Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 129
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Jeg hadde vært litt skeptisk til å bruke HF delen fra RF7 direkte. Husk på at driveren i RF7 er 75% større en den i RF3, og hornåpningen nesten dobbelt så stor.

Frode
    Skal vurderes... Må nok beregne litt på egenhand da? Dette er blant grunnene til at jeg kjører arbeidslogg på forumet, jeg trenger ekspertisen deres! Takk for innspill!

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Helt sinnsykt prosjekt. Men blir dette så mye rimeligere enn å kjøpe den svære senteren til klipsch da ?
    Sikkert ikke!

Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Da har jeg omsider fått rotet meg til å ta noen bilder av delefilteret i mine rf-7, men det kan se ut som du allerede har det du trenger, så si fra om du vil ha bildene likevel
    Bilder er alltid velkommen! Inspirasjon trengs også vetdu!

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Grisefett!

Dett blir tøft!

Men hvorfor ikke bare anskaffe seg et RF/C-7 horn, og lage kasse like stor som RF-7 kasse, bruke samme delefilter? Blir helt lik ht, bare med litt annerledes plassering av elementer og bassporter (som gjerne må tas følge for). Det blir muligens noe lettere?

Forøvrig grisekult dette her Husker jeg spurte Klipsch selv om det var mulighet for en større senter, men de var ikke så hypp på det hehe :twisted:

Kommer til å følge nøye med på dette, lykke til! Blir spennende å følge med
    Joda, det hadde absolutt vert å foretrekke å ha ett RF7-horn, men de er ikke så lette å komme over ute på verdsveven, og klipsch er ikke så keen på å dele dem ut til hvermannsen, og da spesielt ikke til noen utenfor USA.

Men det jeg skal gjøre er å bygge centeren så lik volummessig RF-7 som mulig, og ellers ha plass nok mellom bassene til å sette inn RF-7 hornet.
    Man vet jo aldri, det kan dukke opp!

Husk også at RF-7 er ren 2-veis, mens RC-7(og rc-64 for den del) er 2,5-veis, eller "tapered-array" som Klipsch kaller det. Mistenker det er en grunn for det...
    det har du forsovit rett i, men RF-7 er da mer enn god nok til vokal? Ellers så hadde jo RF-7 (og de andre 2-veishøyttalerne til klipsch) hatt 2,5veis delefilter?

men det er definitivt notert og MÅ vurderes!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at RF-7 er ren 2-veis, mens RC-7(og rc-64 for den del) er 2,5-veis, eller "tapered-array" som Klipsch kaller det. Mistenker det er en grunn for det...
    Kan jo alltids bygge nye delefiltre også! Prøving og feiling er definitivt en større del av DIY-prosjekter... Spesielt mine...

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei for all del, RF-7 har ingen som helst problem med vokal, så jeg vet da pokker hvorfor de mest ekslusive senterhøyttalerne fra Klipsch er 2,5-veis...
    Står litt info om systemet i infoblekkene til RC-64 og RF-7:
    http://www.klipsch.com/media/product...eets/RC-64.pdf
    http://www.klipsch.com/media/product...ets/1.RC-7.pdf

"The RC-7 center channel features Klipsch's version of 2.5-way crossover technology, called tapered-array. With tapered-array, the two Cerametallic™ woofers work together to deliver high impact bass with one driver transitioning out at the mid-range frequencies. This provides more consistent coverage across the listening field, less tonal error and improved dialogue intelligibility. "
    -Javel, men da så...

Og har ikke du hornet fra en RF-5 stående i den gamle senteren din? Skulle da mene hornet fra RF-5 er et godt hakk bedre enn RF-3-utgaven. Nå har jeg jo hatt både RF-3 og RF-7 i hus, og hornet i sistnevnte er overlegent lillebroren på alle måter.
    En annen ting er effekthandlingen. De to 10" basselementene du har vil med delefilter fra en RF-7 presentere en overaskende tung last som du vil oppdage, så den må mates med MYE effekt for å spille skikkelig, og jeg er ikke sikkert på at RF-3-hornet vil kunne henge med i så måte. Uansett må delefilteret tilpasses...

Menmen, bilder er på vei, og du må bare begynne å spare, jeg spekulerer i å selge mine RF-7 over nyttår

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei for all del, RF-7 har ingen som helst problem med vokal, så jeg vet da pokker hvorfor de mest ekslusive senterhøyttalerne fra Klipsch er 2,5-veis...
    Står litt info om systemet i infoblekkene til RC-64 og RF-7:
    http://www.klipsch.com/media/product...eets/RC-64.pdf
    http://www.klipsch.com/media/product...ets/1.RC-7.pdf

"The RC-7 center channel features Klipsch's version of 2.5-way crossover technology, called tapered-array. With tapered-array, the two Cerametallic™ woofers work together to deliver high impact bass with one driver transitioning out at the mid-range frequencies. This provides more consistent coverage across the listening field, less tonal error and improved dialogue intelligibility. "
    -Javel, men da så...

Og har ikke du hornet fra en RF-5 stående i den gamle senteren din? Skulle da mene hornet fra RF-5 er et godt hakk bedre enn RF-3-utgaven. Nå har jeg jo hatt både RF-3 og RF-7 i hus, og hornet i sistnevnte er overlegent lillebroren på alle måter.
    En annen ting er effekthandlingen. De to 10" basselementene du har vil med delefilter fra en RF-7 presentere en overaskende tung last som du vil oppdage, så den må mates med MYE effekt for å spille skikkelig, og jeg er ikke sikkert på at RF-3-hornet vil kunne henge med i så måte. Uansett må delefilteret tilpasses...

Menmen, bilder er på vei, og du må bare begynne å spare, jeg spekulerer i å selge mine RF-7 over nyttår
    RF-5 hornet er desverre ikke brukanes da svingpolen var litt svidd da jeg fikk det, så hornet kortslutter sånn innimellom. Ikke gøy.

Jeg er fullt klar over at det må ett kraftverk eller to til for å få skikkelig liv i dette. Jeg tenker en Oberon 6.1 eller muligens 2.1 til horn og 4.1 til bassene. Alt etter hva bruktmarkedet tillater.

Det blir nok en fin mengde arbeid med delefilter osv før jeg er i havn ja...

Edit,
    kan hende jeg overtar RF-7erene dine da! Det hadde vert knall!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grønn/sort til horn, rød/sort til basselementer. Dessuten er delefilteret i RF-7 justert for å kompensere for kabinettvibrasjoner og tilpasset den interne kablingen, Monster Z-series, så du har litt av en jobb foran deg

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    RF-5 hornet er desverre ikke brukanes da svingpolen var litt svidd da jeg fikk det, så hornet kortslutter sånn innimellom. Ikke gøy.
    Du kan jo se om driveren fra RF3 passer på RF5-hornet.

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se om driveren fra RF3 passer på RF5-hornet.

Frode
    Det var det første jeg prøvde. Hadde ikke sjangs...
    Hornet er uansett sendt tilbake, og siden han som solgte det til meg ikke klarte å få det fikset, så ble pengene tilbakebetalt.

Jeg har funnet meg ett RF-7 horn, men det koster 2300kroner, så jeg vet ikke om jeg inviserer i det enda.... Det er jo mange bra horn der ute til den prisen, men så igjen var det den klangmessige tilpassingen.

Grønn/sort til horn, rød/sort til basselementer. Dessuten er delefilteret i RF-7 justert for å kompensere for kabinettvibrasjoner og tilpasset den interne kablingen, Monster Z-series, så du har litt av en jobb foran deg
    Takk for det! Kabinettet skal jeg ivertfall prøve å kopiere innvendig så godt jeg kan. Heldigvis er det en her på forumet som har postet noen bilder av RF-7 på innsiden(frontplaten hadde løsnet!!). Disse, og kakehode sine bilder vil granskes nøye før byggingen begynner!

Ingen kan si at dette blir lett ivertfall!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet meg ett RF-7 horn, men det koster 2300kroner, så jeg vet ikke om jeg inviserer i det enda.... Det er jo mange bra horn der ute til den prisen, men så igjen var det den klangmessige tilpassingen.
    XT120 og XT1086 fra 18Sound(Welkom bij Speakerstore) får mye skryt for tiden. Som driver kunne du ha brukt B&C DE25( Welkom bij Speakerstore kanskje Beyma CP380M(Welkom bij Speakerstore)

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Frode. Har du prøvd noen av disse hornene eller driverne? Eller lyttet til dem?

Den Beymaen hadde jo en litt vel lav motstand, så den er vel ganske uaktuell? Ellers var den ganske tiltalende i forhold til spesifikasjoner.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Frode. Har du prøvd noen av disse hornene eller driverne? Eller lyttet til dem?

Den Beymaen hadde jo en litt vel lav motstand, så den er vel ganske uaktuell? Ellers var den ganske tiltalende i forhold til spesifikasjoner.
    Jeg har et par Beyma liggende, men det er mange år siden sist jeg hørte på dem. De har fått mye skryt på diyAudio.com - audio projects by fanatics, for fanatics. De er 8 ohms drivere, så jeg kan ikke se at det skal være et problem. Hvis jeg ikke husker helt feil, vil et horn øke impedansen.

EDIT: Jeg brukte Beymaene i Eminence H290 horn. Det påståes at disse Beymaene brukes i topphornet til Avantgarde.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok meg en tur innom der, mye bra! Jeg satt opp en "handleliste" og kom over disse som fanget min interesse:

Horn: Beyma TD235 , P.audio PH-220 , Eminence SST1.

Drivere: Beyma CP380M , BMS4540ND

Spesielt den siste, BMS4540ND, virker svært bra med gode spesifikasjoner: Jeg kunne gjerne tenkt meg at en av dere travere innenfor dette feltet ser over den for meg. Her er linken:
    BMS 4540 1" Lightweight Neodymium High frequency Compression Driver - BMS 4540ND - BMS 4540 1" lightweight neodymium high frequency compression driver. BMS neodymium 4540 neodymium high frequency compression drivers are available here.

Vil denne driveren passe bra med en av hornene jeg har satt opp?
    I såfall hvilket av hornene vil være best? Er det andre horn innenfor ca. den størrelsen som vil være bedre?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMS'en er sikkert fin, men jeg hadde valgt andre horn, f.eks. XT120 som jeg nevnte tidligere, eller CFD ENG 1-90 Pro fra DDS.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waveguidene fra Parts Express, er også interessante.

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waveguidene fra Parts Express, er også interessante.

Frode
    Dette såg ikke gale ut. Prisen var heller ikke noe å snakke om.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetøfft prosjekt!
    Delefilteret blir vel den største utfordringen (som for alle oss andre DIYere)
    Selv om du bygger kassen dimensjonsmessig lik en RF-7, kan du nok ikke bruke delefilteret fra denne direkte allikevel. Bassavstemmingen er riktignok da sikret en rimelig god match, men så lenge du flytter elementene på frontbaffelen, får du helt annen baffel diffraksjon, muligens blir kasseresonanser noe ganske annet også, i tillegg blir høyttaleren en liggende MTM, og da blir jo fase problematikken mellom elementene en helt annen.
    At de har valgt en 2,5 veis til senteren, er jo nettopp for å unngå at mellomtonene akustisk kortslutter hverandre så snart du kommer utenfor sweetspot

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kjempetøfft prosjekt!
    Delefilteret blir vel den største utfordringen (som for alle oss andre DIYere)
    Selv om du bygger kassen dimensjonsmessig lik en RF-7, kan du nok ikke bruke delefilteret fra denne direkte allikevel. Bassavstemmingen er riktignok da sikret en rimelig god match, men så lenge du flytter elementene på frontbaffelen, får du helt annen baffel diffraksjon, muligens blir kasseresonanser noe ganske annet også, i tillegg blir høyttaleren en liggende MTM, og da blir jo fase problematikken mellom elementene en helt annen.
    At de har valgt en 2,5 veis til senteren, er jo nettopp for å unngå at mellomtonene akustisk kortslutter hverandre så snart du kommer utenfor sweetspot
    Der kom en brukanes forklaring på tempered array ja. Kjempe.
    Det forverret da desverre selve delefilterkonstruksjonen en del...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette muligens en brukanes løsning på delefilteret?
    Jeg har valgt å bruke ett 1. ordens delefilter på den ene bassen, jeg satser også på å bruke nullohmsspoler, slik at jeg ikke tukler for mye med imperdansen. Jeg har modifisert tegningen på førstesiden:

Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend!-lf-tampered-array-jpg

Tror dere dette vil virke?

Jeg ser også at motstanden må flyttes på riktig side av den nye delefilterdelen. dette skal ordnes.

Edit; ett par ting må ordnes, glem dette så lenge....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er revidert utgave ferdig:

Mannecenteren tar ikke form. This is the end! The very end my friend!-lf-tampered-array-copy-jpg

Sånn!

Måtte bare endre på ett par ulogiske ledninger osv..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan vil dette påvirke impedansekurven? Noe av problemet med RF-7 er jo nettopp impedansen som eter effekt til frokost og gjorde at jeg ikke fikk skikkelig styr på mitt par før jeg koblet til massivt kraftige Rotel RB-1092...

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •