DIY Gulvstående høyttaler, fersking som trenger tips og råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Gulvstående høyttaler, fersking som trenger tips og råd

Jeg er helt fersk på DIY området, men jeg kunne tenke meg å starte på et høyttaler prosjekt. Det jeg i utgangspunktet hadde tenk til å begynne med var et par FRONT høyttalere, de må kunne drives av Pioneer/Yamaha/Denon sourround receiver i prisklassen 10-15.000,- Har de seneste dagene lest endel her i forumet og andre steder, skjønte raskt at det fort kunne bli et langsiktig prosjekt. Leste også i boka som ligger på dynabel.no, må inrømme at alle bergegningene og verdiene der var ganske GRESK regning...:?: :?:

Kunne tenke meg en 2 1/2 veis med 2 eller 3, 6,5" med en dome på toppen. Planen var å bygge noen slake og høye kasser som kan brukes til stereo avspilling samt film(hjemmekinio). Per dags dato skal de stå i rom som er (B*L*H) ca 4m*6m*3m ca 24m2 og forholdsvis høyt under taket. Når det gjelder musikk som skal spilles er jeg ganske alt etende, men de må tåle en fest av og til!

Som tidligere nevnt har jeg ikke spesielt greie på å bygge høyttalere, så jeg vet ikke hvor langt jeg kommer om jeg sier ca 10.000,-

Om noen har noen tanker eller ideer som kunne hjulpet meg i gang hadde jeg blitt svært glad!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du kan begynne med å se igjennom diverse idealistiske- eller forhandler sider som tilbyr diverse kit.

Kan begynne med annbefalingene litt etter mine egne preferanser og hva jeg liker/ikke liker og det jeg har testet, hørt eller bygget.

Begynner med å annbefale den høyttaleren jeg liker best:

Zaph|Audio
    Bilde av hvordan ferdig kabinett kan se ut
    Høyttaler fra zaph. Mannen er til å få sure oppstøt av, men høyttaleren er knall!
    Designet kan også gjøres ganske annerledes.
    Hvis du har lyst til å bygge disse, ta å gi beskjed, da jeg har bygget disse før, og har noen forandringer som funker veldig bra.
    Lyden kan kategoriseres som ekstremt dynaminsk med velvillig trasientresponds.
    Mye dybde i bassen, og utrolig realistisk/engasjerende lydbilde helt til topps.
    Hele høyttaleren bærer preg av få delefilterkomponenter og lave q-verdier.
    De er som gode høyttalere skal være, altetende når det gjelder musikk.
    Den kan også spille vanvittig høyt! Her bør en ha mye effekt til rådighet.
    Mine foreløpig beste høyttalere.
    CA18RNX slik jeg bruker er dem veldig vanskelige å bunne.
    Frister å skrive "veldig" med store bokstaver, men er ikke sikkert du har samme lydnivådefinisjoner som meg, men tåler iallefall min mishandling!
    Delepris: ca. 4'300,- per par inkl delefilter

BEL, her fra AVforum.
    Avforum - BEL teknisk info
    Bilde av hvordan et ferdig kabinett kan se ut
    Dette er en veldig god høyttaler konstruert av Midgard Audio's far, som jeg har bygga mye av oppgjennom tidene.
    Fra prototypen har det blitt laget en MKII og en MK( C? med hivi elementer?)
    MKII låter veldig likt overnevnte, men et par hakk ned på noen områder.
    Den er også noe mørkere (om jeg husker rett) men taper ikke noe på det.
    Det er silverfluite elementer som står i den, og en HIVI K1 diskant bak om jeg husker rett.
    Av alle de parene jeg har prøvd har det vel vært noe tull med elementene.
    Mange av bånddiskantene slutta å virke, og basselementene kommer med en svak kronisk ulyd.
    Til tross for dette er det en veldig god høyttaler lydmessig, men ikke helt verdt innsatsen.

Pris: ca. 3'500,- hvis du får tak i delene, da nettbutikken som solgte de vistnok er nede.

Seas Bifrost
    Var på seas og hørte denne under utvikling, og vel si at det lille jeg hørte var utrolig bra! Kanskje ikke helt værdens sterkeste rent bassmessig, men de var ikke helt i mål med baffelstepdelen når jeg var der.
    De bruker W18NX001 og T29CF002 som jo må sies å være noe av det penere som kan fås kjøpt for penger. Synes jeg.
    Kan ikke si så mye mer om høyttaleren.
    Prisen havner på ca. 10'500,- fra eltek.

Seas Odin MK3
    Denne høyttaleren har jeg bygga og testa.
    Må si jeg ble litt skuffet.
    For 11K burde man kunne forvente mer futt og fart, men den var litt platt og kjedelig.
    Låt egentelig noen hundre kroner under overnevnte BEL, synes jeg.
    Jeg bygga dem litt annerledes en orginalen, som gulvstående.
    Bygges de slik, er det jo en grei gulvstående.
    Pris 11'000,- på eltek

Troels gravesen - Amish
    Har bygga denne her med en kompis.
    Disse låtes ganske godt, men belastbarheten er så som så.
    Går kjempedypt.
    En liten anelse platt lydbilde, men har absolutt lydkvaliteter.
    Nå skal det sies at jeg hørte dem i et rom som spiser lydkvalitet til frokost.
    Pris tja... ca. 6-7'000 tror jeg.

Halvferdig forumprosjekt
    Fra konstruktøren bak BEL kommer nå noen nye kit.
    Mine antagelser er at lyden kommer til å bli knallbra!
    Pris ca. 5-6'000,- når de en gang kommer

Dette er et utdrag av det jeg har på hjertet av anbefalinger på området.
    Husk at du leser mine lydpreferanser, ikke svelg rått.
    Det er mange flere med erfaring på området.

Andreas

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Hei!

Du kan begynne med å se igjennom diverse idealistiske- eller forhandler sider som tilbyr diverse kit.

Kan begynne med annbefalingene litt etter mine egne preferanser og hva jeg liker/ikke liker og det jeg har testet, hørt eller bygget.

Zaph|Audio
    Høyttaler fra zaph. Mannen er til å få sure oppstøt av, men høyttalere[...]

[...] Dette er et utdrag av det jeg har på hjertet av anbefalinger på området.
    Husk at du leser mine lydpreferanser, ikke svelg rått.
    Det er mange flere med erfaring på området.

Andreas

Imponerende samling da!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er hvor langt du har tenkt å dra dette?
    Og hvor mye tid du har til rådighet.
    Hvis du ikke har tanker om å fortsette å bygge/konstruere høyttalere i fremtiden, så finner du et ferdig utviklet prosjekt fra nevnte Krutke eller Gravesen, og holder deg til utfordringene i selve byggingen av kabinettene.
    Er du like vrang (og dum?) som meg, og ønsker å starte fra bunnen av selv, trenger du mye tid, og en god del tålmodighet.
    Da må du begynne med å lære programvaren som trengs til målinger og beregninger. Innkjøp av litt måleutstyr må du også gjøre, og siden lære deg litt om akustikk og målteknikk. En del frustrasjon dukker opp, men veldig lærerikt og morsomt. :-D
    Og selvfølgelig vil du få god hjelp av guruer her på forumet.
    4 stk Seas ER18RNX og en 27TFFC pr kabinett tror jeg kunne bli et morsomt prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Zaph|Audio
    Høyttaler fra zaph. Mannen er til å få sure oppstøt av, men høyttaleren er knall!
    Designet kan også gjøres ganske annerledes.
    Hvis du har lyst til å bygge disse, ta å gi beskjed, da jeg har bygget disse før, og har noen forandringer som funker veldig bra.
    Lyden kan kategoriseres som ekstremt dynaminsk med velvillig trasientresponds.
    Mye dybde i bassen, og utrolig realistisk/engasjerende lydbilde helt til topps.
    Hele høyttaleren bærer preg av få delefilterkomponenter og lave q-verdier.
    De er som gode høyttalere skal være, altetende når det gjelder musikk.
    Den kan også spille vanvittig høyt! Her bør en ha mye effekt til rådighet.
    Mine foreløpig beste høyttalere.
    CA18RNX slik jeg bruker er dem veldig vanskelige å bunne.
    Frister å skrive "veldig" med store bokstaver, men er ikke sikkert du har samme lydnivådefinisjoner som meg, men tåler iallefall min mishandling!
    Delepris: ca. 4'300,- per par inkl delefilter
    Må inrømme at disse ser utrolig flotte ut, om de spiller like bra som du skriver virker dette som et kjempe par. Er det bare meg eller er konstruksjonen noe detaljert? Jeg har allverden av tid, dette er noe jeg skal bygge litt på når jeg har tid:-D

Ser ut som det er endel forandringer på den versonen du har bygd og ZAPH sin! Kunne du vært behjelpelig med mål og slikt?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke mer detaljert enn den trenger å være for å bygge høyttaleren slik Krukte (Zaph) har tenkt. Hva slags finurligheter reagerer du på?

Bra liste [likerHifi]! Det hadde vært interessant om du hadde testet noen av Gravesens kontruksjoner også, men TMM'en til Krutke er nok et bra valg uansett. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva du har i mot Krutke som person.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer bilde dette bilde jeg tenkte på, detaljene i treverket...hmm
    http://www.home.no/hjemmemekk/F%fcr%20mich/DSCN3952.JPG

Tror jeg sliter litt med verktøy for å få til noe slikt. Det går det helt sikkert an å løse på en eller annen måte.

Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du vurdert ProAc Response 2.5?

Da kan dra nytte av 15 års erfaring/dokumentasjon på diverse websites:

DIY Nation: DIY ProAc Response 2.5 Clone - Part 1

http://www.troelsgravesen.dk/download/2.5_Clone.pdf

Jeg har disse selv, veldig fornøyd:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Må inrømme at disse ser utrolig flotte ut, om de spiller like bra som du skriver virker dette som et kjempe par. Er det bare meg eller er konstruksjonen noe detaljert? Jeg har allverden av tid, dette er noe jeg skal bygge litt på når jeg har tid:-D

Ser ut som det er endel forandringer på den versonen du har bygd og ZAPH sin! Kunne du vært behjelpelig med mål og slikt?
    Ja, de spiller iallefall i mine øre vanvittig bra, spesielt prisen tatt i betraktning.
    Konstruksjonen min er ganske avansert, men kan gjøres mye enklere.
    Jeg måtte først lime og høvle til platene, så kutte tingene til og frese ut elementhull.
    Brukte CNC til å frese ut alt som ikke kunne tas på sag.
    Diskanten er bygget i waveguide, og bakmontert.
    Det kan kanskje bli et lite problem, da selve utfresningen består av 60 sirkler med 0,5mm dybdevariasjon seg i mellom og, iallefall slik jeg gjorde det, ekstrem nøyaktighet på radiusene. Var kanskje ikke nødvendig å gå ned på tidels millimeter, men gjorde det likevel.
    Dette kan jo gjøres med håndoverfres og MYE tolmodighet.
    Da kan man f. eks. ha en sirkel per 2mm i dybden.
    Blir en del mer å pusse, men resultatet kan bli tett opp mot like fint som med 0,5mm mellom. Bare man er stø på hånda med pussepapiret.
    Alternaltivt kan man jo bruke plastwaveguiden som zaph har brukt orginalt, men synes personlig ikke den var pen nok.

Et annet problem er å lage til platene. Det er en ganske stor prosess det også, og hvis du ikke har tilgang på en møbelsnekker og/eller et møbelsnekkerverksted med høvler og bredbåndspusser kan det bli vanskelig.
    Da går det jo an å bruke ferdige benkeplater, helst med hele staver i lengden (min personlige smak.) men dette er jo en del dyrere en å kjøpe planene løst.
    Pluss at du mister muligheten til slike striper som jeg har, uten at det trenger å ha noe å bety.

Jeg har forandret noen ganske få ting;
    Bassrefleksavstemininen er mye lavere pluss plasseringen av rørene.
    Elementene er plassert annerledes
    Waveguiden er forandret litt
    pluss at jeg for øyeblikket eksperimenterer med bakmontert diskant.

Kan selvfølgelig være behjelpelig med den infoen du måtte trenge om du går for noe sånn.

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Bra liste [likerHifi]! Det hadde vært interessant om du hadde testet noen av Gravesens kontruksjoner også, men TMM'en til Krutke er nok et bra valg uansett. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva du har i mot Krutke som person.
    Synes gravesens konstruksjoner bærer for mye preg av forkjerlighet til enorme filtre, kunne sikkert ha testet noen, men vet ikke helt om vi har helt samme lydfilosofi?
    Har du testet noen av han? Er det noe å satse på? Har hørt eksempler som underbygger mine teorier.
    Hvilke av truls sine saker synes du ser mest kurrant ut i denne saken?

Tja, var kanskje litt slemt av meg å bruke så sterke ord, men tenkte jeg skulle sende han en mail med bilde av høyttalerene, og kanskje utveksle litt erfaringer, men dengangei.
    Hvorfor han har en lang side som forteller hva han hater, og hva han ikke vil ha på eposten sin, og så avslutte det hele med å be alt og alle dra fandenivold og la han være i fred viser ikke akkuratt tegn på sosiale antenner av nevneverdig lende.
    Han er en utrolig selvsikker person, som, utifra det jeg leser av det som står på siden hans, ikke enser eller diskuterer andres meninger eller efaringer.
    For all del, jeg overdriver sikkert.
    Det paret jeg har bygget låt iallefall skitbra.
    Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk ikke han har konstruert dem selv, men fikk helt eller delvis hjelp av en fyr som heter Jeff.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kikket over Gravesens konstruksjoner var det egentlig bare én som passet inn i trådstarters krav, nemlig C17mk4. Desverre har jeg ikke hatt anledning til å høre noen av Gravesens konstruksjoner selv. Jeg stemmer fremdeles for Krutkes TMM.

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk ikke han har konstruert dem selv, men fikk helt eller delvis hjelp av en fyr som heter Jeff.
    Sitat Opprinnelig postet av Zaphaudio
    This 2.5-way configuration was pioneered by Jeff Bagby a few years ago. The big baffle step inductor for the lower woofer comes after the crossover for the top woofer. ...<snip>... It's so simple and elegant, I wish I'd thought of it, but hats off to Jeff.
    For meg høres det ikke ut som om han har fått hjelp av Jeff Bagby, kun sett filterkonstruksjonen og blitt inspirert av den.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset også på hvorfor du har noe i mot John Krutke som person Likerhifi.
    John Krutke og Truls Gravesen er i mine øyne de to fremste på WWW når det gjelder DIY høyttalere. Og for meg betyr det at de får min fulle og hele respekt. Det ligger utrolig mye jobb bak alle konstruksjonene deres, dokumentering og publisering på nett likeså.
    Truls er mer av "den gamle skolen" (han er 55 år) som synes det er morsomt med tilbakemeldinger på det han har brukt så mye tid på gjennom mange år.

John derimot er veldig lei av alle som ikke forstår viktigheten av ALLE parametre som tilsammen skaper en god høyttaler. Når man bygger kassene på litt andre mål, fordi "jeg" synes det så penere ut, og enda verre bytter ut diskanten til en som er "mye bedre", og til slutt bruker andre delefilterkomponenter, f.eks spoler med høyere motstand, for så å ende opp med å klage for all verden hvor dårlig lyd det er i hans konstruksjoner, og at alt John driver med er bare bullshit.

At han er i overkant selvsikker og kanskje en skrytepave for så være jeg er uansett glad det finnes så dyktige folk som John og Truls

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noen bygging eller?