DIY 3 veis HT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 169

Tråd: DIY 3 veis HT

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 3 veis HT

Heisann,
    Jeg synes dette er den mest spennende forumdelen her på AVforum, så da tenkte jeg å komme med et lite bidrag selv

Har gått til innkjøp av noen kanskje litt uvanlige elementer, så om noen der ute har erfaringer å komme med ang. disse, så spytt ut

Diskanter: 2stk Hiquphon OWII

Mellomtoner: 2stk Audax HM130Z0

Midbasser: 4stk Eton 7-372/32 HEX

Delefilterkomponenter er litt uvisst enda, men mulig det blir intertechnik, audyn eller liknende.
    Det blir nok til å lage en løsning med akustiske ventiler i bassdelen.

Kassebygging begynner når helga nærmer seg, etter endt eksamen.

Litt usikker enda, på hvordan jeg skal lage avstiverne men har laget et lite utkast. Kantene vil bli rundtet av. Ser det ålreit ut, eller burde det blitt gjort annerledes?

Om noen skulle sikle veldig etter hvordan elementene ser ut, kan jeg sikkert knipse noen bilder..

Mvh
    Thomas

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende... du må gjerne vise mer av skissene.

Kan du si noe om hvorfor disse elementene er valgt, tanker om type delefilter etc.

Var jo ikke store bildet, hva skal være i bakkammeret, forsterker?

Antar du har noe erfaring med DIY siden du setter igang med et såpass spenstig prosjekt!?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Spennende... du må gjerne vise mer av skissene.

Kan du si noe om hvorfor disse elementene er valgt, tanker om type delefilter etc.

Var jo ikke store bildet, hva skal være i bakkammeret, forsterker?

Antar du har noe erfaring med DIY siden du setter igang med et såpass spenstig prosjekt!?
    Her er da fra litt lenger avstand. Usikker på om det har noe for seg i det hele tatt å lage avstivere for mellomtonen, og den delen av kassa?

I bakkammeret skal jeg ha delefilteret, det er greit å skjerme fra all vibrasjon samt at jeg lett kan skru det ut og skifte ting og tang.
    Også blir de akustiske ventilene i bunnen av kassa.

Diskantene er vel en av de mest vellåtende dome diskantene å få tak i, samt at de koster utrolig lite i forhold til ytelsen. Det gjenspeiler seg kanskje litt i utseendet, de ser jo ut som en vanlig eltax dome. hehe.

Mellomtonen er ikke lenger i produksjon - desverre.. men blir ansett veldig høyt av mange, Audax som er fransk ble kjøpt opp av harman kardon for en tid tilbake og sluttet helt å selge enkelt elementer til forbruker. Denne ble bygget av et lurt stoff audax kallte Aerogel, og er vel de eneste som har benyttet et slikt middel som membran.

Midbassene fra Eton er jo ganske kjente sådan, de ligger kanskje litt etter mange andre når det gjelder slaglengde men de overbeviste meg totalt når jeg hørte dem i et lite 2-veis oppsett.

Jo, også har jeg jo også skaffet meg noen høyttalerterminaler.. type Cardas.. billig...ops:

Når det gjelder delefilter, så blir det nok en relativt simpel 6/12db okt. løsning til å begynne med. Jeg får hjelp til å designe disse, så er litt usikker på hvordan det blir.. time will show

Måleutstyr har jeg å, så blir nok endel måling etterhvert når jeg får kassene ferdig for å gjøre filterne tipptopp.

- Og til slutt.... Mitt første DIY høyttalerbygg
    Så dette kan jo bli spennende...

Og bare for å gjøre hele greia mye enklere, så skal kassa lages av 2 lag med forskjellige trematerialer. Spon innvendig, grunnen egenressonansen og så kan det se ut som det blir finsk bjørkefinèr på utsiden...

Edit: jeg vet, sketchup er ikke min ting

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,5 veis med relativt "vanskelige" elementer som 1. diy prosjekt!? Ja skuggredd er du ikke
    Eton har jo noen stygge oppbrytninger litt opp i frekvens, men du skal vel dele lavt nok til at det ikke blir noe problem?
    Hvorfor 3,5 veis forresten?
    Er ikke 3-veis med deling mellom mellomtone/bass ved baffelstep en god ide?
    Eller går ikke mellomtonene dypt nok?

Vet ikke om du har regnet noe på kassevolum og tegnet i målestokk, men kassen til bassene ser lite ut, ifht til kassen til mellomtoner. Kanskje du kan flytte rommet til delefilteret bak mellomtonene i stedet?
    Og avstiving av mellomtonekammer er absolutt ikke dumt, sett avstiverne først og fremst på langs av den lengste dimensjonen, det er viktigere enn å dele den i to på tvers (ikke særlig godt forklart nei :? )

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    3,5 veis med relativt "vanskelige" elementer som 1. diy prosjekt!? Ja skuggredd er du ikke
    Eton har jo noen stygge oppbrytninger litt opp i frekvens, men du skal vel dele lavt nok til at det ikke blir noe problem?
    Hvorfor 3,5 veis forresten?
    Er ikke 3-veis med deling mellom mellomtone/bass ved baffelstep en god ide?
    Eller går ikke mellomtonene dypt nok?

Vet ikke om du har regnet noe på kassevolum og tegnet i målestokk, men kassen til bassene ser lite ut, ifht til kassen til mellomtoner. Kanskje du kan flytte rommet til delefilteret bak mellomtonene i stedet?
    Og avstiving av mellomtonekammer er absolutt ikke dumt, sett avstiverne først og fremst på langs av den lengste dimensjonen, det er viktigere enn å dele den i to på tvers (ikke særlig godt forklart nei :? )
    Ja, altså planen var i utgangspunktet en enkel 2-veis løsning.. men så ble jeg litt revet med. Det samme skjedde i bilen min for litt siden, skulle egentlig bytte ut midbassene mine... ble "litt" mer.
    Delingen blir nok satt til rundt 300 som et utgangspunkt, eton elementet jeg skal jobbe med er heller ikke superavansert. 5" som jeg i utgangspunktet vurderte fremfor audax'n er derimot noe værre. Jeg vet om andre som bruker 7" elementet med bra hell opp til 2-3 khz.
    3,5 fordi følsomheten på midbasselementene er litt lavere enn mellomtone elementet og diskanten, og for å få litt mer membranareale å gå på nedover i frekvens.

Kassen er tegnet i målestokk ja, og kassevolumet stemmer som det skal. Volumet skal ikke være mer enn 30-35 liter på bass-seksjonen (noe som overrasket meg litt). volumet uten å ha trekt ifra basselementene er nå 33,22 liter, så det passer sånn høvelig. Mellomtonen får mer volum å boltre seg på.

Tror jeg skjønte deg, altså avstiver fra topp til bunn? Men mener du det har noe for seg å kjøre magneten fast i avstivere, som på bassdelen? er jo ikke akkurat supermye luft de flytter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt satt igang med byggeprosessen nå, men ikke vært så frempå med kamera enda.

Jeg lurer litt på om noen har noen supre ideer til å frese ned et "firkantet" element som dette...?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var tydeligvis ingen som hadde gjort før nei.. hmm....

jaja, fått begynt litt på "indre" kassa, halvferdig med avstivninger.

Diskanthullet var førstemann til å prøve seg på ny jigg... den gikk fort i søpla for å si det slik..

Brukt gulvlim istedet for vanlig trelim. endel mer elastisk, så det demper ganske bra.

Huset til delefilteret.

Gikk litt hardt for seg når jeg limte på avstiveren i mellomtonekammeret som dere ser..

Og til slutt; 12mm spon er noe drit(!) å jobbe med...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo kult ut!

Hva skal du kle kassene med?
    19mm MDF?

Andreas

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det

De skal kles med 21mm(?) finsk bjørkefiner, ferdige plater med mange lag limt isammen. de som ligger under "kassa" på nederste bilde der. må pusse vekk den glatte flata, så har jeg litt lyst på en type kirsebær finish på fineren..
    Baffelen blir et dobbelt lag med disse platene...

Er det beis man bruker først, og så legge noen lag med lakk, eller bruker man lakk med fargetilsetning hele veien? eller en form for olje?..

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo rå stilig ut, ut ifra skissene ser det iallefall ut til å bli konge, og ikkje minst det du allered har lagd Ser du er godt igang, og det er jo godt
    Imponerende første DIY må eg si Gleder meg til å følge med videre...
    Lykke til

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentarer
    Får håpe det blir ålreit til slutt ihvertfall.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Takker for det

De skal kles med 21mm(?) finsk bjørkefiner, ferdige plater med mange lag limt isammen. de som ligger under "kassa" på nederste bilde der. må pusse vekk den glatte flata, så har jeg litt lyst på en type kirsebær finish på fineren..
    Baffelen blir et dobbelt lag med disse platene...

Er det beis man bruker først, og så legge noen lag med lakk, eller bruker man lakk med fargetilsetning hele veien? eller en form for olje?..
    Husk på at hvis denne Xfinerplata du bruker har et beskyttelses lag, er mest sannsynelig det laget innforbi annensortering. Sikkert stappa med kvist.

Hvis jeg forsto deg rett har du tenkt å pusse deg inn til dette laget og beise det i kirsebærfarge?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Husk på at hvis denne Xfinerplata du bruker har et beskyttelses lag, er mest sannsynelig det laget innforbi annensortering. Sikkert stappa med kvist.

Hvis jeg forsto deg rett har du tenkt å pusse deg inn til dette laget og beise det i kirsebærfarge?
    Jepp, det stemmer. Har såvidt pusset ned en liten bit, og der var det ikke no kvist. men kan jo være det viser seg når jeg pusser ned litt større flater.

Om det er stygt, kommer jeg til å lakke hele greia.. type pianofinish..

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De platene du skal kle med, er ikke det forskalingsplater?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke umulig

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen lokale helter her, som vet hvor jeg kan få kjøpt gulvmattene til rockwool?
    Helst i Arendal-Grimstad området.. Trodde de hadde på montèr, men ikke i grimstad ihvertfall..

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,vi bruker noen murere på våre prosjekter som jeg vet handler på byggmakker arendal og de skal bruke slike rocwool plater nå like etter nyttår..kan jo se om det blir noe igjen som kan "doneres".. skal holde øya oppe nå i løpet av uken..:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    hei,vi bruker noen murere på våre prosjekter som jeg vet handler på byggmakker arendal og de skal bruke slike rocwool plater nå like etter nyttår..kan jo se om det blir noe igjen som kan "doneres".. skal holde øya oppe nå i løpet av uken..:-D
    Aaah, det hadde vært genialt! :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor så gedigent mellomtonekammer ift basskammeret?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed om å bygge basskammeret på ca 30-35 liter. mellomtonekammeret kunne gjerne være dipol, ellers måtte jeg lage det stort.. minimum 15 liter, men jo større jo bedre. Han mente på at et lite kammer bare gjorde saker og ting ugunstig for dette elementet.
    Og av utseendemessige hensyn valgte jeg å ikke lage dipol.
    Dermed ble det såpass stort

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •