Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Elementene jeg når har bak er noen gamle Seas 6,5" kjøpt en gang de var på tilbud på eltek. T17RE (http://www.seas.no/images/stories/vi...823_t17re.pdf). Diskantene husker jeg ikke hva er.

Måleutstyr er jeg litt usikker på hvilket nivå jeg skal legge meg på. Har en gammel mik som sikkert ikke er egnet med målinger, men jeg tenkte å begynne med den bare få å gå gjennom prosessen å sette ting opp i SW. Så får jeg se vha jeg må invistere i. Ser liksom ikke at en målemic er noe jeg kommer til å bruke mye etter dette prosjektet så det blir en rent komponentkostnad på linje med elementer og filterkomponenter, ikke en invistering i verktøy i så måte.

Har lekt litt med SpeakerWorkshop de siste ukene for å se hva jeg kan gjøre med T17Re'ene. Føler at jeg har kommet godt inn i sakene uten at jeg har gjort en eneste måling (hjelp-fila var overraskende nytting når jeg først tenkte på å lese i den)

Eneste problemet jer har hatt så langt er å få generert faseinformasjon. FRC-regnearket vil ikke kjøre i office2007 og når jeg prøvde det i en eldere versjon av Excell hang beregnignene seg på 84%. Hva påvirker egentlig fasen i simuleringene?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målemic blir en investring i prosjektet ja. Men målingene er lite verdt hvis de er feil, så jeg anser en målemic med kjent frekvensgang for et must. Når prosjektet er avsluttet kan du jo selge den igjen på AVTorget

Når du simulerer et delefilter er du avhengig av riktig faseinformasjon.
    Tenk på fase som en tidsforsinkelse av lyden. Rundt delefrekvensen spiller jo to elementer de samme frekvensene, og må gjøre dette tidsmessig likt.
    For å sjekke dette, fasevender man det ene elementet, noe som da skal resultere i en stor dip i frekvensresponsen ved delefrekvensen. Dette kalles reverse null. Dette kan du gjøre både ved simulering og måling.

Avstand mellom elementene og inn til det akustiske senteret på elementet avgjør hvordan fasen blir.

Den enkleste måten å få fasen mest mulig korrekt på, er å måle begge elementene fra samme punktet. Ved en toveis konstruksjon er det vanlig å plassere målmic f.eks 1m onaxis på diskanten, og måle frekvensrespons på både diskant og mellomtone fra dette punktet.
    Da får man med korrekt fase i målingene uten å måtte beregne dette i ettertid. Man setter da offset til 0 i SW

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så ser at Behringer ECM8000 blir nevnt ofte, men hva trengs i tillegg? Hva kreves av preamp? Hva må man passe på å få med av kabler o.l. om i det hele tatt noe? Er utrolig kjedelig å måtte bestille i 3-4 omganger fordi man ikke vet hva man skal ha og ender opp med å bruke penger på ting som er totalt bortkastet.

Lekte litt med tanken å gå totalt DIY her også, men fant noen kommentarer at å bruke kun kondesatorelement med drivespenning ofte gir formye støy. Men det koster jo ikke stort så det kunne vært gøy å prøve.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger mic, stativ, preamp, phantom power og noen motstander til å kalibrere lydkortet med.
    Mange benytter en av de minste mixerne fra Behringer som preamp med innebygget phantom power.

Selv ønsket jeg en helt mobil løsning, og minst mulig bokser og kabler, så jeg kjøpte et M-Audio Mobile USB Pre lydkort. Da har du et godt eksternt lydkort, preamp og phantom power i en og samme boks. Jeg fikk en musiker-kompis til å handle lydkort, mic og stativ for meg, og da havnet vel dette på ca 2k.

Men det går fint å gjøre dette på lavbudsjett også, med Panasonic mic kapsel og DIY. Har du en pc med Line in/out så har du antagelig et bra nok lydkort fra før.

Kalibreringen av SW kan være mildt sagt frustrerende, og da får man raskt alle mulige teorier og mistanker om hva som er årsaken.
    Jeg var så "smart" at jeg bygget en Wallins Jig som lurte meg i dagevis. Det viste seg at brytere og 1/4" jack fra Clas Ohlson ikke holdt mål i denne sammenhengen.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på denne Wallin Jigen og hadde tenkt å bygge en. Har det meste av deler som trengs så det blir vel bare noen kontakter og en boks fra Elfa. Ser at konstruktøren selv ar en gangske nøye gjennomgang av hvordam man kan sette opp dette for målinger.

Hadde håpet å ikke bruke så alt for mye penger på måleutstyr. Sette spiser jo som sagt rett av byggebusdsjettet. Hadde i utgangspunktet sett for meg å bruke Laptopen til målinger da denne er mest mobil, men ser at den ikke har lineIn, kun mic, så da er det vel mest aktuelt med et eksternt lydkort. Selv med DIYmic. Men jeg tror jeg skal eksperimentere litt før jeg bruker masse penger. Det er jo gøy også Og statig har jeg planer om hvordan jeg kan få til med ting jeg har liggende.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes dette virker spennende, og med mye informasjon som er nyttig for flere som sysler med tanken om å kjøpe litt måleutstyr... Flott at norcad bidrar med sin nyervervede kunnskap om emnet!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å vise at dette prosjektet ikek er helt døtt så slenger jeg inn noen figuerer jeg har laget. Holder på med en sub som snart er ferdig (den ble diger, men men) og det har tatt tiiiid. Men jeg tar det i rolig tempo, eneste er at det hadde vært deilig å fått ferdig bakhøytalere før det ble alt for sent på høsten. I mellomtiden skal jeg også lage buet DIY lerret, så vi får se hvor det bærer hen. Egentlig er det bra å ha litt flere prosjekter for da får man i alle fall ikke helger med dødtid fordi man mangler noe man trenger til det ene prosjektet man holder på med

Anyhoo. Disse skissene er bare laget for å få visualisert noen tanker jeg har hat om fot/sokkel.

Bakhøytaleren som er den jeg har tenkt å begynne med;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-bakh-ytaler_m_fot-png

frontene: disse er minimalt modifisert i forhold til orginalen;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-ytaler_m_fot3-png

Det blir nok avrudning av noen av kantene med det har jeg ikke giddi å styra med på skissene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å kunne bli skikelig lekkert!! Skal du lage deg 2.35:1 DIY lerret mens du først er i gang?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøt offcørse

Kommer til å legge ut egen byggetråd på "lerretet".

Desverre har jeg ikke råd til både ny projector og anamorph linse på en gang så jeg må nok jukse litt med zoom til å begynne med.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"The Ultimat Fresejig"

Det har skjedd litt de siste 3 helgene, men desverre har ikke jeg og kamera vært på samme sted mesteparten av tiden, så det er først nå jeg har kunnet komme med noen oppdatering.

Jeg lovet RuneW en beskrivelse av det jeg mener er en svært god fresejig. Den har selvsagt sine svakheter, men den har noen egenskaper som man ikke får til med de enkleste jigene som man bare skrur fast i basen på fresen.

Det viktigste elementet er posisjonsguiden som gjør at man kan finjustere radius og muligheten til å skru jigen skikkelig fast i emnet (ikke noen slingring) og skru den av ett emne og fast i ett annet uten å miste "instilling" selv på små hull.

Jigen ser slik ut;

1: Senterhull. Jeg har 2 senterhull. Det nærmest midten gir sirkler på raduis ned mot 25mm og det ytterst mot kanten gir sirkler med radius opp mot 270mm. Burde holde for det meste.

2: Festestag. Disse passer i festehullene for fresens egen kantguide. Det var stengene på kantguiden som gav meg denne ideen, men disse stengene ble desverre for korte så jeg har benyttet meg av gjengestag. Festestagene trees gjennom fresen og skrues fast i punktene 4 som er gjenget opp

3: Posisjonsguide. Posisjonsguiden gir en metode for finjustering og mulighet for å frese nøyaktig likt hull på flere emner.

Slik ser jig og fres ut sammen;

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fresejigg_fres_oversikt-jpg

Posisjonsguiden er måtte utstyres med noen låsemuttere. Uten disse rister den seg ut av sposisjon under fresing. Ikke bra!

Freserutinen er som følger;

Måle radius (fra senterhull til ytterkant av fresestår) når man har dyttet fresen borttil posisjonsguiden. FInjustere til man har riktig raduis. Dersom man ønsker tight fit kan man begynne kosntervativt og jobbe seg utover.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fresejig_under-jpg

Fest så jigen til emnet:

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fresejig_fastskrudd2-jpg

før fresen inntil posisjonsguiden og spenn fresen fast til stagene med skruene.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fresejig_inntil-jpg

Når du har frest (hullet eller nedfellingen) løsner du skruene og fører fresen vekk slik at du kommer til senterskruen. Posisjonsguiden står urørt og klar til neste hull på neste emne.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne fresejigen har fått brynt seg litt de siste helgene;

Top, bukk og avstiver har fått en bue på ca 17cm.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-topbunnavstivere-jpg

Siden stykkene er bare 12cm brede måtte jeg lage en forlenging. Dette har jeg ikke bilder av, men enklet forklart; jeg skrude fast noe avkapp jeg hadde liggende slik at jeg kunne feste senterskruen på jigen uten for selve emnet. Bare den ene av platene ble avrundet med sirkeljig. Resten ble avrundet ved å bruke den første som mal og avrettingsfres.

Front og bakplater ble sporet opp slik at de kan klemmes (forsiktig) rundt buen på top, bunn og avstivere.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-plater_sporet-jpg

Lage hull til elementen i frontene var det siste jeg rakk i går.

Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround-fronter_m_hull-jpg

Det neste på to-do-lista er hull til bassrefleks i bunnene og hull til luftflyt i avstiverene.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott fresejigg og et veldig spennende prosjekt. :-D Håper det går litt fortere nå fremover sånn at vi ikke blir helt sulteforet på bilder.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget smart jigg:-D

Hadde planer om å lage meg en ala denne;

Vedlegg 39731

Vedlegg 39732

Men nå har jeg en ny plan....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje feil i disse moderne/likestillingstider, men jeg må innrømme at jeg blir ekstra imponert når damer viser teknisk innsikt og godt håndtverk! :-D

Dette blir moro å følge med fremover, sålangt ser det jo meget lovende ut.

Keep ut, og for all del, du må fore oss med bilder underveis.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, dette er snekkerhåndverk på høyt nivå. Her skal det følges med.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med senterhøgtalar? :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kanskje feil i disse moderne/likestillingstider, men jeg må innrømme at jeg blir ekstra imponert når damer viser teknisk innsikt og godt håndtverk! :-D

Dette blir moro å følge med fremover, sålangt ser det jo meget lovende ut.

Keep ut, og for all del, du må fore oss med bilder underveis.
    Oj.

Er Xell dame? (dette ble fryktelig OT, men)

Er enig i at man ikke skal tenke slik i disse likestillingstider, men på den annen side er jo DIY-miljøet innen hifi tradisjonelt sett en mannsbastion, vil jeg si.

Og uansett er dette et utrolig flott konsept med avansert bygging. Stå på!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Hva gjelder valg av design så kan jeg vel nevne at jeg er jente(dame?), om ikke en typisk en

Nå roffe må du følge med da! Skjerp deg!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ingeniør føler jeg det helt naturlig å lage ting og skjønner meg ikke på jenter som heller vil sitte på sofaen og lese KK. (sitter jeg på sofaen ser jeg film!)

Og som ingeniør må jeg vel også si at mannsdominerte miljøer ikke plager meg nevneverdig.

Hva gjelder senterhøytaleren så har jeg bare så vidt begynt å tenke på den. Det aller beste hadde vært å kunne ha like øytalere hele veien (er vel ikke så mye diskusjon rundt det), men så ver det dette evindelige problemet med plassering da. Nå har jeg valgt å begrense bakhytaleren, med det ekstraarbeidet dette medfører (men det er jo bare gøy), og senteren vil vel også måtte få sine begrensninger. Jeg vurderer å ta utgangspunkt i samme elementer som frontene i en MtM konstruksjon. Eventuelt velge en mellomtone/bass-element som går litt lavere. Med en MtM konfigurasjon må jeg vel uansett gjøre endringer i filteret.

Det blir spennende ut over vinteren for dette med målinger og filterkonstruksjon er nytt terreng for meg, men jeg er ivrig etter å (forhåpentlig vis) lære mye nytt og spennende. Får håpe det ikke blir alt for frustrerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Som ingeniør føler jeg det helt naturlig å lage ting og skjønner meg ikke på jenter som heller vil sitte på sofaen og lese KK. (sitter jeg på sofaen ser jeg film!)

Og som ingeniør må jeg vel også si at mannsdominerte miljøer ikke plager meg nevneverdig.

Hva gjelder senterhøytaleren så har jeg bare så vidt begynt å tenke på den.
    Dette er bra! Du har definitivt større teknisk innsikt enn mange av gutta her inne (inkludert meg selv...har fulgt meg deg litt), og det er moro Kjør på! Senter MÅ du lage når du er i gang...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •