SVS det må da være mulig å...Sonosub funksjonstestet - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 201
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er en ting som jeg har tenkt litt på:
    -Det optimale arbeidsområdet til ett element + krav til forsterkning blir proposjonalt henholdsvis mindre og større jo større elementet blir.
    -Større blir også kassa.
    Tror at 2x12 vil kunne spille både høyere og mere kontrollert enn med muligens mindre forsterkning og kasse enn det en 18tommer ville gjort? Og muligens kanskje også bedre over ett større frekvensområde? Jeg er ikke så god i mattematikk, men 2x12 skal vel tilsvare sånn ca. 1x18?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det er en ting som jeg har tenkt litt på:
    -Det optimale arbeidsområdet til ett element + krav til forsterkning blir proposjonalt henholdsvis mindre og større jo større elementet blir.
    -Større blir også kassa.
    Tror at 2x12 vil kunne spille både høyere og mere kontrollert enn med muligens mindre forsterkning og kasse enn det en 18tommer ville gjort? Og muligens kanskje også bedre over ett større frekvensområde? Jeg er ikke så god i mattematikk, men 2x12 skal vel tilsvare sånn ca. 1x18?
    18" = pi*(18/2)^2 = 254 kvadrattommer
    2x12" = 2*(pi*(12/2)^2) = 226 kvadrattommer

Hvis vi regner elementene som "ideelle stempler" uten oppbrytning og at frekvensen er så lav at kassen uansett er rundstrålende (membran-geometrien uten betydning) så er de ganske sammenlignbare.

Det avhenger altså mest av membran-masse, stivhet, maksimalt utsving, "motoren" etc.

Thiele/Small - Wikipedia, the free encyclopedia

Fundamental small signal mechanical parameters
    • Sd - Projected area of the driver diaphragm, in square metres.
    • Mms - Mass of the diaphragm, including acoustic load, in kilograms.
    • Cms - Compliance of the driver's suspension, in metres per newton (the reciprocal of its 'stiffness').
    • Rms - The mechanical resistance of a driver's suspension (ie, 'lossiness') in N·s/m
    • Le - Voice coil inductance measured in millihenries (mH).
    • Re - DC resistance of the voice coil, measured in ohms.
    • Bl - The product of magnet field strength in the voice coil gap and the length of wire in the magnetic field, in T·m (tesla·metres).

Large signal parameters
    • Xmax - Maximum linear peak (or sometimes peak-to-peak) excursion (in mm) of the cone. Note that, because of mechanical issues, the motion of a driver cone becomes non-linear with large enough inputs, ie those in excess of this parameter.
    • Xmech - Maximum physical excursion of the driver before physical damage. With a sufficiently large input, the voice coil and cone will cause voice coil damage or to some mechanical part of the driver.
    • Pe - Thermal power handling capacity of the driver, in watts. This value is difficult to characterize and is often overestimated, by manufacturers and others.
    Som du kanskje leser mellom linjene så er jeg skeptisk til å karakterisere høyttalerkonstruksjoner generelt ut fra membran-diameter.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah...
    Men vil ikke ett såpass stort element flekse mere?
    Kassa vil vel sikkert til en viss grad spille med, men nå er det slik at de fleste subber er konstruert såpass solide at resonanser i teorien ikke skal forekomme?
    Og at kassa isåfall kun er for å "holde" subben? Mulig at sjansen er større for de virkelig store subbene (dvs. over 80) at en slik forsterkning forekommer? Men, kan ikke en slik forsterkning, tiltross for sin sjarme; regnes som en "forvrengning"? Greit til film, men fy-fy til endel musikk?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt i ca. samme baner.

Vurderer eit par kileforma subbar med 2 12" pr stk som skal plasserast i kvar hjørna.

Desse skal då tunast lavt for å hjelpa IBane på dei lavaste frekvensane.

Mulig at eg skulle prøvd f.eks 4stk css 12" eller er det andre som kan konkurere pris/ytelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    size doesn't matter...
    quality and performance does !!... ?

tror det er bedre med 10-12 tommer subber en 1 feit jalla subb som ikke blir brukt til sitt fulle H#€%%ete !
    bruk penger på forsterker å kasse !!! mye å hente der sikkert.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Det er ikke vanskelig å bygge en bedre sub(eller 2) enn en SVS PB12+2 til samme prisen, eller billigere. Iallefall ikke om man har ubegrenset plass Om du har plass til 2 tønner, eller kasser, så ville jeg personlig gått for dette:

*2x Rlp15" D2: ~5000kr [ SoundSplinter Subwoofers - High Excursion Professional Subs - DIY Audio Drivers ]
    *1x Ep2500: ~4000kr (Evt. en TA amp som er 1000kr billigere)
    *Behringer FBQ2496: ~1700kr ( Welcome to L-Sound! )
    *Materialer osv ~2000kr

*= 13000kr ca.

Størrelsen på kassene kommer an på hvor mye dypbass du egentlig vil ha.

Du kunne f.eks hatt 2 kasser eller tuber, tunet til 14.5hz, 260liter netto volum. Det vil spille fletta av en PB12+/2 (både ved trøkk og dypbass).. Ved hjelp av Equalizeren fra Behringer kan du lage til en flat kurve (eller tilpasse kurven slik du foretrekker).

Just my 2 cents

Edit: Ser at noen har nevnt CSS sitt 15". Tror jeg ville gått for de elementene over Soundsplinter sine 15" Får veldig mye skryt 'over there' - og de har litt bedre specs.
    Da tror jeg at jeg går for denne med CSS elementer.
    Takk til Egil_M og Skogs og alle andre som har bidratt i tråden.

Det er disse lementene dere mener som CSS 15"? Creative Sound - Product Details

Så var det forsterker, jeg hadde vel egentlig helst håpet på å kunne integrere forsterker i kassa, men da vil det vel bli betraktelig dyrere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for t.amp : the t.amp TA-2400 Endstufe

Har et par TC-2000 15" liggende, til de kommer jeg å bruke t.amp 2400.

Minuset er at den ikke har fasejustering eller subsonic filter, men
    så lenge du ikke kjører fronthøytalerne som Large så trenger man vel ikke det.
    På pluss siden får du mye kraft for en rimelig penge!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Jeg ville gått for t.amp : the t.amp TA-2400 Endstufe

Har et par TC-2000 15" liggende, til de kommer jeg å bruke t.amo 2400.

Minuset er at den ikke har fasejusteringe eller subsonic filter, men
    så lenge du ikke kjører fronthøytalerne som Large så trenger men vel ikke det.
    På pluss siden får du mye kraft for en rimelig penge!
    Det blir vel en slik ja, men i tillegg Behringer FBQ2496 Vet ikke om det er mulig med fasejustering på den? Sikkert noen som kan svare på det også

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    "SVS det må da være mulig å bygge noe bedre enn det"

Helt klart!

Men hvis du først skal prøve noe nytt - vil jeg si at et minimumskrav må være at det du bygger - klarer mer enn 120dB på dette sporet:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...ilmen-her.html

Stå på!!!
    Skal prøve Mulig at det ikke går på første forsøk, men da er det bare å fortsette å fylle på med sub'er

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du "bare" for til 117 dB på første forsøk så må du bygge en identisk til for å få de siste 3 dB'ene. Dette er selvfølgelig teoretisk.

Men jeg mener du bør sikte høyere. Med 2 x 15" av bra kvalitet, OK slaglengde og ca. 1kw+ effekt bør du havne på 120 dB. Jeg har fire "old fashioned" 15" og klarer 122 dB på Darla. Med 2 x 18" og TA-2400 greier du det lett tror jeg. Det vil sparke som en hest.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble plutselig ganske stille her.

Hvis jeg skal følge forslaget til Egil_M og bygge 2stk Tubes med CSS 15" element
    tunet til 14,5Hz så trenger jeg litt mer hjelp her.

Volum: Foreslått til 260L er det ok?

Bassrefleksrør: Diameter, lengde, hvor mange?

Sono forskalingsrør: Ø500mm? Virker det som en grei størrelse? Burde da bli ca 1,4m høy hvis volumet skal være 260L

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

Hvis jeg skal følge forslaget til Egil_M og bygge 2stk Tubes med CSS 15" element

Sono forskalingsrør: Ø500mm? Virker det som en grei størrelse? Burde da bli ca 1,4m høy hvis volumet skal være 260L
    260 liter netto volum - tuning frekvens: ~15hz

1x Bassrefleksrør: 6" (Vil anbefale å bare kjøpe et sort rørlegger-rør.. Eller, det spiller jo ingen rolle så lenge det er 6" da ), lengden på røret blir: 30.5" (77.5cm).

Dette er det 'optimale' for Rlp15". Men det var blir samme opplegget med en CSS 15" også.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bedre med flere rør istedet for et stort?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bedre med flere rør istedet for et stort?
    Nei.. Jeg lurte på det samme ser du. Men ekspertene mente det var best med et stort for da blir det ingen blåselyder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Oppskrift" for DIY sonosub: TC-2000 Sonosub byggetråd

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    18" = pi*(18/2)^2 = 254 kvadrattommer
    2x12" = 2*(pi*(12/2)^2) = 226 kvadrattommer

-k
    Disse tallene mener jeg at ikke er helt riktige. Du kan jo ikke regne hele opphenget som membranareal og når du tar hensyn til det vil du få større forskjell. Viss man ser på oppgitt membranareal (sd) til forskjellige subber vil man se at 2x12" er bare mer enn en 15". Man må opp i 3x12" for å få mer enn en 18".

Sitat Opprinnelig postet av Bguarden
    Fikk du med deg powerbuyet på DIY subber for en tid tilbake? Samme forsterker til 10", 12" og 15". 2x12" vil fort trenger større forsterker enn en 18" Og et elementet på 15" eller 18" har ikke noen problemer med å spille opp til 80hz.

Personlig har jeg ihvertfall funnet ut at jeg foretrekker membranareal langt fremfor slaglengde, altså heller en 15" som bare såvidt rører seg enn en 10" som slår langt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    "Oppskrift" for DIY sonosub: TC-2000 Sonosub byggetråd

Jeg har selvfølgelig lest den tråden til RuneW, en meget bra guide.
    Men vil det bli samme volum i kassa og mål på bassrefleks rør med et annet basselement?

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe 2 stk CSS 15" element så hvis målene på tube og bassrør blir forskjellig, hadde jeg vært meget takknemlig om noen kunne finne ut det for meg. Så slipper jeg å laste ned program for så å finne ut hvordan jeg bruker det, ikke minst forstå svarene et sånt program gir.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Personlig har jeg ihvertfall funnet ut at jeg foretrekker membranareal langt fremfor slaglengde, altså heller en 15" som bare såvidt rører seg enn en 10" som slår langt.
    Men, hva har det seg egentlig at man finner ut at flere små elementer, med samme effekt, ofte spiller både mindre anstrengt og høyere enn ett større med ca samme areal som de 2 små?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hva har det seg egentlig at man finner ut at flere små elementer, med samme effekt, ofte spiller både mindre anstrengt og høyere enn ett større med ca samme areal som de 2 små?
    Den erfaringen deler ihvertfall ikke jeg. Om man skal ha like gode subber er det også en dyrere løsning.

Tar man en 10" og en 12" fra sammen subwooferserie har 10" typisk 2-3db lavere følsomhet og da får to 10" omtrent samme følsomhet som en 12". Større elementer går også dypere noe som er et must når det er snakk om å slå SVS til filmbruk.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker du feks 10" i samme serie som 12", det koster som oftest bare et par hundre mindre for en 10" enn en 12" fra samme serie, og da blir det `nesten dobbelt` så dyrt med to 10"..
    men er de 10" fra en billigere serie, ser man at de(som regel..) har litt høyere følsomhet , men mindre xmax(-derfor mer spl1w1m..?)
    kan vere flere grunner til at to mindre element spiller `bedre` et et større.. feks om de står i seperate kasser, og gir bedre plassering. -litt rart eksempel, men det er vel mer bass i rommet av begge fronthøyttalerne dine, enn om du demper den ene..?-
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Den erfaringen deler ihvertfall ikke jeg. Om man skal ha like gode subber er det også en dyrere løsning.
    Tar man en 10" og en 12" fra sammen subwooferserie har 10" typisk 2-3db lavere følsomhet og da får to 10" omtrent samme følsomhet som en 12". Større elementer går også dypere noe som er et must når det er snakk om å slå SVS til filmbruk.
    en 10" spiller minst like dypt som en 12,15,18", men pga arealet på en 12" er større enn på en 10" og derfor flytter mer luft, gir den mer db på de samme lave hz som en 10", og derfor føles det dypere..seff om det er lik xmax..
    det er vel derfor en 10" med lenger xmax enn en 12" spiller like bra trøkk i dypbassen..
    er jo vel tross alt snakk om å flytte mest mulig luft på lave frekvenser for å spille høyest mulig.

rundt 3db forskjell på de 10" i min bil og 12" i samme serie..og de har samme xmax,motor,spole.. men på serien billigere, så er det 1db mer fra 10 til 12, og 12 til 15, og de deler samme xmax,spole,motor... så det varier litt vil jeg tro..

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •