hvordan bygge dipole høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er litt usikker på den direkte forskjellen, men "THX anbefaler" dipole bakhøyttalere.

En dipol bakhøyttaler kan f.eks ikke benyttes til flerkanals musikk, mens en bipolar kan... Fordelen med en dipol bakhøyttaler, er ettersom jeg har forstått, et meget diffust lydbilde, noe som egner seg godt til bakhøyttaler.

Stemmer ikke dette da gutter? :-)

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, har vel lest einlana plass at de egner seg best der du har kort avstand til sidevegg. Uten at eg hugser kor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lag en vendebryter så har du både bipol til musikk og dipol til film i ett

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere en OB dipol bakhøytaler! Denne henges på vegg og i en viss avstand fra tak. Som dere ser er den vinklet slik at lyden vil treffe taket og reflektere ned mot lytter, samtidig vil lyden også gå motsatt vei til vegg på undersiden og vandre ned veggen og ut på gulvet. Dette skaper et diffust lydfelt, som jo en dipol skal Mine blir festet på braketter slik at de kan vinkles for best mulig lyd.
    PS! Det er et 10" fulltoneelement i denne fra Hawthorne Audio.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til byggetråden din SannaX. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe :)

Det blir nok å henge fingrene i, det er sikkert Tenkte kanskje å designe "sidevangene" buet ved å slisse? Ser du har gjort det med subben du bygger...forresten en super byggetråd det! Et spørsmål mens jeg har deg på tråden...hvor langt må du gjennom for å få bøyd av platene? Frontene mine blir 59 mm tykke og buet...fant ut i kveld at sirkelsaga mi muligens ikke tar dypt nok...
    Litt OT kanskje dette..men, men...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt, men det er ganske dypt. Ikke mange millimeterene igjen for å si det slik. Best å teste på et mindre stykke først.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant noe gammel info fra en gang jeg selv lette etter info om bipol, dipol og tripol: http://avforum.no/forum/440785-post36.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lenge siden pnerbye Sist jeg var hos deg en tur på demo hadde jeg siktet meg inn på Focal...mye forandret siden da! Har du fått gjort noe med taket ditt..husker du snakket om det?
    Litt OT igjen dette her, men får det ikke til...hvordan får jeg gjort om linken min i signaturen til å bestå av "egne ord". Dvs jeg vil forandre feks: http//: avforum.no/byggelogg.....etc, til kun SannaX hjemmekino byggelogg...? Får bare beskjed om at signatur kan inneholde så og så mange tegn...
    Visste ikke hvor jeg skulle spørre, så vær overbærende

Teddytussen: Ja, får prøve meg frem litt...legger ut tråd i kveld trolig, må bare få overført bilder til PC først og resized dem.

Tilbake til tråden: har sett på mange muligheter for å bygge dipole bakhøytalere, men har ikke funnet mange muligheter. Fant et firma i USA som leverer ganske billig. De har også en faseswitch som gjør at man både kan bruke dipol og bipol hvis det er av interesse.
    Vurderer disse som surroundback bare for å prøve...
    Link: Surround - Aperion Audio

Billig, men aner ikke noe om kvalitet. Mener også å huske at de ikke sendte worldwide, men det finnes vel firmaer som tar seg av dette?
    Dette er jo ikke det trådstarter etterspør, men tipser likevel...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dere leste igjennom stoffet jeg postet, men selv ville jeg unngått dipole høyttalere tror jeg. Særlig fordi de ofte er bassfattige, og fordi lytteposisjon blir avgjørende for kvaliteten på lyden. 7.1 er tingen. Kanskje med bipole bak om lytteposisjon er nær bakvegg.

Selv gjør jeg ikke noe med min kino nå. Håper å få godkjent ekstern garasje til sommeren, og da begynner jeg bygging av kino i den gamle integrerte garasjen.

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en omnipolar, ala mirrage sin, være et greit kompromiss i forhold til både musikk- og surround oppsett som bak/side høytalere?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sannax, skal du ikke ha silver iris i front? da kjøper du selfølgelig de bak også de andre du linker til vil trolig ikke matche frontene i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    sannax, skal du ikke ha silver iris i front? da kjøper du selfølgelig de bak også de andre du linker til vil trolig ikke matche frontene i det hele tatt.
    Hehe...15" bak hadde vært noe det Einis Har faktisk tenkt tanken, men har desverre hverken plass eller lov :| Tror kona hadde kastet meg ut....
    Tror nok uansett det vil bli greit...mange tilbakemeldinger fra fornøyde eiere tyder på det!

pnerbye: egen garasje ja, det kan bli saker! Du får si fra hvis du trenger hjelp til noe Må innrømme at jeg ikke leste gjennom alt! Skal gjøre det i kveld.
    Likevel sier mange at dipole gir en supereffekt på film, men at bipole er bedre på multikanals musikk..
    Det jeg egentlig lurer på er hvilke som skal henge hvor...skal dipole bakerst eller på siden, eller skal bipole det?

Men nå føler jeg vi kupper trådstarters tema om bygging! Trådstarter får si fra hvis det ikke er greit!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de selger også en 10" versjon