DIY - 7stk c17 (troelsgravesen) (m\bilder) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

c17 gone wild

har ikke hvert helt 100% fornøyd med lyden og heller vent meg litt til den tror eg. Og nå har eg funnet ut hva som er feil. Målte fra 1-10 000 hz, og.. ja, resultatet ser dere selv. en ugudelig fjelltopp mellom 4k og 10k. godt mulig den bare fortsetter. Er det mulig at alt dette kan være pga rommet?

ps. dette er målt med ht'en stående i sofaen med puter og tepper på sidene for å minimere rompåvirkning og miken en meter fra, på nivå med diskanten.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva måler du med?
    Hvis du måler vinkelrett på diskanten med f.eks en Radioshack dB-måler, vil du ofte få merkelige kurver.
    Men om du mener målingene er korrekte, ser det jo ut for at diskanten ikke er dempet (korrekt) i delefilteret. Du har ikke glemt å sette inn L-paden?

Anbefaler deg å laste ned Arta Software, programmet er rimelig greit å komme igang med, og du får en haug med bedre muligheter til å måle høyttalerne dine. Da kan du sette gating (tidsvindu) slik at du utelukker rompåvirkningen helt.
    Men jeg tror nok ikke dette er rommet allikevel.
    Prøv å verifisere målingene dine, med f.eks å måle andre høyttalere, sjekk deretter delefilteret grundig en gang til.
    Og var ikke denne feilen kun i ene fronthøyttaleren? Mål i såfall den andre og se om frekvenskurven stemmer med hva du hører.
    Og bare for å presisere, om det ikke stemmer er det ørene som har rett! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hva måler du med?
    Hvis du måler vinkelrett på diskanten med f.eks en Radioshack dB-måler, vil du ofte få merkelige kurver.
    Men om du mener målingene er korrekte, ser det jo ut for at diskanten ikke er dempet (korrekt) i delefilteret. Du har ikke glemt å sette inn L-paden?

Anbefaler deg å laste ned Arta Software, programmet er rimelig greit å komme igang med, og du får en haug med bedre muligheter til å måle høyttalerne dine. Da kan du sette gating (tidsvindu) slik at du utelukker rompåvirkningen helt.
    Men jeg tror nok ikke dette er rommet allikevel.
    Prøv å verifisere målingene dine, med f.eks å måle andre høyttalere, sjekk deretter delefilteret grundig en gang til.
    Og var ikke denne feilen kun i ene fronthøyttaleren? Mål i såfall den andre og se om frekvenskurven stemmer med hva du hører.
    Og bare for å presisere, om det ikke stemmer er det ørene som har rett! :-D
    takker for bra svar

Grafen som er linket til er målt vinkelrett på diskanten ja, men jeg får en lignende kurve hvis jeg måler i lytteposisjon. Alle målinger blir tatt med radioshack digital db-måler. Det virker nesten som om det er noe gale med målingene ja, for jeg har målt tre av høyttalerene, og alle har samme pukkelen, selv om delefiltrene til alle sammen er laget hver for seg, ikke serieprodusert, så er mulig at eg har gjort samme feil tre ganger.

Det er noe feil i frekvensresponsen, det merker man fort, den er litt skarp og slitsom å høre på. Men en 15db peak mellom 5-9khz er da voldsomt, og ville tro det hadde gjort mer av seg! jeg kan måle en annen ht jeg vet høres bra ut, og har heller litt dempet diskant, så får vi se.

Jeg prøvde å rette opp grafen ved hjelp av eq-en i winamp men det ble hørendes litt rart ut. Jeg skal forresten teste ut det programmet du nevnte! Mange takk for hjelpen norcad

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert god lyd her ja, er iallfall sikra samme lydsignatur rundt baut Skal du bruke sub i tillegg eller?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok tro det er Radioshacken som er med å lurer deg.
    Har du en surround receiver med målemic?
    Prøv i såfall den micen og se om du får et lignende resultat.
    Denon anbefaler jo Behringer ECM-8000 som målemic hvis den orginale ikke benyttes. Det må da bety at den orginale har rimelig grei frekvensrespons?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok tro det er Radioshacken som er med å lurer deg.
    Har du en surround receiver med målemic?
    Prøv i såfall den micen og se om du får et lignende resultat.
    Denon anbefaler jo Behringer ECM-8000 som målemic hvis den orginale ikke benyttes. Det må da bety at den orginale har rimelig grei frekvensrespons?
    ja har målemiken til H\K'en. Kan teste med den og se! I hvilket frekvens-området tror du jeg bør begrense radioshacken til?

Tandstad:

Ja man får en veldig helhetlig følelse når man ser på film. håper det blir enda bedre når eg flytter ned i ett tilpasset kinorom! to TC2+ 12" og en xxls 12" kommer til å ta seg av dypbassen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Det skal være en kondensator på 68uF i serie med diskanten. den består nå foreløpig av en på 56 og en på 12uF.
    Du er klar over at seriekobling av kondensatorer ikke gir summen av deres verdi? (Tenker da på den du skulle ha til diskanten). Prøv med bare den på 56uF alene kanskje?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Du er klar over at seriekobling av kondensatorer ikke gir summen av deres verdi?
    Nei, men paralellkobling derimot :-D

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men paralellkobling derimot :-D
    Visste bare ikke hvilke elektrokunnskaper som ligger hos byggeren her... Ikke alle er like stødige på den biten. ;-)

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg nyskjerrig, har du fått gjort noe i mellomtiden? finish?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •