Måleresultater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måleresultater

Heihei. Da var jeg så heldig å få målemik av min kjære til jul. Radioshack digital. Så da var det bare å følge veiledningen som ligger på forumet, og alt gikk bra. Men jeg fikk en ytterst foruroligene kurve. Hadde ventet litt peaker og dipper siden lyden høres litt feil ut, men dette var da voldsomt til peaking og dipping!

Er det slik at man bør ta på så og så mye smoothing for å få det riktig, eller er det juletreet som får frekvenskurven til å gå bananas?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte rett person til å svare på spm ditt, men har bare en liten kommentar, for det er ofte sånn at når man først får nøyaktig måleutstyr, så dukker det opp feil man aldri trodde man hadde

Hvordan har du koblet opp RS'en?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/3 oct smoothing er hva de fleste produsenter benytter på sine kurver. Jeg bruker ofte 1/6 oct for å ikke skjule for mye.
    Prøv forskjellig plassering av sub og ikke minst mic, er sweetspot nær bakvegg er det ofte gunstig å forsøke litt lenger frem.
    Med måling i lave frekvenser, får man med alt av roommodes og refleksjoner, så man kan bli noe frustrert av hva man ser i starten.
    Trøsten er at med sånne kurver låter det nesten alltid bedre enn det ser ut, langt verre er det når frekvenskurven ser bra ut, mens lyden er elendig :-D

EDIT: Frekvenskurven din ligger jo stort sett innenfor +/- 5dB, og det er slett ikke noe dårlig resultat! Det er viktig å huske at dette er med påvirkning av rommet, noe man (nesten) aldri ser på måledata og tester av sub og ht ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke så helt galt ut.

Vet ikke hva du har av høyttalere, og egenskapene til måleprogrammet du bruker, men det som vises for de aller laveste frekvensene kan gjerne være bakgrunnsstøy.

Smale dipper i kurven er normalt ikke hørbare. Høye peaker kan være værre, men det har du ikke så mye av.

Og som norcad sier, bruk gjerne 1/6 oktav smoothing om det er mulig i programmet ditt. Blir gjerne lettere å forstå resultatet da.

Svein.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar
    plassering av høyttalerne er nok ikke ideell akkurat. De står ca midt i rommet, og Høyre og Venstre høyttaler får veldig forskjellige innvirkninger fra rommet også.
    Jeg kjører nå to av C17-høyttalerene og to stk TC2+ 12" subber. subbene utfyller hverandre ganske bra faktisk, men kunne prøvd litt andre plasseringer.
    Har koblet opp og stillt inn etter punkt og prikke som det står i sidens veiledning på emnet (takker den som laget den btw).

Det som bekymrer meg mest er dippene ved 150hz og 250hz. Testet med litt forskjellige baffelstørrelser på høyttalerne men det hjalp lite og skapte bare noen nye dipper høyere oppe i frekvens. Gleder meg til å få ferdig kinoen så jeg kan begynne å tweake og gjøre det perfekt der. her i stuen er det ikke så mye jeg får lov til:P

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi blaffen i å måle alt over 150Hz. Det gir deg bare magesår, uansett, og ikke noe du får gjort noe særlig med... ;-)
    Betyr også svært lite, lydmessig.

Ditt største problem er at du har en farlig høy boost ved omlag 17Hz, samt at du har en større dipp i området 18-30Hz. Ingen bra kombinasjon, ettersom dette stjeler voldsomt mye headroom og nesten ikke gir deg noe virkning, rent lydmessig. Dersom du har tregulv, vil du imidlertid kunne få noe positiv "medsving".

Dippen ved 37Hz er nok romavhengig, og noe du kanskje kan tweake. Ellers ser dette helt OK ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •