Dynabel 9812 sub - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
  1. #41
    Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tjæ..de må vel ta hensyn til mekanisk tålighet.. for utsving er i samsvar med tilført effekt..ikke nødvendigvis mange som gjør det da men.. men hva et element tåler tror jeg heller kommer an på hvem som lager de og materialer som blir brukt..
    men ikke uenig i det du sier og mener

    men sjøl om spolen i et element kan tåle 500w termisk, så vil det nødvendigvis ikke tåle 500w i en kasse, pga kasse-design gir elementet fullt lineært utsving ved 400w ved visse frekvenser, eller at ved visse frekvenser har det ikke mye vandring og det står nesten stille men du pusher på med effekt og spolen får ikke kjøling og den brenner, eller elementet oppnår mekanisk tålighet ved 500w.... sånn feks..hehe...

    noe annet er frekvensgang vs impedansegang til elementet..man har et 4ohms element,og feks ved 30hz og impedansen 6-7ohm, og hva leverer forsterkeren i 6-7ohm? den er 500w ved 4ohm og 250w ved 8ohm, så ved 6ohm er den rundt 350w, så elementet får bare 350w ved 30hz..fortsatt bare et eksempel..

    jeg har to 10" element i bilen som er oppgitt til 600wrms hver,i en 90L portet tunet 36hz, koblet i 1ohm på en monoblokk som gir 1500wrms/1ohm..
    andre har like mye effekt på et slikt element uten problem, noen andre har 2000w på et element..
    så det er et 600wrms (termisk?) element som blir kjørt med opptil 200% mer effekt enn hva det er oppgitt til, uten å oppnå mekanisk tålighet i portede kasser.
    i lukket tåler elemente ikke så mye på samme frekvenser før det oppnår mekanisk tålighet..

    tviler på et billig-element kan prestere det samme da men...hehe... har sett andre elementer bli brent før de får tilført effekt de liksom skulle tåle..om det har vert oppskrytt tålighet eller feil kasse vet ikke jeg da..

    det finst jo element som er oppgitt til 2000wrms , men i `rett kasse og rett frekvens` tåler de 1-15kwrms i noen sekunder..

    meen...nok OT kan vel heller ta det på pm, eller ny tråd

  2. #42
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    tjæ..de må vel ta hensyn til mekanisk tålighet.. for utsving er i samsvar med tilført effekt..ikke nødvendigvis mange som gjør det da men.. men hva et element tåler tror jeg heller kommer an på hvem som lager de og materialer som blir brukt..
    men ikke uenig i det du sier og mener
    Det er derfor de har en parameter som heter mekanisk tålighet og en som heter termisk. En samlet enhet for tåligheten måtte ha blitt vist i en 3d-graf, hvor tilført effekt, frekvens og utsving var de tre faktorene, og denne grafen måtte blitt gjentatt i det uendelige for å, som du sier, vise tåligheten i forskjellige kasser. I stedet velger produsentene å gi oss termisk og mekanisk tålighet hver for seg, slik at vi selv kan finne ut hvor mye elementet tåler i en gitt situasjon, hvor den ene grensen er xmaks og den andre er termisk tålighet.

    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    jeg har to 10" element i bilen som er oppgitt til 600wrms hver,i en 90L portet tunet 36hz, koblet i 1ohm på en monoblokk som gir 1500wrms/1ohm..
    andre har like mye effekt på et slikt element uten problem, noen andre har 2000w på et element..
    så det er et 600wrms (termisk?) element som blir kjørt med opptil 200% mer effekt enn hva det er oppgitt til, uten å oppnå mekanisk tålighet i portede kasser.
    i lukket tåler elemente ikke så mye på samme frekvenser før det oppnår mekanisk tålighet..
    Men så skal slike bilforsterkere tas med en semitrailer salt. Har ett par kompiser med slike "2000W"-forsterkere til 1kr pr watt. En så billig forsterker kan ikke være noe annet en klasse AB, som har 75% effektivitet->25% går til varme, noe som blir 500W i ren varmeutvikling. For å kjøle dette ned til under 70 grader trenger du en kjøleribbe på under 0,15W/Grader C. dette blir en ribbe som er dobbelt så stor som denne KS300.6 . dvs 5kg med bare kjøleribbe.


    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    det finst jo element som er oppgitt til 2000wrms , men i `rett kasse og rett frekvens` tåler de 1-15kwrms i noen sekunder..

    meen...nok OT kan vel heller ta det på pm, eller ny tråd
    Da er vi borti peak effekten, som er nevneverdig større en rms-effekten.

    Super-OT jajja, trådstarter får stoppe oss hvis han føler for. Synes dette var en interresant diskusjon

    God jul folkens!

  3. #43
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    for det første beveger et element seg like langt med samme effekt, uansett om det står i friluft, bassreflex eller trykkammer.
    forskjellen er antall db i lytteposisjon i forhold til slaglengde.

    og du er klar over at du ikke kjører med 2000watt på elementet i bilen selv om du bruker en slik forsterker vel? selv 500watt nærmer seg 120db.
    får du i det hele tatt start på bilen?
    1ohm gir også 8 ganger høyere forvrengning enn 8ohm, uansett forsterker, og er nærmest kortslutning...

    jaja men å se på effekttåligheten er litt meningsløst. f.eks tåler mine 15" 150watt. en grei indikasjon -inntil du kjører på med subfrekvenser så sliter det med en slaglengde på 3mm. det bare omtaler spolen, som nok alle fabrikanter mener om man leser litt nøyere.

  4. #44
    Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Det er derfor de har en parameter som heter mekanisk tålighet og en som heter termisk. En samlet enhet for tåligheten måtte ha blitt vist i en 3d-graf, hvor tilført effekt, frekvens og utsving var de tre faktorene, og denne grafen måtte blitt gjentatt i det uendelige for å, som du sier, vise tåligheten i forskjellige kasser. I stedet velger produsentene å gi oss termisk og mekanisk tålighet hver for seg, slik at vi selv kan finne ut hvor mye elementet tåler i en gitt situasjon, hvor den ene grensen er xmaks og den andre er termisk tålighet.
    nettopp.. og det er vel derfor mange sprenger elementer for de putter de i feil kasse
    i min passat med kommende to re audio xxx18v4, 2000wrms, 54mm xmax etc etc.. så er kasse-design ytterst vikti da jeg kommer til å bruke forsterker på rundt 10kw+, og blir kassen/port/tuning feil slik at elementa ikke beveger seg nok til at spolen blir nedkjølt så brenner spolen..-OM impedansen på den frekvens er såpass lav at de får tilført rundt 7-8kw. men elementa blir serie~paralell koblet til 2ohm , og høyeste impedanse er ca.3ohm , og laveste er ca. 1.8ohm utifra bbp6. men når den tid kommer får jeg vel bare skru ned litt når det begynner å lukte svidd..hehe...

    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Men så skal slike bilforsterkere tas med en semitrailer salt. Har ett par kompiser med slike "2000W"-forsterkere til 1kr pr watt. En så billig forsterker kan ikke være noe annet en klasse AB, som har 75% effektivitet->25% går til varme, noe som blir 500W i ren varmeutvikling. For å kjøle dette ned til under 70 grader trenger du en kjøleribbe på under 0,15W/Grader C. dette blir en ribbe som er dobbelt så stor som denne KS300.6 . dvs 5kg med bare kjøleribbe.
    om du ikke er kjent med bilstereo, bil-forsterkere generelt.. så er nok din teori forsåvidt grei, men den usamps xt4000d jeg har i min bil er målt til min.1500wrms v/14V @1ohm. 1%thd. den koster ca. 3500,-..
    har vert innom bilstereo i ca.min halve levetid så har sett litt av hvert av klistremerke-watt , som faktisk i praksis koster 5kr pr watt.. kjøper man kvalitet av kjent merke får man det man betaler for.
    sjøl det billigste av et `dyrt` merke er som oftest bedre enn det dyreste fra et `billig-merke`

    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Da er vi borti peak effekten, som er nevneverdig større en rms-effekten.

    Super-OT jajja, trådstarter får stoppe oss hvis han føler for. Synes dette var en interresant diskusjon

    God jul folkens!
    på et 2000wrms element setter man oftest peak-watt på 4000w...ikke 10000w hehe....omtrent uansett hvilket (kjent) element man har så tåler det oftest 50~100% mer enn opplyst wrms om det sitter i en godt dugendes kasse

    ofte OT blir informativt.. bare det ikke går over til personangrep....hehe....

  5. #45
    Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    for det første beveger et element seg like langt med samme effekt, uansett om det står i friluft, bassreflex eller trykkammer.
    forskjellen er antall db i lytteposisjon i forhold til slaglengde.

    og du er klar over at du ikke kjører med 2000watt på elementet i bilen selv om du bruker en slik forsterker vel? selv 500watt nærmer seg 120db.
    får du i det hele tatt start på bilen?
    1ohm gir også 8 ganger høyere forvrengning enn 8ohm, uansett forsterker, og er nærmest kortslutning...

    jaja men å se på effekttåligheten er litt meningsløst. f.eks tåler mine 15" 150watt. en grei indikasjon -inntil du kjører på med subfrekvenser så sliter det med en slaglengde på 3mm. det bare omtaler spolen, som nok alle fabrikanter mener om man leser litt nøyere.
    jo..nettopp...men for det første så blir ikke en 50w forsterker 50w på et element som står i fri-luft..ikke nødvendigvis 50w til et element som står i en portet kasse..men godt mulig den yter 50w på elementet om det står i en lukket eller aperiodisk kasse..
    --pga at impedansegang er ganske så forskjellig bare man øker kasse-volum fra 50L til 70L og annen tuning...

    for det andre så er jeg fullt klar over hvor mye jeg egentlig trenger i 750i`en om jeg skal spille med normal lyttenivå, men når en tulling spørr hvor bra(som i høyt) de to 10" kan spille så er det på med feks Lene Marlin,playing my game, eller 3-6mafia eller annet, hehe.. og skrur opp sub til +7..av +10 og volum på 34..av 34.... da trenger jeg de 1500watta som den forsterkeren gir..sjøl om jeg skulla så gjerne hatt 1000w til...`on top` :P
    om det bikker 140db eller hva, spiller ingen trille, elementa spiller endatil detaljert på det volum pga de får nok effekt. (og sitter i en ganske så bra designet kasse og montert ganske så genialt i bilen..men ikke for å skryte )

    de 10" som er bilen er 600wrms, 18mm xmax(-en vei lineært, og xmech 26mm tror jeg) skal man spille høyt på lave toner så kommer man ikke utenom lang slaglengde, ihvertfall mer enn 3mm
    i bil så har man med noen elementer fått lenger og lenger xmax opp gjennom åra, pga av at kunden vil ha mer og mer dypbass, og det skal ver med trøkk, men samtidig skal de ha kassen mindre og mindre.. før hadde et ganske oki 12" bil-element 9mm xmax men trengte 70L kasse for å få tunet lavt nok, med oki respons/frekvensgang.
    og btw...med mer xmax jo oftere blir følsomheten redusert drastisk så enda en grunn til å måtte doble eller triple tilført effekt

    får man `juling` av trådstarter snart...? hehe..........

  6. #46
    Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det spiller nok helt sykt regner jeg med.
    Jeg har også sett på dette elementet og har bygget kasse, men er litt usikker på resultatet. du kunne ikke sjekket innom tråden min?
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post810350

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •