Lage en stereorack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage en stereorack

Jeg har en stund hatt veldig lyst på en fin stereorack, nå er det imidlertid et problem at man ofte må ta frem et par store lapper, ihvertfall over 2 for å få en nogenlunde pent et. Derfor tenkte jeg, det kan da ikke være alt for vanskelig å lage et selv og det havner nok ikke på mer enn ca 500kr, kanskje 10-20% av hva en ferdig lagd koster. Etter å sett litt rundt på bord så virker løsningen med 3 ben mest populær, og den liker jeg godt. Designmessig vil jeg ta utgangspunkt i Audio Magic Xenta

Om jeg skal gå for løsningen at kablene kan legges i bakerste røret vet jeg ikke, da jeg er usikker på hvor smart dette er lydmessig.
    Jeg satt meg ned i paint og begynte å skisse litt og endte opp slik:

Har tenkt å la hele stå på spikes, og la diameteren på rørene være ca 20-25mm? på de tynne og 70mm? på den tykke. Har noen andre noen gode ideer om hvordan jeg burde designe racket, eller vet om hvor jeg får tak i metallrør. Er også ikke sikker på hvordan jeg fester rørene best mtp å slippe at vibrasjoner forplanter seg for mye, f.eks. fra cdspiller til forsterker osv.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut så langt.
    Godt tegnet i paint forresten!
    Rør får du kjøpt hos din lokale rørbutikk for en billig penge. Ogs Obs bygg etc har en del rør.
    Vil tro du kan stoppe en del av vibrasjonene om du fyller rørene med SandblåseSand. Fås kjøpt i byggevare hus for en billig penge eller på biltema enda billigere.
    Ta bilder etterhvert som tiden går da. Dette ser jo riktig spennende ut.
    Hadde du tenkt å ha gjennomgående rør fra bund til topp eller kutte i biter mellom hver hylle?

Takker for en god idee for oss som liker å fikle med ting
    Blir gøyalt å se på "progressen" i prosjektet ditt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ikke helt sikker på om det blir gjennomgående rør, da jeg vil ha det mest optimalt, altså i den grad jeg klarer å gjøre det. Blir også morro å kaste ut den gråmalte fæle miniracken fra ikea. Om jeg fyller rørene med sandblåser sand kommer ann på om jeg vil ha ledninger i rørene eller ikke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du barn?

Hvis ikke kan du vurdere et slags modulsystem med spikes under hver modul med små fordypninger i topplata til neste modul. Da mister du muligheten til å skjule kabler, men det kan være vanskelig uansett...
    Dette skulle ihvertfall hindre forplantninger av en del av vibrasjonene mellom komponentene.

En liten, kjapp skisse:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du barn?

Hivs ikke kan du vurdere et slags modulsystem med spikes under hver modul med små fordypninger i topplata til neste modul. Da mister du muligheten til å skjule kabler, men det kan være vanskelig uansett...
    Dette skulle ihvertfall hindre forplantninger av en del av vibrasjonene mellom komponentene.

En liten, kjapp skisse:
    God ide, har nok ikke barn er heller et lite barn selv Ideen likte jeg, men føler at det kommer en liten frykt for å velve hele greia, ihvertfall når kompiser er over og det blir litt drikking osv da kan det bli voldsomt :roll: Jeg har sett at de har brukt en skiveløsning på tnt-audio, men jeg forstod den ikke helt, føler meg litt dum ops:
    har han her gjenga opp deler av metallstang og er den gjennomgående?
    http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med noen gummipakninger istedenfor spikes, demper vibrasjoner mye bedre.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To slow.
    Akkurat den tegningen jeg hadde i tankene.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok ein del penger å hente på å lage det sjølv ja, og så får man jo noko som ingen andre har

Burre har også planer om å bygge seg ein hifi-rack, blir spennende å sjå resultatet av det prosjektet og. Han har ikkje begynt å mase på spikes enda, så den er vel eit stykke unna enda. Burre's ide kan sees her http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=15

Prosjektet ditt ser spennende ut Thror, aluminiumsrør koster jo så og sei ingenting, og er meget lett å få børstet look på (som er fint).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Jepp, han må nok ha gjenget hele stanga for å få inn mutteren og skivene (skiver = washers). Hullet stanga må gå gjennom må også være litt for stort for stanga, ellers vil kontakt mellom plata og stanga føre til vibrasjonsoverføring uansett om man har "rubber washers" over og under.

For å få dette pent må man vel i tillegg ha rør utenpå stanga igjen som også vil overføre vibrasjoner, eller hva...

Edit: Kikket på siden du postet, og det blir jo ganske lekkert uten rør utenpå også. Regner med at de har brukt tykke, gjengede stenger i rustfritt stål på disse. Aner ikke hva noe sånt koster i forhold til aluminium.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du barn?

Hivs ikke kan du vurdere et slags modulsystem med spikes under hver modul med små fordypninger i topplata til neste modul. Da mister du muligheten til å skjule kabler, men det kan være vanskelig uansett...

En liten, kjapp skisse:
    God ide, har nok ikke barn er heller et lite barn selv Ideen likte jeg, men føler at det kommer en liten frykt for å velve hele greia, ihvertfall når kompiser er over og det blir litt drikking osv da kan det bli voldsomt :roll: Jeg har sett at de har brukt en skiveløsning på tnt-audio, men jeg forstod den ikke helt, føler meg litt dum ops:
    http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html

Det var jo ikke greit å si
    Om røret er helt så får han jo ikke mutterene ned dit? Da må det isåfall være dreiet med en forhøyning i gjengepartiet da disse må ha innerdiameter som er større en diameteren på selve røret for i det heletatt å få de på der.
    Utifra tegningen hans ser det jo ut for at platene har gjennomgående hull. ??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overrasket over hvor bra den løsningen du fant på nettet ser ut!
    De påstår jo dessuten at den er godt dempet.

Likte også denne doble versjonen svært godt:

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det bildet med den dobble versjonen ser det faktisk ut som om de har brukt gjengestål.
    Dette er jo forholdsvis dyre saker. Og en annen ulempe er at de er massive.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Utifra det bildet med den dobble versjonen ser det faktisk ut som om de har brukt gjengestål.
    Fordelen med gjengestenger er jo at man kan stille hyllene slik som man vil etter kvart som man bytter ut utstyr

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De påstår at hvis du bruker vanlig stål og sørger for å olje det, så kan du få disse stengene for 3$ stykket (noe som blir omtrent 30 norske kroner). Selv om rustfritt koster en del mer vil det fortsatt bli temmelig billig sammenlignet med kjøpestativer (man trenger tre stenger for den enkle løsningen).

Hvorfor er det en ulempe at de er massive? Ressonnans? Husk at hver hylle er med på å stive dem av. Dessuten anbefaler de en slags dempemaling på undersiden av hver hylle :shock: Hvis det hjelper burde det jo bli meget bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha tenkt mer så blir jo det bakerste røret et STORT problem hvis jeg skal gå for den audiofile løsningen, tror jeg rett og slett bare gjør dette på den måten den er gjennomførbar og ikke tenker så mye på de gummiskivene. Tviler på at jeg hadde hørt noe forskjell også :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha tenkt mer så blir jo det bakerste røret et STORT problem hvis jeg skal gå for den audiofile løsningen, tror jeg rett og slett bare gjør dette på den måten den er gjennomførbar og ikke tenker så mye på de gummiskivene. Tviler på at jeg hadde hørt noe forskjell også :?
    Leste akkurat FAQen (http://www.tnt-audio.com/clinica/flexyfaq_e.html), og der sier de at gummiskivene ikke er så mye for å dempe som for å beskytte finishen på hylla. Anbefalt lesning!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De påstår at hvis du bruker vanlig stål og sørger for å olje det, så kan du få disse stengene for 3$ stykket (noe som blir omtrent 30 norske kroner). Selv om rustfritt koster en del mer vil det fortsatt bli temmelig billig sammenlignet med kjøpestativer (man trenger tre stenger for den enkle løsningen).

Hvorfor er det en ulempe at de er massive? Ressonnans?
    Om de får de så billige så må de ha utstyr for å gjenke de opp selv. For en ting er sikkert. Du får ikke gjengestål på 1m+ til 30,- .
    Ta en tur på Byggforhandleren/jernvaren i ditt nærmiljø. Jeg var og kikket på slike en gang da jeg koldt på å pusset opp kjellerstuen og trengte noen lange 12mm bolter. Synes å huske det var rundt 250-350 kroner pr meter for 12mm. (nå kan det være at dette var en dyr butikk men det er jo langt ifra 30,- til 350,-)
    Massive er ikke ulempe av annen grunn enn at man ikke får trukket ledningene i rørene. Tyngde er jo bare bra så sett fra den vinkelen igjen så er det jo supert med massivt igjen. Men nå vet jeg ikke om disse gjengestengene er av ett "dødt" materiell. Noe jeg betviler da det er gjengestål er det sikkert strekkfasthet i det og da vil det være sånn ekkelt stål som man slår i gulvet så dirrer det en stund.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til videre inspirasjon Thror dette er meget pent, men koster altfor masse hos hifisenteret.

www.resonans.de

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle de gode svarene
    Nå har jeg tenkt litt på det alle har sagt og nesten kombinert litt til en løsning
    Dreiestål er dyrt, jeg prøve også å gjøre dette til en billig affære, dermed er dette utelukket, ideen om å børste stålet likte jeg veldig godt, så jeg dropper det jeg hadde i tankene om sånn "ikea grå metallic look".
    Det er ikke sikkert at løsningen min er det beste for lyden, men en del lettere er den

Platen dere ser er selve benken fra undersiden, de svarte rennene er renner jeg freser ut med en overfres, så borrer jeg med metallborr igjennom selve stanga og setter i en metallbolt, som går ned i det sporet jeg har frest ut. Da slipper jeg billig unna og det blir relativt lett. Hvis noen ser en mye smartere metode, eller har noe imot den jeg kom på så skrik ut Ideen om kabling inni rørene liker jeg egentlig ikke helt, og kommer nok heller til å fylle dem med sandblåsersand.

og tilslutt ikke ert paint bildene mine :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Til videre inspirasjon Thror dette er meget pent, men koster altfor masse hos hifisenteret.

www.resonans.de
    Meget pent, men ikke like gjennomførbart. Men hvis de har rør av den typen skal det jo ikke være alt for vanskelig? Noen som trenger og tør\har lyst til å gi seg ut på den?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •