Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 129
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg håper på minimal påvirkning ettersom nullohmsspolene "bare" er på 0,03ohm. Men en tung last blir det nok uansett. Jeg ser for meg at det trengs en lydtrykksmåler, mange forskjellige delefilterkomponenter, og ett aldri så lite kraftverk før selve testingen kan begynne. Det eneste positive er at forsterkeren ikke trenger å drive to titomre helt opp til 2200hz, noe som muligens forenkler lasten en smule.

Hornet kommer jo da i tillegg, og dette må jeg uansett beregne helt fra børjan.

Jeg satser ivertfall på å kjøpe inn disse komponentene først, samt at jeg har ett hav av andre komponenter som ligger å slenger rundtom, så får jeg bare prøve meg fram. Det er jo litt vanskelig å få helt nøyaktige kalkulasjoner uten parametrene til elementene...

Jeg har egentlig bestemt meg for BMS-driveren 4540ND pga dens gode egenskaper og linære frekvensgang. Det skader heller ikke at den kan nå 30khz. Det er altså denne:
    Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend!-bms_4540-size185-gif

Jeg tenkte å bruke waveguide som Frode tipset om som horn.

Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend!-270-310m-jpg

Det er 10" og vil mest sannsynlig passe både lydmessig og estetisk til bassene.
    Eneste problemet er at hornet har en vanvittig følsomhet, rundt 113db for å være nøyaktig. Det har også en maks spl på godt over 130db, så det kan bli svært interessangt å høre. Dette er ivertfall et svært lettdrevet horn da..
    (muligens litt lys i enden av tunellen?)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noen vei utenom målinger hvis resultatet skal bli noenlunde.

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er vel ikke noen vei utenom målinger hvis resultatet skal bli noenlunde.

Frode
    Det er noe jeg har erfart ja...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar fra en som tester B&C DE250 og BMS 4540 nå:

Bottom line, the BMS drivers probably need more attention to fine tune, but I like them enough to keep them. Compared to the B&C drivers, I'd keep the B&C long before the BMS though. These are just some subjective observations, so YMMV as always.
    Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    En kommentar fra en som tester B&C DE250 og BMS 4540 nå:

Frode
    Joda, om B&C DE250 er bedre og enklere å ha med å gjøre, så er det klart at det heller blir den, men B&C DE250 har jo ganske lav øvre frekvens, 18khz er jo ikke allverden? Vil det merkes?
    Er B&C DE250 den beste driveren i ca den prisklassen (150-200dollar)?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Joda, om B&C DE250 er bedre og enklere å ha med å gjøre, så er det klart at det heller blir den, men B&C DE250 har jo ganske lav øvre frekvens, 18khz er jo ikke allverden? Vil det merkes?
    Er B&C DE250 den beste driveren i ca den prisklassen (150-200dollar)?
    Orishornene mine begynner vel å rulle av rundt 13kHz, uten at jeg har fått mye klager på det. Hva som er den beste driveren avhenger vel av hvem du spør og hva den skal brukes sammen med. Under kan du sammenligne responsene til BMS, B&C og Beyma. Som du ser, kan det diskuteres hvorvidt BMSen når 30kHz.

PS! Har mistanke om at B&C er målt med filter.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forutsatt at det finnes lyder ved desse frekvensene i en promille av cdplatene dine..så hører de fleste ikke særlig over 15khz uansett.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp målt motstanden i det triatrixhornet (RF3) som jeg orginalt hadde liggende, det målte til ca 4ohm. Delefilteret jeg laget (sånn ca) ble ett 12db/okt. filter med en kondensator på 18uF i serie før elementet, og en spole på 4,6mH i paralell med elementet. Jeg har ikke beregnet noen korrigeringer for frekvenstopper eller bunner da jeg ikke får målt elementets frekvensrespons før jeg får dette delefiltret på.

Jeg tenker å prøve dette hornet i mellomtiden mens jeg venter på de andre delene. Jeg ser også for meg at jeg kjøper inn både B&C DE250 og BMS 4540ND, med både waveguidehornet på partsexpress, samt ett annet et som jeg desverre ikke husker navnet på...

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, Oi, Oi! Nok et proskjekt jeg MÅ følge med på.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter under utprøving. Alt virker ivertfall!

Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend!-delefiltertest1-jpg

Delefiltret er bygget av det jeg tilfeldigvis hadde tilovers fra andre prosjekter. Jeg får naturligvis ikke testet mye frekvensrespons og slikt ettersom elementene ikke er i kassen engang, men sålangt ser det ut til å fungere.
    Jeg valgte å dele det ene basselementet etter klipsch sitt delefilter, altså ca 2200hz, mens det andre står i ett 2.ordens delefilter på ca 500hz.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    As requested, bilder av delefilteret i RC-7:

Er ikke mye leselig tekst på noen av komponentene, meeeen...Ser du delefilteret fra den "rene" siden, mao er da alle kabler på motsatt side, er de hvite mostandene 2 og 1,5 ohm på henholdsvis høyre og venstre side...Håper det hjelper bittelitt ihvertfall

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk. Megabra!

Den nederste delen er tydeligvis til diskanthornet, så den er ikke så viktig. Nå tror jeg jeg har en viss idé om hvordan delefilteret er bygget opp. Det er tydeligvis ett 12db/okt delefilter til begge bassene, men det ene har en større spole mellom delefilteret og plussdelen på bassen. eller ett 6db/okt delefiler...

Jeg har eksperimentert litt fram og tilbake nå, og kommet fram til at jeg kopierer RF-7delefilteret, pluss en spole på 4-6mH på den ene bassen.
    Dette har jeg prøvd i noen grad med de tidligere avbildede komponentene (bare i en annen konfigurasjon). Jeg hører klart at den ene bassen ruller av før den andre.
    Nå gjelder det bare å få tak i kvalitetskomponenter da... samt få skrudd sammen en kasse slik at målinger kan gjennomføres.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ene basselementet ruller av ja, men begge spiller ned til den dypeste bass de klarer. Det ene elementet ruller av et sted i nedre mellomtone slik at kun ett element spiller majoriteten av mellomtoneområdet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Det ene basselementet ruller av ja, men begge spiller ned til den dypeste bass de klarer. Det ene elementet ruller av et sted i nedre mellomtone slik at kun ett element spiller majoriteten av mellomtoneområdet.
    I RC-7 ruller det ene elementet av ved 550hz. Jeg satser på å la det ene basselementet rulle av noe lavere en dette i min konstruksjon. Det blir vel en plass mellom 350-450hz.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du trenger printtegninga til Klipsch så kan du sende mail kundeservice.
    Fikk det til mine RB3

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis du trenger printtegninga til Klipsch så kan du sende mail kundeservice.
    Fikk det til mine RB3
    Det er vel det eneste jeg ikke har prøvd ja...
    Takk for tipset!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sendt dem en mail. Skal bli spennende å se hva de skriver nå da..

Jeg har fått ett intrykk av at de er ganske så greie hos Klipsch sånnsett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Det er vel det eneste jeg ikke har prøvd ja...
    Takk for tipset!
    Bare hyggelig, CB

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I loggen for i dag:

Jeg har tatt kontakt med ett par treforhandlere i Bergensområdet for å finne meg noe MDF, dette viste seg å være enklere sagt enn gjort, for de forhandlerene jeg i det heletatt har fått svar fra sier at de ikke kan levere før i uke 3-4 neste år...

Kjipt.

Jeg hadde håpet å kunne begynne på selve byggingen i romjula, men slik ser det altså ikke ut.
    Det jeg derimot har funnet er en forhandler som har 0,7mm Bøkfinér. De har MDF også, så jeg håper de svarer på mailen i morgen. Ellers får jeg bare ringe dem.

Ikke noe svar fra Klipsch enda.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk mail fra Klipsch i dag. De var positivt instilt til prosjektet og delte tydeligvis litt delefilterinformasjon med meg.
    Har jeg "lov" til å poste slikt her? Klipsch holder jo ikke akkurat informasjonen tett til brystet...

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •