SVS det må da være mulig å...Sonosub funksjonstestet - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 201
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette elementet er visst noe av det bedre:
    New 15” Driver - CSS SDX15 - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Direkte link:
    Creative Sound - Product Details

To kasser/sono med dette elementet + denne forsterkeren

the t.amp TA-2400 Endstufe

Det er mitt forslag!

Bra forum for bygging av seriøse subber:
    DIY Subwoofers - Sealed and Ported - Home Theater Shack

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven på førstesiden så da meget bra ut i mine øyne etter hva jeg har prøvd å lære meg ihvertfall.

Hvilke justeringsmuligheter har jeg med en slik forsterker?Kun volum?

Men det der så da overkommelig ut det. Tenke...tenke

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg

"Må spille dypere/like dypt som SVS Pb Plus/2 og høyere, det er et must" når du ikke har hørt PB plus/2....
    Bygge noe som er bedre............og spiller dypere enn noe annet du har opplevd..............

Så langt har du ennå IKKE opplevd et oppsett med en skikkelig kalibrert SVS PB12Plus/2..............:roll: eller flere i samme system :roll:

Razortec: Prøv litt "research" - så vet du mer om hvor mye penger du må bruke................for dette blir IKKE billig

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Bygge noe som er bedre............og spiller dypere enn noe annet du har opplevd..............

Så langt har du ennå IKKE opplevd et oppsett med en skikkelig kalibrert SVS PB12Plus/2..............:roll: eller flere i samme system :roll:

Razortec: Prøv litt "research" - så vet du mer om hvor mye penger du må bruke................for dette blir IKKE billig
    Hehe, hadde ikke regnet med at det skulle bli billig.
    Godt mulig jeg må bite i det sure eplet og finne på noe som ikke er riktig så bra
    Joda research er greit det, men når man er nybegynner (synes kansje på navnet på tråden) og ikke har peil på hva man skal se etter er det ikke så lett.
    Det hele begynte faktisk når du oppfordret til å teste lydtrykk med den forp*** Pulse filmen. Oppdaget noen forferdelige blåselyder i Yamaha sub'en og klakkelyder i den råtne Eltaxen

Husk at jeg er helt fersk på dette en skikkelig dumstut på dette området. Hjemmekino tok av først i våres da jeg bygde meg 5 høyttalere i våres.

Kan vel hende jeg ser deg på Kalibreringskurset for subwoofer også? Er du med som instruktør der?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Joda jeg leser og leser
    Prøver å lese meg til kassestørrelser og portåpninger ++++ men blir barestort sett forvirret da det er så mange utrykk og mål jeg ikke forstår.

Begynner kansje å forstå at 18" ikke er det best, men mulig flere små?

Det eneste jeg er sikker på, er at Yamaha YST-SW 1500 + 15" Eltax sub er ALT for lite og dårlig sub for meg. Jeg vil ha mer. Eltaxen ender nok opp som rumperister.
    bra, det er ved å lese man kan finne ut hva man trenger..
    å bruke et simulerinbgsprogram på data er igrunnen best å forstå for de som har brukt det før og bygd kasser rett ut fra programmet og fått følelsen for hvordan kassen blir `in real life`.. for deretter kan man forstå hva tall og kurver på program gjør med et element i kasse.
    er ikke bare en kurve man bør se på..det er feks simulert hvor mye et element tåler ved en viss frekvens og hvor mye utsving elementet har ved samme frekvens og hvordan impedansen er ved den frekvens.
    alle desse ting forandrer seg ved frekvensgangen.

ingen som har sagt at man skal utelukke 18"..ihvertfal ikke jeg,,for jeg sier at for min del og mitt rom så er det bedre med to elementer, under/ved hver fronthøyttaler enn en stor i hjørnet,eller generelt en sub i rommet..
    så da spanderer jeg heller 5000,- på to 12" enn 5000,- på en 15"..eller to 15 istedenfor en 18...eller to 18 like billig som en svær 18..-for det er bare krav til mengde bass som bestemmer...
    jo mer bass man vil ha, til grommere element, med grommere forsterker.

og når man først nevner element med xbl2 så kan du like gjerne prøve å spore opp et par brukte adire tumult eller re audio xxx av forrige modell før 2006, altså versjon3...
    adire audio er firmaet som har patent på xbl2 og har solgt bruksrett til feks re audio og alle andre som har xbl2.. nå idag har re audio gått vekk fra xbl2 og bruker annen patent og med neo-magneter på sine xxx-modeller..og ikke noe dårligere.
    slenger man enten tumult eller xxxv3 i en passende kasse og slenger på 2.5kw på hver så har du sikkert nok i bøtter og spann. jeg har hørt mye xxx med alt fra 1000w per sub til langt over 3000wrms per sub.
    lyden fra en xbl2-xxx er så tørr og nøytral og dønn ren at den oppleves som kjedlig..men det er slik ren lyd faktisk er..
    går man noen hakk til på listen, kan du lete etter JL Audio 13w7, finner de brukt overalt, noen i norge og flere på ebay.. makan til mer fintspillende element med rå kraft skal man lete lenge etter. -ingen problem å finne element som spiller høyere..men ikke så rent.

:roll: føler at jeg repeterer meg sjøl...hehe...:lol:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Research" starter med å oppleve hva som skjer hos de du skal "overgå" - inviter deg selv på en demo av SVS PBPlus/2 - så vet du hvilken opplevelse du må sette som minimum i ditt eget prosjekt

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @sfh: Ingen fare å repetere her, det må inn me teskje, mye fin info her

@Flageborg: Tror nok jeg må invitere meg selv på demo ja, problemet er at jeg skal til Tyskland en tur, kalibreringskurs og har samboer og to bikkjer som gjerne vil se meg litt, men etter kurset 23 Februar burde det være muligheter. Må dog skje før overtagelse av nytt/gammelt hus.

Jeg vet at det absolutt enkleste hadde vært å kjøpt SVS eller lignende ferdig, men som ivrig DIY'er SKAL jeg bygge selv. Da er det ikke så lett for dama å se hva det koster heller

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-nok-bass.html

Uansett hvordan man vrir og vender på det får du elementene som sitter i PB12 plus/2 til 1400,- stk. En slik forsterker som sitter i den får man til rundt 3000 ifra statene? Med andre ord koster dette rundt 6000 og det betyr at man igjen betaler ca. 6000 for kasse, rør, finish og utvikling.

Siden trådstarter ikke er ute etter finish kan han nok få til kassen billig, si 2-3k. Da har han ihvertfall 9000 til elementer og forsterker noe som gjør at det bør være mulig å overgå SVS viss man gjør skikkelig arbeid. To Soundsplinter RL-p 15 får man vel hjem for rundt 5000 og det er skikkelig gode elementer med mye mer displacement enn 12.3 som sitter i SVS.

Elemental designs lager gode elementer og man får to stk 15" eller 18" hjem til under 4000. Eller hva med fire 12" til litt over 6000?

Om man ikke regner med arbeidstimene og ikke bryr seg om finish samt gjør skikkelig arbeid tror jeg at det ikke vil være spesielt vanskelig å lage noe bedre enn PB-12plus/2.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et positivt innlegg Spade.

Men en får vel ikke SVS element til den prisen? Prisen du oppgir er for de som har SVS fra før og vil oppgradere, eller tar jeg feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror han prater om db500, som skal være det samme elementet..
    jeg bygger en pb12/pluss nå, og sparer masse penger..tror jeg lander på rundt 5000 kroner.. kjøpte forsterker og element brukt for 2500 pluss frakt...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en IB løsning?
    slik:

Finished IB Projects Photos - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å dimmensjonere forsterker og element til hverandre. Et XXX18-element må nok ha mye mer enn en 1000W forsterker om man skal utnytte max displacement. Om elementet klarer et par tommer hver vei, men forsterkeren ikke er i stand til å gi det mer enn ca en tomme hver vei før den klipper er det jo bortkastede penger.

Når jeg kikker på 18-tommeren har den også en Qts på 0,55, noe som tyder på et misforhold mellom magnetkraft og bevegelig masse. Dette kan gjøre elementet totalt uegnet til bruk innendørs.

En kjapp simulering viser at det kan funke med lav deling og 400 liters kasse med fB 15Hz. Imidlertid trengs det da 3kW RMS for å nå x-max, og da har man fortsatt ikke mer enn omkring 121dB max SPL@20Hz, og det hele dropper til omkring 115dB ved 15Hz. Systemet har ustabilitetspunktet omkring 13-14Hz. Dette er selvsagt ikke dårlige tall, men det bør sees i forhold til at man da bar brennt av 20 000kr minst på bare delene.

Tar man 4 stk av de 15" subene som det var PB på for noen uker siden så klarer man 122dB ved 20Hz, og det på totalt 1200W med omkring samme kassevolum. Dette viser at man får en umiddelbar gevinst av mer membranflate. Skal man for eksempel opp i 130dB, og man har behov for å holde effekten innenfor 1000W pr element så må man ha en total følsomhet på 100dB. Det kan man få til med ett element i kasse på omkring 5 kubikkmeter, eller man kan bruke flere subwoofere. Med 4 stk får man 12dB økning i følsomheten, altså trenger man bare 88dB følsomhet pr sub.

Overskrider man x-max med 5mm i et oppsett med 4x15" elementer tilsvarer det en overskridelse på ca 13mm på XXX-en. Man vil også få mye støy og forvrengning ved høy SPL fra et slikt element.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et positivt innlegg Spade.

Men en får vel ikke SVS element til den prisen? Prisen du oppgir er for de som har SVS fra før og vil oppgradere, eller tar jeg feil?
    Får og får, det koster 1400 for de som har en SVS fra før og det sier ihvertfall litt om hva dette elementet koster. De selger det ihvertfall ikke med tap Tanken var å illustrere litt hva man faktisk betaler for.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere nevner her, så vil det være smart å høre en riktig kalibrert SVS før du setter igang prosjektet her. Viss ikke har du ikke en referanse å forholde deg til. Det kan jo også godt tenkes at ytelsene til SVS er gode nok for deg.

Godt nytt DIY-år! :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget til trådstarter er vel ikke så vanskelig å forstå?
    Saken er vel ikke verken om har har hørt SVS eller om han synes de er bra nok
    Han vil bygge selv, og flere her på forumet har jo bygget SVS kloner og spart penger. Da må vel tanken om å ikke spare penger, men heller prøve å overgå en klone på lydtrykk og/eller lydkvalitet være en god plan?

Så hva er det svakeste punktet til en SVS?
    Jo nettopp det at det er EN.
    Jeg ville gått for å bygge to (eller flere) sub, med heller mindre element/slaglengde/effekt pr sub. Fortjenesten kommer i hvordan de integreres med rommet.
    Hvor mange her på forumet har ikke erfart hvor vanskelig det kan være å få fullt utbytte av subben i sweetspot?
    Av den grunn ville jeg heller bygget to 12" med hver sin 500w forsterker, enn en 15" med 1000w. Snickers-is har i sitt innlegg gitt enda flere gode grunner.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk norcad.

Er set mulig går jeg gjerne for 4stk også.

Lurer på en ting, bør en aller helst ha trinnløs fasejustering, eller går det bra om en bare har bryter 0-180grader?

Jeg har lært litt i denne tråden tror jeg.
    Dum som jeg var så trodde jeg nesten at det var nok å se på et element for å avgjøre om det er bra til mitt bruk, rms på en dullion watt og størst mulig slaglengde, sikkert noe rett i det også, men en skal drive dette med en forsterker også.

Tror nok jeg heller mere til flere små enn en kjempestor.

Kansje Snickers-is har noen flere forslag til element og forsterkere også?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker
    O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier
    Men det blir dyrt vist du skal ha 4 stk.

TA-AMPen som jeg har(på 18") skulle klare 4stk 12.2 SVS subber feks. men du har jo ikke di justerings mulighetene med den,men mye billigere..Event.2 stk.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Forsterker
    O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier
    Men det blir dyrt vist du skal ha 4 stk.

T-AMPen som jeg har(på 18") skulle klare 4stk 12.2 SVS subber feks. men du har jo inne di justerings mulighetene med den,men mye billigere..Event.2 stk.
    Tja, 4stk Bash drøyt 5000,- kansje 6000,- på døra her hjemme, høres da absolutt ikke ile ut det, men det er heller ingen som har sagt at alle fire må bygges samtidig

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6k? hvordan får du det til?

1100\1200$ ink frakt for 4 stk.
    Skulle blir rundt 8k med moms det..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: ops: Glemte momsen selvfølgelig ops:
    Men la oss si ca.2500 pr stk er da ikke ille det. Som sagt, jeg kan begynne med to og ta de neste to senere, virker som det er fraktpris pr stk så det er vel ikke så mye å tjene på å bestille dem samlet.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •