DIY subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: DIY subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY subwoofer

hei!

jeg er helt nybegynner innen høytalerbygging men tenkte det kunne være gøy å bygge meg en sub.

jeg har tenkt å bygge en subkasse til en dynabel dy 9712 ELTEK AS som jeg har liggende. Det skal være en passiv sub (subben er til innebruk, ikke bil)

jeg prøvde å bruke WinISD for å beregne volumet/målene, men ble ikke så klok av dette..

jeg lurte på om det var noen som kunne hjepe meg med målene/antall liter til en slik subkasse? er ikke helt sikker på om jeg skal lage bassrefleks eller lukket, eventuelt begge deler for å se hva som blir best. noen råd? har lyst på en kraftig sub med mye trøkk.

(sesifikasjonene til høytalerkomponentet er nederst på linken)

mvh Jørgen

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen tegninger på Phobos, elteks kassetegning til det elementet, liggenes om du vil ha. Denne er en bassrefleks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phobosen er ikke en bassreflekskasse, det er en IB, infinite baffel, konstruksjon.

Den har en spesiell port i bakkant som skal lure elementet til å tro at det sitter i en veldig stor lukket kasse.

Du kan f.eks. se på de tekniske sidene hos Ljudia PA utstyr DJ utstyr Lys utstyr Hjemmeelektronikk for å prøve deg fram med volum osv.

Lykke til
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt riktig det, gikk nok litt fort i svingeneops:

"Infinitiv Box", som de selv kaller det... men om det i realiteten (i dette systemet) gir inntrykk av en lukket kasse, kan diskuteres ...men mulig det er bare rommet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg vil gjerne ha de tegningene til phobos

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare send e-mail adressen din på PM, så sender jeg den. (får ikke sendt vedlegg på PM...)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du i verden? Har en phoboskasse liggende på loftet som bare tar opp plass
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    phobos er en aperiodisk kasse-løsning... den har en membran av 50mm tykk bygg-isolasjons plate på innsiden av bakplata, og i bakplata er det fire hull på 14cm..(?-husker ikke) så elementet puster gjennom membran og gjennom de hulla..

dette har flere fordeler, med feks jevnere impedanse-kurve og roligere bass/lyd(-om ønsket..) man kan redusere volumet i kassa og fortsatt få en finere frekvensgang...enn en større lukket..

vil ikke direkte samenligne det med noe som innebærer `infinite` eller lign..da hulla på baksida er bare litt større i areal en areal på elementet..mot infinite så er det vel ingen hindring..

annet problem er at jeg for min del ikke likte phobos, både lyd og prestanda..
    og passet heller ikke til min stue, og i en annen stue i et annet hus, som er meget annerledes og med et bedre utgangspunkt for bass..-så var det ikke bass i rommet men bare rundt kassa, uansett hvor den ble plassert.
    -bassrefleks fungerer mye bedre i de to romma, og gir det trøkket som er ønsket..til musikk og film..

men er jo godt mulig den vil passe deg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Phobos selv for litt siden. Syns det elementet bunnet fort gitt. Men et fint begynner-prosjekt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den har en Akustikkplate i et "bakkammer" med 4 * 14 cm radius luftehull...

Selv synes jeg det er en ganske artig og morsom sub. Mulig det er med hjelp av rommet, men den har forstatt aldri sviktet på reserver. Hører fler sier at den bunner lett, men skal selv innrømme at jeg ALDRI noen gang her greid å bunne den. (værre med arges, og den gjengen)

Kan skjønne at noen ikke liker den, men mener den fungerer fint til sitt bruk, er vel egentlig ganske positiv iht hva de har oppnådd med elementet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok desverre ikke en kraftig sub med mye trykk ut av dette elementet. (Alt er relativt selvfølgelig). Bassrefleks kan du vel egentlig glemme, når det har så høy Qtc. Anbefalt kassevolum står jo på siden du linket til. Jo større kasse, jo dypere spiller den. Noe under 60liter ville jeg neppe forsøkt, og da fyllt den med dempemateriale.
    Men dette er kun basert på simuleringer, jeg har ingen praktisk erfaring med elementet, så andre kan kanskje gi deg tips basert på erfaring.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phobosen spiller slett ikke verst, men som mange sier så er det begrenset med volum man får ut av dem. Jeg hadde to stykker drevet med bl.a. en 2x450W PA forsterker, og den var på grensen til klipping innimellom, da var det en voldsom blafring men ikke all verdens med lyd.

Mener jeg regnet ut innvendige mål til å være rundt 55 liter, men med den akustiske ventilen skal elementet oppfatte kassen som større. Prøvde med litt EQ på disse, og fikk dem til å gå under 20Hz, men da gikk det på bekostning av headroom selvfølgelig.

Men alt i alt en veldig grei sub å begynne med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •