liter, og jeg har en DSW-400 som skal drive i denne subben.

Elementforslag hadde vært fint, den subben som står der nå, er tunet til 28hz, og er en 85Liters bassreflexkasse, men det elementet vil jeg helst ha i bilen etterhvert, så vil prøve å finne noe annet.

Subben skal spille så lavt som mulig (alt er relativt) men håper på å få bygd meg nye fronter etterhvert, og da skal disse spille alene, altså ingen sub til musikk, men dette skal drønne på film, slik det gjør nå, eller bedre, jeg er faktisk meget godt fornøyd slik det er nå! Synd å bytte da egentlig.

Er det noen av XLS/XXLS elementene som liker å tunes til ca 30 hz i 100L med 3stk 4" rør, med mulighet for plugging?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke sette inn skillevegg i kassen, og putte inn 2 stk XLS12 istedet? :-D
    Mange foretrekker disse i lukket kasse på +/- 50 liter. Vil du tune de lavere, må du inn med 2-4 slaver kanskje. Koster jo litt men slaver finner du nok på bruktmarkedet også.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvorfor ikke sette inn skillevegg i kassen, og putte inn 2 stk XLS12 istedet? :-D
    Mange foretrekker disse i lukket kasse på +/- 50 liter. Vil du tune de lavere, må du inn med 2-4 slaver kanskje. Koster jo litt men slaver finner du nok på bruktmarkedet også.
    Jeg utelukker ikke det i det hele tatt, hørtes spennende ut det, men tror du DSW'en vil klare det, det er jo det som er spm her...

Gjøre som i bildet under her, å bruke 1 aktivt og et passivt element i hvert kabinett?

Bordet skal bygges i antikk stil, og med slike beslag på hjørnene som mange av disse bohus/skeidar bordene har, finishen på topplate og bein, skal se slitt og gammelt ut, og elementene skal dekkes med beige stoff, slik at de ikke synes.

Får et problem med forsterkeren da, men det skal jeg klare å løse

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 12" XXLSen som er beregnet for bassreflekskasse spiller brillefint i 80-110liter Fb18-25hz
    Tror ikke jeg ville prøvd Peerless sitt forslag, 58liter Fb32hz, med mindre du har veldig stor stue, med lite romforsterkning.
    Har testa den i 108liter Fb20hz, spilte fint sammen med BEL MkII.

På en annen side kan nok oppnå det samme med to elementer i 50liters lukka kasse, men da med EQ eller veldig lav delefrekvens.

Andreas

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om noen har fått testet det ennå, men den Dayton 15" som det var felleskjøp på her inne burde vel også kunne funke bra i rundt 100 liter med ganske lav avstemming. Vet ikke om AVshop/Creative HiFi har flere av disse...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig bygging med 1 element og bassrør som er mest aktuelt, det passer best til budsjettet

Spørs om ikke jeg går for den løsningen, Bruker nok 2 rør, til å tune med, eller kan jeg få blåselyder ved lukking av et rør da? lengden på rørene havner på ca 73cm, og med begge åpne er tuningen ca 25Hz, og med det ene lukket, ca 18hz.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt fornøyd med min løsning med xxls passiv og aktiv 12"

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med et 3" avløpsrør. Ikke antydninger til blåselyder.
    Husk at det er lite aktivitet rundt avstemningsfrekvensen v/avstemning så lavt i frekvens.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut...