Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Noen små feilskjær, men aller mest mye bra arbeid!
    Tror disse kan bli meget bra når de blir ferdige - har litt sansen for det noe uvanlige designet også.

Har du forresten gjort noe mer med stativvarianten? Evt. bilder med elementer/finish?
    Og - hvordan låter de?
    Jeg har lært et par ting til nå. Det første er at at det er mye du kan slippe unna med når det gjelder feil og slurv. Det andre er at når du slurver/feiler på refleksrørhull sliter du lenge.

Så, nei, bekhøytalerene er ikke kommet så veldig langt. Grunnen er at jeg har drevet å kløna med noen reflekshull og at jeg ikke har mulighet til å få freset disse etter at jeg har satt sammen høytaler og "stativ" (det var meningen at dette skulle være en sammenhengende konstruksjon). Så der har jeg ikke kommet lenger enn grovpussen.

Et resultat er at jeg har tenkt mye på hvordan jeg kan løse stativ/sokkel på en slik måte at jeg kan komme til disse reflekshullene i underkant senere i prosessen. Jeg har beveget meg vekk i fra den buede varianten jeg skisserte tidlig i tråden. Det blir rett og slett for mye styr og for mye materiale. I stede har jeg lyst til å gå for en enklere variant med en slags lukket stamme. To grunner til dette; for det første er det lettere å skjule høytaler kabelene. Fo det andre kan jeg lage dette stativet med en plate i toppen slik at jeg kan skru den fast i høtaleren og dermed montere/demontere etter behov. Da blir jo høytalerne også lettere å håndtere.

Skisse til ny sokkel

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-bakh-ytaler_m_fot2-pngTroels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-ytaler_m_fot5-png

Her har jeg trukket stammen 1cm bak fronten på bakhøytalerne siden det blir umulig å få en slett kant her uansett. Alternativt er å la den flukte slik fronhøytaleren er tegnet, men frese en liten fals på stammen.

Er det noen som har noen tanker rundt dette? eventuelt alternative løsninger? de må komme kjapt for jeg setter mest sansynelig i gang med sokkelene på torsdag.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte de stativene du har tegnet, og syntes det så best ut når den ligger litt bak fronten på ht.
    Om du lager en slik hul kasse med løs topp så får du gjemt kablene, og du kan også evt. fylle dem med sand (da bør kanskje kablene ha en egen kanal inne i stativet).

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha kassen tett bak. Jeg må ha en mulighet til å komme til så jeg får festet den i selve høytaleren. Det som er greit med denne løsningen er at jeg kan sette i gang med sokkelen for så å demontere det når jeg er ferdig med filter og tuning for å fikse bassrefleksåpningene. Men jeg får tenke litt mer på dette. Finner sikkert en løsning. Hvis noen har forslag til hvordan selve kassa kan festes til søylen på en enkel måte slik at den kan taes av og settes på uten alt for mye styr så fyr i vei

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å slenge en tanke ut i lufta, liksom. Og jeg vet ikke om det er noe poeng i det, men kunne man oppnå noe positivt ved å la sokkelen (eller deler av den) utgjøre bassrefleksrøret?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok litt sent i konstruksjonsfasen til å ta slike alternativer i betraktning. Men uansett; bakhøytalerene bygger på samme designet som frontene og de har 2 refleks-rør, ett i hver side der fronten bues av.

Det er heller ikke noe problem med avstander inni denne kassa i forhold til rør som må bøyes fordi man når veggen. Og siden åpningne er ned greier man seg også med rette rør. Greit og enkelt.

Jeg var inne på tanken, i starten, å bygge bakhøytalerene like som frontene bare avgrense volumet invendig, men slo den tanken fra meg da jeg prøver å då dette til med de materialene jeg hadde. Så da endte jeg opp med en sokkel og søyle som var tenkt å være fastmontert til kasse i motsetning til et tradisjonelt høytalerstativ.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner.

Det er uansett et morsomt og utradisjonelt design på denne konstruksjonen, blir artig å se de ferdig. Så da setter jeg meg her ute på sidelinja og kikker på bildene og lar ekspertisen bidra med faglig stoff

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage sokkelen tett med mulighet for sandfylling, for å få en mere stabil høyttaler. Du fester høyttalern til stativet ved å skru ut det ene elementet, å komme inn der med et skrujærn.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tenk så enkelt kan det gjøres. ops: hehe. Takker for tipset. Sandfylling er jeg absolutt med på. Jeg har vært litt (ikke veldig, men litt) bekymret for at bakhøyterene får litt for høyt tyngdepunkt. I tillegg til å dempe så vil jo sand flytte tyngdepunktet adskillig nedover.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt så kan du bruke islagsmuttere i sokkelen, og bolter med vingemutter inni kassa, så de er lettere å få tak i selv med demping og annet krimskrams som kommer inni der.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp, jeg kommer nok til å gå for islagsmuttere. Ikke minst for å ha forrborret 100% korrekt posisjon. Bolter med vingemuttere var nok et godt tips. Takk. Da slipper man skrutrekker som slipper pga klønete vinkler og trange rom.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går gikk det skikkelig galt (ingen vitale kropsdeler skadet, slapp av). Jeg var nesten ferdig med å sage sporene i frontplata til centeren så gav dybdejusteringa på saga etter, noe jeg ikke oppdaget før aluminiumsponene føk veggimellom Ved nærmere ettersyn viste det seg at dybdejusteringa hadde gitt etter allerede på forrige sporet da det var svært tynt i den ene enden. :cry:

Så nå er gode råd dyre. Det begynner å gå på stumpene hva gjelder materiale så det er ikke bare å sette i gang å lage en ny frontplate. Så hvordan kan man her reparere på best mulig måte. Jeg må altså ha noe som fyller opp litt i bunn av sporet (stiver det litt mer) i tillegg til at de siste 10 cm er kappet helt igjennom, noe de ikke skulle vært. Noen som har noen gode ideer? Min eneste ide så langt er den evig returnerende boksen med "kjemisk tre", men jeg har en liten følelse av at det ikke blir så vellykket.

Alle tips mottas med stor takk. Jeg skal prøve å få lagt inn noen bilder i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Jeg må altså ha noe som fyller opp litt i bunn av sporet (stiver det litt mer) i tillegg til at de siste 10 cm er kappet helt igjennom, noe de ikke skulle vært. Noen som har noen gode ideer?
    Hva med å kappe opp (ev frese) noen striper som passer perfekt nedi sporet du har laget, lim fast og fres/sag nye spor ? Da vil vel mesteparten av styrken bli beholdt (?) og du slipper klinet med det kjemiske treet.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp, det var faktisk den tanken jeg fikk i går også. Saga av en veldig tynn slisse og klemme den ned i sporet med lim. Det vil stive av best, og jeg er garantert å få "masse" helt ned i sporet der jeg virkelig trenger det.

Det er faktsik ikke det at jeg trenger så veldig hold i det punktet, jeg skal trossalt ha et spor der for at platen skal være bøyelig. Men slik den er nå så er det fare for at den knekker hver gang jeg røre på plata.

Men da fortseter vel tråden i sin kjente stil: "hvor mange/grove feil kan man gjøre og fortsatt få rettet opp i det." Den avslutninga her tror jeg virkelig topper den lista.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Men da fortseter vel tråden i sin kjente stil: "hvor mange/grove feil kan man gjøre og fortsatt få rettet opp i det." Den avslutninga her tror jeg virkelig topper den lista.
    Ble dette avslutningen?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke helt, men jeg har desverre ikke hatt dette prosjektet høyt nok oppe på prioriteringslista til at jeg i det hele tatt har tenkt på å legge ut siste hendelser i denne tråden. Det kan jeg bare beklage. Men det er mulig det blir mer tid om en måneds tid. Kan vel i grunn bare si at alle kassene er limt sammen (men enda ikke på fot) og for lenge siden blitt fraktet fra garasjen de ble snekret i og hjem i leiligheten. Og der har de stått siden ops: . Første steg er å få tettet "slissehullene" i top og bunn og grovsparklet støre ugjevnheter i sidene (ja det er en del av de ) før det i det hele tatt er noe som helst poeng å begynne å tenke filter. Men noe kommer til å skje etter hvert, for de står litt i veien der de står nå. Men det er desverre litt tiltak å sette i gang med sparkling og pussing i en blokkleilighet med stor grad av åpen løsning.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stoppet opp?

Hei! Driver selv å bygger PMS nå, og har sett endel på tråden din sålangt, men det virker som ting har stoppet litt opp?

Har det skjedd noe i det siste? Ferdig kanskje?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •