SVS det må da være mulig å...Sonosub funksjonstestet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 201
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Denne du mener? http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ferdig-d.html

Haha, lo godt når jeg leste igjennom denne tråden.
    Var denne jeg tenkte på iallefall, regner med at det var den teddytusen mente og ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste av alt, jeg viste den til min bedre halvdel og..... hun sa det var greit Vel jeg vevnte ikke at det kansje var snakk om 2 stk :twisted:

Vil kansje gå for tube istedet for kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [ SoundSplinter Subwoofers - High Excursion Professional Subs - DIY Audio Drivers ]

Disse elementene fra soundsplinter har generellt fått svært gode omtaler rundt omkring, de ble testet mot peerless sin xls og resultatet viste at disse spilte med mindre forvrengning i lavere frekvenser enn xls, som allerede er svært god til dette.
    Disse Rl-p elementene skal etter sigene være en slags oppgradert versjon av Tcsounds sine TC2+-elementer. Hvis det stemmer kan jeg anbefale de på det varmeste. Jeg har to stk TC2+ matet av en TA2400-pro-amp-sak (som også kan anbefales!! svært mye kraft for pengene, visstnok sterkere enn den berømte EP2500) , og dette er mer enn nok for meg ihvertfall, under filmtitting bruker jeg langt fra hele potensiale til subbene, det er ikke nødvendig, for det rister allerede godt. Målt til 120dB ved 40-50hz (uhøytidelig måling under musikkspilling)

Forsterkeren betalte jeg kun ca 2200 for ferdig levert fra tyskland. inkl alt!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer mange forslag her nå, og det er bra. Tusen takk.
    Men det begynner å bli vanskelig å velge :-?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å prøve å overbevise deg..men syns dette ser ganske så greit ut
    YouTube - RE Audio XXX18 free air
    og med 10kwrms ved 11hz tror den oppnår 54mm xmax og slår i bunn et par ganger..hehe...
    YouTube - RE Audio XXX 15 on 10k rms 11 HZ

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikle sikle, det så helt sykt ut
    Men budsjettet vil vel sprekke flere ganger før et slikt prosjekt er ferdig

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neiss...8500,- for 15" og bare 9998,- for en 18 :O
    og 3500,- for en forsterker så har du igjen 1500,- til mdf og lim..hehe.......

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt membranutsving, må jo ha en skarp forsterker til å kontrolere noe slikt.
    Synes den nye subben min er tøff men detta var SYKT

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det "Antaios" systemet til Eltek hadde vært noe? Eller noe tilsvarende?
    Bygge 4 seksjoner på ca 40l med seriekoblet med passiv og aktivt Peerless XXLS element?
    ELTEK AS De har jo en innbygnings forsterker fra Hypex på 750w.. riktignok til PA på tilbud til ca. 4000, men har man en regulerbar subutgang på surroundreceiveren eller en bassmanager så er vel ikke det noe problem? Elementene vil ligge på 1790 + 990 for henholdsvis bass + slave. Hvis du ringer Eltek så tenker jeg at du kan få en ok pakkepris for alt sammen?godt i underkant av 15K som er ditt budsjett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en 18" være litt treig til f.eks musikk?
    Dette er en misforståelse som har festet seg i hifi-miljøet.

Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

En sub skal kunne omdanne elektrisk energi til akustisk energi for lave frekvenser. Normalt ønsker man mest mulig linearitet ved høyt lydnivå, flatest mulig frekvensrespons og at den "går dypt".

Av dette følger subens lydmessige egenskaper, og man kan kompromisse på tuning mellom frekvensrespons/faserespons og effektivitet/dypbass.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, er det ikke slik at mange av de fysiske utladninger som kommer fra en film ofte er av en helt annen kaliber enn det du finner i musikk?
    En 18" kan sikkert være greit for ett anlegg der man allerede har 12" eller 2x8" i frontsystemet, men blir det noe mindre ht'er i front så tror jeg heller at en 12" sub passer bedre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er en misforståelse som har festet seg i hifi-miljøet.

Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

En sub skal kunne omdanne elektrisk energi til akustisk energi for lave frekvenser. Normalt ønsker man mest mulig linearitet ved høyt lydnivå, flatest mulig frekvensrespons og at den "går dypt".

Av dette følger subens lydmessige egenskaper, og man kan kompromisse på tuning mellom frekvensrespons/faserespons og effektivitet/dypbass.

-k
    :shock: :shock: :shock:

Takker for den, dette visste jeg ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, er det ikke slik at mange av de fysiske utladninger som kommer fra en film ofte er av en helt annen kaliber enn det du finner i musikk?
    En 18" kan sikkert være greit for ett anlegg der man allerede har 12" eller 2x8" i frontsystemet, men blir det noe mindre ht'er i front så tror jeg heller at en 12" sub passer bedre.
    Det må i så fall være dersom frontene er så små at du må heve delefrekvensen - det er fysiske grenser for hvor høye frekvenser en 18" bør jobbe med. Og det gir i sin tur andre problemer (som hørselens retningsfølsomhet).

Jeg ser ingen problemer med en godt designet 18" sub sammen med små sat.-høyttalere for å spille kammer-musikk. Dårlig designede subwoofere er dårlige uansett diameteren på elementet.

En god 18" sub innebærer normalt en stor kasse, og mulighet for høyt SPL. Dersom du ikke utnytter det så vil du uansett få gevinsten ved høy linearitet, men dette må veies opp mot pris, størrelse (WAF) etc. Alle trenger ikke nødvendigvis sub.

Jeg har noe erfaring med 18" sub-elementer til PA-bruk. Disse karakteriseres ved store kasser, store elmenter, men slett ikke mye dypbass, og ganske "tørr" bass (min subjektive vurdering). Til gjengjeld så har de enorm følsomhet og max SPL, egenskaper som settes pris på i PA-sammenheng. Jeg tror ikke jeg ville ha hatt noe slikt på stua.

Det største problemet med sub er plassering og rom. Dette overskygger selve subben i mine ører.

-k

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    razortec:
    leser du ikke postene mine gutt..?
    velger man for stor kasse, sjøl om man vil tune lavt, så kan man miste litt dynamikk fra et element. man trenger ikke gå enormt stort bare for å tune lavt, men viktigere å finne den rette kombo av volum og port størrelse/lengde..og ikke minst bruke rette elementet. for stor port er også `feil`.. 64cm2 pr.28L volum får jeg fortalt..10sqin/1cuft..

feks på de ovennevnte xxx elementa så skal jeg ha to xxx18 i min passat, og der blir det 700L minus ca.100L i element,port og avstivinger. denne blir tunet til ca 25~30hz alt etter portlengden(el.justerbar lengde) men pga elementets ekstreme slaglengde på 5.5cm en vei gjengir de godt meget lavere frekvenser under tuning også.
    og gjett om de skal testes i stua før de plasseres i bilen:twisted:

og som BGUarden sier, så er det igrunnen ikke mye vits i med monitorer/ 6"+1" og en 18" til kino..
    jeg har dynabel c11 til senter, front og bak, og med en 12" tunet til 22hz så er det akkurat sånn passe når man ser film..er en liten samenheng i det.
    samme problem får jeg i passaten, men håper to 6" med 12mm xmax i hver dør, og 4x200wrms til desse vil vere nok..sikkert ikke, men greit..

har man ikke råd(eller kunnskap) til å bygge det så rått som man vil, altså helt ut med det elementet man vil ha, er det like greit å gå for noe billigere og gjøre det mer ut av det.
    seff..det går an å bygge på etterhvert kjøpe monster-elementer nå og bruke en billig brukt forsterker til man får råd til å kjøpe det gromme
    heller to 15 enn en gedigen 18 kansje..? man bruker å kalkulere membran-areal og xmax og displacement til slikt

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å satse på en IB løsning om du har plass? Det må jo være det mest ultimate innen bassreproduksjon.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første skal hele hjemmekinoen være DIY, synes det er morro å gjøre det selv.
    er så ABSOLUTT enig i det Det er liksom mitt motto har no kommet til 4 subb:P

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe galt med SVS, for all del. (Har aildri hørt på eller sett en SVS sub live ops: )
    For det første skal hele hjemmekinoen være DIY, synes det er morro å gjøre det selv.
    SVS har blitt skrytt opp i skyene i dette forumet, og det er helt sikkert en god grunn til det Tviler ikke et sekund på at det er meget bra. Det er derfor jeg vil ha noe som er bedre og derfor SVS har blitt satt som referanse.
    Merkelig at du setter kriterier for at en eventuell DIY sub skal "Må spille dypere/like dypt som SVS Pb Plus/2 og høyere, det er et must" når du ikke har hørt PB plus/2...
    Det er selvfølgelig ikke noe problem å designe en sub som er råere enn den nevnte SVSen, men det er er hele tiden kompromisser som må inngås. Størelse, WAF, pris osv.
    To lukkede subber med hvert sitt 18" element som fyrer rett frem samt slave element som slår ned mot gulvet, alt sammen drevet av en skikkelig stabil forsterker som Pass Lab eller Krell hadde jo selvfølgelig grisebanket SVSen, men så hadde det jo kostet noen kroner da.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Merkelig at du setter kriterier for at en eventuell DIY sub skal "Må spille dypere/like dypt som SVS Pb Plus/2 og høyere, det er et must" når du ikke har hørt PB plus/2...
    Det er selvfølgelig ikke noe problem å designe en sub som er råere enn den nevnte SVSen, men det er er hele tiden kompromisser som må inngås. Størelse, WAF, pris osv.
    To lukkede subber med hvert sitt 18" element som fyrer rett frem samt slave element som slår ned mot gulvet, alt sammen drevet av en skikkelig stabil forsterker som Pass Lab eller Krell hadde jo selvfølgelig grisebanket SVSen, men så hadde det jo kostet noen kroner da.
    Jeg høres nesten useriøs og brnslig ut slik jeg skriver det, men grunen til at jeg nevner SVS er nettop det at disse har fått enormt mye skryt her i dette forumet, og helt sikkert med rette. Derfor tenkte jeg at det må være mulig med like mye penger å bygge en som er bedre enn disse.
    WAF er ikke et tema, har fått tillatelse til å bygge sub på størrelse med en fryseboks, så det går nok bra.
    Håper også på anbefalinger som jeg også har fått masse av i denne tråden.
    Og om 18" element er helt teit å bruke så er det greit å få vite, som jeg har skrevet tidligere så har ikke peiling på hva som passer sammen av komponenter, kassestørrelser, portstørrelser osv.. det er derfor jeg startet denne tråden.
    Har også sagt at det ikke holder at det spiller sinnsykt høyt, det må være kvalitet også.

Jeg har Dynabel S23 som front og C11 som senter (Har planer om 2stk C11 i senter, mulig det er bare tull også)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hva med å satse på en IB løsning om du har plass? Det må jo være det mest ultimate innen bassreproduksjon.
    Hva er en IB løsning?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    razortec:
    leser du ikke postene mine gutt..?
    velger man for stor kasse, sjøl om man vil tune lavt, så kan man miste litt dynamikk fra et element. man trenger ikke gå enormt stort bare for å tune lavt, men viktigere å finne den rette kombo av volum og port størrelse/lengde..og ikke minst bruke rette elementet. for stor port er også `feil`.. 64cm2 pr.28L volum får jeg fortalt..10sqin/1cuft..

feks på de ovennevnte xxx elementa så skal jeg ha to xxx18 i min passat, og der blir det 700L minus ca.100L i element,port og avstivinger. denne blir tunet til ca 25~30hz alt etter portlengden(el.justerbar lengde) men pga elementets ekstreme slaglengde på 5.5cm en vei gjengir de godt meget lavere frekvenser under tuning også.
    og gjett om de skal testes i stua før de plasseres i bilen:twisted:

og som BGUarden sier, så er det igrunnen ikke mye vits i med monitorer/ 6"+1" og en 18" til kino..
    jeg har dynabel c11 til senter, front og bak, og med en 12" tunet til 22hz så er det akkurat sånn passe når man ser film..er en liten samenheng i det.
    samme problem får jeg i passaten, men håper to 6" med 12mm xmax i hver dør, og 4x200wrms til desse vil vere nok..sikkert ikke, men greit..

har man ikke råd(eller kunnskap) til å bygge det så rått som man vil, altså helt ut med det elementet man vil ha, er det like greit å gå for noe billigere og gjøre det mer ut av det.
    seff..det går an å bygge på etterhvert kjøpe monster-elementer nå og bruke en billig brukt forsterker til man får råd til å kjøpe det gromme
    heller to 15 enn en gedigen 18 kansje..? man bruker å kalkulere membran-areal og xmax og displacement til slikt
    Joda jeg leser og leser
    Prøver å lese meg til kassestørrelser og portåpninger ++++ men blir barestort sett forvirret da det er så mange utrykk og mål jeg ikke forstår.

Begynner kansje å forstå at 18" ikke er det best, men mulig flere små?

Det eneste jeg er sikker på, er at Yamaha YST-SW 1500 + 15" Eltax sub er ALT for lite og dårlig sub for meg. Jeg vil ha mer. Eltaxen ender nok opp som rumperister.

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •