Eltek's dy9815? Guru mening

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Eltek's dy9815? Guru mening

Ser det er 2 stk som har brukt dy9812 og dy9815 til hjemme sub her. Kan noen av dere guruer kommentere om dette elementet er godt eller om det finnes alternativer i prisklassen som er bedre?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel sine elementer er generelt tungdrevne så du vil trenge store kraftreserver, personlig ville jeg ikke brukt noen av d elementene.
    Styrte unna de til bilbruk som de er beregnet for i sin tid også.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du nok forsterker så vil det funke..man trenger nok litt krefter for å få litt vandring på de.
    litt sjeldent man finner element som har passe stor xmax(-noe man trenger for å flytte luft på lave toner på høyt lyttenivå..) og i tillegg har oki følsomhet, og de som har dette koster oftest litt

jeg for min del sverger til RE Audio da men..vert favoritter lenge..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Re Audio er jo også bil elementer? Eller har jeg missforstått da?

Husker noen snakket om TC2000 er de fortsatt "billige"?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har også bil elementer ja.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Re Audio er jo også bil elementer? Eller har jeg missforstått da?
    Husker noen snakket om TC2000 er de fortsatt "billige"?
    re audio er tiltenkt bil , men ingen som kan si de ikke fungerer i hus... har ikke feks tc sounds sine elementer i bil og hifi...?

problemet er at skal du ha noe som har slaglengde og skal ha litt kraftig dypbass (med litt respekt..) så må man nesten bruke bil-elementer for de har det man trenger og koster ikke all verden..

annen fordel med bil-elementer er at de er "designet" for å få dypbass ut av mindre kasser, pga nettop : bil og bagasjerom..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Resonant Engineering SE15D4? Specs:

Electrical Q Value -Qes: 0.55
    Mechanical Q Value -Qms: 4.3
    Total Speaker Q Value -Qts: 0.49
    Free Air Resonance -Fs: 22 Hz
    Equivalent Compliance -Vas: 209 liters
    One-Way, Linear Excursion -Xmax: 18 mm
    Efficiency -SPL 1W/1m: 88 dB SPL
    Effective Piston Area -Sd: 810 cm^2
    DC Resistance -Re: 2.8 ohm
    Nominal Impedance -Znom: Dual 2/4 ohm
    Thermal Power Handling -Pe: 600 W
    Force Factor -Bl: 17.7

Fs på 22 Hz er jo perfekt, men blir Xmax for liten?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er 2 stk som har brukt dy9812 og dy9815 til hjemme sub her. Kan noen av dere guruer kommentere om dette elementet er godt eller om det finnes alternativer i prisklassen som er bedre?
    Eltek har laget en test sub med 9815 med meget heldig resultat. Lyden er kraftfull og tørr. Det er utroligt mye sub for pengene for pengene.

Skal selv igang rett etter jul å bygge en ny kasse til 9815 som jeg skal test for bruk i min egen kino.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Eltek har laget en test sub med 9815 med meget heldig resultat. Lyden er kraftfull og tørr. Det er utroligt mye sub for pengene for pengene.

Skal selv igang rett etter jul å bygge en ny kasse til 9815 som jeg skal test for bruk i min egen kino.
    Test subben du snakker om, er det den på 120 liter som er beskrevet i pdf filen på www.dynabel.no ?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xmax 18mm en vei for lite....? hva har feks 9812 da? 10mm.. står intet..men så bruker eltek å opplyse slaglengden som begge veier..
    se15 har blitt pushet med 2kw før den når xmech..

men xmax er ikke alt..er hva den gjør med den xmax den har hehe....

Hva med Resonant Engineering SE15D4? Specs:
    .. .. .. .. ..
    Fs på 22 Hz er jo perfekt, men blir Xmax for liten?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet: En sub med lavere følsomhet trenger mer effekt for å gi samme lydtrykk, men til gjengjeld vil den gjøre jobben i mindre kasse. Jo høyere praktisk følsomhet i dypbassen jo større kasse vil den kreve.

Nedre grensefrekvens: En sub som går veldig dypt vil ikke kunne spille like høyt. En 18" som er avstemt til ca 35Hz med x-max på ca 10mm hver vei vil greit klare over 130dB half space (+ romforsterkning). En 12" med samme slaglengde avstemt til 75hz vil klare omkring det samme men avstemt til 17,5Hz vil tilsvarende klare omkring 16dB mindre.

Avrulling: Om du skal dele suben ved 40-50Hz kan den gjerne ha en tilt i frekvensgangen på 2-4dB den ene eller den andre veien. Det er kun flaks om man klarer å treffe slik at man får en ideell romrespons i det området så hvor mye elementet ruller av ift 100Hz, hvor høy q systemet har osv er ganske likegyldig. Skal suben brukes fra ca 80Hz eller høyere dekker den mesteparten av avrullingsområdet til bassen (der romforsterkningen har en signifikant stigende kurve ned til ca 30Hz) og man bør helst oppnå omkring 6dB fall i bassresponsen fra 80-30Hz.

Du bør derfor begynne i andre enden og spørre:
    Hvilken sub bør jeg bygge om jeg skal spille xxxxx høyt, dele ved xxHz, den skal gå ned til xxHz, den får lov til å være xxx stor, jeg kan plassere den på/i xxxxx i rommet mitt, den skal brukes til xxx, sammen med xxxx som fronter, jeg skal bruke xxx antall suber, jeg skal/skal ikke bruke EQ, rommet mitt har normalt gitt xxx problemer i bassen, rommet er xxx stort, jeg skal bruke xxx forsterker og den får lov til å koste xxxxkr.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Følsomhet: En sub med lavere følsomhet trenger mer effekt for å gi samme lydtrykk, men til gjengjeld vil den gjøre jobben i mindre kasse. Jo høyere praktisk følsomhet i dypbassen jo større kasse vil den kreve.

Nedre grensefrekvens: En sub som går veldig dypt vil ikke kunne spille like høyt. En 18" som er avstemt til ca 35Hz med x-max på ca 10mm hver vei vil greit klare over 130dB half space (+ romforsterkning). En 12" med samme slaglengde avstemt til 75hz vil klare omkring det samme men avstemt til 17,5Hz vil tilsvarende klare omkring 16dB mindre.

Avrulling: Om du skal dele suben ved 40-50Hz kan den gjerne ha en tilt i frekvensgangen på 2-4dB den ene eller den andre veien. Det er kun flaks om man klarer å treffe slik at man får en ideell romrespons i det området så hvor mye elementet ruller av ift 100Hz, hvor høy q systemet har osv er ganske likegyldig. Skal suben brukes fra ca 80Hz eller høyere dekker den mesteparten av avrullingsområdet til bassen (der romforsterkningen har en signifikant stigende kurve ned til ca 30Hz) og man bør helst oppnå omkring 6dB fall i bassresponsen fra 80-30Hz.

Hvilken sub bør jeg bygge om jeg skal spille xxxxx høyt, dele ved xxHz, den skal gå ned til xxHz, den får lov til å være xxx stor, jeg kan plassere den på/i xxxxx i rommet mitt, den skal brukes til xxx, sammen med xxxx som fronter, jeg skal bruke xxx antall suber, jeg skal/skal ikke bruke EQ, rommet mitt har normalt gitt xxx problemer i bassen, rommet er xxx stort, jeg skal bruke xxx forsterker og den får lov til å koste xxxxkr.

Der klarte du nok å ise ned en heit potet isen...:-D mye å tenke på med andre ord....

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når folk spør meg etter tips om sub som spiller rått, som oftest til bil som er igrunnen mitt område, så ser de gjerne først på det grommeste og tenker ikke over hverken kasse eller effekt-krav..og krav til anlegget ellers..
    til bil er kasse-størrelse og effekt luksus , men i en stue er det oftest enklere..om man ser bortfra waf og hybler..

jeg for min del nyter greit bassen fra min 12" shiva i 3.3cuft@ 22hz plassert i et hjørne til høyre foran meg, med 250wrms fra en sf2500.. som mine fem c11, som er symmetrisk plassert rundt omkring og får (bare) 65wrms fra en yamaha reciever, såvidt holder følge med..
    men pga rom og en idiotisk plassert pipe på ene veggen bør jeg ha stereo-sub for å få det `beste` av bass der jeg sitter.
    så jeg ser heller frem til en, bilig men bra, 10" under hver c11 i front, enn den ene 12" jeg har nå.. det har jeg hatt tidligere og det skal jeg ha igjen, men nå kraftigere element og lavere tuning. og gjerne integrert i samme kasse som c11..

jeg kunne forsåvidt tenkt meg å prøvd en dy9812/15 for å av/be-krefte rykter, men pga min kjennskap til diverse elementer til bil er det veldig mange andre bil-elementer til 3000,- jeg ville vurdert før 9812..
    kansje heller 4 xls10/12 ,4ohm enn to 9815 feks..?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •