Howto - Legge finer - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 210
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    MEN: hvordan skal man skjote sammen to finerplater?? jeg har en sub som er 40cm i bredden og finerplaten er kun 22 bred.
    Trikset er vel åpenbart: Legg to finerflak perfekt inntil hverandre... Men det kan være lettere sagt enn gjort. Det kan lønne seg å teipe flakene NØYE kant-i-kant før man påfører limet. Jeg har aldri gjort det selv, men her er en svensk tråd med bilder som viser hvordan det kan gjøres:
    HiFiForum.nu - Guide: Snygga fanérskarvar

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Trikset er vel åpenbart: Legg to finerflak perfekt inntil hverandre... Men det kan være lettere sagt enn gjort. Det kan lønne seg å teipe flakene NØYE kant-i-kant før man påfører limet. Jeg har aldri gjort det selv, men her er en svensk tråd med bilder som viser hvordan det kan gjøres:
    HiFiForum.nu - Guide: Snygga fanérskarvar

Ille bra roffe, takkær..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en bra guide du linket til der. Det er akkurat slik jeg gjør det, og kan stå inne for at teknikken fungerer bra. Spesielt teknikken med å slipe ned kantene til de er rette. Kniv fungerer sjelden på langs av fibrene. Bruk også solid tape, f.eks 5 cm bred klar pakketape.

En annen veldig viktig detalj er å sette sammen finerstykker hvor mønsteret passer godt. Du kan få skjøten perfekt, men hvis møsteret ikke passer sammen så ser du skjøten på lang avstand likevel... Flere av bildene i guiden viser at det er limt sammen to finerstykker hvor den ene er mørk og den andre veldig lys, og hvor årringene ikke passer sammen. Prøv å unngå slikt.

Den fineren man vanligvis får tak i er knivskåret ark for ark av den samme stokken, og mønsteret er derfor ganske likt fra ark til ark. Et triks er da å legge annethvert ark opp ned (dvs. speilvendt). Da vil mønsteret passe ganske bra.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere forstår så er jeg litt grønn når det gjelder bygging.. Ha slags verktøy er et must å ha i denne sammenhengen?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Som dere forstår så er jeg litt grønn når det gjelder bygging.. Ha slags verktøy er et must å ha i denne sammenhengen?
    Til fineringen, mener du?
    (Foreslår at spørsmål om verktøy til generell høyttalerbygging tas i egen tråd.)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker at å legge finer blir litt for vanskelig for meg. men jeg har hørt om en type folie (er ikke sikker hva det heter) som mange høyttelere er kledd i. Det er enkelt å legge på folien og det ser ut som finer. er det noen som veit hva jeg snakker om?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik folie er vel bare tynn plast med lim på baksiden. Jeg tror faktisk det ikke er noe enklere å få det fint enn finer. Men finering er nok betydelig mer tidkrevende.
    Fordelen med finer er at den har en tykkelse som skjuler småfeil i grunningsarbeidet. Det gjør ikke en folie, den blir som å legge tapet, alle hakk og sår under vil synes tydelig.

Jeg grudde meg også i forhold til finering, og var redd for å ikke få det til, men det var ikke vanskelig, bare tidkrevende. Og så er det greit å ha lest nok om det til å vite hva man skal gjøre og å følge anvisningene og planene nøye.

Jeg begynte med baksiden av høyttalerne mine. Det er lurt, for da gjør man småfeilene man alltid gjør i starten på det minst synlige området.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... ja, jeg er også redd for å legge finer, for alt tyder på at det er ganske vanskelig, spessielt når man må skjøte to finerplater sammen, noe jeg må gjøre. Og hvis jeg gjør en synelig feil, f.eks. at skjøten i midten synes, så kan jeg jo ikke ta av fineren og endre på det

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskeringstape er din venn!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Og hvis jeg gjør en synlig feil, f.eks. at skjøten i midten synes, så kan jeg jo ikke ta av fineren og endre på det
    Nei, men du kan mikse slipestøv fra fineren med standard Casco trelim til en masse som du fyller i sprekkene. Bruk bare akkurat nok lim til at tremassen binder, og slik at ikke limfargen ikke synes. Det kan bli ganske bra det. Men ha rene fingre når du knar det sammen, ellers blir massen grå :???: Alternativt kan du bruke plastisk tre (formtre) hvis du finner rett farge...

Jeg har samlet syltetøyglass med slipestøv fra forskjellige treslag som jeg har bygget ting av tidligere, og kan dermed mikse fyllmasse til nesten hvilken som helst trefarge. Kjekt å ha...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med plastisk tre er vanskelig. Spesielt siden det ikke endrer til en litt mørkere farge på samme måte som fineren når man lakker over. Bedre å få skjøten riktig med en gang.

Alternativet med å blande puss og lim har jeg ikke forsøkt, og regner det fungerer bedre enn plastisk tre når det lakkes. Likevel får man vel en tydelig stripe der tremønsteret ikke synes lenger...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plastisk tre tar ikke farge på samme måte som rent treverk. Det kan også være vanskelig med trepuss/lim blandingen hvis det er for mye lim. Om å gjøre å finne akkurat riktig blanding slik at det fester seg men likevel inneholder mest tre ...
    Er det mye årringer som krysser skjøten kan man også gjøre underverker med en millimeter tykk pensel, utvannet beis og en stø hånd.

Men dette er jo bare nødhjelp når ting går galt. Som du sier - bedre å få det riktig med en gang.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk for tipsene, jeg skal tenke på det dere skriver, så får jeg bare prøve å finere i garasjen når det blir litt varmere. Og blir det mislykket så kommer jeg hvarfall til lære av feilene og gjøre det bedre neste gang. (den første suben jeg bygde var helt elendig, mens denne ble nesten perfekt)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange fine tips.

Når man skal sparkle ujevnhetene, må man bruke en spesiell type sparkel? Sparkelen må vel hefte veldig godt til MDF platene hvis dette skal sitte fast i mange år?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du limte fineren med kontaktlim, sånn ca hvor mye lim brukte du pr kvm?

Jeg kjøpte 250ml med kontaktlim, og den skulle holde til 3-6kvm, og det dekte litt under 1 kvm. Jeg la ikke tykt med lim på høytaleren, bare akkurat nok. Er det normalt, eller jeg som har gjort noe veldig galt?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lagt finer på noen høyttalere etter denne guiden.
    Funker som bare det, men et lite ekstra tips.
    Jeg fant ut at det gikk raskere og ble bedre resultat hvis en la fineren og lakkerte den før jeg freste alle hull. Finishen runt hullene, spesielt terminalen og diskantene som skulle forsenkes. Kan være lurt å vente med det siste lakstrøket til man er ferdig med fresingen så en får fjernet eventuelle riper.
    Bakdelen er hvis en "driter seg ut " med fresinga og må legge fineren på nytt igjen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Nå har jeg lagt finer på noen høyttalere etter denne guiden.
    Funker som bare det, men et lite ekstra tips.
    Jeg fant ut at det gikk raskere og ble bedre resultat hvis en la fineren og lakkerte den før jeg freste alle hull. Finishen runt hullene, spesielt terminalen og diskantene som skulle forsenkes. Kan være lurt å vente med det siste lakstrøket til man er ferdig med fresingen så en får fjernet eventuelle riper.
    Bakdelen er hvis en "driter seg ut " med fresinga og må legge fineren på nytt igjen.

Bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    ...Jeg fant ut at det gikk raskere og ble bedre resultat hvis en la fineren og lakkerte den før jeg freste alle hull...
    Jeg gjør det alltid på den måten nå. Finér først, hull etterpå. Har aldri opplevd noen problemer med det. Men lakken venter jeg med. Det er alltid noe smårusk eller blyantstreker som skal pusses vekk først...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Bilder?
    Litt seint, men her er noen:
    Finer

Å kutte fineren med fresen var en glimrende ide, jeg fikk en verktøymaker på jobben til å slipe ned fresen 0,2mm for å være sikker på at den ikke tok noe av sidene.

Pussinga var unnagjort på kort tid

Fikk lagd meg en mal til diskanten på jobben så jeg fikk brukt kopieringsringen til overfresen.

Her er en test, passa rimelig greit.

Sånn så det ut etterpå, bortsett fra hullet til diskanten, kansje jeg tar et bilde senere hvis det er av interesse

Dette er forresten et byggesett fra ELTEK, S23

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •