Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå ser jeg at Eltek har storsalg på Seas-elementer denne uken. Og med dollarkursen som er nå er det ikke noe særlig fordel å kjøpe fra "junaiten". Faktisk ble det billigere med avslaget fra Eltek. Så da må jeg vel få handlet inn noen elementer før uka er omme. Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe inn til senterhøytaller med en gang og hvilket ellement jeg i så fall skal gå for.

MCA15RCY som da blir samme som mellomtotnen i frontene.

eller;

CA15RLY som går litt dypere?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den PMS-konstruksjonen ser jo veldig spennende ut, men har jeg skjønt det riktig at du skal lage surround-høyttalere nå? Delefilter og slikt skal konstrueres fra bunn eller?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har begynt med bakhøytalerene, siden jeg ikke har noe ferdig filter til de. De må altså jobbes litt med. Jeg har ikke gjort dette før, men er veldig inspirert av norcad. Så får jeg se hva jeg kan lære av dette.

Lydmessig hadde nok det beste vært å bruke mye av det samme hele veien rundt, men jeg prøver å være litt økonomisk av meg og gjenbruke neon elementer jeg har som jeg mener har potesiale. De stammer fra mitt første høytalerbygg og der gjorde jeg omtrent så mye feil som kunne gjøres. Nå føler jeg meg myyyyye klokere og skal se om jeg ikke kan forbedre dem litt.

I senter har jeg tenkt å lage en mtm-konstruksjon med samme design som frontene (og bakhøytalere), altså buede kanter, men klarer ikke helt å bestemme meg for mellomtonene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Du mangler ikke pågangsmot hvertfall. Stå på!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Ja, jeg har begynt med bakhøytalerene, siden jeg ikke har noe ferdig filter til de. De må altså jobbes litt med. Jeg har ikke gjort dette før, men er veldig inspirert av norcad. Så får jeg se hva jeg kan lære av dette.

.
    Hei, hei, jeg inspirerer damene! Ikke ofte jeg har hørt før!

Men Xell, du bør glemme å benytte MCA15 som bass/mid i senter og bakhøyttalerne. Det funker ganske enkelt ikke. De har ikke verken frekvensregisteret eller konutslaget som trengs.
    Gå for CA15 i stedet du. Delefilterjobben blir den samme uansett.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay. I bakhøytalerene blir det noe annet uansett. Det er mulig det blir het feil, eller i alle fall ikke optimalt, men det er ett kompromiss og jeg er fult klar over det. Elementene bak blir 19TFF (H0586) og CB17RC (H0403). Blir det riv ruskende galt så har jeg i det misnte noe å fortsette med når jeg er ferdig med fronter og senter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med litt tuning av delefilteret kommer du nok i mål med bakhøyttalerne. Det er jo heller ikke like kritisk med samme lydsignaturen der, som i frontrekken IMO. Ihvertfall ikke til filmbruk.

Ang MCA15 vs CA15 er problemet slaglengden. MCA er bygget som dedikert mellomtone, så selv om FS ser rimelig lav ut, har den ikke mer enn 1,7mm linjær slaglengde. Det betyr fort forvrengning under 100hz!

Til sammenligning har CA15 5mm linjær slaglengde
    -3dB vil være i størrelseorden 110hz med MCA15 og 55hz med CA15, ved "normal" avrulling (Q).

Har du kommet i gang med liming av kabinetter enda? (Hint bilder)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftige argumenter.

Det blir desverre lite bygging denne helga. Jeg har for mye annet på planen. Og da bil det uansett "bare" fresing til porter i bunn og luftflyt i skillevegg.

Men jeg har i alle fall fått lagt in en bestilling på elementer og en drøss med filterkomponenter. Litt dumt at jeg ikke har fått simulert noe særlig på vilter tilbakhøytalerene. Men jeg har i alle fall en del komponenter jeg kan begynne å leke med. Blir vel en bestilling til på flere filterkomponenter før jul i alle fall.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sjer'e'no'hær'a?

Denne tråden har blitt så tilsidesatt de siste 3-4 månedene at den vel knappest kan kalles en arbidslogg ops: det skyldes at det til tider har skjedd veldig lite og at jeg ikke alltid har hatt med kamera, så ting har blitt dårlig dokumentert. Ja jeg vet, dårlige unskyldninger, men det har altså skjedd littegrann innimellom så nå kommer en liten oppdatering.

Jeg har laget en liten oppdatering i førsteposten så det blir lettere å finne igjenn aktuelle poster. Noen av punktene kommer muligens til å utvides etter hvert som oppgavene vokser.

Så til hva som har skjedd; Jeg har brukt en del tid på å finpusse på avstiverene til bakhøytalerene. "malen" var ikke helt god, og jeg var redd for at avviket ville føre til litt for mye knoting i sammenliminga, så jeg gjorde jobben først som sist. Dette ble desverre ikke spesielt godt dokummnetert. Men det var stort sett bare masse spikre ekstra fester på avstiverene slik at jeg hadde noe å feste sirkeljigen i. Masse arbeid og lite synelig rasultat. Men jeg velger å tro at det hjalp liminga startet.

Det sagt så burde denne tråden endre navn til "hvor mye slumsing kan man slippe unna med, og hvordan fikse feil som oppstår." Som dere vil få se vil bakhøytalerene få sin del, og vel så det, av sparkel. Det har hele tiden vært min intensjon at bakhøytalerene skulle være en måte å finne ut en del av konstruksjonen og hva som kan jukses til, og jeg føler at jeg har lært masse

Før jul fikk jeg gjort dette;

Etter at avstiverene var rettet opp fikk de gjennomgå med hullsag og avrudningsfres;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-sveitserost-jpg

Og bunnen fikk hull til bassrefleksrørene;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-bassreflekshull-jpg

Fra romjula og fram til nå har det vært liming og sparkling og pussing (og litt høvling) som har sneket seg innimellom andre sosiale aktiviteter.

Platene er kappet for hånd med håndsirkelsag så platene er ikke på mm like, men det gjør ikke så mye. Man kan alltids avrette med fres etterpå. Men to av platene var litt lenger, så jg tenkte jeg skulle kappe litt av disse. Vanlig vis fester jeg annlegg med tvinger så jeg har noe å føre saga i mot, men tenkte at jeg kunne ta en rask en her. I etterpåklokskapen er dette er ikke å anbefale. ops: Helt plutselig og uten forvarsel sjenet sagen opp til flere millimeter vekk fra den merkede streken og siden jeg var så lur at jeg hadde lagt platene oppå hverandre for å få de helt like (igjenn ops: ) kan vi se resultatet her;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-glipp2-jpg

Selve limingen har jeg ikke så mange bilder av. Kun et som viser platene spent fast med tvinger før lastestoppene festes for å klemme buen på plass;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-liming_del1-jpg

Og et som er litt ute av fokus som prøver å vise detaljene av buen;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-liming_del2-jpg

Så kom dette med å "bare avrette" små skjevheter. Er det noen her som kan gjette hva som skjer når en avrettingsfres plutselig ikke har noe anlegg? Jupp, da skjer ting veldig fort.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-glipp1-jpg

så det er fint at det finnes slike geniale oppfinnelser som feks "kjemisk tre"

Det kommer nok til å gå med noen sånne bokser i løpet av dette prosjektet. :grin:

Kjemisk tre in action;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-1sparkelrunde-jpg

Det ene hullet til bassrefleksporten ble litt for stort. Dette er nok en ting som kan fikses med kjemisk tre eller sparkel. En liten bit av røret som skal brukes til bssrefleks, fest plast utenpå, slik at selve røret ikke festes til sprakelen, klint på nok sparkel (tokomponent er fint så herdetiden kjapp), og vent. Når sparkelen er størknet er det bare å dytte røret ut og forsiktig trekke plasten av.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-bassreflekshull2-jpg

Sparkelen kan enkelt slipes glatt når røret er tatt ut.

Noe som også vises på bildet av glippen ved avretting rundt bassrefleksrøret er sideåpningen i detalj. Det første feilsteget her var at jeg så for meg at "tuppene" på avstiverene ville bli vanskelig å komme til så jeg kappet av en liten bit av de på forhånd. Nok en gang etterpåklokskapen lenge leve; det ser ut til å være helt greit å komme til med dremel e.l. etter liming så på frontene kommer jeg ikke til å kappe disse før liming. I tillegg kappe jeg av litt for mye, så da kommer vi fort tilbake til boksen med kjemisk tre

Teoretisk skulle vinkelen mellom front og bakplate bli ca 90grader. Desverre ble den ikke helt 90grader så tilpassing av sidekanten litt mer jobb enn jeg hadde håpet. Min trofaste håndsirkelsag var ikke helt tilfredstillende i sin evne til å kappe vinkler så jeg ende opp med å lime fast to biter for så å høvle av litt slik at vinkelen ble nogenlunde tilpasset kassa.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-sidekile-jpg

For så å lime de fast;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-liming_av_sidekile-jpg

Plastposene på kantene er til for at stroppene ikke skal limes fast med lim som eventuelt ekspanderer ut av skjøten.

De siste ukene har jeg så vidt fått begynt på frontene, men mitt trofaste Ixux 400 har ikke vært så trofast i kulda. Bateriet har i det siste måtte lades opp til hver arbeidsøkt, men i vinterkulda de siste helgene har kameraet klaget på tomt batteri selv få timer etter at det er tatt ut av laderen. Men det kan hende det dukker opp noen få bilder de næremeste dagene "Flere feil følger" som det så fint heter

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Moro å se du er på banen igjen Xell.
    Kjempefint med detaljerte bilder og forklaringer på alle sånne småfeil man ramler borti. Alltid lærerikt å se hvordan andre har løst problemene.

Den der med overfres som plutselig mangler anlegg kjente jeg godt igjen!
    Senest nå på senter byggingen når jeg rundet av portåpningen i fronten. Bruker fres med støttelager og kjører lageret mot bassrefleksrøret, kjempeenkelt og greit, helt til røret har vibrert ut av hullet og faller ned :shock:

Kom med flere bilder!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Den der med overfres som plutselig mangler anlegg kjente jeg godt igjen!
    Og du er ikke alene!
    I tillegg til å ha fått anlegget inn i diverse forsenkninger, har jeg også opplevd at selve anlegget (hjulet) på et fresestål fra Clas Ohlson plutselig fløy avgårde - med et lekkert hakk som resultat...

Godt jobbet dette, Xell!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Den PMS-konstruksjonen ser jo veldig spennende ut, men har jeg skjønt det riktig at du skal lage surround-høyttalere nå? Delefilter og slikt skal konstrueres fra bunn eller?
    Lite WAF altså?:lol:

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL. Jeg lurte på hvor lenge det ville ta før noen kommenerte navnet.

Pga andre planer har det desverre ikke skjedd noe denne uka, men jeg har fått kjøpt inn det jeg trenger for å lage måle-boks. Så da kommer jeg for håpentlig vis i gang med design av senteren om ikke alt for lenge.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    LOL. Jeg lurte på hvor lenge det ville ta før noen kommenerte navnet.

Pga andre planer har det desverre ikke skjedd noe denne uka, men jeg har fått kjøpt inn det jeg trenger for å lage måle-boks. Så da kommer jeg for håpentlig vis i gang med design av senteren om ikke alt for lenge.
    ...og det ble ikke noe bere når jeg fant ut at du er jente/kvinne ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...og det ble ikke noe bere når jeg fant ut at du er jente/kvinne ops:
    Jeg er helt overbevist om at Xell er en Dame (med stor D!)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, koblingen PMS-PMS har faktisk ikke slått meg før nå :lol:

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Små skritt. Mange små skritt.

Det kan virke som om dette prosjektet er lagt helt på hylla, men det er ikke helt tilfelle. Det går saaaaakte fremover, men sannheten er at undertegnede er latterlig dårlig på å holde dere her på forumet oppdatert.

Men det skjer litt innimellom og nå er selve kassene til fronene montert (mangler sokkel) og jeg har så vidt begynt på senteren. Men når jeg så over lista i førsteposten gikk det opp for meg at det er skremmende mye som gjenstår.

Fronter med elementhullene:
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fronter_m_elementhull-jpg

Slurvet litt med uthulingen bak, men det ser ut til at det holder i forhold til islagsmutteren
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fronter_elementhill_bakside_detalj-jpg

Stemningsbilde. Avstiverene gjevnfordelt på frontplata.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere_gjevnt_fordelt-jpg

Her har jeg begynt å sage spor i frontene. I slike tilfeller skulle jeg virkelig ønske jeg hadde en skikkelig bordsag. Da hadde jeg kjapt kappet 4 spor for hver instilling på saga. Neida, her gjelder det; legg på guide, mål til avstanden, spennfast guide, sag spor, løsne guiden, juster posisjon, spenn fast, sag....... 6*2*4=48 spor. Er det noe rart dette går tregt.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-spor_i_front-jpg

Når jeg skulle sage det siste sporet på den siste frontplata hadde jeg vist slurvet med å spenne fast guiden. Jeg oppdaget halvveis at noe var galt. Desverre er det svært lite klaring mellom det innerste sporet og elementhullet til bass-elementet.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-close_call-jpg
    (bildet er tatt etter at kassen er limt sammen)

Så da har vi nok en jobb for;

Og et forsøk på å spenne opp den ene fronten for å myke opp og få den til å knekke like mye i alle sporene. Det var misslykket og jeg gadd ikke gjøre dette på de andre platene. Viktig lærdom; ikke prøv å fukt en MDF-plate når du holder på i en garasje og det er -12 grader ute. Jeg dref og fuktet og opdaget plutselig at det lå et fint islag på andre enden av plata. Da ga jeg meg for den dagen.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-front_i_spenn-jpg

Mellomtonekammer med uthulet avstivere i kantene.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-mellomtone_m_avstiver-jpg

Uthulede avstivere. Ta en kjapp titt opp på bildet som viser avstiverene fordelt over fronten og se om du kan finne denne arbeidsdagens store bommert.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere1-jpg
    Hmm.... den ene avstiveren skulle vist stå tvers over et elementhull. Da er det jo litt dumt å skjære alle til på denne måten. Spesielt etter at jeg hadde brukt masse tid på å få alle avstiverene like. Jeg rakk tilogmed å avrunde alle inevendig før jeg oppdaget feilen ops:

Bestemte meg for å kappe av kantene og lime på et stykke i midten som jeg tilpasser til elementet. I et forsøk på å rekke flere ting samme dag limte jeg den ene før jeg hadde saget ut og frest til elementet slik at det kunne ligge til liming og gjøres ferdig på slutten av dagen.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere2-jpg

I mellomtiden forbredte jeg alle de vertikale avstiverene
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere3-jpg

Desverre hadde den ikke lilgget lenge nok i limknekten når jeg begynte og herje med den så da skjedde dette:
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere_ops-jpg

Resultatet var at disse delene tok en ekstra dag å lime.

Avstivere og bunn
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere_og_bunn2-jpg

De små avstiverene er kappet med stikksag, noe som medfører at de ikke nødvedigvis er helt rette i kanten. Så når jeg skulle lime sammen bunn og avstivere til den andre høytalerne så vred hele greiene seg. De vertikale avstiverene dannet en liten v og jeg så fort at dette kom tilå skjære seg når høytaleren endelig skulle spennes sammen. Gode råd var dyre og etter mye svette (og en del banning) ble dette løsningen;
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avstivere_og_bunn1-jpg

Her er mellomtonekammerene limt til hver sin top:
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-mellomtone_og_top-jpg

avrunding av refleks-hull er noe jeg snart gir opp. Det virkser som om det går feil hver gang. Når jeg skulle avrunde på den ene fronten så skjedde dette;
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-avdunding_m_feil-jpg

Jeg hadde holdt på å fininstilte fresen før og alt virket perfekt. Jeg skjønner ikke for alt i verden hvordan dette skjedde. Fresen har tydelig vis blitt presset dypere i løpet av avrundingen, men jeg skjønner ikke helt hva som gikk galt som fikk dette til å skje.

Fronter under liming:
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-front_nr2-jpg
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-front_nr1-jpg

Sidekant:
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-front_kant-jpg

Centeren er påbegynt. Plater er kappet og fresing av elementhull og bassrefleks står øverst på lista.
    Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-center_top_bunn-jpg

Ut over den sedvanlige/uendelige todo-lista er det løsninger for sokkel som nå svirrer rundt i hodet. Kommer nok til å lufte noen forslag i løpet av uka for å høre hva dere synes

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen små feilskjær, men aller mest mye bra arbeid!
    Tror disse kan bli meget bra når de blir ferdige - har litt sansen for det noe uvanlige designet også.

Har du forresten gjort noe mer med stativvarianten? Evt. bilder med elementer/finish?
    Og - hvordan låter de?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du stakk innom og ga oss en god oppdatering Xell.
    Og jeg kjenner meg fortsatt godt igjen, i feilskjær, oppgitthet og etterpåklokskap :-D
    Som f.eks når jeg i full iver og stort tempo, tok på elementhull til mellomtone og diskant nederst på frontbaffelen på den ene fronthøyttaleren min. Fint med diskanten helt ned til gulvet liksom! Og selvfølgelig var jeg så effektiv at jeg både hadde forsenket elementene og faset baksiden før jeg oppdaget tabben!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en fin forsenking til det sidemonterte basselementet i mitt forrige bygg, med pålimt forsterkning på baksiden - før jeg innså at jeg hadde glemt at de ikke skulle være like, men spille mot hverandre. Resultat: måtte lage en sideplate til... :evil:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •