DIY - Soundsplinter RLp18" (x2) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 68 av 68
    Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med finish på kassen? *HOST HARK*.. Jeg er desverre ikke det. I suffer from a serious disease called "lazyness" kan men vel si. Men i sommer nå så skal jeg seriøst få lagd en finish på dem. Jeg har iallefall fått skjult dem litt.

Sett ifra sofaen:

A little closer:

Ser ikke slik ut på bildene, men TV racket er i ca. samme finish som front høytalerne... og det er slik jeg vil ha subbene også. Lime på et tynt lag med kryssfiner, som jeg beiser i cherry, og blekker på et lag med lakk.

Men siden sist, så har jeg iallefall fått fingen ut og fått tatt noen målinger!
    Jeg kan si det slik at jeg har hele tiden trodd at ting var veldig bra hos meg - for det har trøkket godt til musikk, veldig godt. Men hva ser jeg etter min første sweep fra 15-200hz? Jo - jeg hadde jo faktisk NADA bass under 26hz pga en veldig stygg null. Og bassen fra 30-60hz var en del høyere enn den "skal" være.

Etter det, så har jeg prøvd med flere forskjellige plasseringer, der jeg har tuklet med fasen, tuklet med "inverse" osv.. Det skulle vise seg å være klin umulig å få en forholdsvis bra frekvens kurve. Jeg har stresset i mange timer... å integrere 2 subber med forskjellig tuning skulle vise seg å være klin umulig.
    Vel vel - long story short: Jeg skulle stile inn DELAY på min HSU MBM12 (midbass subwoofer), og ved å lese i manualen stod det at jeg skulle stile delay på den ORDENTLIGE subwooferen, og ikke MBMen. Så ved å stile delay på mine DIY subber til 5m (avstanden fra HSU MBM12 til mine DIY subber), så ordnet faktisk alt seg, og jeg fikk en brukbar frekvens respons:

Dette er altså alle 3 subbene mine integrert. Det er fortsatt ikke helt "perfekt", og det går fortsatt litt på bekostning av den aller laveste dypbassen (min DIY RLp15" er temmelig flat helt ned til 15hz). Men jeg har nå iallefall brukbart trøkk ned til 17-19hz. Har også en del peaker fra 100-200hz som du ser - håper jeg kan fikse det ved å flytte litt på fronthøytalerne mine.

Syns det fungerer ganske så bra til musikk (selv om det er litt uvandt å ikke ha en fin liten "boost" ifra 30-50hz som jeg hadde før).

Har bare fått sett 2 filmer etter jeg har integrert subbene - "Hitman" (DVD) og "The Orphanage" (BLURAY).. Det er faktisk skummelt bra. Sitter for det meste bare og gliser hver gang det skjer noe i LFE kanalen.. Moro!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette!

Er det slik at din rl-p15 er tunet lavere enn din rl-p18?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ser veldig bra ut dette!

Er det slik at din rl-p15 er tunet lavere enn din rl-p18?
    Ja, min RLp15" er tunet til 15hz (og er også ganske flat ned til 14-15hz).. mens min Rlp18" er tunet til 23hz. Derfor ble det veldig mye tull med å integrere dem også.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noen spesielle grunner til at du tunet de forskjellig?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Var det noen spesielle grunner til at du tunet de forskjellig?
    Size! En 18" tunet til 15hz = dobbel så stor kasse, om ikke mer.. Måtte ha blitt 5-600liter da. Slik den er tunet nå (23hz) så får jeg fortsatt bra med trøkk ned til 20hz.. + enda mer trøkk oppover i frekvensene.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lagd finish på den ene subben:

Ikke helt ferdig med den enda... noe smådill som må gjøres (lister bla... og den sorte fronten må jeg blekke enda et strøk på - fordi jeg har fått litt lakk/lim klint litt utover den).

Men det går iallefall rette veien!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble det til med forsterkeren, kjører du brokoblet eller bare en kanal?
    Er det slik at suben kan få for mye effekt og bunne på lave frekvenser?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •