Blåselyder på DIY

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blåselyder på DIY

Heisann folkens. Jeg laget meg en sonosub her om dagen. Men blir plaget med blåselyder på høyt volum. Er det noen små triks man kan gjøre for å unngå dette etter at subben er ferdig limt og tvunget sammen?

Beklager at jeg ikke har bilder av byggeprosessen, men mobilen min tok kveld her en dag, og jeg har ikke digicam.. I allefall ikke før nå etter julaften!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette ved sinustoner eller film/musikk?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinustoner har jeg ikke prøvd, men spiller relativt høyt med musikk og film. Spesielt på musikk med mye bass.. Timbaland f.eks sin The way I are. Den er ekstremt mye blåselyder på, høres det ut som.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mere info om suben?
    Element,antall portet,størrelse porter o.s.v..

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, trenger man slikt da, tazzat?

10 JBL GT4 element, står i ett rør som er 24.5cm i innvendig diameter, ca 70cm høyt, porten er 68mm i diameter, ca 31cm lang. kun en port.

Har avrundet kantene på toppen, altså ut av røret, men inni røret er det kun filt og avrundet på selve plastikken, som er ca 2mm tykk eller noe slikt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vel ikke være noe problem å bytte ut porten,Få laget en treplugg som passer inni røret,lim den fast og frees ut større hull med overfreesen og sett i et rør med større diamerter.Er fint lite annet du kan gjøre enn større port..Event. spille lavere

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi.. spille lavere.... hmmm... tror ikke jeg kjøper den, nei.

Så, større dimm på porten, altså? har du noe forslag til hva jeg kan bruke da? jeg tok egentlig bare det første og beste som jeg fant da jeg skulle lage den porten.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80mm/100mm
    Biltema Norge

Men du må regne ut hvor langt røret må være,jeg ikke hvordan du gjør men sikkert noen andre som kan hjelpe deg.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. Så var det det med å bo på landet, da :| har jo ikke biltema i nærheten av meg, men skal se om jeg får bestilt.

tusen takk for hjelpa i allefall. Hvis det da ikke er noe annet jeg kan gjøre med det eksisterende jeg har liggende? eventuelt lage ny topp med flere rør med den samme dimmen jeg har pr i dag?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer an på hvilken type rør du har brukt, men om du varmer 1cm av enden med varmepistol til det blir mykt, men ikke smelter. så er det bare å brette ut kanten med henda(evnt med hansker) og så sette røret ned mot en plate og trykke forsiktig til det blir en grei radius bør vere liitt kjapp da...
    gjort det flere ganger på rør det ikke finnes flenser til
    feks 25,30,50,76,100,110,125 og 160mm rør fra rørleggere.

kassevolum blir vel rundt 33L brt, 27l net... hadde ikke parametrene til elementet på bbp6..desverre.. men regner med en tuning rundt 35hz..?
    du skulle vel kansje hatt litt lenger rør..både til kasse og port

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funke fint det og men tror 2 stk vil se teit ut? og 3 vil bli for mye til en 10" tror eg...
    For at den skal spille bra så må kasse størrelse,diameteren og lengden på porten stå i forhold til elementet du bruker.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    kommer an på hvilken type rør du har brukt, men om du varmer 1cm av enden med varmepistol til det blir mykt, men ikke smelter. så er det bare å brette ut kanten med henda(evnt med hansker) og så sette røret ned mot en plate og trykke forsiktig til det blir en grei radius bør vere liitt kjapp da...
    gjort det flere ganger på rør det ikke finnes flenser til
    feks 25,30,50,76,100,110,125 og 160mm rør fra rørleggere.

kassevolum blir vel rundt 33L brt, 27l net... hadde ikke parametrene til elementet på bbp6..desverre.. men regner med en tuning rundt 35hz..?
    du skulle vel kansje hatt litt lenger rør..både til kasse og port
    Dette var jo ikke så dum ide, gitt.. Men jeg er desverre ikke lang nok i armene, tror jeg.. Til å klare å gjøre denne operasjonen. siden det er allerede montert fast, så får jeg vel en smule korte armer til dette, men jeg skal prøve meg på det når jeg kommer meg hjem i kveld.

Jeg måtte tilpasse alt sammen til rørlengden jeg hadde tilgjengelig, derfor har det blitt såpass lite volum. Simulerte litt i winisd, og det så høvelig greit ut til rundt 25-35hz en plass. husker ikke helt nøyaktig akkurat nå. Kan se om jeg finner tak i parametre til det når jeg kommer hjem. skal bygge meg en identisk slik en til nå i helga, tenkte jeg. så kan jeg leke meg litt på nyttårsaften og ha min egen lille nyttårsfeiring innendørs.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har festet det såpass det ikke er mulig å ta ut, byr jo på litt problem da seff...
    men mulig å lage en ring av mdf/spon som røret er festet i , men som skrues fast på toppen av topp-plata.
    gt4 elementa tåler jo litt julig, samtidig som de flytter litt luft..er vel feks 12mm xmax på de?-om jeg ikke husker feil.. hvilken forsterker du har på de da?

jeg skal på verkstedet nå om få minutter og kappe meg et par 120cm lange 10"/12" rør til kasse og et par 60cm lengder med 110rør til port, til et par perless 10" som jeg til nå har brukt som stereo sub til c11`ene i front.
    men skal få tunet de mye lavere, til rundt 22~25hz i 65Lnet har lånt vekk shiva-sono`en med forsterker til en slektning og kan jo ikke sitte her uten sub:?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, gti'ene tåler mye juling. Flytter greit med luft også.. jeg digger dem. Beste 10'erne jeg har hatt.. (også de eneste) Kjører de forresten på en CV A0.8kw forsterker, brokoblet. Så de får endel power på seg.

Jeg måtte lime, eller.. Jeg kom ikke opp med noe annet forslag til meg selv da jeg laget dem, så da ble det bare slik. men skal ta å kutte dem og lage ett større hull ved neste forsøk, til større port. Regner med det blir bra.. Så hvis det viser seg at den med store porten ikke har blåselyder på høyt volum, så er man jo berga.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med større diameter på port så må lengden økes for å få samme tuning.. men er vel ingen problem å la porten gå utenfor kassa heller da hehe... men fra 68mm til feks 100mm Ø blir lengden meeget mer enn de ca.30cm du har nå....

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk kalkisen her

LinearTeam

så ser du om du har for liten diameter på porten.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kalkulatoren, hansam. Men hva/hvordan regner man ut acoustic power på det elementet man har? eller er det noe fastsatt nummer man skal punche inn der? tror dog jeg har funnet ut hvor problemet ligger. Porten er passelig med tanke på diameter, men den er for kort... Vent match ser ut til å ligge alt for høyt, men jeg må bare finne ut hva/hvordan man regner ut acoustic power, så skal jeg ta en nøyere sjekk på det.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sound power - Wikipedia, the free encyclopedia
    Rundt 120-130dB skulle vel være sånn ca.. 4W acoustic power.

Går du opp til 100mm port så lager du røret så langt som mulig(min. 2.5 cm fra elementet) da havner på Vent Mach under 0.16

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Porten er passelig med tanke på diameter, men den er for kort...
    Porten er noe kort med tanke på avstemmingen av bassen ja, men beholder du diameteren og lager porten lenger, vil du nok ende opp med enda mer portstøy desverre.
    En 100mm port hadde nok vært å foretrekke, men den blir da usannsynlig lang i en så liten kasse. Så du bør nok prøve å finne en gyllen middelvei her, f.eks 85mm rør med kon i begge ender?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Da knuser jeg på med litt større rør jeg da Skal høre med noen av folka på jobb her om de har noen rør liggende.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •