Vifte i stereo benk, noen med erfaring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vifte i stereo benk, noen med erfaring?

Hei!

Skal i gang med å bygge meg en ny benk til komponentene mine. For å unngå at det skal bli varmt i benken og komponentene tenker jeg på å montere inn et par vifter. Feks synes jeg PS3 blir varm inne i benken - det virker i hvertfall slik ut i fra hastigheten på viftene.

Har sett litt på denne viften: Hardware.no - Prisguide - Vifter - MIST 120mm vifte MISTYLFA120LSCL. Den ser ut i fra tester å være relativt lydløs. Har forstått det slik at det holder med en såkalt "veggvorte" fra feks vår gode venn Clas Ohlson til å forsyne dem med strøm?

Jeg har ikke planer om å ha bakplate på benken, da den skal være plassert helt inntil veggen og blandt annet skjule kabler. Derfor har jeg tenkt å plassere to vifter i skilleveggene inne i benken.

Noen som har noen tips å komme med til denne konstruksjonen? Dette hadde vært helt suverent og alle tips mottas med stor takknemlighet :-D

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner no litt inspirasjon her tenker jeg. http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stereo-3.html

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd slike i hifi rack, men mange andre steder.

Noen innspill til vurdering:

- Sørg for viftestyring slik at du kan regulere hastighet på de mtp støy vs effekt.
    - Monter med vibrasjonsdemping, f.eks gummipakninger. Ikke bare blåselyder som kan være irriterende fra en vifte :-D
    - Kjøp med filter for å redusere støvmengden. Får til 120mm på flere pc-butikker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen konkrete forslag til design, men støtter deg på det psykologiske plan ;-)

Jeg har selv vært inne på tanken med noe lignende, siden jeg har småunger og må ha en form for glassplate foran på racket. Dermed blir det dårlig med luftgjennomstrømning og jeg må nok til med "pustehjelp".

Jeg vet ikke helt hvordan din situasjon er, men jeg tror det er en lur ide å ha en plan om hvordan du vil luften skal strømme gjennom racket, før du smeller på en vifte i hver ende (som f.eks. om de skal de blåse med eller mot hverandre og slike ting).

Og ja, det går helt utmerket å bruke en 12V batterieliminator (hvis det er det du mener med "vorte").

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo slenge på en "Noise-killer" beregnet på PC i tillegg, så regulerer du viftehastigheten med temperaturen. Har det på noen vifter jeg bruker enkelte gang på sommeren. Bruker vanlige 80mm PC-vifter, men de støyer litt i meste laget når det er rolige partier.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det trengs egentlig ikke så stor luftgjennomstrømning. Det var i hvert fall helt unødvendig med noise-killer og temperaturregulering hos meg. Jeg valgte den mest stillegående viften jeg fant, og det holdt helt fint det. Jeg har en slik vifte bak forsterkeren og en bak HTPC'en. Jeg brukte forresten 120mm vifter da de (som oftest) gir lavest støy per m3 luft. Det er ikke helt synlig på bildet men topp-platen av stereobenken stikker ca. 4-5 cm dypere enn bakveggen. Så når toppen er helt inntil veggen, er det en kanal bak hvor luft føres ut til siden, (og hvor alt ledningskaoset er skjult). Det bidrar også til å dempe suset fra luften. Dessuten monterte jeg viften med små gummi O-ringer på skruene slik at viften er vibrasjons-isolert fra benken.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke fullt så pen, men gir bare 9 db:
    Microplex Norge AS

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tester av forskjellige stillegående vifter, pluss en del tips/teori.

Recommended Fans | silentpcreview.com

Åtte støysvake 120 mm-vifter - Hardware.no

I pc er det vanlig å bruke 120mm vifter istedenfor 80mm fordi disse kan gå på et tregere turtall for å frakte like mye luft, og dermed lage mindre støy, men du trenger kanskje ikke så mye luftstrøm uansett...

Ellers må man tenke på at varm luft stiger, altså ha luftuttaket høyt, og luftinntaket lavt plassert i konstruksjonen for å få en naturlig bra luftstrøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yup, nesten samtlige reviews av stillegående vifter holder ikke mål samt at man aldri kan stole på db-målene oppgitt på nettbutikker.

Per dags dato er de mest stillegående viftene man får kjøpt:
    1. Nexus 120mm (enten 1000rpm eller 600rpm varianten).
    2. Noctua 120mm

Til ditt bruk skulle jeg tro at Nexus 120mm @ 600rpm holder i massevis og blir så støysvakt som det er mulig å få det.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne tråden.

Noen anbefalinger? Regner med at det har kommet nyerere og bedre vifter..
    Skal brukes under en glasshylle i ett DIY TV bord og blåse rett ned på en effektforsterker. Klaring ca 35cm
    Ser det er mye og velge imellom men det er kanskje noen som har hatt stor suksess med dette tidligere noe som gjør jobben lettere..

Og hva slags tilbehør mtp montering og styring har dere valgt..

Anyone?

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0