Nok eit rumperister prosjekt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok eit rumperister prosjekt!

Heisann. Kjedet oss i helgen, har lenge hatt lyst på rumperister og nå var det tillgang på elementer og eg hadde forsterker fra før:-)

Elementene som ble brukt er fra 2stk parterte proson subber :lol: 2x10" og eit 12". Fra netthandelen Er egentlig ikkje eit så seriøst prosjekt, bare for å se hvordan det fungerer. Menn det overaskte stort! spiller over all forventning

Forsterkeren som blir brukt er ein MDS PH-200 skal yte ca 200 watt (8ohm). Elementene er serie-parallell koblet, slik at det blir 6 ohm. (elementene er 4 ohm hver)

Kos dere med bildene, og takk for hjelpen steinar (Zykotic)

Tok med eit bilde av "dyret" også (Klipschen)8)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at totalimpedansen er 6ohm ved serie/parallellkobling?
    Hvis to av elementene er koblet i serie, for så å parallellkoble disse med det siste blir totalimpedansen ca. 2,7ohm. Kan være kjekt å vite hvis forsterkeren ikke er glad i lavimpedante laster. Hvis forsterkeren blir dugelig varm kan det være en god idé å prøve ren seriekobling av de tre elementene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. To av elementene er i parallell, og eit i serie, har målt det til ca 6ohm så blir ikkje farlig det. PS har hatt den i 2 ohm en gang gikk fint det

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doh, du har selvfølgelig rett når du kobler slik. Jeg trodde du hadde en seriekobling i parallell med det siste elementet, ikke en parallellkobling i serie med det siste.

Hvilke elementer er koblet i parallell? Utsvinget til elementene følger spenningen over dem (sånn cirka, selvfølgelig ikke riktig ved resonans) og de som er koblet i parallell vil dermed oppleve mindre skyvekraft enn det siste elementet på grunn av spenningsdelingen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det er dei 2 elementene som er nermest på bildet som er i parallell mener eg å huske nå i farten. Føler att alle elementene gir like mye vibrasjoner fra seg. Det rister veldig bra, har testet litt med darla scenen og diverse "neger musikk" Fungere over all forventning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kraftig forsterker må man ha for å drive to små rumperistere? Og kobler man dem som vanlige høytalere og mater dem alle frekvenser eller er man avhengig av en crossover funksjon så kun de lavere frekvensene blir spilt til rumperisteren?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvor kraftig forsterker må man ha for å drive to små rumperistere? Og kobler man dem som vanlige høytalere og mater dem alle frekvenser eller er man avhengig av en crossover funksjon så kun de lavere frekvensene blir spilt til rumperisteren?
    Forsterkeren eg bruker er ikkje av det kraftigste slaget. Menn den får fint liv i alle elementene . Hva slags rumperistere er det du har da? Eg har koblet forsterkeren på pre-outen på forforsterkeren sub-forsterkeren har jo innebygd delefilter da. Det er nokk det beste å ha ein slags form for deling ja, ikkje særlig moro å høre stemme under sofaen delefrekvensen er hos meg sat til 50hz, og føler det funker veldig bra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan vel bruke suben min som forsterker? Den har både inn og utgang bak.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    hmm, det er dei 2 elementene som er nermest på bildet som er i parallell mener eg å huske nå i farten. Føler att alle elementene gir like mye vibrasjoner fra seg. Det rister veldig bra, har testet litt med darla scenen og diverse "neger musikk" Fungere over all forventning.
    Du kan jo teste andre oppkoblinger når du får tid til det. Jeg har lenge hatt lyst på et slikt oppsett selv, mangler bare en passende sofa

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Men jeg kan vel bruke suben min som forsterker? Den har både inn og utgang bak.
    Hmmm tvilsomt, menn du kan jo prøve Den forsterekren som er i subben din er egnet for å drive elementet i subben ikkje andre/flere elementer.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm nå tok den eine 10" en kvelden, tror eg må få tak i noe bedre enn proson ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke frekvenser liker rumperisterne mine best? Den kan spille temmelig lyst, koblet den til som en fronthøytaler (har ikke fått tak i noen annen forsterker ennå) og jeg kunne tydelig høre stemmer og musikk fra den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •