Howto - Legge finer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 210
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå kikket (og kjennt ) på dem. De er faktisk så flotte som de ser ut på bildene. Tror mange sier "Jaaaa, særlig" når han forteller at han har bygget dem selv. De spiller fint også, og det er jo ikke helt uvesentlig for en høyttaler :wink:

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super guide!
    Hvordan sparkelmasse brukte du?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er finering rett rundt hjørnet hjemme hos meg. Ser at kontaktlim av typen Casco S9 er i bruk i denne guiden. Selv er jeg litt skeptisk til denne siden jeg jobber i kjelleren og har
    a) begrenset med utluftingsmuligheter og
    b) kjellertemperatur på under 15 grader som er minimumstemperatur for å jobbe med S9 (er vel maks 12 grader i kjelleren min).

Er det noen som har gode alternativer som har lavere arbeidstemperatur og kanskje litt mindre løsemidler?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke tenkt på løsemidlene, etter en stund merker du dem ikke lengre og du føler deg veldig lett til sinns Når har jeg bare brukt en del bokser på stoff og ikke finer, men jeg har ikke hatt så mye problem med at det ikke tørker ordentlig rundt den tempen der. brukte den engang rundt 5 grader og det gikk ikke så bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry deg om løsemidlene, blir bare litt lystig ut på kvelden :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp, jeg skal finere!

Altså. Var hos den lokale møbelsnekkeren i dag som jeg hadde bestilt finer hos i dag og hentet bjørkefiner. Jeg må bare spørre dere med erfaring: Er det riktig at fineren ikke kommer i helt slette plater? For den fineren jeg har fått tak i har faktisk ganske mye bulker og er relativt stiv. Den er ifølge møbelsnekkeren omtrent 0,6 mm tykk.
    Han bekrefter for øvrig at kontaktlim er veien å gå, så denne fineringsguiden er uansett konge, men jeg var ikke forberedt på at dette var stivt og "bulkete". :shock: Noen som har opplevd dette? I følge møbelsnekkeren rettes bulkene ut når man kontaktlimer, det er bare å presse på, akkurat som denne guiden sier, men jeg er veldig redd for å drite meg ut og at det skal bli stygt...

Og forresten: Hvor vanskelig er det å gjøre dette UTEN et ekstra par hender? Noen tips?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje at eg har så masse erfaring, men ein fordel kan jo vera å finere baksida først.. Hvis det går bra, kan du jo fortsette. Og hvis det ikkje går bra, må du finne på nåkke nytt..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fukt på begge sider, og trykk mellom to plater. etter noen timer bør den være flatere og smidigere. bør dog tilpasses og tas i bruk med det samme, før den bulker seg igjen.

kilde: en snekkerbok jeg har.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg snart finert ferdig høyttalerne (frontene gjenstår). Det går SINNSYKT mye lim! Har snart brukt opp en hel litersboks med Casco S9, og frontene gjenstår. Bruker pensel til å påføre med, men det klumper seg sinnsykt lett, siden det begynner å tørke ganske raskt.

Jeg har gjort hele jobben alene, og det gikk greit, men det greieste er nok å være to personer for å stryke ut limet og når fineren skal limes på.

Må takke for tipset om å begynne på baksiden. Her ble det gjort noen mindre tabber (som at skjærelinjalen forskjøv seg under skjæring av kanter og slikt). Dette er det tross alt bedre å rette opp på baksiden enn på fronten, og man lærer av slikt.

Sluttresultatet ser uansett OK ut. Fineren jeg fikk tak i hadde noen sprekker i kantene og var ganske "bulkete". Bulkene retter seg ut ganske fint under limingen, men sprekkene er noen ganger slik at det blir en glippe. Har ikke lakket ennå, men med sandpapir tror jeg det kan bli et ganske proft resultat. Spesielt der to sider med langsgående fibre møter hverandre blir skjøten nesten usynlig. Enden får gjerne en litt annen struktur og markerer skjøten mer. Men det virker som om det går veien.

Takk til Thror for en god innføring!

Tips til dem som skal kjøpe finer:
    Litt bulker ikke gjør så mye, men unngå sprekker. Regner med at litt plastisk tre på tube fikser finishen i disse sprekkene, men det blir en fargeforskjell som sikkert ikke blir 100%.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder roffe! bilder.....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke før lakken er tørr og høyttaleren er montert sammen. Da blir de postet i BEL-galleri-tråden. Men finishen er ikke noe bedre enn de flotte eksemplene vi har sett fra thror, langbein m.fl.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Bilder roffe! bilder.....
    De første bildene er nå lagt ut.
    Her: http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=107

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med plastisk tre på tube og annen reperasjonsmasse er at fargen er bortimot den samme selv etter flere år, til mer fineren gulner til betre synes sparkelmassen.Til småsprekker er det beste og smøre litt vanlig kvit snekkerlim i sprekken og så pusse med fint pussepapir slik at pussestøvet "binder" seg med limen.La limen tørke helt før en tar siste finishen,

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Problemet med plastisk tre på tube og annen reperasjonsmasse er at fargen er bortimot den samme selv etter flere år, til mer fineren gulner til betre synes sparkelmassen.Til småsprekker er det beste og smøre litt vanlig kvit snekkerlim i sprekken og så pusse med fint pussepapir slik at pussestøvet "binder" seg med limen.La limen tørke helt før en tar siste finishen,
    Ja det er allerede erfart. Furer fylt med plastisk tre utgjør de mest skjemmende tabbene på mine BEL-høyttalere. Med det ser ikke så gærent ut på avstand. Det gjelder å vinkle høyttalernes verste sider vekk fra sweet spot, så...
    Vil nok en gang anbefale alle å unngå finer med sprekker når man kjøper inn.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide, og flotte bilder av ferdige prosjekt. Dette er definitivt noko for mine fronthøgtalarar, som gjennomgjekk litt for rask måling då eg var ivrig etter å høyre resultatet Men det eg lurer på er, held det å grunne over høgtalarane slik dei stend no, så er det berre å begynne å legge på finèren?
    Her er mine, med ein del skjønnheitsfeil :P

Finèr+lakk er jo også mykje finare enn allslags maling, og definitivt den eg bestemte meg for :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som selger finer via nett, som sender med posten?
    Noen som har kjennskap til disse: http://www.finerimport.no/index.html

Mulig det går an å bestille her?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiper911
    Ingen som selger finer via nett, som sender med posten?
    Noen som har kjennskap til disse: http://www.finerimport.no/index.html

Mulig det går an å bestille her?
    det kan jo fort komme som en eske flis viss du er heldig med posten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, posten er BEST til å flise ting opp ja. Kan alldri emballere for mye. Men trodde egentlig fineren kunne rulles sammen? Eller tar jeg feil? 0.6mm tykk, da burde d gå an å rulle det rundt en litt større papprør. Får høre med Montèr hvis ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd-interiør http://www.lyd-interior.no/ selger finèr. Bestilte et ark for å teste, kom veldig godt pakket og rullet sammen, de har kun mahognyfinèr. Legger ved et bilde:

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva kostar finèren? Ah, sorry sjekka linken etterpå :P