DIY - Soundsplinter RLp18" (x2) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    8x23" (220liter netto, 23hz tuning).
    Jeg er ganske "noob" på dette med utregninger og slikt ved DIY bygging, hva menes med f.eks 23hz tuning som du sier? Vil det si at subben ikke spiller under 23hz? Eller spiller best rundt 23hz?

Vil det være best primært til hjemmekino-bruk, eller funker det like greit til musikk også?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg er ganske "noob" på dette med utregninger og slikt ved DIY bygging, hva menes med f.eks 23hz tuning som du sier? Vil det si at subben ikke spiller under 23hz? Eller spiller best rundt 23hz?

Vil det være best primært til hjemmekino-bruk, eller funker det like greit til musikk også?

Etter hva jeg forstår er at 23hz er laveste subben vil spille ute i friluft. men inne i et rom kan man tjene litt. altså at i et rom vil en sub som er oppgitt til 23hz i friluft kansje gå ned til 20hz. non om kan bekrefte dette?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla666
    Etter hva jeg forstår er at 23hz er laveste subben vil spille ute i friluft. men inne i et rom kan man tjene litt. altså at i et rom vil en sub som er oppgitt til 23hz i friluft kansje gå ned til 20hz. non om kan bekrefte dette?
    Stemmer det! Under tuningpunktet vil lydtrykket falle voldsomt (-6dB ved 22hz, - f.eks), men pga "room-gain" (som kan variere fra + 0-12dB sånn grovt sett) så kan jeg likevel få brukbart trykk ned til 19-20hz.

Prosjektet har jeg desverre ikke fått gjort noe med enda. Har vært i juleferie modus. Men skjer nok ting i løpet av uken nå!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det! Under tuningpunktet vil lydtrykket falle voldsomt (-6dB ved 22hz, - f.eks), men pga "room-gain" (som kan variere fra + 0-12dB sånn grovt sett) så kan jeg likevel få brukbart trykk ned til 19-20hz.
    Jeg sitter akkurat og leser iThe Master Handbook of Acoustics. Der står det følgende på side 323/324:

Sitat Opprinnelig postet av Alton F.Everest
    Below the frequency of this lowest axial mode there is no resonant support for the sound in the room. This does not mean that such very low frequency sound cannot exist in the room, only that it is not boosted by room resonances because there are none in that region.
    Betyr ikke dette at det ikke er noen "room gain" under frekvenser med bølgelende større enn rommets lengde?

I mitt tilfelle (lengde = 6.3 meter) betyr det at jeg ikke får noen drahjelp under 330/6.3 = 52 Hz...

Men kan dette stemme da?

Noen som kan bekrefte dette, eller sette meg ettertrykkelig på plass?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan desverre ikke sette deg på plass her, RuneW. Men i min stue som ikke er lengre enn 6-7meter, så fikk jeg veldig mye room gain rundt 30-40hz med min gamle SVS PB12Ultra. Men så har jeg en rar stue da - skråtak både her og der.. Kanskje det har noe å si. Når jeg tok en frekvensrespons med min DIY sub, så hadde jeg en topp rundt 25-30hz.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan desverre ikke sette deg på plass her, RuneW. Men i min stue som ikke er lengre enn 6-7meter, så fikk jeg veldig mye room gain rundt 30-40hz med min gamle SVS PB12Ultra. Men så har jeg en rar stue da - skråtak både her og der.. Kanskje det har noe å si. Når jeg tok en frekvensrespons med min DIY sub, så hadde jeg en topp rundt 25-30hz.
    Ja, jeg og mener å oppleve room gain langt under 50 hz, så det er ett eller annet jeg har misforstått, tror jeg. Ikke første gang i så fall...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, jeg og mener å oppleve room gain langt under 50 hz, så det er ett eller annet jeg har misforstått, tror jeg. Ikke første gang i så fall...
    Det er garantert romgain under 50 Hz i små rom også... Dypbass i bil? Jada!

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg bare bodd i en 'storby'.. Det er jo klin umulig å få tak i 1" MDF plater her i området. 31mm er mulig å få tak i - men det koster latterlige 1400kr pr plate.. Noe jeg syns er en veldig stiv pris. Ser ut som kassen blir bygd i 19mm MDF (360kr / 510kr. alt etter hvor jeg kjøper). Så lenge kassen blir stivt av nok håper jeg den vil duge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg bare bodd i en 'storby'.. Det er jo klin umulig å få tak i 1" MDF plater her i området. 31mm er mulig å få tak i - men det koster latterlige 1400kr pr plate.. Noe jeg syns er en veldig stiv pris. Ser ut som kassen blir bygd i 19mm MDF (som koster 510kr pr plate. 122x244). Er nødt å stive av kassen mye - så får jeg håpe det duger.
    Det er vel ikke uvanlig å skru (lime?) sammen to lag MDF på kritiske steder?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.. Frontbaffelen skal jo være 2x19mm MDF uansett da. Og så bare stiver jeg ekstra av - så tror jeg det skal gå greit.

Når jeg bygde den forrige subben min (Rlp15") så mente de at 19mm MDF var i det minste laget der også - men den kassen fungerer nå ganske bra. Kan legge en tomflaske (eller kronestykke) når den trøkker som verst - uten at kronestykket/tomflasken leer seg. En 18" er jo et annet dyr da men..

Hadde selvsagt vært greiest med 1" MDF - men når det ikke er å få tak i så får det bare være.

Får bare håpe at Monter klarer å skjære platene til meg idag.. Skal til byen å handle inn alt jeg trenger nå. Så byggingen starter idag eller imorgen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.. Frontbaffelen skal jo være 2x19mm MDF uansett da. Og så bare stiver jeg ekstra av - så tror jeg det skal gå greit.
    Jada, jada. Det går sikkert bra. Se å få tak i delene du trenger nå da, slik at det blir noe action ;-)

Eneste høyttalerprosjektet jeg har brukt mer enn 21 mm MDF på (med unntak av sonoene da), er faktisk noen fronthøyttalere med et pinglete 6.5" (???) Seas Excel element som "bass". Der brukte jeg selvsagt 30 mm MDF rund baut. Snakk om å kaste bort MDF-millimeter... DEN rister i alle fall ikke mye...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En start:

Box 1: Vi begynte desverre med min boks. MDF platen sprakk 2-3 plasser (derfor stikker det noen mm ut på ene vinkelen.. se bilde 2)

Dette ble ikke så bra akkurat. Men med litt pussing osv, skal det gå greit.

Box 2: (Denne boksen er 100%)

Der Drillmeister (min bror – han som skal ha den ene boksen)

Her ligger noen avstivinger osv som skal inn i kassen. Har ikke kommet så langt at vi har skjært hull i dem.

Slik skal elementet være til slutt.

Så.. Det er i det minste en start. Imorgen skal jeg skaffe noen 8" rør - så begynner jeg arbeidet inni subben (avstivinger osv). Front og bak delen blir 2x19mm.. Og det kan hende jeg legger et lag med 12mm MDF rundt resten - jeg må nesten se det an. Blir avstivingen bra skipper jeg kanskje det.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til fortsettelsen Keep up the good work:!:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med dette prosjektet Egil_M? Begynner det og nærme seg slutten?

Venter spent på målinger og erfaringer!

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må nok desverre skuffe dere litt.

Har gått VELDIG sent med hele prosjektet her. Men jeg fikk gjort noe idag iallefall:

MDF støver noe så sinnsykt!

Så langt er jeg komt:

Imorgen så håper jeg at jeg blir ferdig med hele kassen (bortsett fra finish) - jeg skal også bestille meg en DCX2496 imorgen. Da har jeg alt klart!

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummel sak! Pass på å holde katter vekke fra den eksosporten

Har du problem med at det sprekker så anbefaler eg sterkt at du forborrer og bruker mdf eller golv/listeskruer med lite hode.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forborret hele tiden. Vi startet desverre med min boks, (lager 2 identiske bokser) så den sprakk 2-3 plasser før vi fant ut at vi ikke måtte skru for høyt oppe i MDF platene for å si det slik..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var du jo.. Synes det var rart du ikke skulle ha en tråd her også.. Kan godt hende jeg tar en tur til Karmøy når du er ferdig....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo sinnsykt spennende ut dette her Egil_M!

Hvor mange watt blir du å for beistet med? Og hvilken motstand er det på elementet? Er det en D2 eller D4?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •