Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround

Heisann

Jeg går å leker med tanken på å bygge disse (Poor Man') Jeg synes disse er skikkelig lekre. Men en forutsetning for å starte er at jeg etter hvert kan få til et greit 5.1 oppsett, og vil da gjerne ha inspill i fra de dyktige folkene som finnes på dette forumet som har mer erfaring i dette en meg.

Den første tanken var å bruke bare mellomtonen og diskanten i bakhøytalerne. Mellomtonen har eget kammer internt så da blir resten av størrelsen på bakhøytalerne mest for design og selvsagt for å beholde fordelen med brei baffel. Tenkte at det kanskje kunne være greit å gjøre den litt smalere, og selvagt kortere og gjøre en stativvariant av den.

Men hvordan løse centeren slik at den "faller inn" med designet er jeg helt blank på. Noen råd?

Lagt til:

Legger til lister hva som skal gjøres/er gjort for de forskjellige prosjektdelene. Legger til linker til diverse poster etterhvert som det dukker opp i tråden.

Prosjektfremgang (eller mangel derav )

Bakhøytalere
    --------------------------
    Kappe plater
    Frese avstivere
    Elementhull i frontplater
    Luftgjenomstrømning i avstiver
    Hull til bassrefleksrør
    Sage spor til avrunding
    Liming
    Sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/
    Kappe/frese fot
    Montere fot
    Filtersimulering
    Filtereksperimentering
    Lakke

Fronter
    Kappe plater
    Frese avstivere
    Hull til bassrefleksrør
    Sage spor til avrunding
    Liming
    Sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe
    Kappe/frese fot
    Montere fot
    Målinger
    Lakke

Center
    Kappe plater
    Frese avstivere
    Hull til bassrefleksrør
    Sage spor til avrunding
    Liming
    Sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe/sparkle/slipe
    Kappe/frese fot
    Montere fot
    Filtersimulering
    Filtereksperimentering
    Lakke

----------------------
    Det dukker sikkert opp mer etter hvert.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig spennende ut.
    Denne byggetråden vil jeg følge med på

Bygging av center? Kan jo bygge den i bredden med samme avrunding?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en av de bedre til troels.
    Hadde han klart 2.ordens i diskanten og unngått den dipen v. 1,5khz hadde det kanskje vert slik at jeg vurderte å prøve et par.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med bred-baffel design selv, og har også planer om å utvide 5.1 etterhvert.
    Problemet med PMS i den sammenheng er på sett og vis den brede baffelen og mellomtonen.
    Skal du følge opp lydsignaturen på resten, er samme bredde på baffelen en stor fordel.
    Men å bygge senter og bakhøyttalere som treveis blir jo noe voldsomt kanskje?
    Å kutte ut bassen i bakhøyttalerne er ingen god ide, mellomtonekammeret i PMS gjør at mellomtonen ruller av tidlig, og ikke trives MC15RCY særlig under 200hz heller.
    Muligens er det enkleste å gå over til en 2-veis med samme diskant, men med f.eks CA15RLY, CA18RNX eller ER18RNX som bassmellomtone i senter og bakhøyttalere.
    Det vil jo bli noe jobb og "voice" disse likt PMS da, men det burde bli et greit kompromiss.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg hadde ikke tenkt 3veis i bakhøytalere og center, nei

Jeg har i det siste blitt svært inspirert av tråden din norcad, men har mine tvil om jeg har kapasitet til å måle meg fram til gode filtere på egenhånd. (har hverken utstyr eller erfaring med dette så langt). På den andre siden er det ikke så mange ferdig design som passer både stua og lommeboken. Hadde håpet at det hadde gått ann å "jukse" seg fram til et tåelig resultat. Men jeg må vel uansett jobbe litt med center.

Er det en enorm ulempe at bakhøytalerene ikke går så lavt?

edit: [likerHIFI] : ta en titt på de faktiske målingene nederst på siden etter at filteret er opgradert til versjon 5. Jeg synes dette ser veldig bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og hadde planer om å lage PMS i 5.1. Men jeg valgte ett annet design fra troels mest på grunn av enklere kasser, lavere kostnader og ikke minst så satt eg fast med tanke på senteren. Dette er jo den viktigste høyttaleren, og det er svært viktig at den passer godt sammen med frontene. Aukustisk gjennomsiktig lerret var eneste løsningen eg kom på, men det ble rett og slett for dyrt.

Men jeg kan anbefale C17 høyttalerne fra Troels. De er utmerket til film. Veldig bra på stemmer, og gjengir lyder svært naturtro. Til musikk blir de etter min smak litt kjedelige, noe som for min del ikke gjør så mye siden de skal brukes i ett rent kinorom. Men jeg skal uansett prøve meg frem til å få en litt "gøyere" lyd til rock og denslags. Du kan jo ta en titt i tråden min.

Jeg betalte btw ca 10k for 7 stk c17 Høyttalere. Inkl. absolutt alt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, var litt kjapp på avtrekkeren.

Han har fått ned komponentbruken og jevna det hele ut litt nederst på siden.
    Looking good.
    Han kunne kanskje delt mellomtonen bittelittegran høyere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jo jeg bygge senter og bakhøyttalere i bredbaffel design med CA18RNX, så hvis de blir bra nok, kan du jo få tegninger og filterdesign av meg etterhvert. Problemet er at jeg er redd dette er forholdsvis langt frem i tid....

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skogs: selvom stua stort sett blir brukt til å se film så anser jeg høytalere som et stuemøbel. Derfor har jeg lett etter høytalere med et fint design. Disse falt veldig i smak, men det meste annet jeg har sett synes jeg enten blir plain eller for bulkete. Selvom Poor Man's Strad har bred baffel er de faktrisk ikke veldig brede og fordi de er tynne blir de ikke klumpete i det hele tatt.

norcad: Hvis jeg må begynne å måle filter selv kan det ta uendelig lang tid uansett. Dette er ikke akkurat noe jeg hadde tenkt å ha ferdig i romjula. (Kanskje St.Hans.) Kanskje jeg skal leke litt med kassedesignet ditt, synes de grenser litt mot bulkete. Er jo ikke gøy å bygge helt likt heller.

OK, så da har jeg fortsatt valgets kval. PMS og jobbe masse med filter til samme mellomtone bak og i center, eller vente på norcad? hmm.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Han kunne kanskje delt mellomtonen bittelittegran høyere?
    Hvis du hadde lest Troels' beskrivelse av konstruksjonen så hadde du kanskje sett dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Troels Gravesen
    Despite the ability of the MCA15 to run up to 6 kHz without trouble, it shan’t. 4 kHz is very much the middle treble area and despite a nice performance from measurements, the sound wasn't right. Getting the point of crossover down to 3 kHz was the cure and the phase tracking between mid and tweeter all of a sudden fell into place too.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en Behringer ECM-8000 og evnt lydkort / mikser og sett igang!
    Det er lærerikt, morsomt og du kan gå for din helt egne design.
    Om du velger f.eks PMS, men begynner å endre designet, endrer du også lyden, og dermed vil du måtte begynne å jobbe med delefilteret uansett.

Jeg så også på PMS i starten, men fant ut at jeg ønsket å bruke en mellomtone i frontene som jeg også kunne benytte som bassmellomtone i resten.
    CA15RLY kunne vært et opplagt valg som erstatning for MCA15RLY i PMS, men det synes jeg ble noe smått som bassmellomtoner i senteren.
    Jeg hadde også lyst til å benytte 10" istedet for 8" som bass.
    Tanken min var helt fra starten å kjøre aktive basser, og legge delefrekvensen til Baffle step.
    Når min samboer protesterte totalt på utseendet på PMS (de var for brede, de burde være rette bak og ikke ha elementene langt ned på baffelen), begynte designet etterhvert å gi seg selv.
    Men "bulkete" er de ja!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis du hadde lest Troels' beskrivelse av konstruksjonen så hadde du kanskje sett dette:

Ja, tenkte bare bittelittegrann jeg, for å få litt mer nivå mellom 2,5 og 5 khz?
    Er ikke ute etter å klage eller sette fingeren på alt mulig, kun diskutere punkter som jeg tror kanskje kunne blitt litt bedre,
    uten at jeg har testet høyttaleren eller har så mye erfaring på området.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Ja, tenkte bare bittelittegrann jeg, for å få litt mer nivå mellom 2,5 og 5 khz?
    Er ikke ute etter å klage eller sette fingeren på alt mulig, kun diskutere punkter som jeg tror kanskje kunne blitt litt bedre,
    uten at jeg har testet høyttaleren eller har så mye erfaring på området.
    Bra at du kommer med denne tilleggsinfoen LikerHIFI, for det er ikke lett å vite utfra hva folk skriver om de synser, har erfaring eller peil. Jeg har sett du "klager" på både Gravesen og Krutke sine konstruksjoner, slik som du skrev tidligere i denne tråde: "Det ser ut som en av de bedre til troels.
    Hadde han klart 2.ordens i diskanten og unngått den dipen v. 1,5khz hadde det kanskje vert slik at jeg vurderte å prøve et par."

Dette medfører lett litt sånn enten/eller inntrykk. Enten har du peil, og folk følger dine "råd" (og blir lurt til å tro at du har stor erfaring), eller at de anser deg for å være en "dust" som prøver å late som han har peil (og dermed overser de tipsene dine som ER gode)

BTW; Dette var ikke ment som en negativ personlig kommentar, men som ros for at du er ærlig angående erfaring etc. Det er viktig for oss alle å stille spørsmål fremfor å komme med bastante meninger på ting vi bare tror.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at jeg har vært litt for kjapp på avtrekkeren, om litt for mange prosjekter. Beklager dette sterkt.
    Må også legge til at jeg har bygget 5 par høyttalere med zaph filter i, og ikke noengang klagd på lyden.
    Misliker bare holdningen hans til folk som gjærne kunne tenkt seg å vise han hva de har lagd, og hvor fornøyde de (jeg) er.
    Vær også litt forsiktig med å tolke alle utsagn som ikke er 100% positive som negative. Det er noe imellom.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig med norcad at det er viktig å komme med kommentarer til synsingen. Vi noviser lærer ingen ting dersom vi ikke får vite hvorfor de erfarene synes det de gjør. Alle har forskjellig begrunnelse for å synes det de gjør og ikke alle agrumenter gjelder alle. Da er det viktig å få argumentene presentert sammen med synspunktene slik at man kan vurdere om dette stemmer i ens egen situasjon.

Jeg tror vi har ganske forskjellig forutsetning for våre valg norcad og da er det veldig fint å vite hva som bikket dine valg i den ene eller andre rettningen. Jeg kommer til å ha en aktiv sub i systemet. Hva gjelder valg av design så kan jeg vel nevne at jeg er jente(dame?), om ikke en typisk en . Som nevnt så ser jeg på en høytaler som et stuemøbel selvom stua stort sett blir brukt til filmtitting. Men det betyr ikke at jeg vil ha et lite "elkjøp"-surroundannlegg. Stygt og dårlig lyd veier ikke opp mot nesten usynlig. Men jeg er ikke enig med samboeren din. Rette kanter får en gjenstand til å virke større enn den er. Høytalerene du har laget er vel heller ikke spesielt mye smalere enn PMS og de er dypere, og jeg synes egentlig at PMSene virker veldig nette, størrelsen til tross. Det jeg ønsker er et design som ikke er standard høytaler og dermed ikke blir det samme øyesår.

Så mine betrakninger: med en aktiv sub tror jeg det holder med 8" i bunn, men hva med bakhøytalerene? Blir det veldig spedt med 5"? Når jeg allikevel må begynne å leke med filter, hadde det lønt seg å gå for CA15RLY i stede? Og hvor viktig er det at centeren går dypere enn (M)CA15RLY klarer?

Uansett blir dette en kraftig oppgradering fra det jeg har som er en ymse samling av forskjellige høytalere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilleggsinfo:
    Du har helt rett ang bredde på PMS vs mine, det var den orginale Sonus Faber jeg hadde i tankene, beklager. Mine har et kassevolum nær det doble av PMS, så det sier seg jo selv :-D
    Jeg har Epos 5 x ELS3 + DIY XLS12 sub i mitt oppsett fra før. Disse har 5" bassmellomtone og er kjent for en god mellomtone/midbass, men mangler det meste under 60hz. På film fungerer dette overraskende bra, med sub. Men til musikk har jeg aldri vært fornøyd. Derfor ønsket om 10" i frontene, for musikkspilling uten sub.
    I tillegg ville jeg gjerne ha høyttalere med høyere følsomhet, og som samtidig tålte høyere effekt, spesiellt i senterkanalen, som er den viktigste ved filmbruk, derav valget å gå opp til 7" bassmellomtone.
    Følsomheten vs baffelstep, gjorde at jeg synes bredbaffeldesign var en genial ide, samtidig som høyttalere med bred baffel er langt mindre avhengig av plassering ifht bakvegg (noe min samboer setter pris på)

Jeg har testet, målt og lyttet til både MCA15RCY, CA15RLY, CA18RLY og RNX, og mine betraktninger er:
    MCA 15 har den beste mellomtonen, men bør ikke brukes under 2-300hz
    CA15 har nesten like god mellomtone og spiller bass, med skaper ikke all verdens lydtrykk i bassområdet.
    CA18RLY trenger for store kasser til å spille dypt
    CA18RNX spiller bass, tåler overraskende mye effekt og mellomtonen er "bra nok" men et hakk eller tre dårligere enn MCA/CA15.
    ER15/18 har jeg ikke hørt eller testet, men disse virker veldig interessante.

BTW: Dame/jente ja! Så morsomt at det finnes DIY damer også, og hjertelig velkommen til Avforumet skal både du og andre damer/jenter være.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fyldig svar. Det er jo naturlig at kassene dine trenger høyere volum da du har gått opp til 10".

Jeg må nok la alle tankene modnes litt, men så langt er magefølelsn at jeg går for PMS som fronter slik de er så starter jeg i alle fall med noe som er utprøvd. Så får jeg heller eksperimentere og lære på resten. Men jeg lener mer og mer mot om jeg skal ha med 8" i center (og kanskje hele veien rundt) eller ikke. Det hever jo prisen betraktelig da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for 3-veis rundt det hele. kan du fint benytte CA18 i stedet for CA 22 i senter og bakhøyttalere, for å spare plass/volum. Samtidig som lydsignaturen/avrullingen nedover er nær identisk. Dette gjelder forøvrig CA26 også, sålenge man holder delefrekvensen mellom mellomtone og bass lavt nok.
    Kan sterkt anbefale Unibox (UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard) for simulering av basskasser, og Baffle Diffraction Simulator (Baffle Diffraction Simulator) for simulering av forskjellige baffeldesign.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja valget kval. Har tenkt lenge og hardt på dette nå og har mer eller mindere kommet til en konklusjon. Det hadde selvsagt vært flott om man hadde råt dil et stort hus der man kunne ha et eget (stort) rom dedikert til kino hvor man hadde plass og råd til å plassere 3-veis rundt hele. Desverre lever jeg i en virkelighet der det eksisterer både fysiske og økonomiske begrensinger. (De økonomiske går mest ut på at det er så fantastisk mye annet jeg gjerne vil bruke penger på... som feks en sony VPL-VW60 og en anamorf linse). Kinoen er stua og det er desverre bortkastet å plassere noe annet enn stativhøytalere bak sofaen.

Så noen konklusjoner:

1: det må bli 2-veis bak.
    2: Centeren må plasseres "på tvers" og jeg ser for meg at det her vil bli best med en MTM (eller MmTmM) konfigurasjon. Dette gjør uansett noe med lydsignaturen da man har gått vek fra 5 like høytalere.
    3: Jeg har et par seas bakhøytalere som jeg lage for flere år siden dengang da jeg var uviten om hvor lite jeg viste om høytalerkonstruksjon. Har lenge tenkt tanken at det hadde vært gøy å prøve å gjøre disse bra (bedre) da det utvilsomt er potensiale i de.

Som dere kanskje skjønner går dette mot mye (artig) arbeide. (Jeg feiger på frontene og går for PMS rett fra papiret uten endringer.)

Skal også prøve å plassere elementene fra mine gamle bakøytalere i en liknende kasse (mindere selvsagt) og gjøre det jeg kan for å få en flat fin respons som på PMS. Den økonomiske fordelen er selvsagt at jeg slipper å forkaste elementer jeg allerede har liggende samtidig som at jobben ikke nødvendigvis er noe særlig større.

Og for center blir det enten en MmTmM med samme elementer som i forntene eller bytte ut Mm med sub/mellomtone. Her må det nok uansett jobbes en del med filter.

Bakhøytalere kan jeg forsåvidt sette i gang med mer eller mindere umiddelbart, men hvis noen har inspill på dette, spesielt rundt centeren, hadde jeg satt pris på en hver kommentar. Så får jeg kanskje endelig bestemt meg snart og bestilt noe elementer og komponeneter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra du har bestemt deg for å jobbe litt da!
    Hvilke elementer er det du har benyttet i de bakhøyttalerne da?

Og dette betyr at du skal satse friskt med måleutstyr og det hele eller?
    I så tilfelle er det bare å skrike om du trenger litt starthjelp.
    Slik som Speaker Workshop har en brå læreterskel, men når man får slitt seg gjennom den, er programmet veldig greit å bruke.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •