DIY 3 veis HT - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 169

Tråd: DIY 3 veis HT

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det gutter!

Nå har jeg drevet å surret frem og tilbake med delefilterne i hele dag.
    Til å begynne med kjørte jeg første orden på alt, det funket ikke mellom bass og mellomtone så der ble det 2. ordens.

Diskanten har vært litt hard på s-lyder, så har tuklet med litt forskjellig. Jeg prøvde et Zobel-filter for å se hva som skjedde, men da ble det bare enda værre.
    Så har jeg drevet med motstander, og om jeg bruker dem i serie på "forsterker siden", eller om jeg bruker dem på "høyttaler-siden" så har det også endel innvirkning på hva som faktisk skjer lydmessig.

L-pad's har jeg funnet som beste løsning på mellomtone hittil, men testingen har bare såvidt begynt. Så enkelt som å bare dempe nivået likt over hele fjøla skjer ikke uansett hva jeg gjør.

I et 3-veis nettverk skjer det mye rart i mellomtonen, når du skal forandre saker i forhold til diskant og bassdelen.
    Jeg begynner å innse at det er en ting eller to å holde styr på nåja
    Fikser man en sak, så skjer det noe galt et annet sted

Men har ihvertfall lært en hel del på bare første dag med prøving, feiling og lesing.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en dag med masse frem og tilbake.

I dag har jeg hovedsaklig justert verdier på spoler og kondensatorer. Det gjorde at lyden falt ganske mye mer på plass.

Men diskanten er fortsatt noe i spisseste laget, får vel bare fortsette å prøve nye ting. Tips til noe jeg kan prøve?

Bassen har jeg ikke prøvd å gjøre noe med enda, men har investert i endel dempemateriale så jeg skal prøve å fylle på litt og se hva som skjer.

Her er dagens testmåling.
    Lilla er venstre høyttaler, og Gul er høyre høyttaler. De står i et lite rom, så det gir litt forskjellig testmåling mellom høyttalerne. Forøvrig nærfeltsmålinger.

(forøvrig er nok måleutstyret litt ufølsomt i de aller høyeste frekvensene, samtlige diskanter jeg har målt har rullet godt av etter 10kHz)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er basskammerne prøvd fyllt til randen med forskjellig dempemateriale, uten at det hadde noen som helst positiv effekt på bassen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har elementene blitt litt mer innspillt, og låter riktig så bra. Diskanten er ikke lenger plagsom.

Så har jeg nå prøvd med port på bassen istedet for akustisk ventil. Prøvd mange forskjellige lengder og tykkelser, konklusjon er at det blir like ille.....
    Så for morro skyld, så tettet jeg igjen begge hullene så godt jeg kunne med det jeg hadde for hånden - EUREKA! bassen ble plutselig mye bedre!

Så nå skal jeg lage meg noen plugger og tette hele greiene.... Så får man leke litt med dempemateriale inni kassa, evt. prøve seg på en linkwitz-greiner om det viser seg å være for bassfattig fortsatt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du burde gjøre noen forsøk til på bassrefleks :-D
    Med så lav qts som Eton elementene har burde det fungere bra. Feilen tror jeg ligger i mangelen på baffelstep kompensasjon.
    Hvis du forsøker et 3" (7,5cm) rør på ca 20cm lengde, og demper mellomtone og diskant med 5dB tenker jeg bassen dukker opp.
    Hvis du simulerer disse elementene i 30L+ (det var det volumet du har var det ikke?) med nevnte avstemming vil du se at de ruller av hele veien nedover i bassen. Du får f.eks 3dB fall i fra 200 til 50hz, i tillegg kommer baffelstep videre oppover.
    Hvis du kunne måle mellomtonen og bassen utendørs i friluft, tror jeg du bedre ville se dette, og kanskje ville flyttet delefrekvensen?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd 3" rør i alt fra 15-30 cm langt. det blir rett og slett ikke bra. virker som jeg får en stygg utfasning ved å ha bassreflex/akustisk ventil montert i bunnen av kassa.
    Noe skyldes rommet, men når jeg tettet igjen hullene så ble det en bedre respons i bunnen. Så jeg har plugget igjen høyttalerne nå, de står til liming.
    Skal prøve å fylle kassen med dempemateriale, i håp om at elementene "ser" større kasse.

Funker ikke dette som ønskelig, kommer jeg til å prøve en linkwitz-greiner. Jeg har tro på at den kan gjøre positive ting for bassen.

Jeg må inrømme jeg har ikke kjempelyst å drasse dem utendørs, er no slit å drasse ut og inn - ikke akkurat lettvektere. Dessuten skal jeg ha dem til å spille bra i dette rommet, ikke i friluft. Da forandrer jeg heller filteret når jeg flytter igjen

Hvorfor og hvor ville du flyttet delefrekvensen?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tuklet endel frem og tilbake, gjenstår litt finpuss her og der men ble litt mer bass nå ihvertfall

Nærfelt:

Lytteposisjon:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke 7" Eton er det du har? 7-372, 7-360 eller 7-380?

Grunnen til at jeg foreslo å måle de opp ute i friluft, er for ikke å få med roomgain og stående bølger etc. Da ser du lettere hva som faktisk skjer, og hvor høyt i frekvens de begynner å rulle av.
    Du har antagelig en avrulling nedover i mellomtonen også pga baffelstep, og da var tanken at du pga den slake avrullingen hele veien nedover i bassen, kanskje må legge BSC lavere i frekvens, på bekostning av følsomhet.

Hvis f.eks mellomtonen ruller av med 4-5dB pr oktav fra 1000hz og nedover (pga bafflestep), mens bassen ruller av med 1-2dB pr oktav fra 300hz og ned, kan jo kanskje valg av delefrekvens vs BSC "redde" en dB eller to i følsomhet.

Merkelig at du får bedre dypbass i lukket enn i bassrefleks, må nok være snakk om utfasing el som du sier ja.

Men det kommer seg dette her ser jeg. Får jo håpe du får like bra lyd, som du har fått til design og finish etterhvert. :-D
    Lykke til videre!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 7-372/32 HEX, de med den store fasepluggen, eller heatpipe som eton kaller det..

Mhm, jeg ser tegninga. Får se om jeg får veldig lyst en fin sommersdag da:-P

Men ja, jeg har måttet senke følsomheten på mellomtone og diskant noe. Og Etter forandringene er det et par ting oppi frekvens som ikke er helt som det skal lenger hører jeg. Vet ikke om det har å gjøre med at frekvensresponsen er annerledes nå, eller om at motstandene stjeler litt av godlyden.

Så jeg får tukle litt frem og tilbake og se hva jeg finner ut

Forresten så prøvde jeg å fylle basskammeret med dempestoff også - uten at det gav noe bedre resultat.
    Så jeg kommer nok til å prøve en linkwitz-greiner og se om det gir meg det siste i dypbassen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, trodde kanskje det var en bassmellomtone du benyttet.
    Med disse i lukket 30L+, får du jo -3dB rundt 100hz, og -6dB ved 70hz. Blir ikke rart med bass av det nei. Men hvordan du fikk mindre bass med BR er mer enn jeg forstår. Burde flyttet -3dB ned til 50hz det.

Vær obs på slaglengden hvis du prøver å tvinge frem dypbass i lukket kasse.
    Med 80w inn passerer du xmax ved 50hz eller der omkring.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg simulerte selv i SW før jeg bygde. Og fikk frem veldig tilsvarende grafer av det som har blitt realitet, men som sagt så ble jeg overtalt til å bygge det slik da.

80w har jeg ikke tilgjengelig, så no problem
    Dessuten begynner det forøvrig å spille meeer enn høyt nok ved 30w.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det stått litt stille i tråden noen dager...

Ikke fordi jeg ikke har gjort noe, tvert imot - jeg har styret en hel haug med delefilteret. Det har gått opptil flere dager der jeg har målt og loddet hele dagen - uten å komme meg en cm lenger i prosessen. Retter man en ting, skjer noe annet galt. This is "black magic".....

Det er ikke akkurat noe standard første-ordens filter lenger. 12db/okt deling på bass, mellomtone 6db/okt HPF (dvs, kun kondensator, ingen spole), naturlig avrulling i øvre frekvens gjorde spole overflødig. Og akkurat nå så har jeg 18db/okt deling på diskant..

Vil ikke poste noen målinger enda, før jeg har fått noe mer bukt med frekvensforløpet til diskanten.

Men, etter å ha byttet litt frem og tilbake på filterkomponenter fikk jeg nærmest litt sjokk... Uten at jeg skal peke fingeren på om det har å gjøre med fjerning av en unødvendig spole, eller om det har med bruk av forskjellige typer kondensatorer (NOS papir i olje, blandet med elfa sine polypropylene på mellomtone). Stemmene fikk den litt mer raspete klangen i bunnen, og instrumenter ble bedre definerte.

Så for dem som bruker tusener på tusener på bytte av kabler, cd spillere og annet bør prøve utskifting av komponenter i delefilteret - det kan gjør langt mer med lyden enn en hvilken som helst kabel (og ja, jeg er av de "troende" kabeltilhørere...)

Hvorvidt diskanten har blitt dårligere/bedre ved bruk av 3 forskjellige slag kondensatorer (ja, man tager det man haver..) og en spole tør jeg ikke uttale enda, det skal testes nærmere etter jeg har fått frekvensforløpet som ønsket.

Og til slutt bassen. Den mangler fortsatt litt i bunnen.. Men den er detaljert og transientrik - meget fornøyd.

Og for ordens skyld, dedikert til de bildekåte:

jadajada, vet det ser ut som en 2-åring som har fått litt frie tøler......

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har jeg ikke sett denne før?! :???: Kjempebra jobba! Dette ble pent. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    løsnet litt på noen elementer her om dagen i mine b&w804s ogsjekket littt filter kvalitet ...det er IKKE spart på penger der i gården må jeg si..største 4.7 microfaraden jeg har sett noensinne...har større tro på at filter kvalitet har en vesentlig større betydning enn kabler ...stå på med utprøvingen din..du kommer sikkert i mål med din kunnskap...flott resultat du har fått til ..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvorfor har jeg ikke sett denne før?! :???: Kjempebra jobba! Dette ble pent. :-D
    Nei, man må lære seg å følge med vettu hehe
    Men takktakk

Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    løsnet litt på noen elementer her om dagen i mine b&w804s ogsjekket littt filter kvalitet ...det er IKKE spart på penger der i gården må jeg si..største 4.7 microfaraden jeg har sett noensinne...har større tro på at filter kvalitet har en vesentlig større betydning enn kabler ...stå på med utprøvingen din..du kommer sikkert i mål med din kunnskap...flott resultat du har fått til ..
    Så du hva slags type disse var? Har hørt rykter om at B&W bruker ICW kondiser (de store gule jeg bruker på bass er ICW), men vet at ihvertfall 802D bruker mündorf, kanskje mündorf i dine å da?

Blir det forresten noe rør på deg?

Takk for kommentarer Jan Erik

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer leking med filteret igjen..

Fjernet egentlig veldig mange komponenter i filteret, og gjort noen forandringer her og der..

Så nå venter jeg egentlig bare på nye motstander fra elfa, så jeg får dempet diskanten. Begynner å bli sånn tålig fornøyd med resten nå.

-Thomas

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo meget bra ut! Men som du sier, en høytt med 2x7" burde kanskje kunne tilby LITT mere i bunnen? Ellers var jo det en kjempeflott kurve da!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -3db ved 40hz er ikke kjempebra nei, for å være doble 7", men det er nok fordi kassevolumet er så lite som det er.
    Men tross alt, bassen er bedre nå enn den tidligere var..
    Blir vel til at jeg en gang må supplere med et par subber ja..

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det lukket kasse nå eller?