DIY 2-veis høyttalere! ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 2-veis høyttalere! ;)

Etter en god stund uten høyttalerbygging tok abstinensene overhånd og jeg klarte ikke holde meg, det gikk fra ide til ferdig høyttalere på meget kort tid.
    Var først tenkt å bygge noen små pc/bokhyllehøyttalere med 4" bass og diskant, men så skal jo ikke det store summen til før man kan bygge en litt mer seriøs høyttaler. Så da ble det en Peerless HDS PPB 6.5" og en Peerless v-line diskant (TC26TG05-06)

Kassene er bygget av 19mm MDF med en enkel T-formet avstiver mellom sidene og bakvegg. Kassen rommer 22liter og er tunet til 45hz -3dB.

Siden begge elementene har en meget rett frekvensgang så gikk jeg først for et 12dB/oktav butterwoth filter med en deling på 4000hz. Problemet var bare at dette låt rett å slett bæsj. Det ble vældig mye mellomtone å svært lite bass.
    Så da bygget jeg istede et 2. ordens Linkwitz-Riley filter på 3200hz
    Da begynnte det å låte med en gang, men fortsatt litt mye skarphet i diskanten, så med ett par dB ekstra demping ble det saker!
    Mellomtonen er fårtsatt noe framtredende, men det gjør egentlig bare at det låter mer detaljert, kunna kanskje såtte inn et notchfilter med 2db demping, men siden jeg ikke har noe å måle frekvensgang med, så lar jeg det bare være. Høyttalerne spiller rimlig greit uansett, og er ikke slitsomme å høre på.
    Ellers har de meget bra trøkk i bassområdet, og gir faktisk et imponerende trykk.

Har ikke funnet ut hvilke finish jeg vil ha enda, vurderer svart "piano" finish eller finer.

Skulle tatt flere bilder, men da jeg ikke har camera, så måtte jeg bruke tlf, og "ta bilde knappen" på tlf er så dårlig at det er et mareritt å ta bilder.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent! Håper du gir dem en verdig finish også da!

PS: Du burde kjøpe deg noen tvinger, blir mye penere når du slipper å bruke skruer...

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja må jo gi de en verdig finish;P

Hehe, ja de har jo masse billige tvinger på biltema.
    Men like best å skru kabinettene. Litt sparkel, så er jo hulla bortevekk:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •