SVS det må da være mulig å...Sonosub funksjonstestet - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 201
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke vanskelig å bygge en bedre sub(eller 2) enn en SVS PB12+2 til samme prisen, eller billigere. Iallefall ikke om man har ubegrenset plass Om du har plass til 2 tønner, eller kasser, så ville jeg personlig gått for dette:

*2x Rlp15" D2: ~5000kr [ SoundSplinter Subwoofers - High Excursion Professional Subs - DIY Audio Drivers ]
    *1x Ep2500: ~4000kr (Evt. en TA amp som er 1000kr billigere)
    *Behringer FBQ2496: ~1700kr ( Welcome to L-Sound! )
    *Materialer osv ~2000kr

*= 13000kr ca.

Størrelsen på kassene kommer an på hvor mye dypbass du egentlig vil ha.

Du kunne f.eks hatt 2 kasser eller tuber, tunet til 14.5hz, 260liter netto volum. Det vil spille fletta av en PB12+/2 (både ved trøkk og dypbass).. Ved hjelp av Equalizeren fra Behringer kan du lage til en flat kurve (eller tilpasse kurven slik du foretrekker).

Just my 2 cents

Edit: Ser at noen har nevnt CSS sitt 15". Tror jeg ville gått for de elementene over Soundsplinter sine 15" Får veldig mye skryt 'over there' - og de har litt bedre specs.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers`en:
    xxx18v4 er nå et ekstremt eksempel på element, spes når det gjelder xmax, powerhandling og det meste annet som er totalt overdrevent på det..hehe..et minimum på 2kw på et slikt element er å foretrekke om man tuner lavt i stor kasse, men dette er faktisk et SQ element, og anbefalt kasse er 280/340L @ 34/30hz.. pga ekstrem xmax/handling gjengir det visstnok i praksis meget lavere toner, på en skikelig måte, enn tuning tilsier. blitt fortalt at det man ser på data ikke helt 100% stemmer i praksisen på dette elementet..uttalelser fra brukere. men hva en xxx18v4 gjør ut av lave toner med 2.5~4kw opp i arslet er visst helt enormt

men..joda, får man flere element som tilsvarer/overgår en xxx18 med displacement/følsomhet vil man få mer ut av de, med samme forsterker..men det er noe spes med følelsen av dypbassen fra et element med litt xmax i en bra designet kasse.

det finst mange element som funker til sub, og som tåler litt: DigitalDesign 25 og 35 serien er ekstremt gode element.. re audio sr og se -serien gode sq element til oki pris, gamle modell av xxx.. stereo integrity magnum/d2 .. alpine type-r.. jl audio w3 serien, w7 for litt mer ekstreme greier.. soundsplinter rl-p.. peerless xls 4ohm fungerer bra i bassrefleks eller med slave.. CV the new stroker, CV vmax(?).. OZ audio me -serien.. spl dynamics.. ground zero.. mmats.. rainbow amboss.. etc etc etc.. har ikke tatt med noe fra eltek og div for der vet man hva som finst så er bare å begynne å simulere på pc for å se hva funker.
    eller kansje et par slike..eller 4...? hehe...synd jeg mangler 5-10cm takhøyde for den å puste :s
    Visaton - Lautsprecher und Zubehör, Loudspeakers and Accessories
    Visaton - Lautsprecher und Zubehör, Loudspeakers and Accessories

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trinnløst kan vere en fordel, men er jo enkelt å bytte om + og - på kablene også da derfor er det `best` med trinnløst..

det er ikke nok med å se på hva et element har av xmax og tåler av power, har man flere er det bedre. uansett om de står i samme kassa eller seperate kasser for å kunne plassere de rundt omkring i rommet for å finne best/mest lyd.

og trenger som oftest en dullion watt for å drive et element med xtrem xmax men har sjøl funne ut at skal man ha litt trøkk i dypbassen i respektabel/akseptabel kassevolum, må man bikke 15-20mm xmax, opp til 20-30mm på noen seff bedre, men når man kommer opp på 54mm som xxxv4 så krever det så mye annet at det blir raskt dyrt meen..bra..hehe... jo mer xmax jo lavere følsomhet og jo mere krefter må til for å få flytta det max, men når alt det er rett kombinert så blir det mye ut av det.
    90db 1w1m 30mm xmax 1000wrms `vs` 90db 1w1m 15mm xmax 500wrms?
    sånn grovt forklart på forenklet enkel måte.. opptil 500w så spiller de like mye bass, pga like mye vandring, men det ene elementet har 100% mer effekt/xmax å gå på...

forsterker er jo igrunnen like greit å ta det største man har råd til..men kompromiss er justeringer og hvor fleksi den er..

og følsomhet på sub`er er ikke alltid noe å gå etter, bare for å se hvor høyt det kan spille...

Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Takk norcad.

Er set mulig går jeg gjerne for 4stk også.

Lurer på en ting, bør en aller helst ha trinnløs fasejustering, eller går det bra om en bare har bryter 0-180grader?

Jeg har lært litt i denne tråden tror jeg.
    Dum som jeg var så trodde jeg nesten at det var nok å se på et element for å avgjøre om det er bra til mitt bruk, rms på en dullion watt og størst mulig slaglengde, sikkert noe rett i det også, men en skal drive dette med en forsterker også.

Tror nok jeg heller mere til flere små enn en kjempestor.

Kansje Snickers-is har noen flere forslag til element og forsterkere også?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt med bilstereoelementer som blir dratt inn da, har ikke mange noe høy fs for husbruk? For om man skal ha skikkelig dypbass må man tune under 20hz.

Men lav fs og høy følsomhet gir ekstremt store kasser dessverre. Uansett ville jeg hatt mye membranareal, helst så mye som mulig.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte designet på den du linket til, her må det være muligheter for å lage noe lignende selv. En i hvert hjørne :twisted:

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller ingen rolle om det er bilstereo eller annet, bare parametrene er oki.
    og mesteparten av bilelementer har lav fs, for man tuner ned mot 25 i bil også
    feks tc sounds og sounsplinter er jo forresten like mye element for bil som noe annet..........

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva maks budsjett ligger på her, men uansett må du gjøre noen kompromisser.
    Mange av støter på størrelse og plassering pga WAF, bankkontoen kan også taes med til tider i WAF også

Slipper du unna WAF, er det viktigste å tenke helhet. Godt brukt frase, men ingenting er bedre enn det svakeste ledd.
    Her må element, kasse, avstemming, forsterker, plassering, integrering og rom spille på lag.
    Elementvalg får andre hjelpe deg med, men overdimensjonering på XMax er en god tanke. Større xmax enn du benytter vil gi fortjeneste i lydkvalitet.
    Kassen må bygges solid og død. Avstiving er alfa og omega på store kasser. Rett avstemming med riktig dimensjonerte rør/hylleport kan simuleres rimelig bra. Ikke se deg blind på bare frekvensgang, men husk også lufthastighet i porten, maks konutslag og group delay.
    Forsterker er vel enkelt sagt jo kraftigere jo bedre, men jeg ville valgt forsterker med gode justeringsmuligheter fremfor PA/effekt forsterkere, ikke minst pga fasejusteringen. 0/180 gr kommer man ingen vei med, integrering mellom subene og ht ellers blir nærmest umulig. 0/180 gr er ensbetydende med ingenting, du kan jo bare bytte om ht kablene og oppnå det samme.

Sånn i utgangspunktet ville jeg tenkt 2 subber med 2x12 el 15" og en kraftig plateforsterker i hver. Tror det vil være et greit kompromiss med tanke på plassering og integrering.
    Er redd frustrasjonen hadde tatt overhånd hvis jeg skulle lete etter rett plassering for 4 enkeltstående subber :-D

Dette blir uansett et spennende prosjekt å følge fremover! :-D

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sånn i utgangspunktet ville jeg tenkt 2 subber med 2x12 el 15" og en kraftig plateforsterker i hver.Er redd frustrasjonen hadde tatt overhånd hvis jeg skulle lete etter rett plassering for 4 enkeltstående subber :-D

Ikke minst kalibreringsjobben:shock:

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du egna plass til IB så vil eg så absolutt anbefale det!

Ingenting slår følelsen av subber bolta i sjølve huset
    Med de rette elementene skulle det vel ikkje vera noko problem å få dei til å gå djupt nok, og forsterkerkravet for IB er relativt lite då dei står i "friluft"

Anbefalest!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2 stk kasser på 800 liter med 4 stk CSS SDX 15 i hver, 4 stk 200mm porter på 146cm...

134dB half space ved 20Hz, 4x1kW i 4 ohm pr kasse...

Du klarer forøvrig fint 117 dB@20Hz ved 1225W inn, 200l kasse med Fb på 17,5Hz. Det skulle tilsvare omtrent en SVS +/2.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva med 2 stk kasser på 800 liter med 4 stk CSS SDX 15 i hver, 4 stk 200mm porter på 146cm...

Du klarer forøvrig fint 117 dB@20Hz ved 1225W inn, 200l kasse med Fb på 17,5Hz. Det skulle tilsvare omtrent en SVS +/2.
    hehe...du tar ikke hardt i heller du..heh....

den sdx15 er ganske så lik xxxv3 og spiller den noenlunde i lik stil og takler mye effekt så må det vere et ekstremt element

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Har du egna plass til IB så vil eg så absolutt anbefale det!

Ingenting slår følelsen av subber bolta i sjølve huset
    Med de rette elementene skulle det vel ikkje vera noko problem å få dei til å gå djupt nok, og forsterkerkravet for IB er relativt lite då dei står i "friluft"

Anbefalest!
    Jeg forstår det, men tror det blir litt vanskelig i praksis, dette er et kjeller rom med stue over og gang+bad på sidene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Vær så snill da, husk at det er en grønnskolling som prøver å forstå dette :-D
    134dB Half space ved 20Hz, 4x1kW i 4ohm per kasse..
    Half space?? Halvparten så stor kasse eller hva betyr det?

Du klarer forøvrig fint 117 dB@20Hz ved 1225W inn, 200l kasse med Fb på 17,5Hz.
    Fb på 17,5Hz? Er det det samme som at kassa/porter er tunet til 17,5Hz??

Jeg leser endel å prøver å plukke opp info så godt jeg kan, men ALLE bruker forkortelser som jeg ikke forstår, og da er det ikke så lett å se sammenhengen mellom ting heller.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Vet ikke helt hva maks budsjett ligger på her, men uansett må du gjøre noen kompromisser.
    Mange av støter på størrelse og plassering pga WAF, bankkontoen kan også taes med til tider i WAF også

Sånn i utgangspunktet ville jeg tenkt 2 subber med 2x12 el 15" og en kraftig plateforsterker i hver. Tror det vil være et greit kompromiss med tanke på plassering og integrering.
    Er redd frustrasjonen hadde tatt overhånd hvis jeg skulle lete etter rett plassering for 4 enkeltstående subber :-D

Størrelse er vel egentlig ikke noe problem med tanke på WAF, det går nok greit, bankkontoen er det litt verre med, men ordner seg somregel tilslutt, ihvertfall hvis en kan ta litt etterhvert. Bare i år har jeg greid å bygge effekttrinn til 30k+ og høyttalere til 10k++ , investert i Playstation 3, så det er utrolig hva en kan få til med industriarbeiderlønn bare en vil (Dæsken det ble myye pæng, skjønner hvorfor kontoen har vært helt skrapa før hver lønning nå )

Er det ikke lettere å justere inn fire istedet for to da, logisk sett skulle det vel være lettere å få en bra kurve over et større område i rommet? Første tanken som slo meg, var en ihvert hjørne.

Forresten fine innlegg Norcad, er forståelige selv for meg dette

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår det, men tror det blir litt vanskelig i praksis, dette er et kjeller rom med stue over og gang+bad på sidene.
    Nei, det krever jo sin plass.

Blir kassene så store at de ikkje er plasseringsvenlige er jo det kanskje ein løysning å fore fram ein vegg og bruke rommet bak til kasse. Berre ein tanke, det er mange måtar det kan løysast på.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har lyst til å bygge rør/sono sub'er, kansje det hjelper på forslag?
    Da blir der kansje litt lettere å plassere i rommet, bruker ikke så mye gulvplass.
    Også tror jeg at jeg vil gå for Bash 500 forsterkeren, de er såpass hyggelig priset at fire stk er lett oppnåelig økonomisk sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Det er ikke vanskelig å bygge en bedre sub(eller 2) enn en SVS PB12+2 til samme prisen, eller billigere. Iallefall ikke om man har ubegrenset plass Om du har plass til 2 tønner, eller kasser, så ville jeg personlig gått for dette:

*2x Rlp15" D2: ~5000kr [ SoundSplinter Subwoofers - High Excursion Professional Subs - DIY Audio Drivers ]
    *1x Ep2500: ~4000kr (Evt. en TA amp som er 1000kr billigere)
    *Behringer FBQ2496: ~1700kr ( Welcome to L-Sound! )
    *Materialer osv ~2000kr

*= 13000kr ca.

Størrelsen på kassene kommer an på hvor mye dypbass du egentlig vil ha.

Du kunne f.eks hatt 2 kasser eller tuber, tunet til 14.5hz, 260liter netto volum. Det vil spille fletta av en PB12+/2 (både ved trøkk og dypbass).. Ved hjelp av Equalizeren fra Behringer kan du lage til en flat kurve (eller tilpasse kurven slik du foretrekker).

Just my 2 cents

Edit: Ser at noen har nevnt CSS sitt 15". Tror jeg ville gått for de elementene over Soundsplinter sine 15" Får veldig mye skryt 'over there' - og de har litt bedre specs.
    Etter min mening er dette det aller beste forslaget som har kommet her! Med ett slikt oppsett vil jeg garantere at du ikke vil være sulten på mer! Dette vil nok sparke mer enn godt nok ifra! Vil tro dette er en av de tryggeste veien å gå.

Jeg kan btw anbefale t-ampen! (TA2400). En slik pluss en slik behringer vil nok slå det aller meste når det kommer til funksjoner\effekt i forhold til pris.

Jeg sier slutt letingen her og gå for dette. Kan ikke slå feil!

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganske så enig med to sdx15 , ganske så greie specs på det og vet hvordan/hva xbl^2 gjør med et element så lydkvaliteten burde vre ganske så på topp

studert denne sjøl her for for litt ideer...

Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Etter min mening er dette det aller beste forslaget som har kommet her! Med ett slikt oppsett vil jeg garantere at du ikke vil være sulten på mer! Dette vil nok sparke mer enn godt nok ifra! Vil tro dette er en av de tryggeste veien å gå.

Jeg kan btw anbefale t-ampen! (TA2400). En slik pluss en slik behringer vil nok slå det aller meste når det kommer til funksjoner\effekt i forhold til pris.

Jeg sier slutt letingen her og gå for dette. Kan ikke slå feil!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hva skal det bli?
    "SVS det må da være mulig å bygge noe bedre enn det"

Helt klart!

Men hvis du først skal prøve noe nytt - vil jeg si at et minimumskrav må være at det du bygger - klarer mer enn 120dB på dette sporet:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...ilmen-her.html

Stå på!!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill da, husk at det er en grønnskolling som prøver å forstå dette :-D
    Half space?? Halvparten så stor kasse eller hva betyr det?

Fb på 17,5Hz? Er det det samme som at kassa/porter er tunet til 17,5Hz??

Jeg leser endel å prøver å plukke opp info så godt jeg kan, men ALLE bruker forkortelser som jeg ikke forstår, og da er det ikke så lett å se sammenhengen mellom ting heller.
    Half Space, eller 2-pi som det også kalles er når man gjør beregningen ut i fra at elementet sitter i en uendelig stor baffel. Dette har altså med selve rommet å gjøre og ikke kassa. Bassporten munner da selvsagt også ut i dette "halfspacet".

Fb er tuningfrekvens.

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •