SVS det må da være mulig å...Sonosub funksjonstestet - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 201
    Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Er det ikke bedre med flere rør istedet for et stort?
    ikke nødvendigvis.. er feks litt mer ``friksjon` i flere små rør.. sjøl med samme areal kan flere små gi blåselyder.
    men for stort rør er også litt feil.. legger en slags demoing på element ved lave hz.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bestille en slik Behringer FBQ2496 hos Lsound, men var ikke på lager enda.
    Haster ikke så fælt.

Undersøkte pris på rør, det var mye billigere enn jeg hadde trodd 325,- pr stk for Ø500 X 1500mm antagelig billigste delen i hele prosjektet hehe. Bra at det går an å bli positivt overrasket når det gjelder pris på ting også.

Da er ihvertfall planleggingen i full gang. Har lest litt rundt omkring om disse CSS 15" elementene og tror dette kan bli heftig.
    Litt synd at jeg ikke får begynt byggingen før vi er i nytt hus, har ingen lagringsplass der vi bor nå Så jeg får bestille T-amp 2400, CSS elementer og Behringer FBQ2496 sånn at det ligger klart.
    Samboer har godkjent prosjektet så det er best å handle før hun ombestemmer seg.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde å finne en video av sdx15 , men fant en av xxx15v3 , som er ganske likt sdx..eller omvendt
    og som man ser så flytter de luft, og port-areal er en grei ting
    en liten snutt
    og verste av alt..desse elementa spiller ekstremt fint...
    eller..denne viser vel bedre 30mm xmax..hehe..

Da er ihvertfall planleggingen i full gang. Har lest litt rundt omkring om disse CSS 15" elementene og tror dette kan bli heftig.
    Litt synd at jeg ikke får begynt byggingen før vi er i nytt hus, har ingen lagringsplass der vi bor nå Så jeg får bestille T-amp 2400, CSS elementer og Behringer FBQ2496 sånn at det ligger klart.
    Samboer har godkjent prosjektet så det er best å handle før hun ombestemmer seg.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bestille en slik Behringer FBQ2496 hos Lsound, men var ikke på lager enda.
    Haster ikke så fælt.

Undersøkte pris på rør, det var mye billigere enn jeg hadde trodd 325,- pr stk for Ø500 X 1500mm antagelig billigste delen i hele prosjektet hehe. Bra at det går an å bli positivt overrasket når det gjelder pris på ting også.

Jeg fikk 1meter langt 6" rør hos en rørleggerbutikk for 100kr..

Men uansett - dette prosjektet kommer til å bli helt rått You'll be in bass nirvana

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Jeg fikk 1meter langt 6" rør hos en rørleggerbutikk for 100kr..
    kanskje offtopic men, eg fekk for 50 kr ;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Er det konkurranse? Jeg fikk 2m med kapp (4" rør) gratis.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    jamen vi deler opp i klasser:-P ein klassse er 4" rør( der leder duh) og ein med 6"(der eg leder) mohahaha

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    en 10" spiller minst like dypt som en 12,15,18", men pga arealet på en 12" er større enn på en 10" og derfor flytter mer luft, gir den mer db på de samme lave hz som en 10", og derfor føles det dypere..seff om det er lik xmax..
    Det vil da ikke bare føles dypere, en 12" går dypere. Den har et lavere -3db punkt. Dette kan oppveies med å sammenligne en 10" som har lenger slaglengde enn 12", men det må jo ha nesten dobbel slaglengde for å flytte like mye luft.

Og som sagt, jeg foretrekker membranareal foran slaglengde

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka er lengste Xmax some r mulig å få tak i :-P??

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det var brukt.....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaaa.... Definisjonsspørsmål det der. Sikkert nok OT dette.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det vil da ikke bare føles dypere, en 12" går dypere. Den har et lavere -3db punkt. Dette kan oppveies med å sammenligne en 10" som har lenger slaglengde enn 12", men det må jo ha nesten dobbel slaglengde for å flytte like mye luft.

Og som sagt, jeg foretrekker membranareal foran slaglengde
    dette må du gjerne forklare..for en 12" går ikke nødvendigvis dypere..jeg har hørt en 8" spille mye dypere enn en 12", men ikke med samme nivå/db pga arealet er mindre..
    og mener du 12" har lavere -3db punkt som i tuning på port/kasse...? -det stemmer jo heller nødvendigvis ikke..for det bestemmer man vel sjøl hva det skal ligge på..
    man kan jo tune en egnet 8" til 15hz om man vil..endatil en 6" kan tunes lavere....:s
    og det er ingen problem å finne en 10" med tre ganger xmax enn en 12"..så det er alt etter hva man er ute etter. sagt før, xmax er ikke alt..men en god del.....

og min mening er at liten xmax hører hjemme i horn etc..ikke i bassrefleks til hjemmekino..ved de nivåer man her er ute etter..det har jeg prøvd og det funker ikke..

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    ka er lengste Xmax some r mulig å få tak i :-P??
    20cm en vei lineært... om du vil...

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Er det konkurranse?.........
    tja...har igrunnen så mye rør jeg vil..i nesten alle mål....forsåvidt gratis...og det jeg ikke finner, bestiller jeg.. :P hehe...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det meste går....

Til hjemmekino "MÅ" man jo ha en sub som har mulighet til å spille høyt og dypt. Ser på du på 10" og en 12" fra samme serie vil 12" ha mulighet til å spille litt høyere og litt dypere. Putt de i en IB-konfig å gi de 1W hver så ser man fort resultatet.

Og skal du ha en 10" med 3x slaglengde til en 12" koster det gjerne en del mer om du skal ha en god sub.

Og jeg vil også ha en del slaglengde, men lydmessig etter det jeg har hørt foretrekker jeg en 12" foran en 10" med litt mer slaglengde f.eks. Av de elementene fra samme serie jeg har hørt har jeg dratt konklusjonen at en 12" passer meg bedre enn to 10", men det er bare min erfaring. Andre kan og vil være uenige, alt er subjektivt

Angående rør så har vi liggende store hauger med kapp på jobb som jeg kan ta med hjem istedet for å kaste de, teller det?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tar sjangsen på å svare..om trådstarter ser på det som ok info er det greit..er det svada, så bare be om å få sletta mine poster

jeg har sett på flere i samme serie, og en 10" går like dypt som en 12", eller 15", men er bare pga mindre areal at de ikke gir same trøkket som de større..for de flytter ikke like mye luft.
    samme gjelder IB, der trenger man areal for å flytte luft, og helst bra xmax så man ikke går tom for vandring på dypbassen..
    så seff..-1w til feks en 18" gir mer lyd enn en 15", ene og alene pga areal..men det eneste en 10" trenger for å gi samme nivå som en 18" med 100wrms, er mer watt så den får mer vandring og flytter tilsvarende luft.

samenligner man element fra hifi produsenter med bilstereo, så får man element med stor xmax,høy belastbarhet men ofte noe dårligere følsommhet. men ikke dermed sagt at de ikke er dårlige..men er jo tydeligvis de som må til for å få sving på kinoen..det gjelder tc sounds, soundsplinter etc etc..
    jeg også vet at et element med lav(ere) xmax og derav høy(ere) følsomhet skal vere mer effektivt og bedre respons..men er noe som heter 20kg motor som får ting med stor xmax til å flytte seg relativt greit så lenge det er snakk om respektable merker, og ikke østen produsert jalla..

hva noen foretrekker av elementer er smaksak..men også hva rommet forlanger.. som nevnt passer det bedre med to sub-kasser enn bare en, og det er ikke pga for å få mer lyd, men pga plassering i rommet..
    en kasse stående i et hjørne i mitt rom er nyttesløst da bass/lyd forsvinner i midten av rommet og kommer igjen i motsatt hjørne..så da sitter jeg i området med null/redusert bass..samme gjelder om den står ved siden av frontene..under tv har funket oki.
    men med en gang jeg får sub på hver side av front, eller under, får jeg bass rett i godstolen. trasigt fenomen..hehe..

Sitat Opprinnelig postet av spade
    Joda, det meste går.... etc etc..........

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    jeg tar sjangsen på å svare..om trådstarter ser på det som ok info er det greit..er det svada, så bare be om å få sletta mine poster
    Jeg har fått svar på det meste nå tror jeg, "so go nuts!!"

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått svar på det meste nå tror jeg, "so go nuts!!"
    meh...det får holde seg på et normalt nivå... foreløbi..

Jeg har selvfølgelig lest den tråden til RuneW, en meget bra guide.
    Men vil det bli samme volum i kassa og mål på bassrefleks rør med et annet basselement?
    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe 2 stk CSS 15" element så hvis målene på tube og bassrør blir forskjellig, hadde jeg vært meget takknemlig om noen kunne finne ut det for meg. Så slipper jeg å laste ned program for så å finne ut hvordan jeg bruker det, ikke minst forstå svarene et sånt program gir.
    hvilken tuning skal/vil du ha, eller skal/vil du ha flere porter som kan plugges? jeg har dårlige erfaringer med å beholde portlengde, å gå ned på portareal for å få lavere tuning og så kjøre på med effekt..blir lett portstøy.

ble forresten litt frista på sdx sjøl..i 15", 6" og FR125 hehe...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker, men etter gva jeg har lest rundt omkring så er det mange som har den tunet rundt 14-15Hz, det sier meg ingenting, men det er sikkert bra Er det laveste frekvens forresten?
    For å få det var det snakk om 6" rør 75cm langt.

Skulle bestille elementer nå, koster kun 340$ å sende dem med flyfrakt til norge :? Håper ikke det er mva. på frakt. Jeg synes det var veldig dyrt, elementene koster 578$
    Tror jeg får sende en e-post tilbake og spørre om det ikke går å sende det på en billigere måte. Det gjør ingenting om det tar tid, jeg får ikke satt sammen dette før til sommeren alikevel.

Noen som har erfaringer med å bestille hefra? Creative Sound Solutions - Loudspeakers, Parts and DIY Speaker Kits

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er moms på frakta og desverre..
    Du kan jo bruke JetCarrier - magnum NO AS, Norway, Sweden, USA og velge sjøfrakt(beregn volum).koster ikke mange kr. da men tar litt tid.(frakt prisen er ink. moms og fortollings gegyr)
    frakt innad i USA er ink. ser det ut som
    Da kommer di til Tistedal og du kan enten hente dem der eller betale frakt derfra og hjem til deg med posten..

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •