Min stativ konstryksjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min stativ konstryksjon.

På stuen har jeg plassert tv'n slik at jeg ikke får noen høytalere på sidenen. (dårlig planlagt stue og stor tv)
    Uansett. til høyre for tvn er det vegg, Venstre trappenedgang og bak trapp. (trappen går i en U ).
    Bak tv'n blir det da ett gelender på ca 1m høyt. På dette gelenderet bak tv'n har jeg montert en hylle på topp og tenkte å fikse meg en anordning for å sette opp L/R+C på denne hyllen. Hva synes dere om denne konstuksjonen?
    Tenkte å få det bøyd i rustrfritt stål og sette det sammen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Min stativ konstryksjon.

Sitat Opprinnelig postet av geiri
    På stuen har jeg plassert tv'n slik at jeg ikke får noen høytalere på sidenen. (dårlig planlagt stue og stor tv)
    Uansett. til høyre for tvn er det vegg, Venstre trappenedgang og bak trapp. (trappen går i en U ).
    Bak tv'n blir det da ett gelender på ca 1m høyt. På dette gelenderet bak tv'n har jeg montert en hylle på topp og tenkte å fikse meg en anordning for å sette opp L/R+C på denne hyllen. Hva synes dere om denne konstuksjonen?
    Tenkte å få det bøyd i rustrfritt stål og sette det sammen.
    Vet ikke om jeg klarer å visualisere rommet helt (kommer TVen delvis foran dette stativet?), så jeg velger å kommentere stativet:

Stilmessig blir sikkert dette helt konge. Når det gjelder lyd er jeg mer i tvil. Konstruksjonen i rustfritt stål vil sikkert ha en egenklang (ressonansfrekvens) som vil kunne settes i svingninger av høyttalerne. Hvilke dimensjoner av rustfritt stål tenker du på? Skal du bruke massivt eller hult stål? Hvor stort blir stativet (omtrentelige mål)?

Hvis du bruker hult stål vil du jo kunne fylle stativene med sand, noe som vil bedre de akustiske egenskapene (mer lyddødt stativ).

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativet kommer bak tv apparatet.

Totalbredde ca 1300mmvil si at hver sirkel vil ha en diameter på ca 650mm

Høyde på L+R vil da bli Min 325mm Senter ca 490mm.

Konstruksjon i hult rustfritt (Eller lignende)
    Vil bli fylt med BlåseSand!
    Dette er en fin sand som lager en tett og tung masse.

Tenkte jeg skulle springe opp på den vidregående skolen her å få mekk linja der til å kjøre rørene i "Rullen" sin for å få de formbøyd og tilpasse.
    Samt sammensveiset.
    De tar slike oppdrag som lærepensum. Koster 0niks!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratis stativer! :shock:

Da er det vel bare å kjøre på, for du har jo ingenting å tape. Og med blåsesand får du en tung kostruksjon som sikkert gir et godt fundament for høyttalerne og dermed god lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •