DIY - 7stk c17 (troelsgravesen) (m\bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - 7stk c17 (troelsgravesen) (m\bilder)

Hei! siden det er en god del utendørs graving som må til for å bli kvitt fuktproblemer i den fremtidige kinoen begynte eg like godt på høyttalerene først, så tar vi gravingen til våren.

Så, hver høyttaler består av 2 stk vifa c17-16-08, 1stk monacor dt300 og 1 stk horn til sistnevnte.
    Siden 22mm sponplater som ikke var gulvspon var vanskelig å få fatt i bestemte eg meg for å bruke mdf. Det er så mye deiligere å jobbe med også!
    Jeg kjøpte det fra byggeriet, og fikk de til å sage de opp også. De var da veldig underbemannet, noe en del av platene fikk ett sterkt preg av, men de var ytterst hyggelige, og saget helt nye plater når jeg kom tilbake med noen som ikke var kappet så bra.

Byggingen gikk ganske greit. Den første baffelen brukte eg 5-6 gode timer på. nr 2 tok under 1 time:P tvinger blir det alltid for lite av, men eg brukte diverse tunge objekter som lå rundtom i kjelleren istedet.

For å skjære opp hullene i avstiverene tenkte eg først å bruke ett sett med hullsager eg kjøpte på biltema til ca 50-60kr:P Etter 2 timer, 6 hull, myye røyk og 1stk mindre fornøyd samboer beste eg meg for å legge den ideen på is og ta frem stikksagen. Ideen var at eg skulle bruke hullene eg saget ut til ben på den kommende ikke så lille subben.

Som mange her på forumet sikkert kjenner til gjelder d å nytte enhver annledning til DIY-prosjekter, så når sambo sovnet på sofaen en kveld grep eg sjansen og mekket sammen delefiltrene.

Desto nærmere målet eg kom (dvs å få ett par spilleklare) desto mer hastverk hadde eg. stresset nærmest livet av meg før og etter jobb. Og så en formiddag var den ene klar og den andre kunne til å montere sammen. Jeg klarte ikke å vente på det, så eg koblet opp den ene som var klar og fikk på litt metallica.
    Førsteinntrykk: NEEI! ka har eg brukt 10k på? Noe var helt klart feil med høyttaleren. den hadde skikkelig plast-boks lyd. ekstremt dårlig dybde og soundstage, hvis eg ka få beskrive det slik:P hadde noen tydelig peaker og dipper ett eller annet sted. Så eg fikk montert den andre i full fart, og puh! den låt nydelig, akkurat som en skikkelig høyttaler skal. Jeg åpnet den dårlige høyttaleren igjen, men fant ingen feil på delefilteret, satt den sammen igjen og lot den spille seg inn litt med godt med volum på mens vi gikk og handlet (enebolig på landet). Når den hadde blitt spillt inn litt var den bedre, men fortsatt ikke helt like fin som den andre. Mine teorier er nå enten at den trenger mer innspilling, eller at den 3.3uF-kondisen jeg låner fra universitetet ikke er helt god.

Alle komponener utenom noen småting slik som tetningslist, dempemateriale og terminaler ble kjøpt på Højttalerbutikken . Jeg kan ikke få anbefalt den butikken nok! helt genial service du ikke finne lignende på noen slike steder! Utvalget er svært bra og prisene er het utrolige. delefilterkomponentene var opptil 70% billigere enn hos eltek, for akkurat identiske komponenter! I pakken ligger det alltid noen ekstra små godbiter, slike ting som gjør det morro å åpne en pakke man får i posten. Hvis man ikke finner det man trenger på websiden deres, er det bare til å sende en mail, det er utrolig hva de kan få tak i! og til priser man ikke trodde var mulig!

Eltek på den andre siden er noe helt annet. makan til dårlig service skal man se lenge etter. Veldig veldig lite fornøyd!

Men nok om det. nå står ihvertfall to mdf-kasser og spiller i stuen. veldig i tvil hvilken finnsish eg skal ha! lyst på finer, men vet ikke kor eg får tak i det her i bergen.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere! -Får håpe du finner ut av problemet med den første

Utrolig bra håntverk, forresten. Er jo sånnsett bra å bo "på landet", da vi andre som oftest har noen lettere irriterte naboer etter noen timer med overfresen

Jeg så litt på siden til Højttalerbutikken, og billigere er det! -det eneste er at jeg synes de mangler litt utvalg f.eks på spioler mellom 10 mH og 30 mH...

De eneste aktuelle jeg har funnet til nå, siden OsloFinerfabrikk ikke vil selge finer lenger, er disse:

Lyd-Interiør
    Norsk Tre- og Finérimport a/s - www.finerimport.no - 3D finer en innovasjon!

Lydinteriør hadde en billigere finer enn finerimport

Edit: Finnes det datablader til de forskjellige høyttalerelementene på siden? -Finner det ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Gratulerer med nye høyttalere! -Får håpe du finner ut av problemet med den første

Utrolig bra håntverk, forresten. Er jo sånnsett bra å bo "på landet", da vi andre som oftest har noen lettere irriterte naboer etter noen timer med overfresen

Jeg så litt på siden til Højttalerbutikken, og billigere er det! -det eneste er at jeg synes de mangler litt utvalg f.eks på spioler mellom 10 mH og 30 mH...

De eneste aktuelle jeg har funnet til nå, siden OsloFinerfabrikk ikke vil selge finer lenger, er disse:

Lyd-Interiør
    Norsk Tre- og Finérimport a/s - www.finerimport.no - 3D finer en innovasjon!

Lydinteriør hadde en billigere finer enn finerimport

Edit: Finnes det datablader til de forskjellige høyttalerelementene på siden? -Finner det ikke...
    Takktakk Kimsan
    landet har sine fordeler og ulemper, får se om eg klarer å overdøve rautingen og sauebjellene om sommeren:P

De har veldig mye mer enn de viser på sidene sine, ta og send en mail og hør! Det samme gjelder databladene. De har helt sikkert ikke noe imot å hoste opp noen slike hvis du spør de!

ah! takk for linkene! Det irriterende med å bygge så mange høyttalere i forhold til bare to er at alt blir tre ganger så dyrt:P Ett alternativ kan jo være å få på finer på frontene og senteren. Lage de litt spesielle, gjerne med en fin bunnplate og noen spikes. Og så lage de 4 bakhøyttalerne litt mer nøytrale, gjerne noe a'la Snickers-is sine sonosubber. med stoff og topp\bunnplate.

Etter en god session med Rammstein på full guffe har den første høyttaleren komt seg litt. men det mangler fortsatt litt... bredde? vanskelig å forklare. litt nedre mellomtone kanskje. Den høres litt tynn ut i forhold til den høyre. Men når begge spiller høres veldig bra ut!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Flotte høyttalere! Gleder meg til finish er på plass.

Når det gjelder lyden; ikke gi deg før de høres like ut!
    Det hjelper ikke med 50-500timers innspilling eller noe hokuspokus hvis det er en helt klar forskjell i lyden.

Det er helt garantert en komponentfeil/variasjon og/eller en feil du har gjort.
    Det er bare til å begynne å feilsøke eller bytte komponenter.
    Begynn med å bytte kanal, deretter kan du bytte et og et element.
    Har det ikke gitt seg før du bare sitter igjen med delefilteret er det jo selvfølgelig det. Sjekk også mål på kassen og evt. størrelse på kamre, lengde på port osv.

Andreas

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Norsk tre og finerimport" som KimSan linker til holder faktisk til i Bergen, så det skal vel være mulig å stikke innom å finne det du liker.

Spennende prosjekt. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Hei.

Flotte høyttalere! Gleder meg til finish er på plass.

Når det gjelder lyden; ikke gi deg før de høres like ut!
    Det hjelper ikke med 50-500timers innspilling eller noe hokuspokus hvis det er en helt klar forskjell i lyden.

Det er helt garantert en komponentfeil/variasjon og/eller en feil du har gjort.
    Det er bare til å begynne å feilsøke eller bytte komponenter.
    Begynn med å bytte kanal, deretter kan du bytte et og et element.
    Har det ikke gitt seg før du bare sitter igjen med delefilteret er det jo selvfølgelig det. Sjekk også mål på kassen og evt. størrelse på kamre, lengde på port osv.

Andreas
    Takktakk! ja du sier noe der! har nok av elementer og komponenter å ta av ihvertfall, så der er vel bare til å sette i gang. Når jeg får de skikkelig 3.3uF kondisene som skal være i delefilteret åpner jeg høyttaleren og bytter kondensatoren og diskanten. diskantene skal modifiseres etter beskrivelse på troels sine sider, så da putter eg i noen som er ferdig modifisert. De som står i nå har eg kun tappet magnetoljen av, kan hende eg har hvert litt slurvete på den ene. Hvis ikke det hjelper får eg ta og skifte bassene!

Takk for tipset!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen årsak, og husk å prøve å bytte kanal før du setter i gang et inngrep!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er to nye diskanter ferdig modifisert (bilder). har ikke puttet de inn enda, men det blir spennende! venter enda på de hersens 3.3uF kondisene. Når de kommer blir det totalrenovering av Høyttalerne, ny diskant + delefilter. så muligens nye basser på den som hørtes rar ut.

Sitter nå i en lyttesession med System of a down på full guff. Imponert over hvor høyt disse HT'ene kan spille uten å vrenge. Kjenner det godt i brystet:-D

Nå er det ned å bygge den tredje viktigste høyttaleren - Senteren. På den har eg jukset litt, så baffelen blir nesten halvparten så stor som den egentlig skulle hvert. Litt usikker på om dette kan fikses enkelt med å modde på delefilteret, da delefilteret er ekstremt enkelt. Hvis det ikke funker kommer eg nok til å prøve å utvide baffelen med en plate på ene siden og en ramme på andre siden, og så dekke hele kødden med høyttalerstoff. Men det får bli når kinoen er klar!

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer det å bestille fra Højttalerbutikken

Blir det mye ekstra kostnader, toll, porto etc? Hvor mye vil det eksempelvis koste å sende en pakke på 10 kg, som har en verdi på 3000,-? Skriver de ned verdien, for eksempel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket nå og jeg betalte 230kr i porto for 12kg. så trekker de fra dansk moms og legger på norsk moms i norge. andre kostnader blir det ikke bortsett fra tollgebyr da. Det kommer på underkant av 200.
    Anbefales Det blir garantert billigere enn å handle hos eltek. Og servicen er utmerket!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er senteren ferdig også. Gjorde en stor tabbe. Jeg hadde 1 time igjen før jeg måtte gå på jobb og hadde bestemt meg for at eg skulle begynne å lime, slik at det kunne stå og tørke. Så jeg limte samme avstiverene med topp og bunnplaten, det var det som skulle limes først. ah, knall tenkte eg, helt til eg kom på at eg ikke hadde skjært ut huller i avstiverne, det var bare hele plater.
    Noe så irriterende! Men med litt Borring, stikksag og håndoverfres ordnet det seg, men det var unødvendig mye stress.

Jeg fant fort ut at det var noe som var gale med senteren også, ca det samme som med den venstre høyttaleren jeg har hatt problemer med. mye kaldere og med mye mindre dybde enn Høyre høyttaler (mener da lyden:P). Jeg har nå skiftet den ene kondensatoren og alle elementene i venstre Høyttaler, ingen stor forskjell i lyden. Så nå har jeg kommet ned til at det må være delefilteret. Enten har jeg koblet noe feil, eller så har eg ødelagt noe med loddebolten:P Skal nå til å lage nye delefiltre.

Har det btw noe å si hvilken vei polariserte kondensatorer står i ett delefilter?

Øyvind

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulere med nye høyttalere! leste hele tråden men har ikke helt klart for meg de nevnte modifiseringer som du gjørde på diskantene (fjernet magnetisk olje er self å anbefale ) og hvilken bipolar kondis på 3,3uF har du bestilt? ser at du er veldig fornøyd med høyttaleren leverandøren men kvaliteten på delefiltrene og passive komponenter er ikke noe spesielt bra, delvis enig med deg ang Eltek og sine priser men de har meget god kvalitet på passive komponenter

Et bipolar kondensator har ikke noe polaritet så da spiller ikke noe rolle hvilken vei den kobles... men "bipolare" blir gjerne kalt alle elektrolytt kondensatorer som ikke har "polarietet" (slik som MKP/polypropylien eller bedre typer) og den type kondensatorer -bipolare elektrolytter- er av dårlig kvalitet hvis den skal brukes til diskanten/mellomtone eller i serie med signalen...

edit: skrev du POLARISERTE kondensatorer??? enten har du misforståt eller så har du fått feil komponenter... da polariserte kondensatorer er ikke bergnet til bruk i høyttaler delefilter da signalen har varierende polaritet derfor brukes de bipolare...

har du noen bilder/skjema av delefiltret du bruker?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig bygg , har du krympet volumet til center ht. ift. frontene ? Skal du bygge bak ht. like store ? Hvor høy blir følsomheten (hjelper hornet på denne ?)
    Hadde et lignende prosjekt på gang før Creative hi fi gikk i stå.... Da med Tangbandelementer som ikke kostet all verden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg fant fort ut at det var noe som var gale med senteren også, ca det samme som med den venstre høyttaleren jeg har hatt problemer med. mye kaldere og med mye mindre dybde enn Høyre høyttaler (mener da lyden:P). Jeg har nå skiftet den ene kondensatoren og alle elementene i venstre Høyttaler, ingen stor forskjell i lyden. Så nå har jeg kommet ned til at det må være delefilteret. Enten har jeg koblet noe feil, eller så har eg ødelagt noe med loddebolten:P Skal nå til å lage nye delefiltre.

Har det btw noe å si hvilken vei polariserte kondensatorer står i ett delefilter?
    Feilkobling i delefiltre er kjapt gjort, og kan føre til slike fenomener som du beskriver.
    Virker litt mindre logisk at du skal gjøre den samme feilen to ganger.

Kan jo også være du faktisk mente seriøst at du har brukt bipolare kondiser.
    Er ikke sikker på hvor mye en polar kondis på vekselstrøm vrenger, men det er iallefall noe du må bytte ut uansett.
    Dessuten skulle det jo ha vrengt likt på begge to om det var det som var problemet.

Andreas

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du bruker polariserte kondiser så må du serie koble med samme fortegn og de må være 2x ønsket verdi, da får du en "bipolar" kondis... og det kan stemme med feilen som du har i lyden faktisk... er en "selv mek" delefilter eller en ferdig sådan??

senter kanalen hadde blitt penere om den ble lavere og bred nok til selve elementen og lengre synes jeg volumen til kassen må helst helst være like stor som volumen til sidehøyttalerne self...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    gratulere med nye høyttalere! leste hele tråden men har ikke helt klart for meg de nevnte modifiseringer som du gjørde på diskantene (fjernet magnetisk olje er self å anbefale ) og hvilken bipolar kondis på 3,3uF har du bestilt? ser at du er veldig fornøyd med høyttaleren leverandøren men kvaliteten på delefiltrene og passive komponenter er ikke noe spesielt bra, delvis enig med deg ang Eltek og sine priser men de har meget god kvalitet på passive komponenter

Et bipolar kondensator har ikke noe polaritet så da spiller ikke noe rolle hvilken vei den kobles... men "bipolare" blir gjerne kalt alle elektrolytt kondensatorer som ikke har "polarietet" (slik som MKP/polypropylien eller bedre typer) og den type kondensatorer -bipolare elektrolytter- er av dårlig kvalitet hvis den skal brukes til diskanten/mellomtone eller i serie med signalen...

edit: skrev du POLARISERTE kondensatorer??? enten har du misforståt eller så har du fått feil komponenter... da polariserte kondensatorer er ikke bergnet til bruk i høyttaler delefilter da signalen har varierende polaritet derfor brukes de bipolare...

har du noen bilder/skjema av delefiltret du bruker?
    Takktakk De andre modifiseringene består av å fjerne en filtbit som sperrer for kammeret bak domen, så putte dempemateriale nedi kammeret, og lime på en filbit rundt hullet.

Jeg fikk kondensatorer på 3.9 i stedet for 3.3, men fikk fort tilsendt de riktige på 3.3. polyester. I mellomtiden brukte eg noen gamle eg fant på universitetet. elektrolytt.

Komponentene fra butikken i danmark er akkurat de samme som de fra eltek. De har samme leverandør, nemlig jantzen audio

Det skal være en kondensator på 68uF i serie med diskanten. den består nå foreløpig av en på 56 og en på 12uF. den på 12 uf er en bipolar elektrolytt, men er litt usikker på den på 56uf. Det er en elektrolytt, det står bennic B03 56MFD 100WV på den. Har aldri hvert borti problemstillingen med bipolar\polariserte kondensatorer i delefilter, har pleid å kun bruke polyester eller pp.

Det var derfor eg ble litt forvirret eg og, siden senteren også låt tynn, skulle heller ikke tro at den mindre baffelen på senteren skal gjøre så mye.
    Har nå laget ett splitter nytt delefilter til venstre ht'en, så får vi prøve.

Senteren passet ikke så veldig i denne settingen her nei, enig i det. med når kinoen blir klar blir det andre boller, har planene klare. volumet er det samme i senteren som i de andre, den er dobbelt så dyp.

Delefilteret finnes her: Vifa C17-

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt nyskjerrig. du bruker vel ikke tilfeldigvis foliespole?

-PS: er jo forresten nesten vanskelig å knærte komponentene med loddebolten...

Edit: ops... så det nå ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    litt nyskjerrig. du bruker vel ikke tilfeldigvis foliespole?

-PS: er jo forresten nesten vanskelig å knærte komponentene med loddebolten...

Edit: ops... så det nå ops:
    Nei bruker ikke foliespoler. har prøvd å holde komponentene relativt billig. iom at det er så mange høyttalere. kommer kanskje til å oppgradere delefiltrene til senteren og frontene etterhvert. blir vel kanskje foliespoler da.

Ja brodern mente også at det sku mye til å ødelegge komponentene. med det er virkelig ikke lett å lodde 2.5mm ledninger fast til komponentene med en 30W loddebolt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, så det var Vifa elementer C17 sa meg ingenting ellers... ang. delefilter er den den samme som du la linken til som du har laget?? med samme komponenter? jeg er tideligvis blind da jeg ikke så at det stå Vifa i første innleg ja...

jeg så ikke de kondensatorer i høyttalerleverandøren sine web sider, men bare kjippe kondiser. Send gjerne linken da jeg kunne tenke meg å bestille en del kondiser

hva betalte du for hele 2 kanals høyttalere? eller per stk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for elementer + delefilter ble det litt over en tusing pr ht. 12-1300. sånn ca.

ja det er de høyttalerne jeg har linket til som jeg har laget. troels kaller de c17 - etter første del av navnet til vifa-bassene. Jeg har brukt samme komponenter i delefilteret bortsett fra kondensatoren som skal være 68uf.

Her er link til polyester-kondensatorene. MT bipolar kondensator
    disse er de samme som eltek sine polyester-kondensatorer. sammenlign gjerne prisene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •