Pre-out mod på integrert forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pre-out mod på integrert forsterker

Som lykkelig eier av en Xindak XA6950 og Dali Ikon subwoofer fikk jeg ideen til denne modifikasjonen av min forsterker.
    Xindak XA6950 mangler nemlig Pre-out, og Dali Ikon subwoofer mangler high level input.

Etter en runde på forumet om noen hadde en god ide til hva jeg skulle gjøre for å få koblet dem sammen, tok jeg kontakt med Xindak direkte og spurte om det var mulig, hvordan og om det ville påvirke forsterkeren på noen som helst måte. Da dette nærmest var et skudd i mørket ble overaskelsen stor da en representant fra Xindak (Jessica <3) forklarte hvor jeg skulle koble og at den innebygde forforsterkeren var så overdimensjonert at dette ikke skulle ha noe å si. Ikke bare det, det var kjempeenkelt å finne frem til punktene, da det går en helt vanlig signalkabel fra forforsterkeren til hver effektforsterker.

Ja vel da var det bare å finne frem loddebolt, kabler og RCA plugger å sette i gang.

Gleden var derfor stor når subwooferen begynte å flytte luft.

Må rette en stor takk til Jessica hos Xindak, videre har jeg lagt ved bilder hvis noen andre skulle være interresert i tilsvarende mod.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant prosjekt! Synd det er så få integrerte som leveres med pre-out, gjerne to. Jakter for tiden på ny forsterker, men mange aktuelle faller vekk i mangelen på pre-out, og det gjelder spesielt rørforsterkere. Vet det finnest andre måter å koble på, men blir så mye styr med masse kabler osv.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det finnes andre måter. Laget faktisk en liten boks som hentet ut linjesignal fra høyttalerutgangene først. Men som du sier, det ble litt for mye ledninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer å kjøpe denne forsterkeren å gjøre dette selv. Men er usikker for jeg snakket med en om dette på rørforsterker. Og han mente det gikk bra å lage pre out etter volumpot VISST du hadde kilde med gode driveregenskaper.
    Og han mente : DIY » Dempeledd ville være best.

I og med at kilden min er Abrahamsen A-dac og pc med spotify er jeg usikker på dette.

hva tror dere?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mod-en jeg har gjort påvirker ikke kilden, da jeg tar ut signalet ført etter forforsterkeren. DIY dempeledd fungerer det også, men når jeg gjorde det følte jeg at resultatet ikke ble like bra.

Som du ser i første post kontaktet jeg også Xindak i forkant for å høre om dette gikk fint. Svaret fra Xindak var at dette ikke ville by på problemer, og fikk samtidig veiledning på hvordan dette skulle gjøres.

Hvis du tar signalet direkte fra potmeteret på pre vil du være avhengig av signalet på kilden, tror ikke jeg ville anbefalt dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da satser jeg på å gjøre sånn som du gjorde og kjøpe den xidaken brukt.

Men hvilken signalkabel burde jeg kjøpe, kan vel like gjerne kjøpe en skikkelig en siden den skal være så kort, er vel ikke så dyrt.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vet ikke hvor mye det har å si. Den orginale kabelen er jo nokså tynn, men som du sier, det der ikke så mye du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomførte denne "mod`en" på min Xindak XA6950 isted, etter dette svaret fra Xindak selv:

"In fact,XA6950 does not have this function,
    we would like to suggest you connect subwoofer to your DVD or CD player."

Funket fjell dette! Slenger med noen bilder.

Forresten: Vil subben slå i motfas visst jeg bytter rød og kvit. Klarer ikke å se skikkelig hvilken vei den slår...

Beklager så store bilder men vedlegg funket ikke pga bildene var for store og orket ikke å forminske de

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den blir ikke motfas av det. Du må eventuelt bytte om på polariseringen om den skal slå i motfase. Har du ikke denne innstillingen på subwooferen din?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra mod forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Nei, den blir ikke motfas av det. Du må eventuelt bytte om på polariseringen om den skal slå i motfase. Har du ikke denne innstillingen på subwooferen din?
    jo. har en 180° knapp

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men på rørforsterkere, går det ikke an å hente ut signalet rett etter forforsterker rørene da? Er jo bare til å finne pin out på sokkelen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •